Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
SEO Crawler
Skapelsen er et egg
og virkeligheten en pyramide
Når jeg løper med mentoren
som ulver innvendig
kommer kunnskapen så lett.
Dette forstår jeg:
Vi må forene mesteren øverst i egget
med mesteren nederst.
Vi trenger å blande kjærlighet og medfølelse
med kunnskapen om det nødvendige og uunngåelige
Mesteren der nede har i lang tid blitt uglesett.
Få vet han jobber i lag med mesteren øverst
Lucifer er kapteinen, den siste som forlater skipet
når det kommer i havn, når perfeksjon er nådd.
Det skal skje, og har allerede skjedd.
Han takkes og tas i hånden av den Ene
for vel utført oppdrag
Fra toppen av pyramiden
uten for tid og rom
ett med Altet
kjenner man alt, vet man alt, ser man alt
Også eggets sinnrike konstruksjon
Egget er koagulert lys, en tettere sfære
Forgjengelig og derfor mindre virkelig
enn det Evige.
Egget er et gigantisk prosjekt, et lærested
Et hellig sted, bevoktet av drager
Gamle Erik er han som har tatt jobben
med å holde det sammen
Han er urkraften som binder drømmen
Og hindrer at noen kan forlate skipet
Før de har sett og elsket nok.
Anonymous
Finurlig tenkt og godt skrevet...

GjenopprettetMedlem
Takk Torstein

GjenopprettetMedlem
Kreftene taler med kloke ord!!
Anonymous
Fabelaktig godt skrevet

psbot [Picsearch]
oj,oj,oj....
fikk noe å tenke på der
tøft...
GjenopprettetMedlem
Det tok en stund før hodet mitt ville ta dette inn.
Dette var bra! Lucifer er den siste som forlater skipet, når perfeksjonen er nådd! Jobber i lag med mesteren øverst! Blir takka for vel utført arbeid!
Sånn er det jo! Det er derfor det er et livslangt arbeid å jobbe med seg selv.
Hmmm - får lese det om igjen.
Anonymous
..urkraften som binder drømmen: For noen sterke bilder du har skapt!
Torstein, jeg vet ikke om du kjenner Faust I og Faust II av J.W. v. Goethe - Hvis ikke, så tror jeg du ville ha stor glede av å lese dialogene mellom Mephisto (Lucifer) og Gud og veddemålet deres angående mennesket Faust.
Mephisto sier om seg selv: Ich bin ein Teil von jener Kraft,
die stets das Böse will
und stets das Gute schafft.
Og slutten av diktet ditt minner meg om Fausts død ved slutten av del II!
Har du en åndelig slektning i denne forfatteren?
Anonymous
"torstein":
Han er urkraften som binder drømmen
Og hindrer at noen kan forlate skipet
Før de har sett og elsket nok.
sterke bilder, Torstein!
Særlig de siste to linjene formelig støkk inn i meg - ah!
Du går dypt her, og smelter noe i meg... tanker danser sammen.....gir mening..
Takk for dine ordbilder!
SEO Crawler
takk for fine ord
nei, jeg kjenner ikke nevneverdig til goethe...men føler at jeg igrunn burde gjøre noe med det, tiden får vise..
det hele var et forsøk på å "spikre" en sterk indre opplevelse under utesittingen i høst..
det begynner å bli noen måneder siden, men den har hatt liv innvendig hele tiden.. likevel er jeg litt usikker på om jeg "fikk det"...sånn høvelig tror jeg, og de gode ord styrker den tanken, så takk!

WiseNut [Bot]
Det var knallbra!
GjenopprettetMedlem

Sensis [Crawler]
egget til å knuse pyramiden
a
Francis [Bot]

Anonymous
"torstein":
det hele var et forsøk på å "spikre" en sterk indre opplevelse under utesittingen i høst..
det begynner å bli noen måneder siden, men den har hatt liv innvendig hele tiden.. likevel er jeg litt usikker på om jeg "fikk det"...
ja, måneder siden, men helt aktuell...tiden er en illusjon...og når du spørre meg: du "fikk det"...
takk kjære venn, stor klem fra meg

Anonymous
Skapelsen er et egg
og virkeligheten en pyramide
Jeg har ikke forstått symbolbruken i dette diktet, men tenkte at jeg skulle greie å finne ut av det helt av meg selv. Derfor har egget, virkeligheten og pyramiden med jamne mellomrom gnuret seg innover og spist av hjernemassen min. Uten at et tilfredsstillende svar har ploppet ut. Men sannelig dukket ikke egget og pyramiden opp igjen i dag og minnet meg på at jeg ennå ikke hadde knekt koden i dette eggende (les: irriterende innviklet) diktet.
Påminnelsen kom bl.a. fra flere kunstverk om Tibets hellige fjell Mt Kailash. Hvorav et var et grafisk trykk av et egg inni en pyramide. Pyramiden er symbol på Mt. Kailash (som er tydelig pyramideformet med fire klart definerte sider). Egget symboliserer
lingam Brahmanda - det kosmiske egg: Eller ur-egget som er opphav til hele kosmos. I hinduistisk kosmologi er Kailash den arketypiske lingam.
Altså så enkelt er det her: Pyramiden er Kailash og egget er Kailash!
Når dette ble absorbert ble det klart som et egg at jeg skal til Kailash. Snarest.
Men først vil jeg gjerne ha en ørliten fasit fra forfatteren om hva bl.a. han mener med at
virkeligheten er en pyramiden.

GjenopprettetMedlem
Dette diktet har eg ikkje fått med meg før i dag,men eg må seie det fekk meg til å undre.(sikkert i lang tid..)

SEO Crawler
dævven dokker e søt, nu kain eg jo leke litt gurru her :innocent2:

:razz: :eusa_clap: :eusa_doh: :eusa_doh:
(kanskje sku eg ha lest igjennom faenskapet pånytt først, men det får va måte på sjølplaging

)
------------- ---------- ---------------- ----------------
Med "virkeligheten er en pyramide" (du kan like gjerne bruke "fjell" som metafor) så tenker jeg ..
hm.. vår hverdagsbevissthet er nederst. Vi har en konkret opplevelse av tid og rom. Herifra finnes det flere plan eller nivåer av forhøynet bevissthet (i mangel på bedre ord), helt til man kommer til topps. På toppen opplever vi den klassiske "unity consciousness", enhet med skaperen og althet, tid og rom opphører å eksistere...
Da er vi i kontakt med Virkeligheten.
Pyramiden er et nydelig symbol. Nå ble jeg faktisk inspirert til å se litt nærmere på de tingene..
Interessant er det også at pyramidens fundament er firkanta nederst. Firkant og tallet 4 symboliserer materien, mens trekant og 3 er ånd i mange sammenhenger
Deres hengivne

SEO Crawler
Ailo, den gamle ringreven, skrev i sin kommentar: "egget til å knuse pyramiden"
Fascinert måtte jeg slå meg til ro med at jeg ikke helt forstod. Ei heller forstod jeg om det (egentlig) var noe å forstå..
Så jeg lot det hele leve sitt eget liv i bakhodet...
Så her en dag for ca to uker siden, demret det..
Jeg må bøye meg for den egenskapen å legge ut slike subtile hint, sinnsforstyrrende og sjelsåpnende billedrokkeringer

Anonymous
dævven dokker e søt, nu kain eg jo leke litt gurru her
Ja gjør nå endelig det! Det er på tide at ditt sanne vesen kommer helt fram ærbødigste Gurugud.
Søte er vi. Selvsagt!
Etter din forklaring ble jeg egget til å si følgende:
Du er et geni. Og jeg mener nå at jeg elsker deg av hele mitt svikefulle hjerte.
Det skulle forresten ikke forundre meg om at du har mange flere speilegg-nevroner enn hva som normalt er. Jeg tror det er sånn. Derfor river jeg straks ned Passopps bilde - som jeg har limt fast med superlim på alteret mitt - og erstatter det med ditt fortryllende deilige overmåte bedårende skjønne navn.
Din forgapte nnykokteggogheltpåtuppaetterforeksempelomelettogspeileggogsånn
SEO Crawler
"NNy":
jeg elsker deg av hele mitt svikefulle hjerte.
dette er svært betryggende og inspirerende. etter at jeg fikk nnyss i dette, ble hverdagen min litt mindre grå (og mer rosa)
som takk for din hengivenhet kan du utmerket godt få lov til å overføre 10 tusen kroner til min konto, i første omgang, til beste for menneskeheten og alle levende vesener (samt noen døde apekatter i stockholm zoologiske have)
ærbødigst,
ulla ulla tulla knulla saue swami ulla, yalla
GjenopprettetMedlem
Hmmmm....Gruble....
Vil det si, med rene enkle ord.....
Kunnskapen ligger i bunnen, det gjemte, det glemte.
Visdomen øverst, noen ganger uoppnåelig.
For å høste av visdommen, må man så kunnskapen.
I midten ligger gråsonen, der man kan velge.
Velge å vanne, gi næring til kunnskapen.
Eller la den ligge der, glemt og gjemt.
Ved å leve i ett med seg selv, blir gråsonen grønn.
Lettere blir det å reise ned, for å hente kunnskapen.
For å reise opp, å forstå visdommen.
Eller no sånt....

SEO Crawler
det finnes mange modeller på alt det der, men de er jo alle - tross alt - bare modeller.
i vestligesoterisk tradisjon snakker de om gradvis "høyere" plan: fysisk, astral, mental, kausal, buddisk og atmisk
(det er èn variant)
skal gjøre noen forsøk på å skildre alt dette, men må erklære meg relativt "fersk", det blir fort bare avskrift av andres kunnskap
( her kan det være på plass å si "egget til å knuse pyramiden". )
de ulike lagene/planene eksisterer samtidig og parallelt.
litt mer vitenskapelig kan det forklare gjennom hjernebølger. beta er de raskeste, alfa er lett meditasjon, theta dypere igjen, og delta som er drømmeløs søvn og bevisstløshet. (det er noen hjernebølger som kalles "gamma", men disse vet jeg lite om...passopp?

)
disse bølgene eksisterer parallelt
det er gjort målinger som viser at dyktige healere gjør sterke utslag på delta og thetabølger når de healer. dette vil oppleves for healeren som en veldig "stille tilstand", en dyp stillhet og et nærvær
for å komme høyere opp i pyramiden, trenger vi lavere og dypere frekvenser i hjernebølgene, mye theta/delta mao
(kanskje må vi begynne med å skjalte fokus over fra venstre til høyre hjernehalvdel først, fra den mer analytiske til den intuitive..)
jeg har en bok om dette, men har ennå ikke lest den. den heter "awakening the mind" og er skrevet anna wise.
svært dyptgående drømmer, som viser til framtidige hendelser og lignende, kommer fra en dyp tilstand kombinert med klarhet og er svært nær "toppen av pyramiden". så det vi må tilstrebe er dyp, dyp avslapning kombinert med årvåkenhet/oppmerksomhet.