Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Drømmte i natt om Kautokeino opprøret sett fra den samiske folks side.Det jeg fikk se var en uhyggelig utnyttelse av den samiske befolkningen.De tok fra dem alt kultur,levesettet og friheten.Når samene skulle selge det viltet de hadde fanget,ble de underbetalt eller så fikk de betaling i brenevin,de var i en evig gjeld til handelsmannen,som tok ågerpriser for det han solgte.Skinn og vilt han (stjal)kjøpte av samene,solgte han videre til mangfold av det han betalte,er det rart det ble opprør.At det endte så tragisk for begge sider er jo å beklage,men samene har min fulle sympati for opprøret. :moreevil:
GjenopprettetMedlem
Du er nok sanndrømt ørnen, det var slik det skjedde.
Har en link her som du kan lese:
http://www.love.is/roald/kautokeino1852.htm

Mange etterkommere sliter den dag i dag for hva som skjedde den tiden..

Samin ;)
Anonymous
Kautokeino-opprøret er et lysende eksempel til etterfølgelse, men nå med moderne og langtrekkende midler tilgjengelig, som internett for eksempel. ;)

Den statsdrevne prosessen for å kue og utrydde Samisk kultur, Samisk språk og Samisk identitet fortsatte i Norge til utpå 1970- tallet...  :icon_rolleyes:

Bedre nå, og det som skjedde i Stilla markerer også et vendepunkt  :wub:
Men det kom ikke av seg selv, det heller

Ja det var kaldt der oppe, men hett i gammen, og festen på huset nedi bygda etterpå var varm nok!
GjenopprettetMedlem
Forferdelig det som stod der Samin,takk for linken :sad2:
GjenopprettetMedlem
Filmen kommer visstnok til våren. Jeg hørte noen som hadde vært med som statister snakka om det, og de var "gode skuespillere", fordi de var naturlig sjokkert av det de så.

Mvh Stridshjelp
AdsBot [Google]
Takk for linken Samin!
Å presse sin "tro" på andre, er bare kvalmende ... og å slakte andre er også kvalmende - selv om en kan forstå bakgrunnen for raseriet.
GjenopprettetMedlem
Hvor mange menesker rundt om i verden har ikke lidd noe forferdelig,etter at misjonærene hadde fått slådd kristendomen inn i dem. :exclaim: