Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Inatt drømte jeg om en guttebaby, som slo seg i bakhodet. Han ble satt ned på gulvet mot veggen, av en mann.
Babyen svaiet litt med hodet, ble litt svimmel, så jeg ble bekymret og tok meg av han.
Det som jeg lurer på, er dette med å slå seg i bakhodet. Jeg husker at jeg hadde en drøm om dette for mange år siden også, da en guttebaby falt og slo seg i bakhodet. Så jeg aner en sammenheng her.
Hva er dette med bakhodet?. Noen som har noen tips?
Anonymous
Noe fra fortiden som er mentalt?
GjenopprettetMedlem
Bakhodet sitter på motsatt side av ansiktet. Ansiktet er lett og se, men bakhodet er mer skjult og ikke så mye fremme i dagen. En baby er noe nytt.
Noe nytt, som har med det maskuline, har fått -ikke et slag i trynet - men i bakhodet, det er vanskeligere å fange opp. Når du da tok deg av babyen og hjalp den, så var jo det veldig positivt, tror jeg.
Med forrbehold om mulig feiltolkning - det er nå bare ett perspektivt
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Takk for forslag. Som du sier Stridshjelp, det er ikke så lett å få tak i hva det er. Føler også det har med fortida å gjøre - men altså samtidig noe nytt? (babyen)
Du var så klart godt at jeg tok ansvar og viste omsorg for dette barnet, som ikke var mitt. Jeg oppfatter at det viser til at jeg tar hånd om noe i meg selv nå, et sår eller skade fra fortida. Ja, det er kanskje nok, men jeg ble så nysgjerrig på akkurat det punktet i bakhodet, om det viser til noe spesielt. Kanskje det er det som viser til fortida?
GjenopprettetMedlem
Jeg oppfatter at det viser til at jeg tar hånd om noe i meg selv nå, et sår eller skade fra fortida.
Ja, Sister Drum, tror du har tolket det riktig selv jeg.....

GjenopprettetMedlem
Hei Sister Drum. Du har masse følelse av ”babyen” som indre symbol. Enig, denne er gjerne et bilde av
både en forgangen fortid og et bud om framtidas utvikling. En baby kan selvsagt stå for ting som opplevdes første året (og mer kjennskap til fortida kan søkes gjennom meditasjon m.m). Uansett står ofte spebarnet som drømmesymbol også for framtidas potensialer og muligheter:

”The Divine Child is your true self in its purest form. It not only symbolizes your innocence, your sense of vulnerability, and your helplessness, but it represents your aspirations and full potential. You are open to all possibilities. In the dreamscape, this figure is represented by a baby or young child.” Fra
http://www.dreammoods.com/dreaminformation/dreamtheory/jung3.htm
Kanskje du kan finne flere ledetrå i det at babyen er et guttebarn? Altså kikke blant det indre barnets yangtype egenskaper. Kanskje, som et løst eksempel, at den informerer deg om at ditt fulle potensiale til ”Logos” (dvs intellektets type åndelighet, en mannlig/yang egenskap) lever og ånder prima, normalt velfødd og greit tatt vare på.
Men kanskje ’guttebarnet’ kan føle seg utsatt for litt harde og ubeskyttede omgivelser, og kan oppleve å få seg en og annen styver, og kan da trenge å møte omsorg. Flott at du gir barnet varme og trøst. Kanskje drømmen ønsker å gjøre deg mer obs på 'gutten' og hans behov?
Hodet kan være et symbol for tenkefunksjoner, mens forsiden/ansiktet derimot vil gi
mange ulike assosiasjoner. ”Å ha noe i bakhodet” betyr å ta hensyn til noe ved vurdering. Pga kjønn og at bakhodet er sentralt, er det kanskje en hjelp å tenke over hva du assosierer hodet med av yangtype egenskaper. For meg er bakhodet den kroppsdel jeg mest assosierer med logikk/struktur, rasjonalitet, intellektets hukommelse m.m. Sagt om Logos: ”The principle of logic and structure, traditionally associated with spirit, the father world and the God-image... ”. Mer i Jung Lexicon, se
http://www.cgjungpage.org/index.php?option=com_content&task=view&id=674&Itemid=41
Om drømmen din er om en baby
ofte lagt steder hvor farer kan skje, kanskje finner du noe her som vekker gjenklang, kanskje aldeles ikke: ”Abandonment, exposure, danger, etc., are all elaborations of the "child's" insignificant beginnings and of its mysterious and miraculous birth. This statement describes a certain psychic experience of a creative nature, whose object is the emergence of a new and as yet unknown content. In the psychology of the individual there is always, at such moments, an agonizing situation of conflict from which there seems to be no way out...” osv ["The Psychology of the Child Archetype," CG Jung]
En helt annen mulighet - kanskje en følelse tas opp? Alle drømmer er jo ikke like dyptpløyende. Kanskje det dreier seg om det å oppleve smerte, hjelpeløshet osv, men ikke skade?
Anonymous
"tilda":
Kanskje du kan finne flere ledetrå i det at babyen er et guttebarn? Altså kikke blant det indre barnets yangtype egenskaper. Kanskje, som et løst eksempel, at den informerer deg om at ditt fulle potensiale til ”Logos” (dvs intellektets type åndelighet, en mannlig/yang egenskap) lever og ånder prima, normalt velfødd og greit tatt vare på. Men kanskje ’guttebarnet’ kan føle seg utsatt for litt harde og ubeskyttede omgivelser, og kan oppleve å få seg en og annen styver, og kan da trenge å møte omsorg. Flott at du gir barnet varme og trøst. Kanskje drømmen ønsker å gjøre deg mer obs på 'gutten' og hans behov?
Om drømmen din er om en baby ofte lagt steder hvor farer kan skje, kanskje finner du noe her som vekker gjenklang, kanskje aldeles ikke: ”Abandonment, exposure, danger, etc.
In the psychology of the individual there is always, at such moments, an agonizing situation of conflict from which there seems to be no way out...” osv ["The Psychology of the Child Archetype," CG Jung]
Takk Tilda for en fyldig redegjørelse. Forskjellige ting kommer til meg. Det viktigste er en ubehagelig følelse av skjødesløshet i drømmen. Altså at ingen av de andre voksne tilstede syntes å forstå barnets tilstand og behov.
Jeg har ikke evnet å huske noe fra så tidlig barndom, men har "alltid" følt at det var noe der. Jeg har ofte hatt veldig sterke reaksjoner vedrørende forlatte, neglisjerte babyer/småbarn.
Det er egentlig ikke viktig å huske hva jeg evt. måtte ha opplevd. Jeg føler at det hele faller nydelig på plass for meg, på flere plan. Fikk en liten aha-opplevelse.
Fantastisk, tusen takk igjen!