Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Dette er opplevelser jeg hadde for mange år siden. Når jeg presenterte meg her på sonen fortalte jeg om noen opplevelser fra jeg var ganske så ung. Dette startet også rundt samme periode, men har kommet tilbake med jevne mellomrom. Det er en stund siden det har hent nå, men det tror jeg skyldes at jeg ikke er redd denne energien lenger.

Jeg ligger i sengen min og skal sove. Plutselig får jeg en følelse av at det står noen ved siden av meg. Det er veldig "bråkete i hodet" mitt og mye bevegelse rundt meg. Jeg prøver å skal slå på lyset, men klarer ikke å røre en muskel. Det er som om jeg er helt lammet - Jeg klarte virkelig ikke å røre meg - klarte ikke engang å rope, for tungemuskelen ville heller ikke lystre tankene mine. Plutselig kjente jeg ett trykk på brystkassa, det var akkurat som om noe(n) satt opp på brystet mitt. Det var så tungt at det ble vanskelig å puste. Det var slettes ikke noen god følelse og jeg kjente at angsten rev i meg. Veldig skremmende var det når hodet tenkte tanker, men ingen muskler reagerte.

Jeg klarte omsider kjempe meg ut av den lammende følelsen av hjelpeløshet - fikk slått på lyset - og jeg så jo ingen der, men at det var noe skal være helt sikkert. Jeg følte det enda og jeg gikk rundt i rommet og resten av huset for å se, men neida ingen ting. Rusleturen rundt i huset hjalp litt - angsten slapp.

Dette skjedde gang på gang - til slutt begynte jeg å snakke til de som var der, ba dem slutte å plage meg. Jeg satte opp dørene og vinduene, jeg luftet dem ut. Jeg husker at jeg en gang bare ropte ut at de måtte til h...dra seg ut at jeg ikke var redd lenger. Angsten var vond, men jeg er ikke redd det mer - og etter at jeg sa det høyt, har jeg ikke opplevd dette så mye - bare noen ganger og da gir jeg beskjed om at det er bare å slutte - jeg er ikke redd.

RITA
GjenopprettetMedlem
Ja la dem få klar beskjed,desse  lugubre dulledutter.

Godt å høre Rita.
:moreevil:
GjenopprettetMedlem
Dette har jeg også opplevd Rita....Flott måte og bekjempe dette har du!  :wub:  :eusa_clap:

Med milde ord, det var retten og sletten en jævlig følelse. Det kjente som om noen satt/lå oppå meg, presset meg ned i sofaen (tok en middagslur)...alle muskler i hele kroppen var låst, kunne ikke røre meg av flekken, mens hodet var helt klart. Jeg var bevisst dette. Det kjentes ut som om noen sugde ut livskraften min. Jeg trodde faktisk at jeg var i ferd med å dø!

Her er mitt innlegg om dette:

http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=2758.0

Jeg trodde som dere ser nederst på mitt innlegg i linken, at jeg hadde svaret på hva som skjedde. Jeg har tenkt en del på denne opplevelsen, fordi jeg følte det ikke var en drøm.

Noen som har en forklaring på hva det kan være?
GjenopprettetMedlem
I disse episodene hos meg har det også vært bevegelse i rommet. JEg har følt og hørt at det er noen til stede som ikke hører til hos oss. Jeg vet ikke om du har følt/hørt det samme?

I drømmeforskningen kaller de dette for søvnparalyse. Det er et fenomen som opptrer i en sone mellom drøm og virkelighet. Det beskrives som at hjernen ikke rekker å koble ut den fullstendige avspningen som kjennetegner REM søvnen. Hjernen kobler inn lammelsen før vi har rukket å sovne. Søvnparalysen opptrer oftest når vi ligger på ryggen. Vi opplever at vi er ute av stand til å røre oss, ikke snakke eller gi oss til kjenne. Det nærværet som føles, oppleves som en truende eller ondsinnet og følges ofte av følelse av rykt. Den som har søvnparalyse føler seg ofte iaktatt eller at noen sitter på sengekanten. Opplevelse om å bli holdt fast på forskjellige måter eller trykk over brystet.

RITA
GjenopprettetMedlem
"RITA":

I disse episodene hos meg har det også vært bevegelse i rommet. JEg har følt og hørt at det er noen til stede som ikke hører til hos oss. Jeg vet ikke om du har følt/hørt det samme?

RITA

Nei, jeg var vel en smule panikkslagen, at jeg ikke enset noe annet en det som skjedde... :lol:...
GjenopprettetMedlem
Dette høres ut som et godt gammeldags mare-ritt..derav også ordet mareritt om vonde drømmer.

Det finnes et vesen blandt tusser, troll og andre underjordiske, som heter marer. Disse kan komme og sette seg på deg. Følelsen dere begge beskriver, av at noe sitter oppå dere og presser lufta ut av dere, er lik de beskrivelsene jeg har lest om (og også opplevd selv ved noen anledninger) av å bli ridd av maren.

Det står bittelitt her også:

http://www.geocities.com/blaamaane/myto ... on_ms.html

Den maren vi kjenner til er kanskje i slekt med denne:

http://no.wikipedia.org/wiki/Vampyr

Begge nærer seg på mennesker (og dyr) ved å tappe dem for energi (i den første linken) eller blod (i den andre linken).

Det står også litt om Mara og marekors litt nede på denne siden:

http://no.wikipedia.org/wiki/Pentagram