Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg husker ikke hvem som har skrevet dette diktet, 
og tror ikke jeg husker diktet helt riktig heller,
men jeg har tenkt sånn på det i dag:

Når kvar ei von er øyd

og alle vegar gådde

og alt som du kan sjå

er natt , og skumt og skodde

Kven er du da,

Menneske

som har så tungt å bera

og likevel kan orke

å halde fram

- og vera
Anonymous
Prøver å besvare det med et utdrag fra "Profeten" av Kahlil Gibran:

Dere har også fått høre at livet er tungt, og i deres tretthet gjentar dere bare hva de trette menneskene sa. Og jeg sier at livet i sannhet er tungt hvis det ikke er en higen i det. Og all higen er blind der hvor det ikke er kunnskap. Og all kunnskap er forgjeves der hvor det ikke er arbeid. Og alt arbeid er tomt der hvor det ikke er kjærlighet.

Jeg synes selv at livet kan være tungt, og er ikke så aktiv med å bidra på sonen f. eks. Ofte er jeg selvopptatt, og er for opptatt av mine egne innlegg og meninger. Kjærligheten er ikke selvopptatt; så når jeg lærer meg å gi mer, og blir mindre selvopptatt så trancenderes egofokus til mer glede. For sann lykke er kanskje når egofokuset/selvopptattheten erstattes av en mer tjenerfunksjon? Dette er en slags "egodød"; ikke i den forstand at egoet dør, men at det belyses av ens indre observatør. Og denne indre observatøren er essensen vår, eller atma som de vel kaller den i østen. 
GjenopprettetMedlem
Hei Jordugla2

Det var veldig fint svar.  Jeg har lest det og tenkt over det. 
Jeg tror det er 'den indre observatøren' ,  'essensen'  , 'atma'  eller 'kjærlighet'
som jeg gjennom diktet ser etter.

Det som blir der , selv om mange andre ting faller sammen.

Kjærlighet sendes deg!    :wub:

ulvild
Anonymous
Takk for det! Nå brukte jeg et sitat fra Kahlil Gibran, og ordet Atma valgte jeg å bruke fordi jeg var tilstede og hørte på Fulmaya og Ba i helga, og Ba fortalte om at etter deres tradisjon så har mennesket 3 sjeler hvorav Atma er en av sjelene. Atma er Gudsessensen. I oldtidens Egypt var visdommens Gud avbildet med et apekatthode. Så jeg er litt apekatt på en måte tenker jeg. Men likevel så valgte jeg å bruke noen ord og et sitat som var valgt ut ifra et erfaringsgrunnlag. Så jeg er litt apekatt, og litt skapekatt. I det jeg skrev det var jeg kanskje ei erfaringsskapeapekatt!

Nå stammer vi jo alle fra apene så vi er vel alle erfaringsskapeapekatter?

Sender erfaringsskapeapekattkjærlighet tilbake!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Hjartero ga desse ord
      :wub: