Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
Du har mange fine forklaringer jimango. Jeg skal sitere hva Sherron Mayes, sier i sin bok "Ditt klarsynte jeg".

"Kundalinikraften, også kjent som "Chi", "Prana" eller "den Hellige Ånd", ligger i dvele i en liten "energiknoll" ved korsbenet nedert i ryggraden. Den er det rene begjærets kraft i vårt indre, livskraftens reservoar, der åndelige talenter, inspirasjon, kreativitet og åpenbaringer oppstår. Mange mystikere mener at hvis man får den fulle opplevelsen av kundalinikraften, blir man opplyst, fordi man da blir ett med det sanne jeg.

Kundalinikraften illustreres ofte som en slange som er sammenkveilet tre og en halv gang og ligger og slumrer. Når kundalinikraften våkner, kveiler den seg ut på samme måte som slangen stiger opp som et hvitt flytende lys som strømmer gjennom de seks chakraene til den når kronechakraet.

Opplevelsen av kundalinikraften er beskrevet på mange forskjellige måter: som en varme langs ryggraden, som en kjølende bris som strømmer over issen, som en gledeseksplosjon. Den sterke feminine kraften i kundalini er representert i Østens lære ved gudinnen Shakti i tillegg til slangen. Det sies at når hun våkner vil hun feie oss med i sin lidenskapelige og kreative kraft, som kan forandre et menneske totalt.

Og forandre er nettopp det denne energien gjør. Mens den rene livskraften beveger seg gjennom chakraene som en laserstråle, renser den ut alle gamle traumer, konflikter, emosjonelle problemstilliger og all underbevissthetens frykt som den møter på sin vei, og tar alt med seg opp i dagen. Så selv om det å vekke kundalinikraften kan være en velsignelse, kan renselsesprosessen fremkalle en midlertidig merkelig reaksjon som kalles "kriya", som kan få personen til å le og gråte om hverandre i løpet av noen minutter, og drive undertrykt sinne og frykt opp til overflaten eller frembringe en trang til å forandre livet radikalt fra å ha en streberjobb i byen til å bli gartner.

Energien skal ikke fremtvinges, dersom vekkelsen skjer for fort i forhold til den personlige utviklingen, kan det gamle emosjonelle avfallet fra fortiden bli for mye å ta inn og kan dermed forårsake alvorlig ubalanse. Når du arbeider mot et høyere mål, vil kundalinikraften vekkes naturlig".
sitat slutt.

Og at Hara-chakraet ikke har med seksualitet å gjøre er ikke helt riktig. Det spiller en stor rolle her det også.
Dere kan lese om chakraer på denne linken:

http://www.bearcy.com/chakrabeskrivelse.html

Jeg synes han beskriver det så godt at jeg ikke behøver å gjenta det  :)

Samin  ;)
Anonymous
Jeg har ingen peiling på hva kundalini kraften er, eller hvordan den skiller seg fra seksual kraften på noen måte. Min praksis er ikke avhengig av. Det jeg lurer på er om det er noen som vet noen øvelser man kan gjøre for å slippe løs denne kraften, slik at man kan gjøre erfaringer med den. Nå har jeg hørt så mange snakke om denne kraften at jeg blir litt nysgjerrig på hva den kan tilby ;D
Bing [Bot]
Kundalini-kraften skal ikke presses frem for hurtig, mange mennesker har blitt syke av det. I det ligger også en vestlig forenkling av hva denne kraften er. Som Jimango sier mye klokt om. Anbefaler deg å lese mer om kraften og mer kjenne på hvor den er i deg enn å tenke at du skal gjøre øvelser for å presse noe frem som ikke er klart. Tror denne kraften kommer frem hos deg når du er klar. Bare det at du er bevisst dens eksistens vil sette prosessen i gang. Å anerkjenne at den finnes!
Spennende tråd det her, men nå står jeg på farten til høstferie og kan ikke skrive mer i denne omgang.
:wub:
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for alle svar !

Mye intressant lesing her. Jeg opplevde denne kraften som en slange som,  kom inn i rotchakra og opp, kveilet seg
rundt hodet mitt , la hodet på tredje øye.

Det føles som om store forandringer i livet, og mine oppfatninger, og opplevelser er i forandring. Min oppfattelse av forskjellige ting er i forandring.

takk , susy for intressant lesing ....jeg kan tenke meg noe sånt gjelder for meg og ...hmm, fikk meg til å tenke.

Opplever kundalinikrften som livskraften, men kanskje den seksuelle kraft er nettopp det . Livsskraften .

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
((Kanskje seksualkraften er nettop det,livskraften!!))
                                                                     -Malaika.

Tromme-åndens vibrasjoner setter i gang chakraene,har jeg hørt engang,får dem til å danse i sammen og sender lyst-følelser
ut i nervesystemet,tiltrekker seg ånder,energier,som kan føre en inn i ekstasen.
Dette kan være ånder som elsker det korte men intense opphold i kroppen vår.
Trommen virker altså lokkende på omgivelsenes ånder,de fristes,løsriver seg,entrer sjamanen og kan sende denne ut på en lengre ekstatisk reise.
(sjamanen tror kanskje det er han som reiser,men det er åndene som reiser i ham.)
Det gleder meg at de gamle teknikker er så effektive,din fremgang gleder meg.
Jeg aner en ny spenst i luften,høst-luften er så klar å sterk,osiris dør,men hans døing er for den høye sak.
Gudinnen er.

Ha det fint med trommen din.

GjenopprettetMedlem
Jeg synes det er leit at seksualkraften blir koblet opp til noe negativt....
Den er ren og vidundelig vakker!

Her er en nydelig liten artikkel om Hara og seksualiteten som jeg har lyst å dele med dere: ( Desverre ikke på norsk.)

The Hara Chakra

The hara chakra radiates a purple light, when seen from the highest level. Purple is a vivid pink, or red-violet, bright red-violet, color. When this chakra is clean, then the person think only positive thoughts, then no impure thoughts or feelings can penetrate. With impure feelings and thoughts I mean egoistic and malicious. When we from the spiritual dimensions talk about the concepts pure or impure, this is what we mean, and nothing else. But because it is the sex chakra that stands for purity and the pure purple light, and because there has been a lot of taboos about sex, then things have been mixed up, and it has been said, that sex in itself is impure. It is by no means, sex is only impure, if it is practised for solely egoistic reasons, and/or by hurting others. Sadism and masochism are impure varieties of sexual behaviour, here one is hurting others to satisfy oneself, or one forces others to hurt oneself, thereby forcing a karmic burden upon someone else.

When two people make love, then the lights from their sex chakras are mixed, and the purple lightwaves are creating figures, whose beauty also in this case depends on the love between the parties. Two people, who really love each other, create a fantastic aura around them when making love - it can be compared to a purple forest of fairytale trees, whose flowers and leaves create an arc above the lovers, which has so powerful vibrations, that a lot of negative karma can be burned away. In other words, just by loving another person and showing it by sexual behaviour which pleases and satisfies, one can develop very much personally and in the end thereby also spiritually.
But all this implies, that there is love between the two, and it implies that there is a will to give instead of demanding - that they both at any time are prepared to give up egoistic demands in favour of giving to the other.

The purity that is reflected in ones consciousness when the sex chakra is clean means, that one lives a positive life, a life without complaining and reproaching to others, a life where one lives in accordance with the truth of life: that one is creating ones own consciousness - either as a positive or a negative impression of the world that one lives in.

Sakset fra http://www.experiencefestival.com/a/Har ... 5378  Siden inneholder mengder med stoff også om Kundalinikraften.

Er det ikke dette som er betingelsesløs kjærlighet?
Denne kunne kanskje ha passet like bra under tråden om " Unconditional love and sex", Malaika...?
GjenopprettetMedlem
In the universe,there is neither good or bad
but thinking makes it so. (unknown)

GjenopprettetMedlem
Det er en fin artikkel, Aventura. :)
Imidlertid finnes den på norsk i ei bok, skrevet av Birgit Klein. Hun er dansk og skrev en rekke kanaliserte tekster, som er oversatt til norsk. Boka som denne teksten er hentet fra, heter "Jorden dør uten kjærlighet".
Det er den første, og kom ut på norsk i 1990. Om de fortsatt er å skaffe vet jeg ikke, men bibliotekene skulle ha dem inne. Jeg har de fem første, jeg syns det er fine små bøker, som i stor grad tar for seg forhold mellom mennesker, og menneskets åndelige utvikling. Mye snacks for de som liker sånt. ;D
GjenopprettetMedlem
Fin artikkel, Aventura.

Tenk den gleden seksualkraften utstråler, når man fullt ut aksepterer den for hva den er
Det er jo bare en helt fantastisk utstråling, og man er på toppen av lykke og glede . En skikkelig kraft-bombe .

Livskraft-bombe  :biggrin:
Bing [Bot]
Takk for en fin artikkel, Aventura. Og masse åpent ærlig inspirerende fra alle og særlig til Malaika, som har timet så fint både denne tråden og tråden "unconditional love..."Jeg har kjent på hva som også ligger i alt som sies om frykten for kundalinienergiens kraft , for min egen del var det en periode et sterkt viljesønske hos meg at denne kraften skulle våkne og ta tak i meg. Og jeg ønsker ikke å si at dette er en kraft som skal fryktes, men, tvert imot en kraft som kan elskes frem. Dog ikke tvinges...Det er også mulig å gjøre kundalini-yoga, men den viktigste biten av arbeidet handler om kjærlighetens kraft. Kundalini energien er e n kraft som springer ut av arbeid med å være i en tilstand av kjærlighet som ikke krever, og ja, jeg har deltatt i å oppleve at når dette skjer hos bege partnere kan rommet fylles av fargerike energibobler som vokser og lyser i rosa, lilla, rødlig. Det er ikke altfor ofte at slike skjønne øyeblikk oppstår...Tilbake til Inanna myten som jeg er veldig engasjert i for tiden; der er det også en skildring av den kjærlighetsfyllte erotiske forening mellom Inanna og Dumuzi, hvor "hager vokste overdådig ved de elskendes sider"...en skjønn metafor.
Kjærligheten vibrerer i denne tråden, jeg tror jeg ser en slange, sammenkveilet, langsomt våknende, spørrende:" Er det nå? Er det nå jeg skal reise meg i all min prakt, i all min kraft?..."