Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
i går kveld tenkte jeg og en kamerat av meg som har drevet veldig amatørmessig med meditasjon at vi skulle prøve å meditere sammen. så, her er hvordan kvelden gikk for seg fra min side: vi begynte med å dele en halv liter vin, imens vi kokte opp melk. så rev vi 2 halve muskattnøtter (det eneste naturlig beroligende vi fant i huset) og tok halvparten i hver vår kopp. vi drakk dette, satte på musikk og satte oss ned. så røyket vi en god del tobakk blandet ut med hasj, hvis noen her røyker hasj så kan det være viktig å få med seg at vi ikke toastet tobakken eller hasjen, vi bare smuldret opp hasjen og la det opp i tobakken, for å få mest mulig effekt av tobakken. så, uansett, vi skulle meditere på min måte, en ganske uortodoks en, om det kan sies om noen form for meditasjon. the doors - celebration of the lizard stod høyt på på anlegget, og planen var å fokusere på en rytme i sangen, og la resten skape atmosfære og bilder. vell, jeg satte meg til rette og lukket øynene. nesten med en gang formet takten seg som plankene på en lang hengebro som strakk seg utover i mørket. sinnet mitt flakket tilbake til oss i rommet, og rytmebroen ble mer som en puls som førte bildene videre. jeg så meg og kameraten min ovenifra, så begynte mine kroppstrekk å bli katteaktige, klærne mine ble borte og jeg hadde grå pels. dereter fortsatte det opp og inn i hodet mitt, til jeg bare eksisterte i min egen hjerne. rett etter dette åpnet det seg en firkantet kino aktig bilde i venstre "øyekrok" eller hva jeg nå skal kalle det, resten var sort (dere vet sikkert alle hvor vanskelig det er å forklare med ord det du ser med lukkede øyne). i bildet dukket det opp 2 store runde lyspunkt, et på høyre og et på venstre, de var gule og dekket nesten hele bildet. så skle de over i en slags mekanisk form, først til store tannhjul så til to lange rør som strakte seg innover i bildet, med en vei imellom. men dette følte jeg var feil. det var rundt nå jeg merket noe var annerledes fra typisk "steindrømming", da når jeg følte av det var feil glei det over til å bli en allè, med lønnetrær på hver side, og klatreplanter. stien imellom forble der. dette følte jeg var mere riktig, og jeg fløyt stille inn i bildet. idet jeg kom "inn døra" på bildet ble veien en lang lang hengebru igjen, som bevegde seg etter musikken. over alt rundt var det hav, og i enden av brua var en øy. jeg gikk over brua, og idet jeg kom inn på øya oppdaget jeg en landsby, den så folketom ut, men en mann med brunt hår og sjegg og klær som kunne tilhørt en bonde fra europeisk middelalder møtte meg. nå fikk ting en ganske brutal omdreining, for før jeg fikk snakket med mannen kom det et fryktingytende rotteaktig monster, som veltet ut i øverste venstre hjørne av bildet, "rotta" var ca midt på hjørnet, og det gikk detaljerte border ut ned på hver kant av bildet fra den. jeg ble først redd og holdt på å flykte, men bestemte meg for ikke å være redd. da ble den blid, men på en litt rar måte. den ble også til en grønn froske aktig sak med guleprikker, og hoppet fra hjørnet sitt og inn i en rift i halsen min, som jeg forsåvidt tror jeg lot den lage. da den var hoppet inn kjente jeg en pressing på halsen, og det kjentes ut som noe ikke stemte. jeg spurte om den var der enda, og den svarte ja. jeg spurte hva den ville og den ville vist gi meg krefter, men det var noe som ikke stemte. jeg fortalte den at jeg ikke følte meg klar enda, og at jeg heller ville vente til jeg var mer belærd i sjamanisme. da sa den greit og hoppet ut igjen. det gjorde da fortsatt vondt, og jeg spurte om han hadde lurt meg. da svarte den sorte onde rotta, som tydelighvis fortsatt satt der. den føltes slem enda, og jeg sa den skulle pelle seg vekk. den dro også på samme måte, og pressingen i halsen ga seg. jeg åpnet øynene til den materielle verden, og var helt utslitt.

nå, dette er noe av det mest intense jeg har opplevd under meditasjon, og jeg lurer litt på hva det kan ha vært ? jeg prøvde jo å gå i transe, men dette har jeg aldri fått til før, og jeg har på en måte bare meg selv og internett å lære av om disse tingene. hva er deres tanker ? husk at jeg hadde intatt diverse rusmiddler, personlig er jeg av den formening at det kun er en av de mange måtene å komme i kontakt med åndeverdenen på, men noen er kansje uenige ?
Yahoo Slurp [Bot]
Hej jazzcat  :icon_biggrin:

Det var synd du ikke oplevede meditationen uden de stoffer: vin og røg...
Meditation er ikke en psykadelisk oplevelse men en oplevelse ud fra roen og velbehaget... Håber du oplever det en dag  :eusa_pray:

Hilsen shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
de syntes vell ikke de selv er litt vell nedlatende mot dine forgjengere der ? men jeg bør vell heller ikke være nedlatende mot de eldre en meg som enda lever... avstand og ignoranse mot rusmidler er et vanlig trekk for mennesker i din alder, ihvertfall etter hva jeg har opplevd i mitt nærmiljø. jeg ber fortsatt om at en som har litt mer å si svarer på dette
Yahoo Slurp [Bot]
Hej jazzcat  :icon_biggrin:

Det er dit valg om du ønsker at ville meditere med de ting gør

Hilsen shamanen  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
avstand og ignoranse mot rusmidler er et vanlig trekk for mennesker i din alder

hmmm er dette sant da??? Når begynner egentlig den alderen???? J er 30 og tenkte vel det samme. Men kanskje j også er gammel.... Og har alder noe å si mht å gi svar. Et svar skal man aldri skymse av selv om personen er 1 el 100. Om man tenker seg om så er vi vel alle sjeler som har opplevd mye gjennom flere liv. Med den unge, babyen/barnet, kommer uskylden og med den gamle livets lære. Like viktig.

Huff ble bare litt satt ut j og bare måtte si noe

Og deb rundt det å innta noe for å komme i åndlig kontakt ser det ut til at de også har vært innom her

Klem
liv
Anonymous
Eg håper vi kan fokusera på jazzcats spörsmål och upplevelse och erfaring här och ikke låta det bli ännu en "stoffer är dit vs. stoffer är ok"  diskussion.

Mvh,
Thomas
Anonymous
ja, det hadde vært strålende =) og en annen ting. "sjamanen" sa noe om at meditasjon skal være en opplevelse av indre ro, ikke en psykedelisk oplevelse... greit nok, hasj frembringer en slags psykedelisk rus, men bilder som dette har jeg aldri opplevd før, og jeg har røyket og røyker fortsatt mye hasj, dog jeg trapper ned. så jeg veit hva jeg snakker om, selvom jeg fikk mye mye mer halucinogen effekt av hasjen da jeg begynte å røyke for 1 og et halvt år siden, har jeg aldri opplevd noe i likhet med dette, hasj frembringer ikke tydelige "closed eye visuals" på den måten, og ikke alkohol heller ikke ihvertfall ikke muskatt nøtt.

svar med integritet, greit nok, men disse kloke svarene fulle av moraler og integritet jeg ser rundt om kring, som bare er EN setning ser ut til å kvele postene de besvarer... og gir langt fra så mye hjelp som det virker som avsenderen tror.

til sist, til liv:

"Og deb rundt det å innta noe for å komme i åndlig kontakt ser det ut til at de også har vært innom her"

kan du utdype dette ? jeg forstod ikke hva du prøvde å si.

venlig hilsen Eirik
GjenopprettetMedlem
jepp det kan j  :P

Var som trumman sa deb rundt stoffer er ok el ikke er det flere linker til her. Svarte det ut fra din siste komentar...

husk at jeg hadde intatt diverse rusmiddler, personlig er jeg av den formening at det kun er en av de mange måtene å komme i kontakt med åndeverdenen på, men noen er kansje uenige ?

Klem
liv
Anonymous
Ingen fordømmeden holdninger her.. :question:
hver må gjøre  hva  di føler  behov for...
Men.. mitt enkle  forslag er ... hvorfor ikke  opprette et  eget forum for di som har behov  for ekstra stimuli i  form av  sopp... Hasj eller andre  ting som gir denne  effekten :respect: :question:

Så  kunne   vi   kommet  litt  på "besøk" til  hvarandre og utveksla erfaringer ..men   og uten stimulans.. :wub:

Bare en liten tnake som slo meg....
Mvh
*Skapheksa* :razz:
Anonymous
igjen det der med "har behov for" og "trenger"... jeg har personlig meditert etter ninjitsu i 2 år, og det har IHVERTFALL ingenting med rusmidler å gjøre. jeg mediterer slik fortsatt, men det er kun for å slappe av og skjerpe sanser samt myke opp muskler. musikk, rusmidler, dans osv forbeholder jeg til filosofering, kreativ utvikling samt personlig veiledning... funker for meg ihvertfall =) men jeg lurer fortsatt på hva som skjedde ? er det ikke en eneste person som med rett kan kalle seg for ihvertfall et slags medium, og som har noen år på ryggen og ikke viker unna for å veilede en stakkars ung sjel ??
Anonymous
Oh, bujinkan budo taijutsu? Jag har tränat bujinkan sedan -90  :w00t: kul med en fellow budoka. Gambatte kudasai!

Jag vill gärna se att vi tänker oss för innnan vi hela tiden kommer med kommentarer av dem ovan - jag tycker vi skall se FÖRBI vad vi använt för att få upplevelserna och kommentera, tänka, erfara direkt över vad som blivit upplevt. Vad spelar det för roll om vi bruker hasj, tromme, tarotkort eller sprit för att lära oss. Huvudsaken vi lär oss. Förmanande och fördömmande är fördummande. Se vidare - se bredare - lev och lär.

Mina 2 cent,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Dette ER et viktig tema innenfor shamanisme og mange, inkl meg selv, har nok mye å lære. Selv har jeg vært i nok hasjrus i mitt liv, vet hva det kan gjøre med en. Det jeg lurer på er om det å blande shamanisme/transereiser/spirituelt arbeid med vanlig rusbruk har noe for seg. Ettersom jeg har skjønt bruker en shaman som er bevandret i enteogener dette i helt spesielle sammenhenger. Han har respekten, holdningene og ritualene for å åpne for rett type (sikkert noen som vil kommentere den :badgrin: ) kommunikasjon med plantelærerne. Han har også en hensiktsmessig intensjon.

Det er jo litt sån ellers i livet at skal man ta i de kraftigere verktøyene må man ha øvd seg og lært å beherske enkelte lettere ting først. Og her kommer en skikkelig dårlig metafor (sier noe om hvor ute på viddene jeg er i forhold til å si noe om dette): En som skal kjøre Formel1 bør jo kanskje ha lært å kjøre bil først  :razz: :whatthef: :wub:

Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Hei jazzcat.

Det umiddelbare inntrykket jeg fikk da jeg leste om din meditasjon/reise, er at din årvåkenhet ble testet. Og kanskje også din frie vilje. Jeg har selv opplevd reiser og meditasjoner som har vært marerittaktige og som også har skapt stor frykt i meg. Når jeg kobler disse opp mot de prosesser som jeg går igjennom på det tidspunktet, kan jeg finne sammenhenger. Min erfaring er at alt du ser og opplever i sånne situasjoner peker mot noe i deg selv som skremmer deg. Kan være veldig tøft å ta tak idet og jobbe med det, men den friheten og kraften du føler når du har tatt opp kampen og overvunnet frykten, gjort den til noe positivt som kan hjelpe deg videre, er ubeskrivelig :P

Håper dette var noe du føler kan være til hjelp :D.

Hilsen alabast.
GjenopprettetMedlem
Hei jazzcat.
Et typisk sjamansvar når noen spør er visstnok: "Det må du finne ut av sjøl" - og det er kan virke frustrerende... men det har også noe for seg, for tro meg - tiden arbeider på din side, og det er riktig som Lille Ulv sier - at man bør lære å kjøre bil før man gir seg i kast med Formel 1 ...

Man vokser og utvikler seg åndelig i rykk og napp - og å forsere eller framskynde denne prosessen er ikke nødvendigvis så smart. Du er inne på en vandring, og du må finne din vei - hva vil du oppnå - hvor vil du hen?
Veien blir som kjent til mens du går - vil du oppnå det du søker hvis du kjører racerbil?

Sitat fra min yngste sønn:  "Ingen vits med en rask båt på tur - vi ser og hører ingenting. Det eneste som skjer er at vi kommer fort fram til bestemmelsesstedet, men på turen dit har vi ikke opplevd annet enn å klamre oss fast." Han er en klok 14-åring med stor intuisjon.
Bruk din, så går det deg vel ...
Hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Hei Kariw

Ikke bare fordi du brukte den metaforen  ;D - Dette var veldig fint sagt  :respect:

Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Enda et bidrag til den evige debatt:

Er det noen som har noe å si om de evnt. bakdelene ved enteogenbruk. De brukes jo i shamanistiske sammenhenger for å utvide/endre bevissthet. Er det ingen kjente bakdeler med å komme inn i disse bevissthetslagene i ruset tilstand? Blir ikke opplevelsene også farget av det at man er i rus, kan en mektig, sterk opplevelse bli tilsmusset av et sinn som ikke "egentlig er seg selv"? Har selv vært i bevissthetstilstander som inkl. ubetinget lykksalighet, stor følelse av enhet, målløs synkronitet i ytre hendelser, visjoner, ydmyk kjærlighet over den store ånd som gjennomsyrer alt bla bla bla. Har også vært ruset, men ikke samtidig. Når jeg tenker på å blande de to blir jeg litt redd. Skjønner ikke helt hvordan disse kan smelte sammen til noe nyttig.

Kjenner at dette for min del blir vesentlig å få svar på for å klare å forstå mer om dette temaet.

Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Hei Lille Ulv

Har noen venner som har erfaring med bruk av enteogener. I de sammenhengene som de har benyttet seg av dem har en eller flere erfarne sjamaner stått bak disse seremoniene og overvåket det som har skjedd. Enteogenene har vært brukt til å rense kropp, sinn og ånd for gifter, parasitter og avfallsstoffer og opplevelsen er visst helt spesiell. Jeg kan vel ikke si noe utover det ettersom jeg ikke har gjort disse erfaringene selv.

Hilsen alabast :)
Yahoo Slurp [Bot]
"kariw":

Sitat fra min yngste sønn:  "Ingen vits med en rask båt på tur - vi ser og hører ingenting. Det eneste som skjer er at vi kommer fort fram til bestemmelsesstedet, men på turen dit har vi ikke opplevd annet enn å klamre oss fast." Han er en klok 14-åring med stor intuisjon.
Bruk din, så går det deg vel ...
Hilsen kariw

Hej kariw  :icon_biggrin:

:lol: :lol: :lol: De børn kan bare sige sandheden  :lol: :lol: :lol:

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
"Lille Ulv":

Enda et bidrag til den evige debatt:

Er det noen som har noe å si om de evnt. bakdelene ved enteogenbruk. De brukes jo i shamanistiske sammenhenger for å utvide/endre bevissthet. Er det ingen kjente bakdeler med å komme inn i disse bevissthetslagene i ruset tilstand? Blir ikke opplevelsene også farget av det at man er i rus, kan en mektig, sterk opplevelse bli tilsmusset av et sinn som ikke "egentlig er seg selv"? Har selv vært i bevissthetstilstander som inkl. ubetinget lykksalighet, stor følelse av enhet, målløs synkronitet i ytre hendelser, visjoner, ydmyk kjærlighet over den store ånd som gjennomsyrer alt bla bla bla. Har også vært ruset, men ikke samtidig. Når jeg tenker på å blande de to blir jeg litt redd. Skjønner ikke helt hvordan disse kan smelte sammen til noe nyttig.

Kjenner at dette for min del blir vesentlig å få svar på for å klare å forstå mer om dette temaet.

Lille Ulv

etter min erfaring  varierer faren ved enteogener ettersom selvfølelsen til personen det er snakk om. en som "ikke er seg selv", vil ha stårre sjanse for å få "bad trip", en som er seg selv vil ha mindre sjanse, ettersom i hvor stor grad, slik som du sa. (veldig veldig veldig enkel forklaring). en "ekte" sjaman vil ha lite problemer under en trip, desuten ligger det en veldig stor forskjell i å ruse seg på enteogener dvs bruke det for å gjemme deg for omverdenen og å bruke de konstruktivt. gjemmer du deg i en heroinsprøyte  får du fysiske problemer hovedsakelig, og ekstrem avhengighet, men om du skal prøve å gjemme deg i flein så vil du ikke bli møtt av en regnbueverden, men et reine helvete, som å ta de problemene du prøver å komme unna og forstørre de med 100. hvorfor enteogener og sjamanisme i mange land har blitt smeltet sammen er antakelig fordi effekten er som en slags transe, det meste du ser og opplever pga enteogenet er skapt i ditt eget sinn og er bilder, lyder eller følelser som speiler et problem eller en positiv ting i livet ditt. de som bruker enteogener rituelt som ikke nødvendighvis er sjamaner tar stoffet, slapper av, mediterer og koser seg, kommer ned igjen, for så å sortere ut alle intrykkene for å hjelpe dem videre i livet. det er en personlig rådgiver som på en måte lager underbevistheten din til noe lettere å skjønne for mennesket. og når man er under påvirkning kan man si at samme om du er sjaman eller ikke så tror du fult og helt at du har spist av gudenes eple, du kan være så ateist som du vil men sånn har du det da og ferdig med det.(hvis du har en god trip da) å tyde en drøm er omtrent det samme som å tyde en trip.

dette er etter hva jeg har erfart og lest ihvertfall, håper det hjelper å løse opp i noe.

og btw,  en liste over landområder og hva sjamaner eller liknende har spist der siden tidenes morgen=) :

amazonas: ayahusca, et brygg som er kjent for å gi både deg og skogmenn fra jungelen visjoner om snakkende planter og aliens som gir deg visdom. lages av bla DMT holdige planter, og MAOI inholdende røtter. MAOI forsterker psykedeliske stoffer, og kan også fåes i antidepresive piller

amerika og sør amerika generelt: peyote (et litt uheldig tilfelle, da den bidro til å løse opp og ødelegge mye av apache og mescalero stammene), san pedro kaktus (har sitt navn fra st. peter, da han mente denne kaktusen inneholdt nøkkelen til himmelen) marihuana, tobakk, psilocybin inholdende sopper av diverse slag

norge: marihuana, flein og fluesopp

sibir: hovedsakelig fluesopp

ner kommer jeg ikke på i farta... hm, gøy å tømme hue litt for fakta noenganger