Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Drømte i dag at en stor tiger kom på baksiden av huset. Den var praktfull, men samtidig skremmende.
På bakparten av tigeren danset antiloopen, og et annet dyr som jeg ikke husker nå. (Det var som om det ble vist en film på bakparten, der antiloopen blinket med skarpe farger, kunne vært artig med en tolkning) Jeg ble veldig redd og stormet frem på forsiden av huset, der mine barn lekte. Måtte jo få de inn før tigeren kom.
Anonymous
Du skriver at det var som om det ble vist en film på tigeren - her assosierer jeg tegnefilmen Bjørnebrødre som inneholder slike flytende sekvenser av dyr som danser forbi - historien har sjamanistiske elementer, men det sentrale er forholdet mellom to brødre som er nokså forskjellig. Også tigeren peker i denne sammenhengen på en film om to brødre - har du sett den indiske filmen om to unge tigere som blir separert tidlig i oppveksten, inntil de møtes igjen i en kampsituasjon på en arena, men da slår de seg sammen, bryter ut og finner til slutt veien hjem til jungelen? Et dobbelt bilde tyder altså sterkt på at forholdet mellom barna dine er sentralt i drømmen.
Så virker tigeren truende, du vil få de inn før han kommer: Det er muligens noe ved dynamikken i forholdet dem imellom som du ønsker å styre, forhindre. Har de kranglet før du hadde denne drømmen? Antilopene og assosiasjonen til Disneybjørnefilmen mildner samtidig det skremmende ved tigeren. han er sterk, ja, men han hører vel til hos dem og du kan stole på at de lærer sammen hvordan de skal takle ham/hverandre...
Anonymous
Jeg har ikke sett den filmen. Jeg kan ikke huske om de kranglet før drømmen, men det vil jeg nok tro. De er to vidt forskjellige gutter, den minste blir fort hissig, mens den eldste er en skøyer og den som er rolig. Lillebror kan komme inn rød i fjeset, mens han gråtende forteller hva storebror har terget ham med. Storebror står da gjerne i bakgrunnen og gliser bredt. Kanskje jeg skal holde meg litt i bakgrunnen og la de ordne opp noen ganger. Takk for din tolkning Masha