Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
det bubblar av nyfikehnet
en rädsla trängs med upprymdhet
det sjuder som av glädje
men sotas svart av
onda drömmar
om det
som
komma skall

(ett skall, av en varg och en räv
                     de bits, de kommer bita björnen)

nu dalar vi
långsamt
som slocknad sot
från elden
som var vår
samlingsplats

för att hamna
som svarta fläckar
på det
våta
buckliga
tysta trumskinnet

där kommer vi ligga
tills shamanen
borstar oss
bort
förlåter oss
våra synder
och gör om vårt
skellett
till kristall!

vi lärde oss inget
du kan ingenting
vi kände bara ego
du är ingenting
vi lyssnade inte
du är döv, du är dum

vi brann där
tillsammans
en liten
liten
stund
GjenopprettetMedlem
Ååååh,dette har ein ukjent nevnar i seg! Flott!:respect:
GjenopprettetMedlem
"trumman":

...
och gör om vårt
skellett
till kristall!
...

Hvilken vakker settning,
det svenske språket "sjunger i mina öron"  :respect:
GjenopprettetMedlem
"trumman":

vi lärde oss inget
du kan ingenting
vi kände bara ego
du är ingenting
vi lyssnade inte
du är döv, du är dum

vi brann där
tillsammans
en liten
liten
stund

:respect:

Flott beskrivelse av livet , slik vi kjenner det  , trumman

Love it
:wub:
Anonymous
Det blir nesten en helt stum kommentar fra meg (i målløs beundring). Et printerdikt.:respect:
GjenopprettetMedlem
Vanvittig bra!  :eusa_clap: :wub: :eusa_clap:
Anonymous
Ypperlig og så nydelig det svenske språket er  :respect:
Anonymous
Underfundighet och vill-höra-mer-känsla!
Tack för den!
Anonymous
Sterkt dikt: :respect:

En stund bara, brann vi..
Anonymous
Ja, han har en sterk stemme, denne dikterkaren i deg.

"shamanen ...förlåter oss våra synder og gör om vårt skellett til kristall". Er det snakk om at han tar til seg og så transformerer den kristne symbollikken?
Eller er det han lover like fåfengt som syndsforlatelse. Det hjelper da ikke å sette sin lit til shamanens rolle på det viset, som en yppersteprest. Vi må finne shamanen i oss selv.
GjenopprettetMedlem
Reagerte også litt på "syndeforlatelsen",men ser for meg ein sjaman som har hatt ein dialog mest med seg sjølv via sin indre mytologi her....
Men kva representerer kristall kontra bein metaforisk?

Uansett,dette er eit av mine favorittdikt her inne ..
Anonymous
Så roligt att ni gillar mina ordspyor!! Det tyder på god smak från sonefolket ;)  :respect:

"Final Tribe":
Men kva representerer kristall kontra bein metaforisk?

Ingen aning. Det är inte en metafor, det är så det kan vara. Att få sitt skelett utbytt till kristall har hänt många shamaner. Det är en initiering, man blir kraft-full. Fylld av ny kraft.

"Masha":
Det hjelper da ikke å sette sin lit til shamanens rolle på det viset, som en yppersteprest. Vi må finne shamanen i oss selv.

Yppersteprest? Sin inre shaman? ;) Nåja....
ÖJag ser det som så; överallt i världen har det varit shamanen som hjälp sina medmänniskor, som varit den som kan/Ser och botat och helat det ingen annan kunnat, så är det framdeles. Allt kan man inte göra själv, och alla svar bor inte i en själv. Ibland är det nödvändigt att få sitt bot (sina synder förlåtna) och hjälp utifrån.

Du är väldigt inne på att tolka det som skrivs genom kristendommen Masha. Jag kan hålla med om att det är ord och meningar som används inom kristendommen (antar att de ordbilderna/symboliken kommer utifrån att jag själv blivit hjärntvättad med den religionen livet upp) och som säker tolkas negativt av dom som har problem med kristendom etc, eller agg mot den.. men jag är långt ifrån kristen och orden skrivs bara som de ord de är utan kristen inblandning.

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
åååååååh,no byrja eg tenke på desse krystallskallane rundt om i verden.
Er dei spor av ein veldig elevert bevissthet hos nokre utvalgte?
Tenk om alle blir samla....(gruble)

Tilsynelatande,kristen symbolikk som me alle  speglar oss i. Nokre "står seg",andre får litt kolikk.....
Anonymous
Tenk om alle blir samla....(gruble)

Då får man samla mycket :) det fanns hyllmeter av dem till salgs i Nepal.
Anonymous
Thomas, jeg mente ikke å tolke gjennom kristendommen, men å spørre deg hva du legger i uttrykkene.
Jeg synes også det går an å bruke slike ord som allemannseie og utfra deres sekulariserte bruk eller bruken i flere religioner. Men jeg kjenner ikke denne dikteren, så jeg spør.
I hvert fall er diktene så rike at de gir rom for flere tolkningshorisonter.

Klart at den kristelige klangen svinger i mine øreganger, som den prestedatteren jeg er...

Takk for tilbakemeldingen. "allt kan man inte göra själv", da sier du noe som er viktig for meg å høre, som den  selhjulpne autodidakten jeg er på mange måter...
GjenopprettetMedlem
Nei,nei,nei,nei!!! :icon_mad:
Eg meiner desse:http://www.world-mysteries.com/sar_6_1.htm
(gruble)
Anonymous
Tack Masha. Då förstår vi varandra bättre :)

Mvh,
Thomas