Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Undres litt over hva som defineres som en sjamandrøm...er det bare sjamaner som kan ha dem, eller hvem som helst? Jeg kjenner mange som har sterke drømmer, og andre som ikke husker noe i det hele tatt...ikke at det gjør dem til klokere eller dårligere mennesker, men jeg opplever disse som veldig jordnære og praktiske personer, som vi også trenger for¨å få den materielle verden til å gåe rundt. Men disse menneskene drømmer vel også?
Selv har jeg allltid hatt levende drømmer, allerede som barn husker jeg farger og klare scener, og masse mareritt. I Regnbuereisen av Benedicte Friis står det at ca 98% av drømmer er mørkedrømmer, som igjen gir 2 % lysdrømmer...er dette det samme som sjamandrømmer? Selv mener jeg at disse tallene er mer indivduelle. Det å trene bevisstheten til å huske drømmer, teknikker som lærer en til dels å kontrollere sine drømmer, er dette teknikker vi også kan kalle sjamanistiske?
Mye av årsaken til at jeg slenger disse tankespørsmålene ut i lufta, er at jeg har stor respekt for sjamanbegrepet, og føler meg ydmyk i forhold til dette. Men hele livet har jeg vært dratt mot slike ting, hvorfor? Ønsker å spille en rolle, men den rollen er bare min, om jeg er sjaman eller materialist eller muslimsk fundamentalist, alle mennesker drømmer. Så er drømmeriket sjamanens rike, som trenes opp ved å utvide underbevisstheten, vekke den i bevissthetens grensesone? ELLER? Er det et rike vi alle besøker? Vet at Saivo er et univers, men er ikke alle drømmere i samme univers? Vet ikke helt hva jeg egentlig spør etter, jeg bare spør...
ivrig søker jeg drømmenes kunst og våknet med et fantastisk bilde i morges:
Jeg var utenfor huset mitt, da det begynte å styrtregne, en skikkelig nordnorsk floing, men den var varm, og jeg var naken. Langt ned i skogholtet sto en elg. Regnet styrtet og laget raskt en dam, jeg sto midt i den, og den var så ren. I en skråning ved huset mitt så jeg flere hester, de kom løpende ned mot meg. Jeg ble litt skremt og våknet...men hadde en fantastisk klar erindring av drømmen, som egentlig var lengre, men dette var the happy ending, og det var en meget rensende opplevelse...
Lys og kraft og kjærlighet til ALLE

GjenopprettetMedlem
Ja, det høres ut som en "sjamandrøm".
Lysdrømmer eller mørkedrømmer - drømmer en husker og tyder vil alltid vise oss noe i livet. Hvis en ser det er det å gå veien til selverkjennelse - sjamanens vei.
Det var øyeblikket i drømmen du husket og opplevede det som rensende. Da var det det. Det høres deilig ut å være naken i regnet med hester omkring seg - vakkert.
La ditt lys skinne *)*
GjenopprettetMedlem

Tekk for svar, drømmer mange slags drømmer, men de store gjør det verdt å sovne hver natt
SHINE ON

Anonymous
nei det sjamaner gjør er å hente kraft og imformasjon i en transe. dær de henter det de trenger for å best kunne hjelpe å lede den som trenger det på rett vei.
alle drømmer jo mer eller mindre. du må lære deg å ta kontakt i drømmene dine .
så får du bedre forståelse.
skriv dem ned med en gang du våkner.
de bleknes fort detaljer forsvinner
lykke til i dine drømmer.
men du må øve for å få det til

GjenopprettetMedlem
Hyllest til drømmere og andre flyktninger.
Prøver og prøver
natten dagen røver
flyter i bilder
fremmede steder
andre gater
noen som forlater
noen som fremtreder
Kirker og byer
kimende klokker
reiser på havet
i gullkledde saler
Møter fremmede
møter kjente
alltid noe å hente
Møter meg selv og min frykt
før jeg ser den tente lykt
Svever og flyter
stikker hodet ut
sniffer
i stratosfæren
GjenopprettetMedlem
sjamandrømmer er der du mottar informasjon direkte,uten behov til tydning.Det finnes dyre hjelpere som styrer sjamandrømmer for deg og dine. Det kan være som at en går ut og inn ,hopper fra en drømm til en annen ,ofte med en så tydelig opplevelse at en trenger ikke å skrive den ned. ETTER MIN ERFARING.

GjenopprettetMedlem
Herlig ordspill om drømmer... månestråle
Hva med meg som ikke husker noe av drømmene.... I en meditativ tilstand kan små erindringer av drømmen dukke opp....
men så fort jeg blir dem bevisst... ( begynner å tenke) sklir de unna... som et såpestykke i våte hender....
og husker ikke engang hva som dukket opp...fra det ene sekundet til det andre... Puhh...

Anonymous
Siden du skriver det du skriver her og nå - så husker du kanskje en drømmebit allerede når du våkner neste gang, Sjelevenn! Jeg ønsker deg en levende, klar drøm! Sov godt.
GjenopprettetMedlem

Drøm søtt, du er trygg i natt
Drøm søtt
Ikke farlig,
bare stort og svart
GjenopprettetMedlem
Som spiser solnedganger som drops
Varme tanker
Anonymous
Er der virkelig noe som heter sjamandrømmer (uten stimuli)?
Får ikke dette helt til å stemme...
Sjamaner henter sin kraft og informasjon i en transe som oakman2 skriver.
Drømmer er vel noe som kommer på lik linje til alle.
Er det ikke måten drømmene tolkes på som egentlig avgjør...
GjenopprettetMedlem
Det var litt derfor jeg satte et ørlite spørsmålstegn etter sjamandrøm/lysdrøm. Jeg mener helt klart at det finnes ulike drømmer, de lette hverdagslige, de arketypiske, de innviende, de uutgrunnelige, de brokete, de våte, de søte, de vonde...mareritt, eller dyreritt

Drømmene er like virkelige som dagens brennende blikk. Mener nå jeg, da- bare meg.
Lys og kjærlighet og gode drømmer til alle.
Uten drømmen stopper verden.