Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hatet ligger over verden i form av et tykt vevd teppe...
Vi spinner og spinner... tykke, tunge sorte tråder
i et innviklet mønster!
Teppet har mange vevere...som spinner i et hastig tempo!
Hvordan bryte dette?
Da spør jeg...
Klarer du å tilgi de som har gjort deg vondt?
Klarer du å unne andre et godt liv uten å bli misunnelig?
Klarer du å bli høvlet over av andre med stygge ord uten å ta igjen med samme mynt?
Klarer du å se på medmennesker med kjærlighet i hjertet uten det dømmende blikket?
Klarer du å akseptere at alle er ulike og alle har vær sin egen sannhet og tro?
Jeg kunne fortsatt i det uendelige!
Jeg er sikker på at vi greier å bryte mønsteret ved å møte det negative med aksept og kjærlighet!
For hver gang vi bryter et slikt mønster, så trekkes èn tråd ut av teppet som spinnes av hat!
Jo flere vi er som klarer å tilgi, sende ut kjærlighet uansett hvor urettferdig ting er, jo sterkere vi er til å ta i mot dritt uten å ta igjen (vidreføre dritten)....jo flere tråder løsner....
og en dag vil teppet rakne!
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Hatet ligger over verden i form av et tykt vevd teppe...
Vi spinner og spinner... tykke, tunge sorte tråder
i et innviklet mønster!
No tykkjer eg du tek kraftig i!
Det er mykje vakkert og forunderleg som skjer-akkurat NO!
Men
hevnmotivet,er det det som stadig forkludrer for oss menneske?
Er td.alle rettsinstansar i verden derfor ein del av "det mørke maskineri"?
Er det muleg å legge bort hevnmotivet og æresbegrepet frå menneskesivilisasjonen?
GjenopprettetMedlem
Jeg syns ikke jeg tar kraftig i! Det er for meg en realitet!
Jeg er klar over at det er mye vakkert og flott som skjer også! Men diktet handlet om hva
vi kan gjøre for å bryte ned det hatet som florerer i verden!
Sånn så det blir ennå mer vakkert og flott her!

GjenopprettetMedlem
Er ikkje også rettsinstansar hevn,eigentleg?
GjenopprettetMedlem
Noen kaller det rett og riktig....andre hevn!
Jeg aner ikke hva jeg skal kalle det...ei heller hva jeg kan gjøre med det!
Men jeg har tro på at om vi greier å tilgi...elske...vise omsorg...akseptere...imøtekomme...osv...!
Så skaper vi gode energier rundt oss...som andre kanskje vil ta til seg...å ballen vil forhåpentligvis rulle videre!
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Noen kaller det rett og riktig....andre hevn!
Jammen fengsel (og bøter),er ikkje det institusjonell hevn?
Og trur du ikkje dei som styrer våpenkappløpet eigentleg ser det dei gjer som "rett og riktig" også?
Gandhi var pasifist,men han var meir belærande passifist enn ein kjærleg ,ein..og nytta sivil ulydighet,som i enkelte tilfelle vert løna med straff..
GjenopprettetMedlem
Nå vet ikke jeg hvordan samfunns straff og hevn ble et tema i diktet mitt!
Men ok...dersom jeg skulle få en bot...for å parkere feil...kan jeg enten velge å ta den i mot fordi jeg burde visst (sett) parkering forbudt skiltet...å akseptere dette fordi jeg sjøl dumma meg ut! Eller jeg kan angripe parkeringsvakta og hyle, skrike, være bajjas....fordi jeg anser dette som hevn!
Ikke logisk i mitt hode!
Vi lever i et samfunn med normer og regler. Det må vi bare akseptere. Til en viss grad! Vi vet som regel selv best hva vi skal akseptere eller ikke!
Diktet handler mer om hvordan man velger å reagere ovenfor negative handlinger utført fra andre mennesker eller utført av seg selv!
GjenopprettetMedlem
Ser du forandret innlegget!
Jo...selvklart tror de at de utfører kriger og vold fordi det er rett og riktig for dem!
Det er her jeg mener man kan velge...Skal man forsvare det eller late som ingenting skjer? Bryter man mønsteret da?
Eller kan man velge å tilgi dem...for deres handlinger...å sende ut gode energier til de rundt seg...og til verden?
Jeg er ingen verdens-problem-løser! Jeg er bare et menneske som grubler over verden og dens handlinger!