Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Woke up this morning with the word "plasticshaman" stuck to my brain. It wouldn't leave my thoughts as I sat with my morning coffee, so I decided to dig a little deeper - and guess what I found?  :w00t:

A strange city - all kinds of people - an lots of them. Like IRL, but this was in space - fare beyond...
They had plastic shamans and they got so scared - by the sight of me, that they not only kicked me out of the city,
but they ran away!  :w00t:

You can ask yourself now - what made this happend??
Besides showing my face - all I did was to smile and tell them about the teacher, the temple and the doorstep :)
You know - K. Gibran's story :)

So I'm just wondering... There were two of them - a man and his woman - against me - a lady. The man even left his
woman behind - because he too left the city that night.  :o

What got they so scared?
Have they got any strength?
What's their weaknessess?

I've heard of Shamans of the Light, but plastic? Shamans of the Plastic?
They'll break easily won't they?  :exclaim:

Just wondering? Anyone? What is that? Dirty Dancing? :eusa_dance:

http://youtube.com/watch?v=2SLWzZoDmhg&feature=related

:wub:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Kanskje finnes det noe svar her...?

http://plasticshaman.com/

eller her...?

http://www.newagefraud.org/
GjenopprettetMedlem
Du er en engel :) står ved min side som alltid :)

:respect:

For skulle dere klø dere litt i hue nå  :razz:
det jeg mente med dette er å sette fokus på

:P plastikksjamaner  :P

Hva er dine erfaringer?
Vært borti no'n dårlige healere i det siste?
Hva har det gjort med deg i tilfelle?
Hva skjedde?

:wub:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Hmmm....vanskelige spørsmål!

Hva kjennetegner en dårlig healer?
Hvordan kan jeg dømme om noen er dårlige eller gode?

Jeg vet mange har forskjellige oppfatninger av en healer,
noen finner denne healeren meget hjelpsom, andre ikke.

Kan det ha noe med kjemien å gjøre?
Eller vet man at en healer er en dårlig healer.
Fordi man ikke ble hjulpet selv?
Eller fordi det går rykte om at denne later som h*n kan faget sitt?

Jeg syns det er vanskelig å sette stempel på noen.
Selv *plastikksjamaner*...
jeg syns ikke jeg er den rette
til å *dømme* noen etter det begrepet.

Jeg tenker heller at dersom en person går ut og skryter/later som/påstår
at denne kan heale eller en er sjaman....osv...uten gode intensjoner om å hjelpe andre
men kun for å tjene penger ol...vil tilslutt møte seg selv i døra...

jeg overlater det til dennes ånder...om f.eks lærepenge!

(Tenkte ikke på noen spesielle...bare et eksempel)

Kanskje jeg ikke svarte helt på spørsmålene nå?
Uansett...hvem ser sin rett til å mene at noen er dårlige?

Da håper jeg det er utsagn fra flere og ikke pr individ!  :P
psbot [Picsearch]
Æ tenker i samme baner som deg Silva. Trur ikke alltid det e lett å skille mellom gode og dårlige healere. Kjemien e veldig viktig i møte mellom to mennesker. Hvis noen ber meg om healing, å æ har en hælvetes dag/uke/mnd sjøl, så sier æ at æ  ikke kan gjøre det.

Noen ganger oppnår man resultater, andre ganger ikke. Healing kan vel heller ikke "måles". Det kan ta lang tid før resultatene av healingen kommer. Kansje healeren sådde ett tankefrø hos deg sjøl, som tar tid før det gror.

Mye av healingen kommer vel også an på kossen "pasienten" tar imot healingen. Det e jo en kjennsgjerning at mange går til healere men ubevisst ikke vil bli frisk.
GjenopprettetMedlem
Jeg forstår ikke problemet her.
Om healing virker ikke da er dårlig healer.
Om healing virker da er god healer.
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Jeg forstår ikke problemet her.
Om healing virker ikke da er dårlig healer.
Om healing virker da er god healer.

Det trenger da ikke være en healers feil? Det kan like gjerne være klienten som kanskje ikke er villig til å jobbe med seg selv etterpå...som ikke tar tak i seg selv! For jeg opplever ofte at ting kan dukke opp etter en healing. Og dersom man ikke tar tak i det selv...(det kan ikke en healer gjøre)...så virker ikke en healing...å man går fortsatt med samme smerter.

F.eks...en healer jobber med en klient...forteller klienten at denne kanskje vil oppleve å få opp tunge følelser...som denne klienten må da gripe tak i og jobbe med. Dersom ikke klienten gjør det...så virker heller ikke healingen.

Jeg ser på healing som en toveis-sammarbeid! For vi som healer er da ikke magikere heller?? Da hadde jo langt flere vært friske i dag. Klienten SELV må være villig til å JOBBE MED SEG SELV!

Det er min erfaring!  :)
GjenopprettetMedlem
Probelemet Dimi er at det er mange som bare adopterer urfolkets
måte å gjøre ting på - uten respekt! Også blander de litt hist &
her & så kaller de seg sjamaner.

Du må lese linkene til Sjelevenn :) de forklarer :)

og jo Silva :) - jeg tror det healerens feil - mangel på bevissthet & respekt. :)

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
og jo Silva  - jeg tror det healerens feil - mangel på bevissthet & respekt.

Det vil si det samme som at jeg må være i stand til å kunne heale alle som kommer i min vei? Ellers er jeg ingen god healer?

Jeg mener det blir på samme måte som leger og psykologer. Noen kommer man godt overens med, andre ikke. Da leter man seg frem til den man føler man får mest hjelp hos! Og da snakker vi om kjemi...ikke legen/healerens/psykologens kunnskaper og evner!

Det er jo bra at vi er så forskjellige...for de jeg ikke føler jeg får hjelp hos, kan andre føle motsatt!

Jeg kommer aldri til å kunne si at jeg vil være istand til å heale alle som kommer til meg. Dersom jeg føler jeg ikke kan, sender jeg dem heller til noen andre. Jeg er ingen dårlig healer av den grunn! Det kan være at vi rett og slett ikke forstår hverandre.

Jeg har heldigvis ikke opplevd dette ennå...men jeg vil ikke bli overrasket dersom det en dag dukker opp!
GjenopprettetMedlem
Da er det en eksempel på en dårlig healer.

Klienten kommer med problem og har gjerne en tro på helbredelse og healeren ,det er alt som trenges av pasienten.
Fordi healeren kan ikke tvinge helbredelse på en.

Også kommer den parten med hvordan skal en healing utføres.

uansett hvordan det utføres ,så skal lidelsen bli borte.

Men for ,at sykdommen skal ikke dukke opp gjenn ,bør antaglevis pasienten bytte på livsmåte eller livssyn.
GjenopprettetMedlem
Nei Silva  :wub: jeg mente ikke det  :wub:
og dette er ikke et personangrep - på noen  :wub:

Jeg anbefaler alle som ikke har gjort det :)
les linkene til Sjelevenn :)
la oss holde fokuset der og ta det derfra :)

:eusa_pray:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
                                                                      What is a Plastic Shaman

The phrase plastic shaman is a pejorative colloquialism used for individuals who try to pass themselves off as shamans, or other traditional spiritual leaders, but who actually have no genuine connection to the traditions they claim to represent. Rather, plastic shamans use the mystique of these cultural traditions, and the curiosity of seekers and wannabe's for personal gain. This exploitation of thier students and traditional culture can involve the selling of fake "traditional" spiritual ceremonies, fake artifacts, fictional accounts in books, illegitimate tours of sacred sites, and often the chance to buy spiritual titles.

Though the term "plastic shaman" originated among Native American and First Nations activists, and is most often applied to people posing as Native American medicine men and women, the term has also been applied to those posing as other types of traditional and alternative healers. People who have been referred to as "plastic shamans" include fraudulent spiritual advisors, seers, psychics, or other practitioners of non-traditional modalities of spirituality and healing who are operating on a fraudulent basis.

Critics of those who have been called plastic shamans believe one danger is that students who come to learn from plastic shamans may be exposing themselves to physical, as well as psychological and emotional risk. This is because the methods used by a fraudulent teacher may have been invented, "adapted" or stolen from other cultures and taught without reference to a real tradition, or to the precautions such a tradition would normally have in place in regard to sacred ceremonies and guidelines for ethical behaviour.

Those using the term "plastic shaman" to describe these sorts of fraudulent teachers and exploiters of traditional cultures believe plastic shamans are also dangerous because they harm the reputations of the cultures and communities they claim to represent. There is evidence that fraudulent and sometimes criminal acts have been committed by a number of these imposters. It is also claimed by traditional peoples that in some cases these plastic shamans may be using corrupt, negative and sometimes harmful aspects of authentic practices. In many cases this has led to the actual traditional Spiritual Elders declaring the plastic shaman and their work to be "dark" or "evil".

Plastic shamans are also believed to be dangerous because they give people false ideas about traditional spirituality and ceremonies. For example, people have been injured, and some have died, in fraudulent sweat lodge ceremonies. Frequently, the plastic shamans will require that the ceremonies are performed in the nude, and that men and women participate in the ceremony together, even when these things are in direct conflict with all that is known of the actual traditions (and with the way these ceremonies are still performed in the traditional communities that have maintained the traditions as they were received from their ancestors). Also in conflict with traditional teachings, sex is sometimes brought into the ceremonies. This has in some cases caused a degree of shame significant enough to keep people quiet about the abuses they have seen or experienced, even after they escape from the influence of a sexually abusive plastic shaman and the cults of personality that tend to develop around these individuals.

For example, a sexually oriented organization claiming a Native North American or Mesoamerican cultural heritage, called the Chuluaqui-Quodoushka or the "Q" by its adherents, is regarded by most indigenous people and their supporters as an example of plastic shamanism. This organization is claimed by many to have produced harmful results, and has been soundly denounced as wholly fraudulent by the Cherokee Nation from which the leader initially claimed to have received the teachings.

Many of those who work to expose plastic shamans believe that the abuses perpetuated by spiritual frauds can only exist when there is ignorance about the cultures a fraudulent practitioner claims to represent. Activists working to uphold the rights of traditional cultures work not only to expose the liars and predators that exploit Indigenous traditions, and Indigenous communities, but also to educate seekers about the differences between traditional cultures and what has been described as the New Age, quick-fix, monetary-based, individual approach to spirituality.

No traditional Native American or First Nations group calls their spiritual teachers, leaders or elders "shamans", which is a term native only to Siberia. However, the term was adopted in academia to describe a variety of otherwise unconnected spiritual traditions that bear certain superficial resemblances to one another. More recently, this lumping together of diverse spiritual traditions under the term "shamanism" has been falling out of favor. But among some New Agers the term shamanism has continued to be misused in this over-generalized way, and come to refer to almost any type of spiritual path independent of hierarchically-structured religious traditions such as Christianity and Judaism. Contemporary, New Age, "global" shamanism is characterized by cultural appropriation, eclecticism and personal spiritual connections.

Notes
Armbuster, J.; Beacham, D.; et al (2005) They Call Us Indians.
G. Hobson, "The Rise of the White Shaman as a New Version of Cultural Imperialism." in: Hobson, G., ed. The Remembered Earth. Albuquerque, NM: Red Earth Press; 1978: 100-108.
Byard, RW. "Dehydration and heat-related death: sweat lodge syndrome", Forensic Science SA, 2005-09-26.
Herel, Suzanne. "2 seeking spiritual enlightenment die in new-age sweat lodge", San Francisco Chronicle, Hearst Communications, 2002-06-27.
Buchanan, Susy. "Sacred Orgasm", Phoenix New Times, New Times Media, 2002-06-13.
Hagan, Helene E.. "The Plastic Medicine People Circle", Sonoma County Free Press, September 1992.
Avis Little Eagle. ""Real Sex" Offends Cherokees, Tribes Demands Apology from HBO", Lakota Times, 1992-03-11.

Further reading
Ward Churchill, From a Native Son: Selected Essays in Indigenism, 1985-1995. 1996, Boston: South End Press. ISBN 0-89608-553-8
Richard de Mille, The Don Juan Papers: Further Castaneda Controversies. 1980, Santa Barbara, CA: Ross Erikson Publishers. ISBN 0-915520-25-7
Jay Courtney Fikes, Carlos Castaneda: Academic Opportunism and the Psychedelic Sixties. Millenia Press, Canada, 1993 ISBN 0-9696960-0-0
R. Green, "The Tribe Called Wannabee." Folklore. 1988; 99(1): 30-55.
Michael Harner, The Way of the Shaman. 1980, new edition, HarperSanFrancisco, 1990, ISBN 0-06-250373-1
Graham Harvey, ed. Shamanism: A Reader. New York and London: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25330-6.
G. Hobson, "The Rise of the White Shaman as a New Version of Cultural Imperialism." in: Hobson, G., ed. The Remembered Earth. Albuquerque, NM: Red Earth Press; 1978: 100-108.
Philip Jenkins, Dream Catchers: How Mainstream America Discovered Native Spirituality. New York: Oxford University Press; 2004. ISBN 0-19-516115-7
A. B. Kehoe, "Primal Gaia: Primitivists and Plastic Medicine Men." in: Clifton, J., ed. The Invented Indian: Cultural Fictions and Government Policies. New Brunswick: Transaction; 1990: 193-209.
Alice Kehoe, Shamans and Religion: An Anthropoligical Exploration in Critical Thinking. 2000. London: Waveland Press. ISBN 1-57766-162-1
Jeremy Narby and Francis Huxley, eds. Shamans Through Time: 500 Years on the Path to Knowledge. 2001; reprint, New York: Tarcher, 2004. ISBN 0-500-28327-3
Daniel C. Noel, Soul Of Shamanism: Western Fantasies, Imaginal Realities, Continuum International Publishing Group ISBN 0-8264-1081-2
Daniel Pinchbeck, Breaking Open the Head: A Psychedelic Journey into the Heart of Contemporary Shamanism. New York: Broadway Books, 2002. ISBN 0-7679-0742-6
Wendy Rose, "The Great Pretenders: Further Reflections on White Shamanism." in: Jaimes, M. A., ed. The State of Native America: Genocide, Colonisation and Resistance. Boston: South End; 1992: 403-421.
Andy Smith, "For All Those Who Were Indian in a Former life." in: Adams, C., ed. Ecofeminism and the Sacred. New York: Continuum; 1994: 168-171.
Robert J. Wallis, Shamans/neo-Shamans: Ecstasy, Alternative Archaeologies and Contemporary Pagans. London: Routledge, 2003. ISBN 0-415-30203-X
Andrei Znamenski, ed. Shamanism: Critical Concepts, 3 vols. London: Routledge, 2004. ISBN 0-415-31192-6
Fergus M. Bordewich, "Killing the White Man's Indian: Reinventing Native Americans at the End of the Twentieth Century"
Robert F. Berkhofer, "The White Man's Indian: Images of the American Indian from Columbus to the Present"
Peter C Rollins, "Hollywood's Indian : the portrayal of the Native American in film"
Vine Deloria, Jr., "The Pretend Indian: Images of Native Americans in the Movies"

GjenopprettetMedlem
Jeg vet ikke ,de kan mene hva de vil.

For meg er viktig resultatet av en healing.Om det er sjaman ,medesinman,trollman eller new ager bare de gjør jobben sin .
Det er mange sykdommer og jeg ønker av hele mitt hjerte at skal være mange god healere.

Det er lett å skylde på pasienten om healing skjer ikke for å rettferdig gjøre seg selv.
GjenopprettetMedlem
Dette  med plastikksjamanisme er tidlegare vorte piska opp her inne med ulike resultat.
Her er link til eit svar :http://sjaman.com/index.php?option=com_content&task=view&id=213&Itemid=1

Osv osv.  Ein kan ikkje vere sår på håra. :biggrin:
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":

Nei Silva  :wub: jeg mente ikke det  :wub:
og dette er ikke et personangrep - på noen  :wub:

Jeg anbefaler alle som ikke har gjort det :)
les linkene til Sjelevenn :)
la oss holde fokuset der og ta det derfra :)

:eusa_pray:

Hexedoktor'n

:lol: Jeg tok ikke dette som personangrep....men satte meg selv som et eksempel!  ;D
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":

What is a Plastic Shaman

The phrase plastic shaman [....]

Også du bør gi link/henvisning, særdeles ved så lange sitater. Antar du har hentet teksten herfra:

http://plasticshaman.com/truth.html  — men egentlig er det en Wikipedia-artikkel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_shaman  — som kan være revidert i forhold til den versjonen du har hentet inn. Dessuten inneholder originalen gode eksterne linker!

Snart tilbake med mer info, ta en pause her da så ikke alle mine poenger blir oppbrukt før jeg får skrevet dem inn ...  :icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
Coresjamanismen vert, særleg av enkelte urfolkrepresentantar, kritisert for å vere plastikksjamanisme.
http://en.wikipedia.org/wiki/Core_Shamanism
Det får ein berre godta eller ete i seg. Dei har sine årsaker.
GjenopprettetMedlem
Finnes det ikke *plastikk-figurer* over alt? Folk som mener de kan ting som de overhodet ikke kan. Og kan de det...så missbruker de det?

Disse finner vi overalt...ikke bare i sjamanismen. Vi finner mange av dem innen politikken, helsesektoren, næringslivet og i alternative miljøer.

Og mange av disse lager trøbbel for de som driver disse yrkene seriøst.

Hva kan man gjøre f.esk innen sjamanismen? Vel....kanskje sparke de seriøse litt mer på banen? For det er ofte de som er seriøse som ikke gjør så stort vesen av seg...i nærmiljøene osv. Mange som ikke tørr stå frem.

For å skille svada fra det seriøse...må folk få sjansen til å oppleve begge sidene!

OG...jeg mener folk selv har et visst ansvar for å undersøke seriøsiteten til de man søker healing eller lære hos!
GjenopprettetMedlem
"Passopp":

"Hexedoktor":

What is a Plastic Shaman

The phrase plastic shaman [....]

Også du bør gi link/henvisining, særdeles ved så lange sitater. Antar du har hentet teksten herfra:

http://plasticshaman.com/truth.html  — men egentlig er det en Wikipedia-artikkel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_shaman  — som kan være revidert i forhold til den versjonen du har hentet inn. Dessuten inneholder originalen gode eksterne linker!

Snart tilbake med mer info, ta en pause her da så ikke alle mine poenger blir oppbrukt før jeg får skrevet dem inn ...  :icon_rolleyes:

Elvis has left the building!  :P

http://youtube.com/watch?v=QcTOfpF5PlI

Sorry Passopp - ble litt ivrig bare  :wub:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
"Hexedoktor":

Elvis has left the building! 

Sorry Passopp - ble litt ivrig bare  :wub:

Hexedoktor'n

Jammen,me ringer han! :w00t:http://www.youtube.com/watch?v=OANe9hl2ljA&feature=related
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Kanskje finnes det noe svar her...?
http://plasticshaman.com/
eller her...?
http://www.newagefraud.org/

Takk, den første kjente jeg ikke, er jo til dels ren parodi, ganske artig, med oppblåsbare kvite bøfler som lagervare. For ikke å snakke om læreren "Red Wolf Yellow Eagle Hawk" ...

Den andre er en av de aller beste sidene av de som arbeider med å avsløre sjarlataneri, bløff og svindel. Der er det også et forum, hvor man kan søke på navn og finne ut mer om mistenkte personer:

http://www.newagefraud.org/smf/index.php

I tillegg vil jeg anbefale disse stedene, som alle har gode linker til videre lesning:

http://en.wikipedia.org/wiki/NAFPS
http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_shaman  (Ref. mitt forrige innlegg i denne tråden.)
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Plastic_shaman  (Forfatterne diskuterer artikkelen.)

http://www.williams.edu/go/native/index.htm  ("Who owns Native Culture"; boka anbefales!)
http://www.williams.edu/go/native/natreligion.htm  (Ta gjerne et par timer her — tankevekkende!)

http://www.wildhunt.org/2007/12/danger-of-wannabes.html
http://breathlessnoon.com/2006/08/11/cu ... lecticism/
http://www.geocities.com/ourredearth/plastic.html

http://mytwobeadsworth.com/PlasticShamans.html  — Glimrende artikkel fra 2000 av Lisa Aldred:
Plastic Shamans and Astroturf Sun Dances: New Age Commercialization of Native American Spirituality

Denne artikkelen ble forresten lagt inn uten innledning og kildeangivelse som begynnelse på denne tråden:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... topic,4693

Der kuttes den midt i et ord i fotnote 46 (det skal jo være 61 av dem). Jeg sendte straks PM til innleggeren og ba ham legge til det som manglet, pluss angi link til sin kilde. Teksten ligger flere steder på Internett, bl. a. her, med kommentarer:
http://legendarysurfers.com/naw/blog/20 ... amans.html

Min henvendelse kom det ikke noe ut av, og jeg gjorde ikke noe mer med det den gang, ser jeg nå. Jeg synes jo at det er positivt at slik informasjon kommer på bordet, men da helst fullstendig, og med kildeangivelse.

For øvrig er det ikke til å komme vekk fra at det gjennom årene er lagt inn solide doser plastikk-sjamaneri her i dette forumet. Jeg har av og til grepet fatt i slikt, men å gå tilbake og kommentere alt vil bety flere dagers, kanskje ukers, arbeid. Håper nå at folk undersøker først, tenker seg om både to og tre ganger, før de legger inn ennå en lovprisning til ennå en kvakk-sjarlaman.
GjenopprettetMedlem
Passopp du er en engel  :wub:

Tusen takk for masse fine linker  :eusa_clap:
nå må jeg bare få tid til å lese dem :)

Er fremdeles ute etter no'n synspunkter da -
selv om denne tråden er tatt opp før :)

En god ting kan ikke gjentas for ofte sies det :)

Så herved  - ordet er gitt - nå har vi jo fått masse diskusjonsgrunnlag  :w00t:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Jeg tenker plutselig....

At kanskje det eneste rene plastikkfri sjamanistiske her inne på sona...

Er diktene som vi av og til er så lei av?
Og folks egne erfaringer med natur?

For tilnærmet alt i dag.... har vel en "plastikk" pakning?

Bortsett fra kroppslige erfaringer...
Ja den kroppen, å se så deilig kroppen er...

Nei nå går jeg og danser
GjenopprettetMedlem
Godt sagt  å ,Hjort.

Nå tar jeg av meg plast undertøyet

og rømmer til skogs.

dette ble for mye.

Men absolutt en brennende fakkel,er det du har kastet inn i vill nissen  Hexedoctoren. :wub:
Vi ønsker den genuine tre-luktende sjamanismen
med lyden av en ekte sildrende bekk.
det kan bli for mye med natur imiterte lyder på cd
og fjernsyns program om lykkelige turgåere i fjellheimen

vi vil være i kontakt med det som gir oss  k    r    a    f    t

og da må en ete i seg kraften
så rå som overhode mulig

det vil si at  du går til kilden i deg selv
og ser at du trenger ingen å fortelle deg
hva som er sjamanisme
du kan dette i dypet av din sjel
dig in Sister