Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
"heilnorske" finnmarking!
KEM e du?
KOR bor du?
Såvidt æ vet eksistere ik du
og du bor i nabohuset
Du ser ut som mæ
og jobbe m d samme som mæ
Har du funnet komagan
t besteforeldran dine
d har æ...
Du sir du e ik same
el kven
men norsk
KOR du e fra da???
Ik Finnmark ihvertfall...
Nei,stakkar
du e aleina der du går
men æ ønske dæ lykke t
du treng d så sårt

psbot [Picsearch]
det e nok mange som ikke tør kjenne på sine samiske røtter. Det har vel mye med fornorsknings politikken å gjøre. foreldrene ville ikke lære bort samisk til sine barn, for på en måte å skåne dem. Å sånn har det fortsatt i generasjoner. Synd, men sant. Derfor e det også mange samer, som ikke engang vet at de e samer, fordi de aldri har hørt det samiske språket hjemme.
fint at du har satt ord på det, solens datter.
GjenopprettetMedlem
ja,vi e alle mer eller mindre ut av samme ulla... litt av hvert blod

psbot [Picsearch]
kven e du
eller same
eller e det det same
kven du e......
om du e kven
så e det same for meg
om du e same
så vet du kven du e.....eller noe sånt....

GjenopprettetMedlem
ja,æ vet

e både norsk-same,finsk-same og etterkommer av kven
og selvfølgelig norsk...på papiret

psbot [Picsearch]
du står vel i same manntallet, nu i disse valg tider

viktig å være med å bestemme,vettu....
Anonymous
Til og med jeg står i samemanntallet, og jeg ha prøvd meg på å stemme tidligere. Problemet er at jeg ikke aner hva de forskjellige listene står for..

Blir kanskje teit å være med på å bestemme hvis man ikke vet hva man bestemmer, liksom..
Joda, vet jeg kunne prøvd å satt meg litt mer inn i det, men det blir litt for fjernt for meg.
Kanskje jeg egentlig er en jukselapp

GjenopprettetMedlem
Som mange nordlænninga - et resultat av et fargerikt fellesskap gjennom tida - sjøl e æ ei blanding av bergensborger, trauste dølakvinnfolk, en lettantennelig hestehandler fra Sunnmøre, en Røros-tater, lett miksa med samisk og kvensk - og resultatet blei sannelig ikke så værst .... så æ e ikke redd for blandinger - men det er viktig å vite om sine røtter og kulturbakgrunn.
Sommerhilsen fra kariw
Anonymous

Husker vi prøvde oss på et regnestykke her en gang, - hvor mange deler same, norsk, dansk, russisk, finsk og i det hele tatt.. Husker ikke helt hva resultatet ble.
Må man ta med seg kulturen til alle dem? :whatthef:
Har dessuten vært med i noen heftige diskusjoner på hvem som kan kalles for samer, - og er det kultur eller gener som gjør deg til same? Egentlig et helt umulig spørsmål, syns jeg. For alle er jo etter hvert en blanding av alt mulig rart, - men da finnes det jo i grunnen ikke verken samer eller nordmenn, eller dansker osv..
Anonymous
hmm, skulle ta ut sitat fra ædni her, men får opp at det er feil. ugyldig referanseside står det.
ja, det er virkelig synd med den fornorskingspolitikken. det er så utrolig mange samer som ikke kan det samiske språk, deriblant jeg. Min bestemor snakket samisk, men vi barnebarn fikk aldri lære det, for våre foreldre måtte snakke norsk på skolen. og etterhvert "glemte" de av det samiske språk. Jeg hørte isåfall ikke at de snakket samisk seg imellom. Virkelig synd det, for jeg føler jeg har gått glipp av noe. Jeg er jo Same, men kan ikke språket.
Anonymous
Min bestemor snakket også samisk, og vi pleide å mase på henne for å lære oss det. Men det var ikke bra, mente hun, og lærte oss ingenting. Hun var skikkelig påvirka av fornorskinga.
Eller kanskje hun bare syntes det var kjekt å kunne snakke med naboene uten at vi forsto hva hun sa.. Det var ganske ekkelt når de satt og prata og lo, og kikka på oss..
Jeg bor ikke i samsik område nå (dvs ikke et område der folk vedkjenner seg noen samisk bakgrunn), men syns folk er ganske positive her. De siste årene har folk kommet og ønsket meg til lykke med dagen 6.februar, og det var overraskende og hyggelig. Men det er liksom forskjell på samer og samer. Folk syns jeg er same fordi jeg er nordsame, men de herfra som vedkjenner seg sine pitesamiske aner ikke er like godtatt. Og her er mange familier der den ene broren er samisk, mens den andre ikke har NOEN samisk tilknytning.
Tror jo det er mer "in" å være same i dag, men det er jo litt sent for mange, når man for lengst har mista både språk og kultur.
psbot [Picsearch]
det e aldri forsent å erkjenne sin samiske identitet. vi har ikke mista den samiske kulturen eller språket, vi må bare jobbe litt hardere for å få alt på plass igjen. Jobbe for å få til samiske språk kurs og møtesteder. Der vi kan få tilbake noe av kulturen. Vi kan iallfall ikke gi opp, da har jo de som startet fornorsknings politikken vunnet.... og vi taper alt.
nei, stå på og ta tilbake identiteten din. det e ingenting å skjemmes over......vi e små(?) men vi e mange....

Anonymous
"WhiteOwl":
Tror jo det er mer "in" å være same i dag, men det er jo litt sent for mange, når man for lengst har mista både språk og kultur.
Ja det er mulig det er "in" å være same idag. Men jeg synes nå ikke det er for sent å være same. Jeg mener nå at er man født av samiske foreldre, så er man jo same. Det kommer man ikke bort fra, selv om man har mistet både språket og kulturen. Det er klart mange nekter for sin samiske avstamning, men like fullt er de samer av blod.
Anonymous
Sier ikke det er for sent å være same, sier bare at det i løpet av den perioden man absolutt ikke skulle være same er mange som har mistet mye som er vanskelig å ta tilbake.
Klart man er same hvis man er same!

Man er vel same uansett om man vedkjenner seg det eller ikke.
For min del er vel heller problemstillingen litt motsatt, for jeg vet ikke helt om jeg syns jeg har rett til å kalle meg same. Min bestemor var same, min bestefar norsk, det andre settet besteforeldre norsk, dog med noe samisk blod langt tilbake. Så, - hvor stor andel må det være for at man kan kalle seg same da?
Anonymous
hei whiteowl
He,he

Misforstod deg, beklager

ja, hvem har rett til å kalle seg for same. Du er jo både same og norsk, det velger du selv syns jeg.
GjenopprettetMedlem
E du av samisk slekt,så e du same,enten du snakker språket eller ik.
Og d e aldri for seint å lære samisk eller nåt anna,d har m viljen å gjøre...
Men, selvfølgelig,lære man at samisk kultur kun har nåt negativt over sæ,ja da må man se på sæ sjøl og spørre: ka gjør mæ bedre enn de som sier de e same???
E æ perfekt i demmes øya fordi æ e rivgu(kvinne m anna avstamming enn samisk)?
Mange samegutta lure norske jenter trill rundt fordi de ik har peiling på saminsk kultur,men gjett at disse vet om afrikansk eller asiatisk kultur.
Og mange norske jenter lar sæ lokke hit opp m en av de sameguttan fordi de syns alt virke så eksotisk og spennende.Kvalmt,syns vi samejentan,og vi ser ned på lettlurte "søringjenter".
Og koffor ska man fornekte sæ sjøl og sin kultur?
Trur ik d fins et menneske i Norden som ik e oppvokst m 2 kulturer.
Du vet,jo flere språk du kan,jo rikere e du. Og æ kan norsk,samisk,finsk,engelsk,fransk og russisk...CIAO!

Anonymous
Øh, bare lurer på, - er det no bedre at samejentan ser ned på de dumme søringjentan, enn at andre ser ned på samene?
Er ikke dette du sier med på å bygge opp om fordommene og skillet mellom norsk og samisk?
Samene er ikke no bedre eller verre enn andre nordmenn, og usamiske nordmenn er ikke noe bedre eller verre enn samene, så enkelt er det i mine øyne.
GjenopprettetMedlem
Hvordan oppstår kulturforskjeller - hva og hvem er vi og hva og hvem er de andre? Kampen / konkurransen om territorier og ressursser har til alle tider fått grupper til å gå forsvar, definere seg sterkere som folk gjennom et sett av regler/skikker innen kultur og religion og økonomi. Dette er oss, vi lever slik og gjør sånn og sånn. Alt fra gravskikk, drakt, smykker til økonomi og ressursbruk. Hvordan definerer vi oss nå - i motsetning til - eller i forhold til ...
Her er vi full gang med å reise gjerdene - eller hva
Trodde det var disse vi skulle rive ned, folkens ....
I min naivitet uttalte jeg en gang at utrydder vi fattigdommen på jorda vil heller ikke terrorgruppene kunne skaffe seg rekrutter - hvilken fornøyd og tilfreds menneskeskapning vil sprenge seg sjøl i lufta....?
Kanskje jeg heller skulle sagt åndsfattigdom ...?