Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Stedet ligger høyt oppe, en bratt bakke ned mot havet, med litt skog på hver side.
Folk driver med høya/våronn. En kvinne,kledd i gammeldagse klær (lange skjørt, som er knytt opp slik at de ikke skal henge iveien når hun arbeider og skaut på hodet) driver og raker gress. Hun er i begynnelsen av 40 årene, ganske høg og kraftig bygd.
Noe sier meg at dette er i Irland (noe som blir sagt, tror jeg).
Plutselig kommer en fugl flyvende, det er en ugle og den går til angrep på kvinnen. Den angriper henne i ansiktet det ene øyet hennes blir skadet.
Etterhvert blir øyet betent/infisert og av mangel på medisiner, sprer betennelsen seg og kvinnen dør.
Denne opplevelsen var et syn jeg hadde en kveld jeg hadde lagt meg. Jeg hadde akkurat lukket igjen øynene og ikke i nærheten av og sovne ennå. Bildene kom på løpende bånd og da det kom dit hvor ugla angrep, prøvde jeg å kutte ut, men klarte det ikke. Det var nesten som om dette tvang seg inn på meg.
Har i ettertid lurt på hva dette var for noe. Noe sa meg at jeg hadde en visjon fra et tidligere liv, men er det vanlig at slikt kommer på denne måten?
Noen som vet?
GjenopprettetMedlem
Hva betyr ugla for deg? Hva betyr det å bli blind på ett øye? Høyre eller venstre?
Det første jeg kom på når jeg leste ditt innlegg var min mormor.
Mormor var medlem i bondekvinnelaget, og hun fikk av dem en plakett i kjeramikk, med en kornbunke. Det sto et kjempefint lite dikt:
Jord, du er vår moder
Overalt ennu
skifter livets goder
Trofast bliver du.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Go morn!
Jeg har ikke noe spesielt forhold til ugler, annet enn at de, ilag med andre fugler og dyr,er veldig fasinerende.
Jeg mener det var det høyre øyet som ble skadet.
Og for meg vil det å bli blind på et øye, være en halvveis katastrofe.
Pent lite dikt!

Anonymous
For mange symboliserer uglen det å se i mørket, eller om du vil; det å se der hvor hverdagssynet ikke fungerer. Kan bildene handle om en konflikt mellom de to alternative synssettene?
Min ytterst personlige tolkning: Det virker som bondekonen tar vare på livet her på jorden, hun høster av moderjord og har utsikt over verden. Uglen angriper denne forankringen i verdagslivet (eller hennes virkelighetsoppfatning) og bondekonen dør. Hva bildene forteller ut over dette blir usikkert for meg. Handler det om et veivalg?
Gormii
Anonymous
Takk for det, Gormii!
En spennende tolkning du gjorde her. Vet ikke om dette er meg, men noe kan tyde på det (kjenner meg ikke helt igjen). Jeg må kjenne litt på dette og se om noe faller på plass.
Spennende!
GjenopprettetMedlem
Ugla er den vise og kloke,så se det ut fra det og prøv å tyd