Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
En drøm som sitter igjen til meg (selv om det er lenge siden jeg drømte den), er at jeg ble dømt til døden med en injeksjon i armen. Jeg har alltid hørt at det ikke går an å drømme at man dør, og det gjorde jeg heller ikke, da injeksjonen var for svak, så jeg våknet til igjen. Men jeg kjente den følelsen av å "svinne hen" så intenst, som å sovne når man er ufattelig trøtt, den sitter i kroppen ennå. Det har gjort at jeg ikke lenger tenker så mye på døden, så kanskje det var budskapet, at det ikke er så skummelt som man tror. Noen tanker om dette?
GjenopprettetMedlem
Jeg har og hatt lignende virkning av en drøm, men da våknet jeg i sengen min med et smell, som slengt tilbake til virkeligheten

Det var ikke noen overgang til våken tilstand, men som et virkelig smell. Vondt var det men jeg forsto at det ikke kunne drepe meg

Anonymous
Har ikke akkurat hatt denne type, men i for et par uker siden, drømte jeg at min nærmeste familie og undertegnede, ble dømt til døden og hengt. Jeg måtte sitte til slutt, fordi jeg skulle seg barna mine bli hengt, høre knekket av nakken. Min yngste sønn gikk først, rolilg og i full visshet om at vi andre kom etter. Jeg satt nede på huk i den korridoren vi måtte gå, var kvalm, holdt for hørene og hylte forde jeg ikke ville høre. Min eldste sønn sa da at nå var hans bror død fordi han hadde hørt knekket. Så sto han og min svigerdatter for tur. Jeg kjempet villt for å komme ut av drømmen for dette vill jeg ikke være med på lengere, og våknet kvalm og full av angstknuter i magen. Hele dagen var jeg uvel, og forsøkte ikke å tenke på dette, men kastet meg over alt jeg kunne finne på jobben å okkupere hjernen med. Når jeg forsøker å tenke rolig tilbake var vår reaksjon så merkelig, den roen alle gikk døden imøte med, fordi vi visste at de andre kom etter - kanskje forsto vi at vi skulle møtes alle etterpå i en annen dimensjon, men det forsto ikke våre bødler. Men like fullt - denne blir jeg fortsatt dårlig av.
GjenopprettetMedlem
Jeg hadde engang en drøm om at jeg kom inn i huset vårt, og at innenfor døren lå min lillebror druknet i et badekar.
Videre nedover gangen var den en lang rekke med skapdører , og inni hvert skap lå et familemedlem død.
dette er kanskje 17- 18 år siden - og jeg husker den fortsatt veldig klart.
Den sterkeste drømmen jeg har hatt noen gang.

Anonymous
"anced":
Jeg kjempet villt for å komme ut av drømmen for dette vill jeg ikke være med på lengere, og våknet kvalm og full av angstknuter i magen.
Jeg fikk et råd engang om å ta styring over drømmen sin, hvis man ville ut av den eller snu drømmen til noe positivt. Tror teknikken er hentet fra Castanedas bøker, anyway så funker den. Når man er i tvil om man drømmer, skal man enkelt å greit se på hendene sine. Jeg har klart det en gang(Yippi

), og da så jeg brått at jeg hadde en syv åtte fingre på hver hånd som gled over i hverandre. Plutselig skjønte jeg da at jeg drømte og kunne gjøre det jeg ville i drømmen. Det jeg fryktet i drømmen, ble ikke skummelt lenger. Jeg kunne gå på vegger, fly gjennom luften og svømme under vann samtidig som jeg trakk pusten. Var en heftig bra opplevelse. tror dette er en måte å jobbe med drømmene sine på.
Hugs & love

Anonymous
Heisan.
Og hvordan klarte så herren å se på hendene sine i søvne? Nå jeg jeg først var ute av den, satt jeg oppreist i sengen, lys våken og svetten haglet. Betyr det at du klarer å roe deg ned i drømme slik at du "ser" hendene dine? Så i mitt tilfelle, i stedet for å holde hendene for ørene, skulle jeg i drømme huske at jeg må se på dem for å få kontroll?
Vel - komplisert, men verd er forsøk. I trening av å være våken i drømme har jeg klart å flytte stener på nattbordet i søvne, og fått det til. Da hadde jeg bestemt dette om kvelden at det skulle jeg gjøre. Så hvis jeg bestemmer meg før jeg går og legger meg, at jeg kan stoppe marerittet ved å se på hendene mine, så er dette antakelig litt av samme prinsipp. Takker for tipset og for bedre nattesøvn.
GjenopprettetMedlem
Høres fantastisk ut å kunne "styre" drømmen...

tror jeg må sjekke ut den boken du snakker om
jeg husker nesten aldri drømmer uansett, men noen drømmer skiller seg ut
er det fordi jeg får et spesiellt budskap som er viktig for meg, tror dere?
Jeg har også hørt at å drømme om døden betyr ny begynnelse...
hvorfor er det da så vond følelse, preget av angst og frykt?!
Anonymous
Hehe:) i mitt tilfelle så var jeg så skrekkslagen og lurte på om jeg drømte eller ikke. Var en slik livaktig drøm samtidig som den var helt grufull. Det var da tanken om det var drøm eller ikke at jeg husket å se på hendene mine. Var ikke noe spesiellt jeg gjorde, men har hørt man kan si til seg selv før man legger seg for å sove at "i natt vil jeg se/lete etter hendene mine i søvne". Nesten som å ha en intensjon med trommereise. Har prøvd dette flere ganger uten hell. Tror det virket best spontant og det kom, som med de fleste andre ting, når jeg trengte det mest. Lykke til

GjenopprettetMedlem
Svar til anced.
I drømmesammenheng sier en ofte at alt i drømmen er en selv.
Å drømme om død kan bety at noe i meg skal dø.
En kan se på hvem personen er som dør og hvad han betyr/ står for.
Om drømmen der hele familien blir hengt hadde vært min hadde jeg tenkt, dette er HELE meg. Alt dette er meg.
Kan drømmen vise på egodøden? (Er jo litt snakk om det iblant).
Hele familien er rolig, hele jeg er egentlig rolig. Vi/jeg vet at vi møtes igjen etterpå. Det er egentlig ikke farligt. Men jeg vil ikke høre knekken. Jeg er redd for øyeblikket, liker ikke lydet.
Her er to forskellige drømmer om død jeg drømte da jeg var barn.
Jeg var nok 8 år da jeg drømte at det kom en morder hjem til oss. Først myrdet han mormor. Han hugget halsen og beina av henne. Hun lå på sengen død.
Så sa han at morfar og skulle myrdes, men han skulle knøles ihjel og så viste han hvordan. Han klemte og klemte på morfar og han fikk sterke smerter og til sist døde han.
Denne drømmen husker jeg veldigt klart fortsatt. På et vis var det en sanndrøm. Mormor døde hastigt, de hadde tagit bort ene beinet men hun døde for de tok det andre, hun hadde blodpropp i beinen.
Morfar døde seinere av "alder" men hadde mye verk.
Den andre drømmen er mer morsom. Jeg drømte at jeg var død. Vi var noen stykker døde og vi skulle være med på et møte med levende mennesker.
Stolene lengst fram var reservert til oss døde. Det var noen mennesker der som ikke trodde at en fortsatt lever etter døden.
De prøvde å sette seg på våre stoler, men de kom ikke ned til stolen, de ble hengende i luften i vårt usynelige fang.
Vi lo åt dette.
Denne drømmen er og veldig levende i meg.
En kan drømme at en dør. Jeg kørte ihjel meg en gang i en drøm. Husker hvordan jeg våknet etter velten og hvad jeg så da.
Men det er en annen og lang drøm.
Gunilla
GjenopprettetMedlem
Kjære Gunilla...
høres ut som du kan mye om drømmer..
jeg har et spørsmål om barn og drømmer.
Jenta mi drømmer hver natt veldig urolig
mange ganger skriker hun og gråter...
en gang spurte jeg henne når hun skrek, hva hun så
hun svarte en løve.
tror du hun kan ha vonde minner/drømmer fra tidligere liv...?

GjenopprettetMedlem
Jeg kan ikke så mye om drømmer, men jeg er heldig og husker mange av mine egne.
En av mine døtre drømmer og mye, og ofte er de dramatiske.
Noen drømmer tror jeg kommer av at hun ser mye film og hun spiller tv- og data-spill.
Andre kom nok av stress i skolen og nå av stress i jobben.
Enkelte er noe annet. En tid siden drømte hun at hun var ved en massegrav. Det var skrekkelig. Hun kjente stanken av forråtnelse. Den satt i nesen hele dagen etterpå.
Den drømmen kan ha vært et minne eller den kan være noen annens minne som hun "plukket opp". Jeg veit ikke, men den føles ikke som en vanlig drøm
Anonymous
Vet ikke om dette er gamle utdaterte tanker, men jeg har lært av noen at barn ofte har mareritt som en del av vokseprosessen. Dyr er jo ofte deler av en selv også, så det kan være lurt å fortelle barnet at de ikke behøver å bli redd.
En annen ting er at det kan være et kraftdyr. Husker veldig godt en drøm jeg hadde som barn. Jeg drev å hoppet fra gresstue til gresstue i et landksap fylt av vann. Så falt jeg uti, og kjente snuten av en isbjørn som holdt meg oppe. jeg ble livredd i drømmen, og våknet med ryggen ibue, kjente snuten i korsryggen.
Jeg skjønte ikke da at dyret hjalp meg, og jeg har jo senere fått isbjørnen som kraftdyr, men sett av andre, ikke meg selv.
Så det kunne vært lurt å snakke om den løven, kanskje.

Anonymous
"gunilla":
Ja så har jeg også lärt meg. At alla personerna i drömmen er delpersonligheter av seg selv.
Man kan også si att alle tingen og fargene i drömmen, har noen att gjöre med en selv och ens utvikling.
At dö er avslutt og begynnelsen av noe nydt... i tarot har ju også "Döden" den betydningen...
GjenopprettetMedlem
takk Perle og gunilla :wub:
jeg tror jeg skal prøve å snakke om løven ...eller med den.
det hadde jeg ikke tenkt på
...vanskelig det der med barn..
vil ikke at de skal lide på noen måte
man glemmer fort at de har sin egen vei å gå
sine egne læringer de skal gjennom
at jeg ikke er den "voksne" som kan mer
men at vi er likeverdige
...beklager , litt utenfor temaet ditt Ylva....

GjenopprettetMedlem
Jeg hadde en "vokse drømm" som det kalles når jeg var liten. Det var en løve som jaget meg gjennom jungelen og ut på et stup, jeg kastet meg utfor stupet og der var det en fjelltopp som var som en nål i bunnen som stakk oppover. Hver gang våknet jeg hylende og svett rett før jeg ble tredd på nålen.
så leste jeg en artikkel om drømmer i Hjemmet og der stod at man kunne selv ta kontroll over sine drømmer ved å bestemme seg på forhånd at man skulle drømme den drømmen og gjøre noe med den.
Jeg bestemte meg for akkurat dette og ja, neste natt kom løven igjen..vi løp gjennom jungelen og i det vi kom til stupet så valgte jeg å snu meg mot løven og brøle til den, den ble redd og løp inn i jungelen igjen..og jeg har ikke drømt den siden...
Det føltes deilig med litt kontroll selv.
Klem fra Elin

Anonymous
Til Gunilla.
Tusen takk for svar. Der falt en brikke på plass i en sammenheng jeg arbeider med. Det er ikke så lett å se meldingene når de kommer i denne voldsomme formen, men da er det godt å ha noen som kan stå "utenfor" å se.
Nå venter jeg spent på fortsettelsen i meg selv noe vanskelig, men stort og fantastisk er på vei, her nytter det ikke å skynde seg, men ta ett skritt av gangen og la hjelperne lede en på veien.
GjenopprettetMedlem
Døden har gått igjen i mange drømmer hos meg og jeg har dødd mange ganger i drømme. Lurer på om det står for forandring, de aller fleste av mine år fra fødsel til min død langt inn i fremtiden står skrevet i forandringens tegn, tenkte kanskje det var grunnen til at jeg drømmer at jeg dør så ofte.( Død = transformasjon og forandring, slutten på noe, starten på noe nytt.)
Men det er det samme som hos deg, jeg svinner hen, men dør aldri.
Et par ganger har jeg sett de døde gått forbi meg i et veiskille mens jeg står i ro og ikke vet helt hva som skjer.
Som regel følger det en trist stemning med hos meg når jeg dør - "svinner hen.."
Får lese flere av innleggene i denne posten og se om jeg plukker opp noe. Interessant tema i alle fall
Å se hendene trikset har jeg vært borti, men det krever vel dedikasjon og disiplin for å få til å ta kontroll over drømmene sine, ikke gjort i en fei det der, med mindre man har et spesiellt talent for våkendrømming. Jeg tok kontroll over flere drømmer før, nå skjer det sjeldnere (eller rettere sagt jeg husker det ikke så ofte)
Les boken "bevisste drømmer" av Robert Moss - den er en fin mix mellom sjamanisme og drømme arbeid.
Et triks kan være å spørre seg selv om en drømmer i våken tilstand og argumentere for og imot inni seg.
Hvis en får det inn i underbevisstheten så dukker dette spørsmålet plutselig opp i drømme også, og stiller en seg det spørsmåleti drømme så er en godt på vei..
Det er mange mange ting som spiller inn.. mat.. sex.. drikke.. med mye av dette fungerer bevisste drømmer ikke.. har jeg hørt =)
litt tamt at det alltid er skumt og halvmørkt når jeg drømmer bevisste drømmer.
Men det er en knall følelse, unner alle å få slike drømmer. dream on

GjenopprettetMedlem
I fjor like før jul drømte jeg at jeg og en annen var på et spisested for å innta et bedre måltid.
Først ble det servert en stor forrett, vi satt ved et bord like ved der maten ble tilberedt,
jeg ble nesten mett av denne forretten.
Vi måtte bytte bord for å spise hovedretten, ved bordet satt tre mennesker jeg visste var døde.
Etter at vi var ferdig å spise, la to av de døde seg til å sove på en trebenk.
Nå gjensto desserten, den besto av flamberte bananer og var veldig søt, vi fikk beskjed om at den kunne vi ikke spise ennå, vi måtte vente til senere.
Jeg var bare glad til for jeg følte meg veldig mett.
Husker desverre ikke alle detaljene lenger, men det rare er at de døde menneskene i drømmen, senere dukket opp i meditasjon og sa at de var der for å beskytte og hjelpe meg.
Disse døde var ikke personlige venner men folk jeg var på nikk med.
GjenopprettetMedlem
"Lie":
"gunilla":
Ja så har jeg også lärt meg. At alla personerna i drömmen er delpersonligheter av seg selv.
Man kan også si att alle tingen og fargene i drömmen, har noen att gjöre med en selv och ens utvikling.
At dö er avslutt og begynnelsen av noe nydt... i tarot har ju også "Döden" den betydningen...
Det er riktig at i drømmesamenheng så handler alt i drømmen om deg selv, det er ditt liv som er representert. Det å drømme om døden betyr at det er noe som skal/er i ferd med å avsluttes og noe nytt kommer - en gjenfødelse i selvet.
RITA