Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
Fjellbjørka sto på ett vakkert sted, ved en elv, langt inne på vidda.
Det var vår i lufta. De første knoppene hadde begynt å titte frem, og strakk seg mot sola.
En skjære hadde funnet ut at den ville bygge reir i treet. Den spurte pent om lov, og treet ble glad fordi den fikk selskap.
En dag kom en jeger til elven. Han lagde seg en leirplass like ved bjørka. Til å begynne med lot han bjørka i fred.
Han var borte å kikket på det, studerte knoppene for å se hvor langt de var kommet, men rørte ikke noe mer.
Jegeren kom og gikk fra leirplassen sin. Han var stadig borte på treet, men nå tok han næver og skjærte av kvister.
Treet følte seg uvel, og ønsket seg langt bort.
Den hadde sett at skjæra fløy avgårde hver gang jegeren vist seg.
En dag jegeren nærmet seg, spurte treet om den ikke kunne få være med å fly.
Den orket ikke tanken på at jegeren skulle forsyne seg mer av kvistene eller greinene.
Skjæra forsto bjørka. De hadde blitt så gode venner, så de reiste avgårde med det samme de så jegeren nærme seg.
De reiste rundt på vidda. De besøkte reinflokker. Frydet seg over reinkalvene som ble født. De møtte ulv, elg,bjørn og ørn. De utvekslet erfarirnger med alle. De fortalte hverandre historier om mennesker og dyr.De besøkte  steder de aldri hadde vært på før. De følte seg frie og glade.
Hver gang de kom tilbake til treet, ble de sinte og redde over ødeleggelsen jegeren hadde gjort.
Etter mange år stod treet ribbet tilbake.
Men røttene var desto sterkere. Nå fikk treet være ifred for jegeren. Det var ikke mere å hente hos bjørka.
Nå mange år seinere, er treet blitt stort sterkt og vakkert igjen. Den har mer erfaring og styrke enn noen av de andre trærne.  Takket være de sterke røttene.
Skjæra og bjørka er fortsatt venner. De lever i harmoni med hverandre.  Nå reiser de bare på tur av og til, når lysten skulle melde seg.

Phuu... min sjamanerfaring startet tidlig og er ikke så god, men veldig lærerik.
psbot [Picsearch]
fjellbjørka
har blitt stor og vakker
den står fyldig
med en rak stamme
i motsetning til de andre trærne rundt

fjellbjørka har mange reir i sin krone
der de små og hjelpeløse søker trygghet
bjørnen klør ryggen mot stammen
reinen beiter i området rundt
rypa finner mat ved treet
alt blomstrer rundt fjellbjørka

i uvær og storm
søker andre trygghet under treet
der det står som en dronning
å passer på
at alt og alle som beveger seg i nærheten
føler seg omgitt av kjærlighet
og glede

de som søker
holder rundt treet
og spør om hjelp

bjørka brer sine greiner ut
å svarer

du har visdommen
let i deg selv
GjenopprettetMedlem
:respect: Vakkert Ædni......Vakkert og kraftfullt!
GjenopprettetMedlem
Åh, så godt å ha ei fjellbjørk ædni.
Kraftfullt  :wub:

RITA
Anonymous
Fjällbjörken... den var länge sedan jag såg...
Vacker dikt ädni!
GjenopprettetMedlem
Dette var en sterk historie, og et stort arbeid!  :eusa_clap:

Vakkert beskrevet.

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Vakker hyllest til bjørka Ædni  :eusa_clap:

Jeg hadde en gang ei dvergbjørk som venn. I mørketida gikk jeg opp til den og la meg oppi den og vi så på stjernene sammen. Det var vakre stunder i stillhet - oss to!

I dag har jeg vært i skogen og klemt trær  :) som alltid er en god opplevelse og som å få en ny venn. I dag oppdaget jeg at trær rocker! I vinden har de "a rocking good time..." Jeg sto på røttene (føttene) , holdt rundt stammen, bøyde nakken helt bak og så opp i den høye trekronen mens jeg fulgte treets bevegelse i vinden. Det var så kult - jeg rocket med treet! WOW - prøv det på en vindfull dag - det svinget skikkelig  :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Kjempefint ædni!
Godt å lese.

Jeg har et bjørk jeg pleier å klemme.
Plutselig en dag oppdaga jeg hvordan det så ut.
Det hadde ingen rak, vakker stamme.
Flere meter var vokset utmed bakken det ser ut omtrent som et L. Noen meter opp deler seg bjørketret i mange stammer.
Dette treet har overlevd, vokset seg stort og sterkt, så sterkt at en ikke oppdagar de vanskeligheter den må ha hatt om en ikke ser nøye på det.

Dette bjørketret har og kraft å gi meg trøst og kjærlighet. Jeg prøver å gi detsamme tilbake.

Gunilla
Anonymous
" du har visdommen, let i deg selv"... så sant ,ædni...du forteller levende,  du river en med, kunne"se" bjørka der: ribbet og naken, og da når jegeren hadde fått sitt"utbytte", så se hvordan  bjørka samlet kraften av sine røtter og kom  med mange strevsomme år tilbake, slik vi mennesker også ofte  må gjøre... ja lær av deg selv... se rundt... livet er en lang  lærevei fra begynnelse til slutt :innocent2:

takk ædni at du skrev det du skrev :wub:

marihøna så gruble over livets mange gåter  ::)
GjenopprettetMedlem
Denne sterke historien har jeg lest og reflektert over flere ganger i dag.

Den rommer så uendelig mye symbolikk,
som også kan knyttes til et menneske som har levd under samme vilkår som fjellbjørka.

"ædni":

Etter mange år stod treet ribbet tilbake.
Men røttene var desto sterkere. Nå fikk treet være ifred for jegeren. Det var ikke mere å hente hos bjørka.
Nå mange år seinere, er treet blitt stort sterkt og vakkert igjen. Den har mer erfaring og styrke enn noen av de andre trærne.  Takket være de sterke røttene.

Phuu... min sjamanerfaring startet tidlig og er ikke så god, men veldig lærerik.

Din sjamanerfaring Ædni, er etter min mening både god, lærerik og ikke minst,- fruktbar!  :respect:

Røff livserfaring samlet i røttene kan med tiden gi meget livskraftig frukt.
psbot [Picsearch]
takk alle sammen.....
Æ husker da æ skrev den historien, æ skalv i mange timer etterpå...... det va veldig ekkelt..... men nu synes æ historien forteller akkurat det æ ville si, å det e deilig å se.
Det handler jo om misbruk og overgrep, å det e ikke alltid lett å formidle.
GjenopprettetMedlem
En veldig sterk historie, Ædni!

Sårt å lese om slike overgrep.

Du har en flott måte å formidle på,
og din styrke og visdom skinner gjennom på en vakker måte.
Takk for at du deler av dine erfaringer.
GjenopprettetMedlem
Sterkt å lese kjære ædni

jeg fikk gåsehud på slutten...

Du fikk formidlet dine tanker på en vakker og sterk måte

Flott å lese i ettertid, for å se hvor langt du er kommet

Erfaringer gjør vondt, men det hjelper å forstå andre på et dypere plan.

Som du åpner ditt hjerte for andre, fordi du forstår smerte .

Slik er du en lysarbeider og engel for mange .

Takk for deg, Ædni  :biggrin:

:wub:
Anonymous
Jeg har nok lest ditt dikt hver gang, jeg er på sonen Ädni... Jeg likte diktet den förste gang, men jeg liker den mer og mer, for hver gang jeg leser dine ord.

Idag leste jeg også din fortelling i förste posten - leste den mer nöye.
Den sa noe mer idag. Direkt til meg.

Sånn er de ju ofte - at en tekst vekser for hver gang, man leser den.
Den som leser, integrere nye deler i seg selv.
Og då vil jeg si igjen: Vakker dikt! Og med vakker mener jeg ikke flott... jeg mener att den har en vakker sjel.

:wub:
Anonymous
Jeg har lest teksten din mange ganger.
Den har en utrolig sterk kraft i seg,
en nesten utrivelig men drivende understrøm
og skyhøye vakre overtoner.
Formidlet gjennom direkte bilder og nøkternt språk som forsterker kraften i det.
Det er stort.

Minner meg nesten litt om deg, selv om jeg aldri har møtt deg...

etter å ha lest det noen ganger, kom jeg til å tenke på diktet ditt, din lille engel.

Et sterkt og stort arbeid Ædni, på mange vis.

Gro
Anonymous
Kjære ædni, du store mor, du rake og sterke fjellbjørk. :respect:

Flere ganger har jeg prøvd å lese denne historien, men har ikke maktet å konsentrere meg om ordene som står der.
Det ble utydelig hver gang. Nå, som jeg leste forklaringen fra deg, skjønner jeg fenomenet! Og jeg bestemte meg for å lese teksten. Det er sterk symbolikk, som berører meg kraftig. Jeg har noe viktig å lære av deg. Takk skal du ha.
GjenopprettetMedlem
Mange mindre trær står stødigere i le av den bjørka,
de nyter godt av hennes erfaringer,
stiller meg litt der når det trengs,
lytter nøye,
i le av stormen,
og er takknemlig for at hun finnes... :wub:
psbot [Picsearch]
takk :wub:
Anonymous
Det er sterkt å lese din historie.
GjenopprettetMedlem
Ein flott måte å formidle det vonde og vanskelege,og deretter transformasjonen på. Takk! :wub: