En resa!
Det hÀr skulle bli en tyst resa.. Ingen trum-CD eller psykadelisk musik. Bara tystnad. Lite flÀktljud och ljud frÄn grannarna, men ganska tyst.
MÄlet med dagens resa; söka upp mina rötter, söka svar... svar som jag sÄ ofta sökt ...
Djupt djupt gick jag in i mig sjÀlv.
Resan gick mot norr. Mot mina rötter, till Trumholmen, en ö i Kultsjön i södra Sapmi.
Kroppen blev tyngre och tyngre, snabbt gick medvetenheten in i trance. HÀnderna försvann, hela kroppen förutom huvudet. Inte direkt skönt, men vÀldigt djupt avslappnat, samtidigt som jag var medveten om att jag ocksÄ befann mig hemma i lÀgenheten.
PÄ ön hittade jag en klassisk trumma, med inskriptioner pÄ. RÄdfrÄgade mig sjÀlv först, har jag rÀtt att bruka den hÀr trumman, men jag har varit hÀr förr.. Svaret var sjÀlvklart...
Men idag var trumman tyst, och jag fick kÀnslan att jag ju skulle uppsöka mina rötter.. SÄ ner i jorden, dÀr rötterna spÀrrade vÀgen.. En del av rötterna vÀxte in i mig, och jag blev ett med rötterna... Gick in i rötternas medvetande...
âDu hör hemma hĂ€râ Ă€r budskapet. Vi har försökt fĂ„ hit dig dĂ„ och dĂ„.. Men du har inte tagit chansen Ă€n. Kanske framöver.
âMen framtiden dĂ„â, försökte jag... men pĂ„ det spörsmĂ„let fick jag inga svar... FullstĂ€ndig nonchalans.
Tillbaks in i mig sjÀlv, Ànnu djupare nu. Kroppen förvandlades till ett gasmoln, en essans och lyfte likt en ande upp i skyn, och blickade ut över landskapet lÄngt uppifrÄn. Se och njut.. var lÀtt som en fjÀder,
Och dÀrefter transformerades jag till en kompakt sfÀr, ett klot. Tungt, hÀnderna stora som basketbollar, eller Ànnu större. Ulven satt och tittade pÄ mig med stora ögon, bra mycket mindre Àn vad jag var.
Jag tog in kraft frÄn himmelen och frÄn hela Trumholmen. Det hÀr Àr mitt stÀlle just nu!
Som en slags föraning om vad resor kan ge... För fler resor blir det!
Framtiden, och mitt sökande efter tvillingsjÀlen fick inga snabba svar, snarare Àr rötterna ganska nöjd med att jag vandrar i ensamhet. Men jag envisas med att söka snabba svar...
Vad betyder det? Ăntligen dags att âgi slippâ och bara lĂ„ta saker hĂ€nda kanske...
LÄg stilla ett lÄngt tag i trance innan jag till slut bestÀmde mig för att ÄtervÀnda. En timma hade dÄ förflutit i Upplands VÀsby, men pÄ Trumholmen fanns ingen tid!
I en tidlös plats, pÄ en platslös tid.... kram pÄ er frÄn Mathias

)