Kreativitet er nøkkelordet i forbindelse med sjamanismens ekspressive sider. De bruker man under ritualer, healingseanser eller joik. Gjennom kreativiteten kan man omskape seg selv, dikte om sine liv. Er man heldig heldig kan man få med seg andre i den samme skapende livsdansen. Det er sånn man dypest sett lykkes sammen med andre.
Kreativitet kommer til uttrykk når man dypper penselen i farger, setter første strøk på papiret og fortsetter å male. Det inntrer når man beveger fingrene på tastaturet, og fortsetter å skrive, eller når man beveger føttene og vekker dansen til live. Slik skapes samspill, samdans og samarbeid.
Kreativitetens kilde bor i den delen av kroppen og sjelen som viler i det ubeviste. Derfor kan man ikke tenke seg til kreativitet eller inn i den kreative tilstanden. Den kommer frem når man skriver, maler eller danser lenge nok.
(hmmmm....., fikk en liten følelse av at jeg sitter og siterer bibelen) :lol:
Dette er vel gode nok grunner til at det skrives mye dikt her? Samspill......., dikte om sine liv.....
Å skrive dikt hører vel med til sjamanismen........., man maler med ord også.....

Eller så må jeg si at jeg er drita lei dikt av og til her jeg også........, hopper glatt over.......... MEN ofte finner jeg det godt å lese andres dikt.... og da er det fint at det er masse å ta av....., ikke?