Forum /
tilbake / To netter, to drømmer! Noen som kan tolke?
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
To netter på rad, to snutter av drømmer.
Ene nattan drømte jeg at jeg var i en slags kjeller...et ganske mørkt rom. Men likevel litt dunkelt, så jeg kunne se skygger. Jeg var dødsredd. Jeg var ikke alene. Samtidig som jeg var megasint og forbanna. Jeg ante ikke hvordan forsvare meg mot dette ukjente. Denne skyggen som var borti et hjørne, skyggen av en mann.
Plutselig skyter jeg hånden frem, stirrer intenst på den, å med ett...hånden dirrer og skyter ut kraftige hvite stråler/energier.
Da roer jeg med ned, vet jeg har kraften, vet jeg kan beskytte meg selv.
Natten etter, andre drømmen.
Syk syk drøm...
Jeg kommer ut på kjøkkenet. Der ligger den ene katten min og titter fornøyd på meg. Foran ham ligger labbene til den andre katten min, pent dandert. Han hadde gnagd av alle fire beina på den andre pusen min, ikke spist på dem, de var pene der de lå, men dandert på noe vis.
Jeg finner den andre katten min på ryggen, bare blødende stumper av bein igjen. Jeg løfter ham opp, helt fortvila, lurer på hva i all verden jeg skal gjøre. Løper inn i stua der kjæresten min sitter, viser katten min og er som sagt helt fortvila. Han sitter og prater med en person, snur seg, ser på katten, å virker ikke noe overraska, akkurat som det ikke var noe farlig. Å fortsetter å preke med den andre personen.
Jeg ser da ned på katten min. Han ligger der i hendene mine. Helt rolig, men har et lite trist drag i øynene.
Mer husker jeg ikke, det var to korte drømmer. Jeg har grublet og tenkt, men finner ikke noen tolkning.
Klarer dere?
Klem fra Silva!
GjenopprettetMedlem
Blodig drøm,den siste der,stakkars pusen,uffameg.
Ekle drømmer kan jeg få,når jeg sover for lenge på morgenkvisten,altså når det har blitt lyst.I noen kulturer vekker man alltid barna før det lysner
så de ikke skal få sånne "demon"drømmer.
Det kan virke som en telepatisk beskjed fra katten din,om at kjæresten burde kose mer med den,og deg,og kanskje gi den ekstra god mat,i en periode.
Men så skjønner jeg ikke så mye av mine egne drømmer heller da.viktige detaljer tar jeg med meg videre inn i dagens lys og forstand.
Fint at du ser at k r a f t e n er der til din disposisjon.

GjenopprettetMedlem
Hello Silva!
How's your hormones?
IMO
In the first dream you are down in the cellar with your male shadow side. You were afraid and angry and felt the need to defend against this unknown part of yourself. Having trouble with one's shadow is not a rare phenomena. It represents all that the world around you thinks is bad/rejects and all that you disapprove of also. In some instances a trait may be rejected by both you and your environment. In others there may be a difference of opinion. Men have been known to suppress their feminine sides for various reasons which has led to them working on trying to integrate the female in them over the last few decades. Perhaps women can also have a similar situation going on with the masculine in them.
In the second dream you discover that one of your cats has crippled the other. Animals in dreams usually represent instincts and emotions (feminine). Cats stand for femininity, magic, intuition and sexuality. It may be that you are repressing something/s in one or more of those areas. The best way to figure out what that might be is to think about what qualities you associate with your cats.
The cat that did the deed was quite pleased with himself. Your boyfriend was neither surprised nor motivated to help remedy the situation. He and that cat seem to resonate on that matter. In real life is he sensitive to your situation and needs? If he is, why would he not be in this particular situation? What do those two cats both as individual cats and as a pair make you think of? Why was gubblingen comfortable with the injury situation? Why do you cast him in the role he has in your dream? Villbjørn keeps thinking father although you say kjæresten.
Villbjørn associates "fortsetter å preke" with morals, priests, puritanism and encouragement to self-denial and self-hate. That can't be who your man is. Perhaps he is an intellectual and sometimes talks endlessly about boring things or spends a lot of time solving global problems in the sofa but you can't get him to fix the washing machine. If you are feelings oriented you may have chosen a partner who is thought oriented. Perhaps he doesn't see the things you consider important as being so or gives others more attention than he give you. Husbands and boyfriends have often been criticized for stuff like that. What do you associate preking with? Whatever it be you link him to it.
If those two dreams have anything to do with one another Villbjørn would think that the attack you made on your shadow was due to it being on the way out of the closet and resulted in that being hindered, for a while. You recognise this as being a problem but your immediate surroundings do not.
Villbjørn cast the bones and they said: repressed sexuality, beginnings of romance, desire for honesty, complications, emotional and social turmoil, loss of vitality and power to act.
To help passage through this situation the bones said: be more selective without becoming snobbish. Tidy up in your economic situation and save the money that's coming your way. Focus on work or education. Employ your creative ability and trust it. Enjoy the good moments more and create lots of them.
Thus spoke the fortune cookie.
Villbjørn Ulvberg
Anonymous
Når vi har mareritt og ekle drømmer liker vi naturlig nok ikke det. Men egentlig så er det en slags omsorg i det, for det er vårt ubevisste som forsøker å få oss til å se det vi har konflikfulle forhold til, og som vi ofte ikke vil se i vårt våkne liv. Vi er alle ubevisste, og vi ødelegger ofte muligheten for å ha et fruktbart forhold til denne funksjonen fordi vi tenker at vi burde jo være så bevisstgjorde og åndelig utviklet og at vi da samtidig ikke kan være ubevisste.
Legg merke til følelsene du har i drømmen og se når du har de samme følelsene i det våkne livet.

Siv
GjenopprettetMedlem
"Silva":
To netter på rad, to snutter av drømmer.
Ene nattan drømte jeg at jeg var i en slags kjeller...et ganske mørkt rom. Men likevel litt dunkelt, så jeg kunne se skygger. Jeg var dødsredd. Jeg var ikke alene. Samtidig som jeg var megasint og forbanna. Jeg ante ikke hvordan forsvare meg mot dette ukjente. Denne skyggen som var borti et hjørne, skyggen av en mann.
Plutselig skyter jeg hånden frem, stirrer intenst på den, å med ett...hånden dirrer og skyter ut kraftige hvite stråler/energier.
Da roer jeg med ned, vet jeg har kraften, vet jeg kan beskytte meg selv.
Hei Silva
Jeg prøver meg på drømmene dine;
Når man drømmer om hus, så representerer huset deg selv, din personlighet. Det er mange rom og deler i ditt indre, personlige ubevisste. Hus er beskyttelse via forståelse - veggene beskytter/grenser mot det ytre. Den indre delen av huset handler om indre prosesser. Etasjer peker på de områder hvor energien arbeidere (kan relateres til chakraenes funksjonsområde). Du drømmer om et mørkt rom, en slags kjeller og kjelleren representerer røtter, fortid og jording. Kjelleren betyr at du er i ferd med å hente opp ting fra ditt ubevisste som du tidligere ikke har forstått.
Skygger i drømmer kommer gjerne inn som fremmede, en venn, fiende, men også som hjelpende aspekt. Disse fremmede skyggeaspektene er en ukjent del av en selv som kommer fra det ubevisste - tenk etter hva som skjedde førut for drømmen. Skyggen er det fortrengte ivårt personlige ubevisste, det som vi ikke vil være ved. Det kan være en skygge fra fortiden, dreie seg om sår og minner som er truende hvis det nærmer seg. Du sier at du føler både redsel og sinne - kanskje at det kan dreie seg om et oppgjør - med deg selv.
Hånden representerer nærhetssymbol i mellommenneskelig sammenheng. Knyttet til kjærligheten og det handler om både gi og å ta, hånden er en skapende og helbredende redskap. Håndens fingre er de mellommenneskelige antenner som er knyttet til elementene og livsområder. Tenk etter hva har skjedd i forhold til eget følelsesliv? Lysopplevelser i drømmer er fantastisk og dreier seg om kontakt med de høyere bevissthets energier.
I drømmen har du lyset og mørket i ett - maskulin og feminin - kontakten/broen mellom mørke og lyset er sterkt tilstede og kontakten med ditt ubevisste er under stadig bearbeidelse og utvikling.
"Silva":
Jeg kommer ut på kjøkkenet. Der ligger den ene katten min og titter fornøyd på meg. Foran ham ligger labbene til den andre katten min, pent dandert. Han hadde gnagd av alle fire beina på den andre pusen min, ikke spist på dem, de var pene der de lå, men dandert på noe vis.
Jeg finner den andre katten min på ryggen, bare blødende stumper av bein igjen. Jeg løfter ham opp, helt fortvila, lurer på hva i all verden jeg skal gjøre. Løper inn i stua der kjæresten min sitter, viser katten min og er som sagt helt fortvila. Han sitter og prater med en person, snur seg, ser på katten, å virker ikke noe overraska, akkurat som det ikke var noe farlig. Å fortsetter å preke med den andre personen.
Jeg ser da ned på katten min. Han ligger der i hendene mine. Helt rolig, men har et lite trist drag i øynene.
Om nettene arbeider vi - vi prøver ut, tester og opplever. Det er slitsomt arbeid for livet er ikke så enkelt å leve som vi skulle ønsket. Relasjonene våre til omverdene, til familie, venner og kjærester er ikke ukompliserte. Gjennom drømmene prøver vi å bringe orden i det som har hendt oss. Vi bearbeider for å forstå hvilken rolle vi har spilt, og for å fri oss fra skyldfølelse og andre ting som blokkerer for et godt liv. Stort sett representerer de personene vi drømmer om oss selv.
Katten representerer det kvinnelige symbolet for selvstendighet. De følelsesmessige instinkter, friheten og uavhengigheten. Katten følger blindt instinktene og kan ikke læres opp som f.eks hunden. Det er en liten tiger og er derfor også et aggresjonsymbol. Kattedrømmer dukker gjerne opp når man har det litt trøblete i følelseslivet. Eller for å si det på en annen måte; katten dukker opp når "heksa i kjelleren begynner å røre på seg". Potene representerer kroppens bæresøyler som gir stabilitet, trygghet, den grunnleggende tilliten. Det er selve grunnlaget ved å "stå på egne ben" - ta egne skritt. Igjen tenk over hva som har skjedd førut for drømmen.
Blodet er livets nærhet, det som er livgivende og levende. Det er lidenskapen og knyttes ofte opp til lidelsens offeraspekt. Tenk igjen over hva som har skjedd førut for disse drømmene?
Kjæresten din representerer din maskuline side. Den andre personen representerer ditt ubevisste.
Øynene som stirrer trist på deg er sjelens speil som avspeiler alle sinnstilstander, din identiet og egenart. Din evne til å se klart og er et visdomssymbol - Er det noe du har oversett?
Dette ble kanskje litt langt, men håper du bærer over med meg og at det er til hjelp.
RITA
GjenopprettetMedlem
Takk alle sammen......for deres tolking
Først av alt:
The cat that did the deed was quite pleased with himself. Your boyfriend was neither surprised nor motivated to help remedy the situation. He and that cat seem to resonate on that matter. In real life is he sensitive to your situation and needs? If he is, why would he not be in this particular situation? What do those two cats both as individual cats and as a pair make you think of? Why was gubblingen comfortable with the injury situation? Why do you cast him in the role he has in your dream? Villbjørn keeps thinking father although you say kjæresten.
Jeg har en fantastisk kjæreste. Jeg har aldri hatt det bedre med noen. Han er veldig oppmerksom, utrolig omsorgsfull, vi kan prate om alt, å da mener jeg alt. Men skjønner at den kan tolkes dithen, hehe.
Jeg fikk nok den tolkingen til Rita mest til å stemme. Mulig jeg har begynt å jobbe med ting (i kjelleren)....som jeg ikke er bevisst ennå. Så takk Rita, denne tolkingen skal jeg lese mer!
Det er så godt at dere hjelper til!....Takk...!!!!

GjenopprettetMedlem
Silva - Jeg har en fantastisk kjæreste. Jeg har aldri hatt det bedre med noen. Han er veldig oppmerksom, utrolig omsorgsfull, vi kan prate om alt, å da mener jeg alt.
VU - Its nice to hear that. I didn't think it would be otherwise.
Silva - Men skjønner at den kan tolkes dithen, hehe.
VU - It wasn't personal. It wasn't even intended. I don't know you. The "bones" just fell as they did and they set the framework for what was written. No offence intended! I hope you didn't take any.
Silva - Jeg fikk nok den tolkingen til Rita mest til å stemme.
Glad you got something helpful. Rita explains things very well and Villbjørn likes what she said.
Villbjørn Ulvberg
GjenopprettetMedlem
Hei Villbjørn Ulvberg
Tok ikke dette personlig nei, men ville nok bare si i fra at han ikke hadde den rollen der, ifall videre tolking fra dere.
Ser du og Rita har mye likt i deres tolking, men dette hun nevnte, om at min kjærestes rolle i denne drømmen handler nok mest om meg. Og det stemmer bra når jeg tenker meg om.
Jeg har nok en tendens til å ikke ta alt som dukker opp i *min verden* like alvorlig. Tegn dukker noen ganger ofte opp, ting jeg skulle gjort osv...jeg ser på det, føler på det, men fortsetter så på de *vanlige* (hverdagslige) tingene, istede for å gripe tak, gjøre noe. "Kan nok ikke anna enn beundre min tålmodige følgesvenner, å at de ikke gir meg opp snart"
Takker masse for deres hjelp...

GjenopprettetMedlem
Her har du allerede fått meget gode svar ser jeg
Har en ting å legge til på den første drømmen, og det er at du ser at du har kontroll og kan forsvare deg.
Hvis skyggen representerer den arketypiske skyggen og de tingene du undertrykker/har undertrykt så kan det kanskje hende at du faktisk gjør noe dumt i å undertrykke disse følelsene/egenskapene dine, og at selv om du ser at du er sterk og har evnen til å beskytte deg at du blokkerer deg selv litt? Det vet du best selv, og jeg skal altså ikke si at du gjør det - bare en tanke, har vært borti sånne ting selv. interessant det der med å syte stråler fra hendene, det har jeg også. gjort.
kan det være at du undertrykke å vise sinne og aggresjon, og bygger opp dette? I stedet for å si fra ved de små anledninger og irritasjoner, at du holder alt inne og undertrykker disse følelsene?
Når det gjelder den andre drømmen har jeg ikke mye å legge til, men et spørsmål; hvilket kjønn er de to kattene dine, kanskje de representerer deler av samme temaet hvis de er to forskjellige kjønn? (bare en tanke) Katter er også veldig stolte og sta dyr.
Noterer du om natten/når du står opp? Det hjelper veldig i detaljeringsarbeidet ved drømmer synes jeg. Jeg har gjort det i perioder og anbefaler det

Good luck with your drømme tolknings, her var det i alle fall masse gode tips fra folk ser jeg

GjenopprettetMedlem
Takk Pirvar
Har en ting å legge til på den første drømmen, og det er at du ser at du har kontroll og kan forsvare deg.
Hvis skyggen representerer den arketypiske skyggen og de tingene du undertrykker/har undertrykt så kan det kanskje hende at du faktisk gjør noe dumt i å undertrykke disse følelsene/egenskapene dine, og at selv om du ser at du er sterk og har evnen til å beskytte deg at du blokkerer deg selv litt? Det vet du best selv, og jeg skal altså ikke si at du gjør det - bare en tanke, har vært borti sånne ting selv. interessant det der med å syte stråler fra hendene, det har jeg også. gjort.
kan det være at du undertrykke å vise sinne og aggresjon, og bygger opp dette? I stedet for å si fra ved de små anledninger og irritasjoner, at du holder alt inne og undertrykker disse følelsene?
Denne var interessang. Mulig jeg ikke er klar ennå, å forsøker beskytte meg mot noe jeg burde arbeide med. Men av tidligere erfaringer, så vil jeg vel kanskje begynne gripe fatt i det, når jeg får det klart for dagen hva jeg prøver beskytte meg mot.
Jeg har vel bestandig følt for å beskytte meg. Har også måtte gjøre det, for å komme dit jeg er i dag. Kanskje jeg bare må ha den tryggheten ved å vite at jeg kan beskytte meg selv, at jeg gjør det automatisk. Mulig jeg er redd for å miste den biten. Men det kommer vel for en dag det å.
Jeg har fått høre at jeg rommer mye hvitt lys, mulig derfor jeg klarte å få hånden til å stråle ut kraftig hvitt lys. Men det beroliget meg vertfall.
De to pusane mine er hanner begge to....Desverre vært hos nøtteknekkeren, derfor fungerer de meget godt sammen nå...

Bing [Bot]
Mye godt er sagt om drømmene dine, deler fra egne skyggedrømmer at det er et kraftfullt uforløst potensiale i kjelleren.
Å arbeide med drømmen som i psykodrama ved å spille drømmen kan åpne nye dører. Drøm videre!