Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
En lavmælt joiking vekket meg av søvnen,
det var en stemme i luften.
Stemmen sluttet med å joike,
så kom ordene.
Stemmen snakket til
meg som om jeg skulle
forstå.
Jeg lyttet til ordene,
men forstod ikke.
Da jeg skulle,
slå opp i ordboken,
var det for sent.
Ordene var allerede
visket ut av
minnet.
Hvorfor snakker stemmen
til meg på et språk
jeg ikke kan?
FAST Enterprise [Crawler]
Flott Fønix! Tja, hvorfor snakker den personen til deg på et språk du ikke forstår?
Kanskje du må ta frem lærebøkene min venn

Kristine

Anonymous
Kan det være forfedre som på denne måten
skal ha deg til å finne ut av ting og tang?
Du nevnte visst i et innlegg her tidligere at du er av samisk ætt...eller
var det en annen? Nei, jeg tror det var du.
Jeg synes dette høres spennende ut.

GjenopprettetMedlem
Kanskje det var imrovisasjonen som ønsket å komme fram?
GjenopprettetMedlem
Du må retten & sletten lære deg samisk vennen.....

....Ditt andre språk....

SEO Crawler
jeg stemmer i det som står over,
og vil for egen regning tilføye
at det var godt stemmen
var i luften
og ikke i vannet
eller kjøleskapet
evt sikringsboksen
be om simultanoversettelse neste gang!
Når det er sagt, så er det underlig for en kraft det ligger i språk, et nytt språk bærer med seg en ny bevissthet (og spesielt om det er grunnleggende forskjellig fra de en kan fra før)
Det var ikke uten grunn misjonærene hadde/har det travelt med å stanse og blokkere bruk av morsmål, både i Sameland og ellers hvor de måtte være aktive idag. Det samiske språket og kulturen vekker noe spesielt i meg og, noe annet ville vel være rart når man er fra Nord-Norge. Å høre på Valkeapää`s joiking, en høystemt vuggende ekstase løfter bringen og åpner hjertet.
Anonymous
"Kira":
Kan det være forfedre som på denne måten
skal ha deg til å finne ut av ting og tang?
Du nevnte visst i et innlegg her tidligere at du er av samisk ætt...eller
var det en annen? Nei, jeg tror det var du.
Jeg synes dette høres spennende ut. 
Jeg er same, så det er riktig. Hehe jo de forfedrene har begynt å snakke mer og mer samisk til meg.
Til og begynne med var det enkle ord, som jeg kunne gripe fatt i . (ringe rundt til folk for å få tolket ordene, som endte med at jeg fikk en samisk-norsk ordbok i bursdagsgave

)
Men jeg har svært lyst til å lære samisk, men spørs om jeg får det til. Så er vel kanskje derfor de snakker samisk til meg.
GjenopprettetMedlem
Men jeg har svært lyst til å lære samisk, men spørs om jeg får det til. Så er vel kanskje derfor de snakker samisk til meg.
Et spark i røøøøøøøven, med andre ord...thhiiihhhhiiiiii....
For å forstå og få del i de vise ord.....Må du lære deg de samiske ord....

Anonymous
Jepp, der har du det. æ e så inn i hampen nysgjerrig

GjenopprettetMedlem
Sååååååå sett i gang da....tøøøøøvsjura miiiiiii :innocent2:.....du vet ellers hva som skjer når jeg får kæra meg nordover....da kommer Silva sjæl å tupper deg i røven.......

Anonymous

Anonymous
En dag kommer det nok igjen i minnet.. og da er muligheten stor at du forstår
mvh marihøna
Anonymous
Ja , det er godt mulig marihøna

Sensis [Crawler]
yess...det er godt skrevet...den stemmen snakker til alle og kunsten er å klare å fange det opp og å beskrive det...
Det er altså ikke så enkelt som samisk/norsk, men mye mer enn det.
ag
Anonymous
hmm akkurat. Men hvis det blir snakket på et språk, og man ikke forstår. stemmen ville ha snakket på et språk slik at man forstår?
Eller er det slik at stemmen bærer i seg alle språk? Noe sånt, hm, nei .
Eller er det slik at stemmen egentlig er uten språk?
Ja, jeg lufter bare tankene mine, mens jeg prøver å fatte.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror kanskje det har med forståelse å gjøre og ikke med språk. Vanskelig å forklare, men når det er noe man ikke har forstått, blir språket det formidles med "fremmed".
SEO Crawler
det er interessant
for kommunikasjon med "de usynlige" er jo vanligvis telepatisk
men jeg fått opp samiske ord, som jeg ikke kjente til (dvs 99,9 % av dem)
og senere funnet at det stemte med andre ting/impulser. en dag bladde jeg i en bok (arvid sveens bok "mytisk landskap"), der stod ordet og betydningen."kåte". jeg skal reise en bak huset her. et sted å brenne bål. mekking i garasjen er ikke no for meg
Anonymous
Fønix, er det bl.a. skriving du tenker på når du sier i en annen tråd at du har planer/ønsker for fremtiden som du ikke ville ut med mer konkret der og da?
I så fall, gjør for all del noe med det - som du har gjort så fabelaktig her!
Sensis [Crawler]
...eller er det forfedrene som snakker???
ailo
Anonymous
"Masha":
Fønix, er det bl.a. skriving du tenker på når du sier i en annen tråd at du har planer/ønsker for fremtiden som du ikke ville ut med mer konkret der og da?
I så fall, gjør for all del noe med det - som du har gjort så fabelaktig her!
Jeg har ikke tidligere tenkt på skriving, bortsett fra i min pure ungdom da jg skrev mye. Nå de siste måneder, har jeg begynt å ta det opp igjen. Men noe videre utover det har jeg ikke tenkt så mye på, bortsett fra og skrive noe og sende til et blad. Men det må nok litt mer skolegang til, vet ikke helt hvordan jeg skal sette opp en tekst osv. Drømmen er jo der, så hehe er du synsk masha.