Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg skriver ned drømmene mine i håp om å lære å bruke dem mer aktivt etterhvert. I dag leste jeg noe om ugle et sted her inne og husket da en drøm jeg hadde for ca. en måned siden. Drømmen var ganske lang og tydelig og gikk over fire sekvenser. Jeg gjengir bare to av delene her. Hvis noen har hint til tolkning blir jeg glad for tips. 

1. del: Jeg gikk nedover en skog på vei til en park. På veien traff jeg tre kvinner på min alder. Vi ble gående sammen. Etter en stund kom vi til en åpen plass omkranset av hus der vi traff en større gruppe mennesker med en kvinnelig leder. Jeg kikket opp mot himmelen og ble helt overveldet av hvor utrolig vakkert det var. For der oppe på himmelen var det tusenvis av måner og jeg utbrøt; ”Men det er jo tusenvis av måner”. Lederen kikket opp og bekreftet det, men deretter så vi noen skyer bevege seg og hun mente at det bare var skyer. Hun og alle de andre så nå kun en måne, men de synes det var vakkert likevel.

Jeg tenkte det var min feil -  det at de kun så en måne  - fordi jeg i et brøkdels sekund selv hadde tvilt og dermed sådd tvilen i de andre (Jeg skulle sikre meg fordi jeg var redd for å si noe feil). Deretter gnei jeg meg flere ganger i øyene og så opp på himmelen igjen. Det var fremdeles tusenvis av måner der oppe (himmelen var klar lysblå som en morgenhimmel om vinteren). Jeg nevnte ikke noe mer om de 1000 månene til de andre. Istedenfor gnei jeg meg gjentatte ganger i øynene. De som stod rundt meg trodde jeg gjorde det for å gni bort synet, men det var heller slik at jeg gjorde det for å tilfredsstille dem. - Jeg bare latet som om månene forsvant, men visste at det gjorde de ikke. Det var tusenvis av måner på himmelen på en og samme tid og det var et overjordisk vakkert skue. 

4. del : Deretter var jeg tilbake på soverommet mitt. Jeg lå i senga og så ut igjennom vinduet. Blikket mitt var vendt mot et tak eller et tre utenfor der jeg så en hvitaktig fugl. Jeg lurte på om det var en due eller en gjøk. Men oppdaget da at det var to fugler, hvorav den ene var en hvit ugle. Den andre fuglen var også hvit. En av fuglene, tror det var uglen, stirret meg rett inn i øyet. Da forsvant treet (evt. taket), rommet mitt og alt annet. Det var bare de to fuglene over meg som stirret meg rett inn i øyene. Rundt dem var det klar mørkblå stjernenatt og jeg følte jeg ble dradd mot fuglene. Det var ingenting annet, ikke noe under meg heller. Jeg visste at noe ville skje, men ikke hva.
I drømmen forstod jeg at jeg fremdeles var redd (selv om jeg hadde trodd at jeg ikke var det). Jeg torde ikke å la meg dra mot fuglen. Jeg slapp blikket og lukket øynene. Med det samme jeg lukket øynene var jeg tilbake i senga igjen og drømmen fortatte over i en annen scene.
Anonymous
Hei Månepiken  :icon_biggrin:
Det er en spennende drøm synes jeg. Jeg er dessverre ingen drømmetolker, det eneste jeg kan si er at Uglen har jeg hørt, har noe med visdom å gjøre.
Det at fuglene var hvite er et symbol på det guddommelige. Uglen hjelper deg også til å se i mørket, se det som er skjult.
GjenopprettetMedlem
Hei NNy,

Jeg har litt info her om uglen, håper det er til hjelp for de som tidligere har lurt på uglen..

Infoen er hentet fra boken; "Lær at forstå & praktisere Shamanisme" av Kenneth Meadows
http://www.boganmeldelse.com/8777591585 (eneste link jeg fant med bilde)

Uglen er et nattdyr og er symbolsk blitt satt i forbindelse med visdom, fordi den kan se, hva andre ikke kan.
Den er den eneste fugl, som flyr fulstendig lydløst.
Som kraftdyr oppfordrer uglen deg til å utvikle dine intuitive evner og indre sanser og søke den viten, som er skjult for folk flest.
Uglen er en beskytter og vil hjelpe deg å lettere finne ut av andres motiver og hensikter, spesielt dem, som forsøker å bedra deg eller utnytte deg på en eller annen måte.
Uglen hjelper deg også med å innse, at det er en mørk side av din natur, som ikke bør ignoreres eller undertrykkes.
Du har bruk for å se, at den er der, for at du skal komme overens med den.
Uglen er et symbol på skarpsindighet, og behovet for å holde utkikk etter bedrag.
Nøkkelfaktor: Evne til å forså.

Håper dette hjelper de som har lurt på dette.
Anonymous
Jimango!!! :eusa_dance: Tusen takk for boktips og ord som jeg kan meditere på i morgentimene.
AdsBot [Google]
Du milde Nnymåne !
- og i morgen er det fullmåne !!
Hva vil da skje med Nnymånestråle? :innocent2:

Det som slo meg med drømmen din er at du ikke trenger å late som lenger. For du har det riktige svaret.
GjenopprettetMedlem
Ugler i mosen? Jeg anbefaler igjen:
Hvis du har noen tilknytning til, eller interesse for, samisk kultur, vil jeg anbefale deg å lese dette heftet (16 sider):
Snøugla i samisk tro og tradisjon, av Adolf Steen. Utgitt i Kristiansand, 1959. Kan bestilles på biblioteket.

Special for you, Nny:
http://wgate.bibsys.no/gate1/EKSL?objd= ... UHS&lang=N
Kan hentes her:
http://hyllekart.bibsys.no/app/map/html ... Adolf+1959

Ugler er nattedyr. Nå har jeg også blitt det. Hvor lenge kan man klare seg uten søvn uten å gå i trance?
GjenopprettetMedlem
Den første delen der var da proppfull av kvinnekraft (måner)  :w00t:
GjenopprettetMedlem
Vakkert NNy.... :wub:

Jeg får en følelse av at denne fase en, hvor du ser disse fantastiske månene, og bemerker dette for de andre kvinnene, viser at du mer en gjerne vil dele dine åndelige sider, dette med å se, forstå den åndelige biten. De andre så det samme som deg da også de tittet opp. Men bortforklarte det etterpå med at det var disse skyene som var årsaken. Du ser fortsatt dette fantastikse synet, uansett hvor mange ganger du gnir deg i øynene. Følelsen sier meg, at du er klar som et egg til å dele dine opplevelser i ditt nærmiljø, men føler at andre ikke er klar for det ennå??

Du tier om at du fortsatt ser månene, å later som de ikke finnes. du fornekter da en stor del av deg selv. Å du føler deg kanskje ikke klar for å åpne deg riktig ennå. Du tviler kanskje litt også?? På det du ser og oppfatter.

Sier ikke det er slik, hehe...men kjenner meg godt igjen i dette selv...det å ville dele, men ikke bli forstått.

Fase fire....To hvite fugler...Hvit er i seg selv en åndelig farge. Om det var en due du så, står jo den for fred og kjærlighet. Uglen står jo for....*sitatet fra Jim*....(håper det er greit Jim.. :P)

Uglen er et nattdyr og er symbolsk blitt satt i forbindelse med visdom, fordi den kan se, hva andre ikke kan.
Den er den eneste fugl, som flyr fulstendig lydløst.
Som kraftdyr oppfordrer uglen deg til å utvikle dine intuitive evner og indre sanser og søke den viten, som er skjult for folk flest.
Uglen er en beskytter og vil hjelpe deg å lettere finne ut av andres motiver og hensikter, spesielt dem, som forsøker å bedra deg eller utnytte deg på en eller annen måte.
Uglen hjelper deg også med å innse, at det er en mørk side av din natur, som ikke bør ignoreres eller undertrykkes.
Du har bruk for å se, at den er der, for at du skal komme overens med den.
Uglen er et symbol på skarpsindighet, og behovet for å holde utkikk etter bedrag.
Nøkkelfaktor: Evne til å forså.

De setningene jeg har uthevet, syns jeg står i samsvar med fase en...Du ser noe andre ikke kan/vil se.
Du oppfordres til å utvikle dine evner, å ikke skjule dem. Hvordan skal da omgivelsene forstå, at det finns noe mer, om vi ikke bidrar med våre erfaringer?..(også en skjennepreken til meg selv :P)
Du har bruk for å se ugla er der, for å komme overens med ugla. Prøv å la deg trekke med neste gang ugla fanger deg i sitt øye.. ;D At du er skarpsindig, er det ingen tvil om.. :wub:

Vel, dette var min tolkning, basert på følelser jeg fikk opp ved å lese innlegget ditt noen ganger... :)
Anonymous
Tusen takk for hjelpen, Silva. Svaret ditt ga meg mange, mange ledertråder som je ikke hadde tenkt på.

I ettertid tilføyer jeg: Takk for stikkord om kvinnekraft, Inger-Lise. Skal søke opp mer om måner.
Hadde heller ikke tenkt på det..
GjenopprettetMedlem
Hei, vil også legge til at det er selvfølgelig bra med disse åndelige tolkningene - missforstå meg korrekt - jeg bruker de selv..men har oppdaget at jeg også får mye pluss ved å lese om det fysiske dyret.

Ugle feks. har en så skarp hørsel at de kan høre mus under snøen, de er fantastiske jegere... i tillegg til masse annet....

klem Elin
Anonymous
"Passopp":

Ugler i mosen? Jeg anbefaler igjen:
Hvis du har noen tilknytning til, eller interesse for, samisk kultur, vil jeg anbefale deg å lese dette heftet (16 sider):
Snøugla i samisk tro og tradisjon, av Adolf Steen. Utgitt i Kristiansand, 1959. Kan bestilles på biblioteket.

:w00t: og atter  :w00t:
Da har jeg vært på biblioteket, lest og kopiert. Tror jeg fortsetter å lukke øyenene, jeg.