Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg springer så lydløst jeg kan.
Klater opp i ett tre,
hopper til neste for deretter å klatre ned på en stein.

Stopper opp,
henter inn pusten,
lytter og ser, hører dem…

Videre,
ett langt sprang fra steinen
og ut i snøen igjen.

Spriinger, springer,
de er rundt alle steder,
de forflytter seg raskt.

Må prøve å nå fjellskrenten med alle hulrommene,
da har jeg ennå en sjanse,
da kan jeg ennå puste noen dager.

Ikke langt igjen nå,
men må over ei slette før jeg er framme.
Stopper igjen.

Vaktsomt justeres øyne og ører.
Hvor er de?
Venter ei stund før jeg kaster meg ut på sletta av all min kraft.

Springer alt hva muskler orker,
fullt fokus på fjellskrenten,
inn i hulrom, ut av et annet, avleder, og inn igjen, må bli sporløst vekk.

Fra toppen av fjellskrenten hører jeg dem
Jegerne…
Med sine våpen.

I hundretall har de jaget meg i hele dag
Jeg har sett dem, og hatet i deres øyne.
Hvorfor dette hatet?

Jeg, ei gaupe, en del av naturen.
Jeg har spist og drukket, akkurat som dem, jegerne.
Jeg er en del av livet, akkurat som dem.

Jeg hater dem ikke, men jeg forstår ikke...
GjenopprettetMedlem
:'( Jeg vil være der...å beskytte....jage disse langt pokker i vold. Jeg vil vise min styrke...glefse..skjære tenner og vise min urkraft....vise Gaupa min respekt og kjærlighet...å være takknemlig for at dette flotte kattedyret er der og pryder naturen vår.
GjenopprettetMedlem
:respect:Takk for din deltagelse.

Jeg blir så sørgmodig når jeg ser som inatt,
på ski og truger med hodelykt, med biler og lyskastere,
har de fart rundt i distriket her på jakt etter spor til dagens jaktstart.

Idag har bilkollonner kjørt frem og tilbake biler fulle av jegere (skytegale sambygdinger)
de er i hundretall, det er faktisk sant.

Jeg veit jeg stiller meg for hugg i ett lite samfunn med mine meninger.
Vil ikke folk besøke meg pga. det,
anser jeg ikke det som mitt problem, med deres.

Men jeg føler med gaupa... :eusa_pray:
Anonymous
Måtte de bli søkkvåte, blåfrosne, motløse, beseiret av gaupas kløkt og vende hjem full av skam og tap, disse lystmorderne som herjer rundt i naturens fauna. :moreevil:
Anonymous
Forfengelighet, forfengelighet og atter forfengelighet.

Mannens behov for det fruktløse gjør seg gjeldene på mange fronter: status, penger, makt,  sprekst bil, sprekest kone/elskerinne, troféer fra mesterskap og jakt. Kan man tenke seg en bedre "conversation piece" enn en utstoppet gaupe? Det gjelder å ha utstyret i orden, noe å skryte av, noe å vise til kort og godt. For pokker, vi skal vel bygge monument over oss selv?

Sannelig, vi menn er til tider underlige.
GjenopprettetMedlem
Klarer ikke å fatte tankegangen til disse folka...  :( Hva er det som får dem til å tro at verden blir så mye bedre om vi utsletter deler av det naturlige manfold??

Fikk et eksempel på uvitenheten i dag på Blink. Er "gruppesjef" i gruppa "Ja til ulv i Norge" og leste i et innlegg at "tiltak mot ulvetap har nyttet". I 2005 ble det registrert 2400 sau tapt til Ulv (vet ikke tallet for gaupa), mens det i 2006 bare ble registrert 161 tapte sau. Se litt på de tallene. 2400 sau tatt av de ca 20 ulvene vi har i Norge. Det blir ca en sau hver tredje dag på samtlige av disse ulvene!! Fullstendig urealistiske tall... Når tapet så er gått så kraftig ned håper og tror jeg det skyldes at de som avgjør dødsårsaken på tapte dyr faktisk er mer bevisste på hva de gjør og dermed unngår feilrapportering i større grad enn før. Jeg vet desverre ikke hvordan tilsvarende tall er for de andre rovdyrene, men jeg håper tendensen er den samme... Eneste måten å unngå nedslakting av våre rovdyr er ved utdanning og bevisstgjøring av folket.

Til slutt vil jeg anbefale alle å ta en titt på www.fvr.no og eventuelt melde deg inn i foreningen. Da støtter du kampen for rovdyrene våre...  :)
AdsBot [Google]
"Wolf":

Jeg blir så sørgmodig når jeg ser som inatt,
på ski og truger med hodelykt, med biler og lyskastere,
har de fart rundt i distriket her på jakt etter spor til dagens jaktstart.

Idag har bilkollonner kjørt frem og tilbake biler fulle av jegere (skytegale sambygdinger)
de er i hundretall, det er faktisk sant.

Wolf, er det virkelig slik det jaktes på gauper her i landet? :'(
Det var jeg faktisk ikke klar over :'( Dette må ikke tåles!!!
Takk for linken Wolfcry
GjenopprettetMedlem
"Wolf, er det virkelig slik det jaktes på gauper her i landet? :'(
Det var jeg faktisk ikke klar over :'( Dette må ikke tåles!!!
Takk for linken Wolfcry
[/quote]"

Bare i Hedmark er det gitt tillatelse til felling av 10 gauper :moreevil:
GjenopprettetMedlem
http://www.artsdatabanken.no/Article.as ... &amid=1792

For dere som er interessert i å vite hvilke dyrearter som er truet....fra kritisk til sårbart.

3886 arter er nå rødlistet, 1988 er vurdert å være truet.   :'(
GjenopprettetMedlem
Blir trist  :( når jeg leser historien din ,Wolf.

Håper disse jegerne fanges av øyeblikkets magi,en vakker dag,
slik at de kan våkne opp og se naturens skjønnhet og verdi på en annen måte enn de gjør nå.
Måtte de store kattedyrene hjelpes av naturens ånder og beskyttes av moder jord. :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Det gir en litt ekkel bismak i munnen når man vet at vi i Norge og andre vestlige land jakter på uskyldige rovdyr som aldri har gjort et menneske noe som helst. Det finnes INGEN dokumenterte angrep av friske ulv i verden (!), har ikke hørt om angrep av gaupe og det er svært skjelden at angrep fra bjørn skjer. Og når det skjer blir denne bjørnen jaktet på og skutt.
I tillegg vet vi at det i ikke-vestlige land, der de store kattedyrene bor, er satt i gang omfattende vernetiltak. Både tigre, løver og andre store kattedyr er kjent for å kunne angripe mennesker, men likevel blir de vernet! Som oftest er verneprogrammene "sponset" av frivillige organisasjoner fordi det ikke fins penger i de fattige landene dyrene lever i. Men styret i disse landene er likevel med og bidrar ved å vedta nye lover for vern og ved å straffe de lovbruddene som skjer. I noen av landene har drap på en løve (uten grunn) faktisk nesten lik strafferamme som drap på et menneske... Hva får en person i Norge for å ha skutt en ulv, jerv, gaupe eller bjørn? Kanskje en smekk på fingrene og en bot på 5000,- kr... 
GjenopprettetMedlem
Min oppfordring til alle; Jag lurere rovjegere! Ikke heng bjeller på de søte små, strikk ullsokker til alle lammene! Omplasser de villfarne og lag trofeutlånigns ordninger for de trengende, osv..
GjenopprettetMedlem
I sverige er gaupejakta i mars først. Jeg håper at snøen er vekk da.
Jeg prøver å "sette skydd" på de dyrene som er her rundt meg.
Det er en vei å ikke føle seg så maktløs.
Gunilla
Anonymous
Må håpe at mennesket en dag  våkner  og  ser...hva de er i ferd med å ødelegge og da prøver å berge det som berges kan...ennå  :wub
GjenopprettetMedlem
Det er merkelig at jeg ikke sluttes å overraskes av slikt    :moreevil: :moreevil:

Måtte det du forteller Gormii, i din kommentar, snart bli sett på som det laveste lavmålet det er  :eusa_pray:

Den maskuline driften der kunne vel lært seg å utrykke seg på helt andre vis i oss?
Anonymous
Det var sterkt å lese Wolfs evne til  shape shifting i dette diktet, han ER gaupa, for jeg har sett den.
GjenopprettetMedlem
ja, en herlig innlevelsesevne han har! Men et trist budskap...