Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
I Silvas tråd om panteren, skriver Masha noe som vekket et minne i meg.
Hun sier:
"Jeg tenker følgende: Blant rovdyrenes kollektive erfaringer med menneskene er også erfaringen av å bli tatt til fange.
Rovdyrene er jegere, men i forhold til menneskene har de vært både jeger og bytte.
Derfor kan vi speile oss i dem på en dobbelt måte. De speiler både frihet og ufrihetens tristesse."
Dette fikk meg til å tenke på en opplevelse jeg har hatt, og som det kunne være interessant å dele.
Det skjedde under en bestemt øvelse i en primalgruppe jeg var med på for noen år tilbake.
Jeg fikk en black-out og en slags ut-av-kroppen -opplevelse. Plutselig sitter jeg noen meter lenger borte på gulvet, i et dyrs skikkelse. Jeg både ser dette dyret og føler det i mitt hode. Det ligner mest på en slags villhund/præriehund eller en rev, på en måte er det fanget opp i et hjørne, det er panikkslagent og øynene er vidåpne og blodskutte av frykt. Dyret var inne i mitt hode, eller jeg inne i dens. Uansett var det en helt umulig følelse, en mørkebrun panikkartet kamp,
inne i selve hjernen. Slik føltes det..
Tilsist blir jeg bevisst dette, og tenker : Det skjer noe inne i hodet!
Da ble jeg bragt tilbake til normalbevisstheten, jeg "våknet" langsomt, og fant meg omringet av en haug med gruppedeltagere som passet på meg. (jeg lå på gulvet) Desverre ville de ikke fortelle hva som hadde skjedd, og jeg var såpass forvirret etterpå at jeg ikke kom til å spørre mer om dette. Kan jo tenke meg til det da.
Dette minnet har levd i meg i alle år, og først på et senere tidspunkt ble jeg klar over at jeg har erfart det ville dyrs panikk når det føler seg fanget. Men det var altså en umulig opplevelse å romme i mitt hode.
Noen som har kommentarer til dette?
GjenopprettetMedlem
Wow , for en sterk opplevelse Lazy .
Det høres ut for meg også at du har "fanget" opp dyrets følelse av å være fanget.
Særlig hvis du hadde følelsen av panikk .
Om du har vært dette dyret selv, eller om du har rett og slett "plukket opp " en slags kollektiv følelse/ energi av det å være et fanget dyr...?
Jeg har aldri sett eller hørt lignende opllevelser, men det var intressant å lese.
Det var en gang på regresjonsskolen, at en av elevene dro tilbake til en gang hun hadde blitt operet som barn.
Operasjonen hadde nesten tatt livet hennes den gangen.
Det som skjedde i regresjonen, var at hun gjenopplevde følelsen under operasjonen, og følelsen av å bli dratt mot lyset.
Hun vill ikke leve mer, og tenkte det var vel ikke noe som holdt henne på jorda.
Det som er intressant med historien er at hun faktisk sluttet å puste , under regresjonen.
Læreren fikk et lite sjokk, og måtte dra henne tilbake med et rykk.
Hun fortalte at hun opplevde det som en utenfor kroppen opplevelse .Og så alt ovenfra og ned på oss.
Anonymous
Ja, takk Malaika. Det er sannsynligvis noe av det sterkeste jeg har opplevd. Det var svært intenst, og veldig konkret.
Selv tror jeg det var dette ene dyret.
Og jeg vil understreke at jeg følte det FYSISK skjedde noe inne i hodet, som om jeg var inne i et slags rom/univers der inne, som ikke var noe godt. Som om noe holdt på å slites fra hverandre, el. lignende. Håpløst nesten å sette ord på.
(kanskje er jeg hjerneskadet, hehe.)
GjenopprettetMedlem
Hjerneskadet ...hehe
det vet jeg du ikke er
hva med om du faktisk koblet deg på et dyrs sjel ? at du møtte denne sjelen utenfor kroppen, på et annet plan ...?
Jeg får ofte hodepine når jeg kanaliserer eller er i et rom med veldig høyfrekvente energier ...
Det har med kroppens tunge energier , hva vi spiser /drikker osv. Vi føler fysisk ubehag av disse høye energier.
Hvia jeg hadde vært "flink" jente med å ikke spise usunt, sjokolade , røyke osv...hadde dette ikke føltes så fysisk ubehagelig på meg.
Mystisk er det uansett ...
klem til deg

Anonymous
"Malaika":
Jeg får ofte hodepine når jeg kanaliserer eller er i et rom med veldig høyfrekvente energier ...
Det har med kroppens tunge energier , hva vi spiser /drikker osv. Vi føler fysisk ubehag av disse høye energier.
Hvia jeg hadde vært "flink" jente med å ikke spise usunt, sjokolade , røyke osv...hadde dette ikke føltes så fysisk ubehagelig på meg.
Mystisk er det uansett ...
klem til deg

jeg skjønner ikke helt sammenhengen her. Hva tenker du på?
Takk for at du ikke tror jeg er hjerneskadet.
Og ja, jeg tror gjerne jeg koblet meg til en dyresjel. Kanskje har jeg vært det dyret, og at minnene om det også ligger lagret i mitt celleminne?
GjenopprettetMedlem
Du sa du kjente noe fysisk i hodet ditt ...at det kanskje kunne ha en sammenheng med høyfrekvente energier...?
Jeg vet nesten ikke selv...det bare kom liksom

GjenopprettetMedlem
Hvilken opplevelse!!
Takk for at du fortalte.
Jeg har ikke opplevd noe lignende, men jeg har opplevd en ubeskrivelig følelse.
Det var når en venninne og jeg prøvde å snakke med en ulveflokk.
Har skrevet om opplevelsen under "snakk med ulven" her på sonen.
Det som er ubeskriveligt er den ville følelsen. Jeg skjønnte da at vi mennesker og de tame dyrene er noe helt annet enn de ville.
De er ville!
Vi er ikke ville!
Anonymous
Så interessant Lazy!
Ikke har jag noe klokt å si, men takker for at du fortalte :D
Anonymous
Hmmm ja, vanskelig å forklare. Slik jeg husker det, så var hele opplevelsen inne i hodet, samtidig som jeg så dette dyret utenifra. Det føltes som om vi var smeltet sammen inni hodet, i hjernen. Og det maktet jeg ikke tilslutt.
Umiddelbart tror jeg ikke det handler om høyfrekvente energier, jeg var bare inne i denne låste opplevelsen. Og bevisstheten min slo inn og trodde noe fysisk skjedde inne i hjernen.

det høres for sprøtt ut, men jeg har en forskers nysgjerrighet på dette.

Anonymous
ja, Gunilla, det vil jeg også si. nettopp!
GjenopprettetMedlem
Jeg har klart gjennom opplevelse og erfaring opplevd 4 sider ved meg selv
og stirret dem i hvitøye og hilst på dem
Ego, den store arkitekten som sitter på sin selvhøytidlige trone og tror han styrer skuta
Sjelen, pure ligth, som ikke kan beskrives med ord, alt og ingenting
Meg, som er den som vandrer rundt på jorda til daglig
Villdyret, instinkte, den territorielle, den som er på vakt, blir vill av sult, og grådig av begjær, den vaktsomme og beskyttende aouuuuuuuuuuuuuuu....
Varme tanker
Anonymous
Flott Arctic Wolf. Vi er alle forbundet med alt. Nå føler jeg mer takknemlighet for at jeg har hatt en slik unik erfaring.
Jeg kjenner dyrets smerte, dets frykt. Det er ikke lite.
Anonymous
"Lazy":
Plutselig sitter jeg noen meter lenger borte på gulvet, i et dyrs skikkelse. Jeg både ser dette dyret og føler det i mitt hode. Det ligner mest på en slags villhund/præriehund eller en rev, på en måte er det fanget opp i et hjørne, det er panikkslagent og øynene er vidåpne og blodskutte av frykt. Dyret var inne i mitt hode, eller jeg inne i dens. Uansett var det en helt umulig følelse, en mørkebrun panikkartet kamp, inne i selve hjernen. Slik føltes det..
Det kan ikke være at præriehunden, på en måte viser til din frykt?
Kunne det være du som følte deg fanget opp i et hjørne? Og at dette kommer til uttrykk i dyret?
Jeg tenker bare høyt her, ikke sikkert at jeg har rett.
Anonymous
Ja, det er rett. Jeg var redd. Vi hadde en spesiell øvelse, hvor jeg var holdt fast i gulvet med armene låst. En person satt oppå meg. Dette trigget denne opplevelsen. Jeg husker at jeg begynte å bli febrilsk, aggressiv og kjempet for å komme løs. Så hadde jeg en black-out, og jeg var i dette dyret.
Kanskje vi har et primalt urinnstinkt gjemt i oss, og dette ble utløst? Jeg ble altså aggressiv først. Rasende, og gikk antakelig berserk, noe jeg ikke husker noe av. men jeg var altså omgitt av folk da jeg kom tilbake til meg selv.
Jeg har aldri hørt om noe lignende av andre, og jeg bruker ikke "forsvinne" slik. Så jeg tror absolutt det berørte noe traumatisk i meg selv, som vel egentlig ikke hadde med temaet i øvelsen å gjøre. Men det var så vanvittig spesielt; fremmed og ja, umulig.
Anonymous
hva slags øvelse var det når noen holdt armene dine og satt på deg? var det nødvendig? hva skulle dere oppnå?
Anonymous
Det virker jo sannelig som at du gikk ut av kroppen, dette for å beskytte deg selv fra denne opplevelsen.
Anonymous
"Lazy":
Hmmm ja, vanskelig å forklare. Slik jeg husker det, så var hele opplevelsen inne i hodet, samtidig som jeg så dette dyret utenifra. Det føltes som om vi var smeltet sammen inni hodet, i hjernen. Og det maktet jeg ikke tilslutt.
Umiddelbart tror jeg ikke det handler om høyfrekvente energier, jeg var bare inne i denne låste opplevelsen. Og bevisstheten min slo inn og trodde noe fysisk skjedde inne i hjernen.
det høres for sprøtt ut, men jeg har en forskers nysgjerrighet på dette. 
Jeg har hatt opplevelser der jeg så kraftdyret mitt i mitt hode, men samtidig så jeg også dyret fremfor meg. Det var en sprø opplevelse og litt sjokkartet. Men jeg var ikke inni dyret, som det du opplevde.
Anonymous
"siv":
hva slags øvelse var det når noen holdt armene dine og satt på deg? var det nødvendig? hva skulle dere oppnå?
Dette er 12 år siden, og jeg husker egentlig ikke så nøye formålet med øvelsen, siden dette skjedde.
Men det er trolig slik som Fønix sier, at jeg gikk ut av kroppen som en flukt. Det er uansett selve opplevelsen som fascinerer meg. Kanskje denne diskusjonen setter igang noe hos meg, som kan hjelpe. For det er naturlig at det er en sammenheng til ubevisste traumer i meg selv.
Anonymous
Jeg hare hört om övelser da folk blir inrullede i en matte, for å möte sin redsle og siden födes på nytt... men... har kun hört, ikke sett eller opplevet