Jeg tar med meg spørsmål på denne reisen.
Hvem er jeg? Hvordan skal jeg komme meg fremover i livet? Hvordan skal jeg komme meg ut av denne følelsen av å sitte fast i ei myr?
Reisen begynner med at jeg befinner meg i en skog. Jeg ser en sti og tar til å følge den. Stien fører oppover en skråning. Oppe ser jeg en åpen plass, der jeg ser en menge urfolk samlet rundt et bål.
En aboriginer kommer meg i møte. Han er hvitmalt i ansikt og brystkasse. Han fører meg til bålet der det sitter en gruppe med indianere. Deriblant den gråhårede indianeren jeg har møtt tidligere på ei reise. Det virker som det står en blanding av urfolk rundt bålet. Aboriginere, samer, indianere.
Jeg har vanskelig for å holde fokus. Bildene er uklare. Jeg mister bålet av synet.
En hvit ugle kommer inn fra sidelinjen. Den flyr mot bålet.
Med hjelp fra uglen klarer jeg å gå helt bort til bålet. Men allikevel virker alt flytende, fordi jeg er ukonsentrert. Jeg prøver å feste blikket, men synet er uklart. Jeg får øye på et tre, der det sitter en annen ugle. Den stirrer på meg med sine store øyne. Jeg ser lenge inn i uglens øyne. Til slutt klarner synet mitt seg, takket være uglen.
Jeg setter meg ned ved bålet og den gråhårede eldre mannen ser lenge på meg med et granskende blikk.
”Det er tid for å samles” sier han til slutt. ”Vinden vil løfte dere når jordens rystelser kommer”.
Jeg hører en didjerioo. Vi blir sittende i taushet og lytte til didjerioonen toner ut. Det er en mild bris rundt bålet. Det virker som den er konsentrert om den gråhårede mannen. Mannen har vinden med seg.
Så reiser den eldre mannen seg opp og kommer bort til meg.
Jeg ser med et at han holder et spyd i hånden sin og han kjører den rett gjennom hjertet mitt. Spydet borer meg fast til bakken. Jeg har ingen mulighet til å komme meg løs, der jeg er blitt spiddet fast til jorden.
Jeg har nå blikket rettet mot himmelen som lyser skarpt der oppe. Jeg ser praktfulle hvite skyer. Forsøker å finne trøst i himmelen.
”Tal du med skyene kvinne”, sier mannen med tordnende røst. ”Men glem ikke at du må tale med jorden også. Glem ikke jordisk kjærlighet”. Han tårner over meg og ser på meg med et blikk som en far som kommer med en formaning til sin datter.
De andre yngre indianerene setter i et gjennomtrengende syngende hyl etter denne kraftsalven fra den eldre. De begynner å danse rundt meg, mens de roper høyere og høyere på dette syngende myke språket. Stampende føtter virvler opp jord, mens de danser tett inntil meg.
Den eldre mannen er der igjen. Den hvite uglen sitter på skulderen hans. Mannen dunker meg i brystkassa, mens han sier: ” Du har himmelen i deg, du har jorden i deg. Husk det. Du behøver ikke å se opp mot himmelen. Det sitter her”. Han dunker hardt i brystet mitt.
Den hvite uglen flyr opp mot himmelen, mot et strålende hvitt lys. Jeg følger den med blikket. En flott regnbue kommer til syne.
Så blir jeg løftet opp av en usynlig energi. Jeg virvler rundt inne i regnbuen.
Himmelen virker så nær. Den er i meg. Jorden kommer i møte med himmelen. Jorden er også i meg. Alt er i meg. Det vokser trær ut av meg. Blomster vokser ut av meg. Jeg hører delfinen i meg. Jeg hører ørnen i meg. Alle slags dyr. Havet bølger i meg. Vinden blåser i meg. Ilden brenner i meg.
En mann dekket med gull dukker opp. Gullmannen tar grep om mine føtter. Jeg holder i hans hode. Vi roterer rundt i en sirkel, mens alt beveger seg gjennom oss. Vi er en del av alt dette. Man er verken det ene eller andre. Det er en besynderlig følelse.
Tilbake på bakken titter jeg forundret opp på den eldre mannen som røsker spydet ut av brystkassen min. Med en finger stryker han av blodet som sitter i spydbladet.
Han smaker på blodet mitt. ”Det er liv”, sier han fornøyd.
Han holder så spydet høyt hevet mot himmelen og kaster deretter spydet på bålet og lar ilden fortære det.
Jeg oppdager at det siver blod fra såret i brystet mitt. Hva skal jeg gjøre med dette såret i hjertet? Spør jeg den eldre.
”Gi det kjærlighet", svarer han kontant.
Jeg ble også under denne reisen kastet naken ut i vannet av en huiende gjeng med staute indianere. Sukk. Jaja.
Jeg skulle ønske jeg i dette tilfellet, kunne være synsk og at jeg så inn i fremtiden. Sukk.
Men symbolsk skulle vel det bety, at jeg må ikke være redd for å blottstille meg.
Ikke å gjemme meg i skyggene.
Men bare kaste meg ut i det, uten å kle på meg beskyttende lag av stengsler (klær) som er mer til hinder enn til fremgang.
Har IKKE ord....eier ikke ord i denne stund. Fasan så flott reise, det jkan jeg si!

men hvorfor i vannet... ?