Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Hvorfor forestilte jeg meg en reise gjennom jordens indre igår, kan du fortelle meg det?
Det var noen avgrunner og fallgruver der.
Den største utfordringen på min reise var heten, denne uutholdelige varmen i kjernen.
Bing [Bot]
ja. Det er jo det som er kjernen. Heten i kjernen. Flammene som brenner dypt inne i det innerste mørke. Rensende hete.
Anonymous
Tiril og Masha,
dette vekker til live en drøm jeg hadde som tolvåring.
Jeg hadde sett et fjernsynsteater, som endte med at en
mann måtte grave sin egen grav for deretter å bli hengt.
Til slutt høres bare fallemmen som ble trukket fra.
I en drøm påfølgende natt, er det jeg som graver min egen grav.
Men jeg visste jo ikke riktig hvordan henging foregikk, så jeg
drømte at jeg ble hengt opp ned. Tauet ble kuttet og jeg faller gjenom
trelemmen, deretter gjenom jordskorpen og inn i jorden.
Jeg brekker ikke nakken, men raser gjenom et ildhav.
Jeg våkner med en vanvittig redsel og for første og eneste gang
går jeg inn på mine foreldres soverom og ber om å få ligge i midten av dobbeltsengen.
For å bearbeide denne drømmen, velger jeg nå å tolke den som en "sjamanistisk" drøm, tror jeg?
Hilsen shri
Bing [Bot]
Ja. Det tror jeg også. Voldsom drøm der og da men kanskje en sjamanistisk ilddåp?
Gudinnene i det gamle Hellas renset og gjorde udødelige sine småbarn ved å holde dem over ilden. Drømte en gang at jeg gjorde det med min yngste sønn. Han har masse god healing kraft i seg. Alt henger sammen, på mystisk vis.
I diktet mitt er jordens kjerne i parantes, det skulle bare skrives slik. Kraften er der..
GjenopprettetMedlem
Tøfft dikt med ((hold)) i.
Likte det.

Anonymous
Det kan være bilde på en slags innvielse, en slags "ild-dåp". All dåp er symbol for en overgang fra en tilstand til en annen, vi døper jo som oftest i vann, men det er jo noe som heter ild-dåp også....
Odin hang seg i et tre og hang der ni dager for å få tilgang på runene. Det var også før en skikk å henge drepte fiender eller kriminelle i trær som et slags offer til gudene.. De trodde også at hvis man satt under disse hengte så ville man få tilgang på magi...
Spennende dikt og drømmer.

Siv