Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Utesitting er å finne ditt sted i naturen og være der helt alene. Lytte til naturen og finne inspirasjon til å reise inn i ditt indre landskap. Opplevelsen blir sterkere når det er en gruppe som forbereder seg i fellesskap, går ut hver til sitt sted, kommer tilbake og deler opplevelsene. Utesittingen kan gjerne vare i tre dager og tre netter. Kortere eller lengre tid, det vesentlige er at det blir en indre reise. Først må det vanlige stresset få tid til å slippe taket. Så skal det være tid og rom for at uro og ensomhetsfølelse kan komme. Spørsmålene melder seg: Hva gjør jeg her? Hva skal jeg gjøre hvis det kommer en bjørn? Hvordan skal jeg få tørket den våte soveposen? Så fortsetter den indre reisen, inn i ditt indre landskap, reisen kan ta deg med gjennom uro og bekymring og usikkerhet til et sted med klarhet og ny innsikt.

I fjor sommer var vi i Gressåmoen nasjonalpark. En lang reise, langt mot nord, et vakkert villmarkslandskap. Vidstrakte myrer dekket av gyldent gress, knauser med fjellfuru, bølgende landskap inn mot høyfjellet. Elven renner stille gjenom frodige gressganger. Basecamp på en fjellgård opp mot ødemarken, eldgamle hus av sølvgrått tømmer. Vi møtes i den lyse sommerkvelden og slår leir. Lager avstand til den vanlige travelheten, lar elvesuset fylle sinnet, setter ned tempoet, henter vann i bekken, bader i elven, lytter, kjenne solen varme, koker kaffe på primus.

Vi sitter i sirkel. Forbereder oss i fellesskap. Vi lytter til stillheten, til naturens lyder, til det indre tankesurr. Utesittingen skal begynne. Vi går avsted, skal finne hvert vårt sted. Jeg leter etter landskapet som snakker til meg. Mitt sted. Helst vann i nærheten. Kanskje badevann. Jeg fant et vakkert sted med lyng og furutrær og utsikt over vann og myr og fjell, helt over til den andre siden av dalen, langt der borte. Jeg mediterte. Pustet. Lyttet. Jeg så på landskapet. Sansene ble vasket rene. Der ute mellom ryggsekken og teltet er livet enkelt. Spiser lite, sover under åpen himmel. Følelsene kommer: Rastløshet. Tristhet. Hvor var min indre ro? Hvor var mitt eget trygge mørke dypt inni meg? En innsikt kom: Forenkling. Forenkle livet så mye at det blir plass til kjærligheten.

Vi møttes og raslet for hverandre. Gikk så hver til vårt. Raslelyden fragmenterer gamle stivnede tanker. Sinnet åpner seg for ny innsikt. Jeg reiser ned i sinnets underverden og møter bjørnen. Jeg lar den mytologiske bjørnen spise meg og ser hva som skjer etterpå. Forvandling fra kaos til klarhet. Oppløsning. Opplysning. Likevel var det foruroligende å se et bjørnespor på vei tilbake til stedet mitt.

Siste kveld begynte jeg å skrive. Uttrykke hva jeg har på hjertet, hva jeg vil formidle. Trådene begynte å samle seg. Det gjorde godt. Uroen forsvant. Jeg begynte å puste dypere igjen. Jeg la pennen ned og så opp fra papiret, og rett nedenfor gikk en elg forbi. Det var belønningen. Et tegn. Jeg var på rett vei. Jeg kjente meg trygg og sterk. Ikke lenger redd for bjørnen.

Jeg la meg ned for å sove, fant en fin sovegrop i lyngen, så på månen som kom opp. Kikket etter falken som var der kvelden før. Jeg så et stjerneskudd. Da kjente jeg at pusten åpnet seg på en ny måte. Jeg pustet inn, og en usynlig søm åpnet seg nedover langs hele midtlinjen. Jeg kunne puste med hele kroppen. Jeg kom på plass i meg selv igjen, en vidunderlig følelse. Jeg lå lenge og pustet. Pusten skapte et rom rundt meg hvor det var trygt å være. Furutrærne sto som en trygg vegg rundt meg. Utenfor var himmelen vakker og dypblå bak furugrenene. Det ble ikke helt mørkt selv om det var august. Stjernene lyste over tretoppene. Jeg pustet inn til meg selv og ut til naturen, jeg pustet sammen med naturen, det var som det ble pustet for meg.

Så begynner den lange reisen hjem, fra klarhet og innsikt der opp på utesittingsstedet, til å reise med sjamanvisdommen inn i hverdagen. 

Iulie
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Iulie  :icon_biggrin:

Først velkommen til.

Det var en viunderlig smuk oplevelse du har været igennem. Tak fordi du delte den med os andre.  :respect: :eusa_clap:
Den klarhed og indsigt man får på sådanne steder er unike, og så kan man bruge dem i hverdagen...  :eusa_pray:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
Velkommen  hit til oss Julie :razz:
Flott inspirerende lesning...Hørtes spennende ut..dette vil jeg prøve  :eusa_clap:

*Skapheksa*
Francis [Bot]
Så flott!!  :icon_biggrin:
Jeg har aldri prøvd utesitting i gruppe før, men det høres jo kjempe ut! En flott måte å få selvinnsikt og ikke minst å dele det du opplever med andre etterpå...  :icon_biggrin:
W3C [Linkcheck]
Ja, det hørtes helt fantastisk ut.

Fikk veldig lyst til å være med på en "gruppe" utesitting, men kanskje jeg kunne gjøre det alene også.  Kjenner det skal litt mer til å dra avgårde alene, men ble litt inspirert.

Takk skal du ha.
GjenopprettetMedlem
Hørtes bare ut som en fantastisk opplevelse Iulie  :respect:

Klem
liv
GjenopprettetMedlem
Velkommen Iulie

Dette er noe jeg har tenkt på mange ganger og vet at jeg vil gjøre. Ser under temaet "hendelser" at du holder kursing i dette i sommer. Jeg har tett program i månedene som kommer, innenfor lignende arbeid, men lurer på om du holder slike kurs regelmessig?

Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Takk for alle hyggelige svar! Det var inspirerende!
Bli med på Ailos utesitting i sommer, mer info kommer snart!
Jeg skal nok holde flere kurs etter hvert når jeg finner min form.

Iulie
Anonymous
Att sitta ute, vare sig det är en dag eller fler kan vara enormt givande. Jag har själv inte så stor erfaring med det, de utesittningar jag gjort "rituellt" med förberedelser och stark intention kan räknas på den ena handens fingrar, men de otaliga nätter man suttit ute bara, till lyset av ett enda stearinlys är som myrorna i en stack.

Jag saknar både det med å sitta vaken i stillhet och sång en hel natt, och vill lära mig mer om utesittningens kvalitéer. Det verkar finnas lite bra material om det på nettet, men kanske noen på forumet vet var jag kan finna lite mer god läsning? I ngn bok eller på en hjemmeside? Dela gärna med er av era erfaringar här på forumet också. Tips på vad man kan tänka på, olika tekniker etc.

Det jag läste i Ailo sin bok var helt ok, kort och koncist gav det mig ett starkt skellett att växa vidare i.

Jag har under en längre tid kännt vad Jögen skrev i recentionen till boka att utesittningar kan vara mäktigare än trumresor, eftersom jag på senare tid börjat uppleva att mina resor blir... tunnare och tunnare. Känns som jag trenger en mer direkt approach, mer direkt ren natur. Det kommer bli spännande!

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
:icon_cool:
Kjære Iulie. Jeg var inne på denne siden for første gang i går, og da fikk jeg lese ditt innlegg om utesitting. Det er omtrent det eneste jeg har lest så langt! Godt å være på utesitting med deg igjen! Takk så veldig veldig mye for sist.
Har lagt inn mitt første dikt: Ute på vilden sti. Det handler om slangefobien.....
Vi snakkes snart.
Klem fra Heidi
GjenopprettetMedlem
Hej Julie och Heidi

Läste också ditt inlägg om utesitting idag för första gången Julie.
Mycket vackert.
Den veckan vi var på utesitting kommer för mig varje dag fortfarande. Det är som ett inre ljus.
Jag har mycket nytta av den.
Din rap var en höjdare Heidi.
Ha det gott
Gunilla