Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Leste noe ord fra Teleterkji i en annen tråd:
Hva man har i hodet før man sovner inn, kan vekke de ekleste drømmer, eller de herligste.
Det kan være noe man har spist eller drukket som gjør at kroppen ikke aksepterer sinnets behov for dyp befriende søvn, og således kaprer sinnet til beskuelse og refleksjon av psykisk søppel.

Og det får meg til å tenke på at jeg selv stadig opplever å våkne med en følelse av å ikke ha drømt. Enkelte ganger kjennes det ut som at jeg bare har vært langt, langt borte. Henger dette sammen med hva den kloke mannen :eusa_dance: skriver?

Dette med luicid dreaming er et annet tema jeg synes er interessant. Det med å være våken i drømmetilstanden. Opplever, særlig i perioder, at dette skjer i meg. Innenfor ulike sjamanistiske metoder skulle en jo tro at mye av dette er i bruk på ulike måter og at man beveger seg i grenseland av det. Innenfor Buddhismen (hvertfall den Tibetanske etter hva jeg vet) så er dette noe de er opptatt av.

Er det noen som har erfaringer og begrep om dette….det hadde vært fint å lært litt mer om det…

UlveMor
Nutch/CVS [Bot]
Det er ikke bare det du har i hodet når du sovner som bestemmer over natten. Du kan sovne i en herlig tilstand av balanse og akkurat da kan det dukke opp forferdelige drømmer. Men visst, der er sammenheng mellom det du lagrer i hodet ditt før du sovner og det som venter på deg om natten.
Om du vil huske drømmene dine kan du ønske deg drømmer før du sovner og ønsk drømmer uansett hvordan de så er! Og om du husker bare en fille av en drøm om morgenen hils den velkommen, takk for den og så kommer det flere.
Lykke til
Gåååja
GjenopprettetMedlem
Dette er en bra link om lucid dreaming generelt. Men ikke i forhold til sjamanisme, som vel egentlig var spørsmålet ... :icon_redface:

http://www.ld4all.com/#frames(content=l ... come.shtml)
GjenopprettetMedlem
Takk Gååja  :)
Lurer egentlig på om det er mulig å ikke drømme når man sover? Vet jo at det går i rytmer hvor man drømmer av og på, men er det rett og slett slik at man kan drømme lite eller nesten ingenting? Er drømmer bare til for å bearbeide det som ikke er bearbeidet? Eller for å skape det man vil oppnå for den saks skyld?

Takk for link Guro :) den skal sjekkes....

UlveMor
Anonymous
Mener å ha lest noen steder at vi drømmer enten vi husker det eller ikke, og at det dessuten er viktig for vår totale helse å drømme. Husker desverre ikke kilden. Noe om at vi fornyer oss og henter krefter, men det var kanskje den dypeste drømmeløse søvnen.. :razz:
Til og med mareritt skal visst ha en helsebevarende funksjon, etter traumatiske opplevelser, noe jeg synes er et spennende perspektiv. :idea:
Nutch/CVS [Bot]
Ja, vi drømmer hver natt men husker ikke alltid det vi har drømt.
Jeg synes ikke at vi huske drømmene. Men det er interessant å ha kontakt med drømmeverdenen, jeg synes vi kan lære der.