Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Anonymous
Kjenner meg igjen. Jeg så panteren i fjor da jeg drev og jobbet med min personlige autorietet som i en del år var ganske svekket, og den har vist seg for meg da jeg har hatt noen sinte indre dialoger som har med dette og gjøre.
Panteren kan jo være flere ulike kattedyr, men de kalles pantere når de er svarte. Den lyse løven står for personlig autoritet, og panteren står for det å jobbe med å vinne den tilbake. Det er intressant med tanke på det jeg har hørt om at svarte dyr ofte står for noe som fortsatt er ubevisst. Men man kan kanskje ikke se dette helt svart-hvitt da løven sikkert også kan komme i lignende tilfeller. Vet ikke helt jeg.....men dette var ihvertfall min erfaring med panteren.
Anonymous
Så här skriver indianmedicinmannen Big Bison Droppings om panteren:

* smygare som ofta hittar hem
* jagare av gnagare
* svår att se i mörker
* ser inte skogen för alla träd

:respect:

Mvh,
Thomas
GjenopprettetMedlem
Greier ikkje dy meg her,etter alt skriveriet her i det siste om svarte kattar i ulike storleikar og i ulike anledningar:
Myter frå forhistorien til vår popkultur:http://en.wikipedia.org/wiki/Werecat

Nokon som hugsar filmen Cat People frå åttitallet? masse symbolikk der...
Spennande tema frå tidenes morgon og fram til i dag?
Kven tok myten/erfaringen med fram i tida/genene,tru...
GjenopprettetMedlem
Eg blei rørt av opplevelsen i innlegget til Gormii,der eg anar Jaguaren i arbeid under San Pedro ceremonien,og gjennom brølinga til Gormii.
Sjølv fekk eg hjelp av denne pusen under ein skummel ceremoni med plantehjelparar høgt til fjells her i noreg.(Eg brølte noko vekk frå hytta me sat i)
Jaguaren skal vere spesiellt knytta til San Pedroen og slektningen Trichocereus peruvianus,som også er i bruk av peru-sjamanar.
Så mitt tips Silva, er at du viser styrke,Brøl uhemma vekk når den kjem slik feigt snikande.Fortell jæklane kven som er sjefen!!
Du er den farlige,om noko farligt skulle prøve seg.
:moreevil:(sint puse)
Anonymous
Jeg har tenkt litt i det siste at vi legger veldig mye tydning i tgammel tydning. Fra bøker, folk som har lest det et eller annet sted. Når jeg leste hva Silva skrev så har hun jo en ferdig tydning for henne. Et minnne for meg er ikke det samme for deg. Jeg tenker i bilder og ord, min bror tenker bare i ord og min mor bare i bilder. Hva sier det om hvordan vi kjenner ting. Jeg har i det siste sett en hval svømme opp av magen min og hvaler som svømmer i trærne. For å skjønne hva dette er må jeg jo granske min egen historie, som at en av mine nære forfedre var hvalfanger og at min massør ser en hval i meg når jeg drar på "tur" under massasjen.

Jeg tror det er lurt å bare føle på hva du følte når du hadde panteren med deg i natten. Svart med gulløyne i den svarte natten er vel sterkt uansett...
GjenopprettetMedlem
Hei kjære Silva
Så fint at du har panteren til å hjelpe deg i disse lammende søvnparesene. Panteren, villkatten, representerer et kraftig aggresjonsaspekt med sine ville drifter. Panteren har vodsomme krefter og temperament, er spenstig, lunefull og frigjort. I forhold til chakraene så er de ville dyrene knyttet til solar plexus, ildens element. (Jeg tror jeg har skrevet det til deg før.) Det er her følelsene møter intelektets kontroll og styring. Her blir ilden en tjener for oss og ikke en herre. Med ilden kan vi uttrykke våre følelser, være autoritær der vi skal være autoritære - være i skaperkraften. Vi må eie villdyret i oss, lære å styre kreftene riktig. Kampene vil fortsette inntil vi har fått temmet dem.

Lykke til med Panteren din. Det var kjempefint at den kom og hjalp deg.

RITA :wub:
GjenopprettetMedlem
"Tourao":

Jeg har tenkt litt i det siste at vi legger veldig mye tydning i tgammel tydning. Fra bøker, folk som har lest det et eller annet sted.

Her har du et meget viktig poeng! Jeg er sjøl meget opptatt av drømmer og drømmeforståelse, men jeg leser aldri alt det New Age-oppdiktede vrøvlet folk henter fra Internett om slike drømmetydninger. Som en klok person skrev her inne et sted: Alt slikt er kulturbestemt og bestemt av hva man allerede vet/mener/tror/antar om symbolet. Så forståelsen ligger inne i en sjøl og ikke ute på Internett!

Ett eksempel (en historie jeg tar fra hukommelsen, med alle mulige forbehold om diverse feilerindringer): Jeg leste dette i en bok av en svensk "oppdagelsesreisende" som besøkte to nabofolk på Kamtsjatka: Han forteller at hos det ene fikk hundene det beste kjøttet, ligge godt inne i teltet, og ble stelt og dullet med som gull. Hos nabofolket ble hundene brølt til, sparket på, og holdt ute sommer som vinter i kummerlige forhold... Dette syntes han var merkelig, inntil han fant svaret i mytologien: Hos det første folket var hundene voktere til Perleporten og de himmelske, salige tilstander, så det gjaldt å holde seg inne med dem. Hos det andre folket var hundene fyrbøtere i Helvete (eller noe sånt), og som sådanne å betrakte som onde jævler som fortjente juling. (Sjøl tror jeg kanskje jeg ville vært snille med hundene også i det tilfellet, i tilfelle jeg også havnet der de hørte heime...  :innocent2: )

Men tenk dere nå om en person fra hvert folk drømte nøyaktig det samme: At man dør, og møtes av sin hund på "den andre siden"! Ville ikke tydningen vært svært forskjellig i disse to tilfellene?? Tror dere det hadde nyttet å bruke noen av de svært varierende ferdigtygde tolkningene fra Internett?
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Greier ikkje dy meg her,etter alt skriveriet her i det siste om svarte kattar i ulike storleikar og i ulike anledningar:
Myter frå forhistorien til vår popkultur:http://en.wikipedia.org/wiki/Werecat

Nokon som hugsar filmen Cat People frå åttitallet? masse symbolikk der...
Spennande tema frå tidenes morgon og fram til i dag?
Kven tok myten/erfaringen med fram i tida/genene,tru...

Meget lesverdig link, for ikke snakke om alle linkene videre, de trenger jeg mange flere timer for å kikke på, og håper jeg rekker det en vakker dag (eller natt). Siden er 'bokmerket'. Gjerne meir slikt, Final Tribe!
GjenopprettetMedlem
Er både enig og ikkje i at det er kulturbestemt og arvegods frå bøker me har lest,symbola våre.
Men om dei kjem frå ei eventyrbok,et våpenskjold el. mønsteret på pysjamasen når du var liten,så betyr det faktisk noko,det og?

Personleg har eg nokre symbolske duppedittar som har følgt meg gjennom livet uten at eg kan gjenkjenne dei frå min  kultur.
Det dreier seg om veldig konkrete former/uttrykk.
I dag er dei til dels identifiserte,men eg jobber enno med å forstå dette.
Vel å seie at nokon symbol/myter lever på innsida av oss.
Som eit mønster i foret,så og seie..
Det er ein av årsakene til at eg er her inne.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Er både enig og ikkje i at det er kulturbestemt og arvegods frå bøker me har lest,symbola våre.
Men om dei kjem frå ei eventyrbok,et våpenskjold el. mønsteret på pysjamasen når du var liten,så betyr det faktisk noko,det og?

Jau, heilt sameind! Det er det eg freistar å seie, at alt sovore tydar noko for den einskilde, og då er det vonlaust å tru at svaret ligg i nordamerikansk sukkerspinn på Internett! Men eg lyt nok greia dette ut so det vert klårare kva eg tenkjer, enn det eg greidde her nett no...
GjenopprettetMedlem
Du er då ganske klår,Passopp? :innocent2:
Mitt svar kom meir for å poengtere at eg ikkje nødvendigvis er her for å finne meg myter ,men meir for å la enkelte myter finne meg. :icon_cool:
Ved å legge ut linkar og erfaringar,trur eg me kan hjelpe kvarandre i jakta.
Mytologi er eit system,men me er også truleg arvtakarar av biologisk?nedarva system eg ikkje forstår til fulle.
Ekje det herleg? :w00t:
Derfor link om varkattar frå tidens morgon og korleis dei dukker opp i dag..
Og ja,gamle myter i ny drakt,det er spennande! ;D

No lyte eg trast leggja meg i svevn,før eg får hår paa ryggen...
GjenopprettetMedlem
http://greyfalcon.us/myPictures/bbMemberPicture.gif[/img]
GjenopprettetMedlem
Når det gjelder myter og forståelse av symboler, vil jeg tro at våre hjelpere/veiledere bruker bilder, lyd, farger, symboler og ditto, som
vi kjenner fra før, i vår egen kjente mytologiske verden. Som f.eks betydningen av dyr innen sjamanisme. Eller symboler innen wicca og andre
trossammenheng. Dette fordi de bruker våre ting innen vårt miljø, så vi kan forstå budskapet bedre.

Når det gjelder historien din Passopp, vil jeg tro at det folket som behandlet sine hunder på den grusomme måten, ikke handlet ut fra
hverken kjærlighet og respekt for dyrene, men mer av sine egosentriske følelser. Det har ikke med tolking å gjøre, men mer med uvitenhet.
GjenopprettetMedlem
Vil bare legge til at "søvnlammelser" ved innsovningsfase kan være den fasen en kan øa bevisstheten stye og få bevisste drømmer. Denne fasen kan være ekkel om en ikke vet hva en skal gjøre, og i enkelte tilfeller kan det virke som evigheter og en kan "låse" seg fast. Ved å for eksempel visualisere et sted og reise, eller forsøke å "rulle" ut av kroppen kan du ta med drømmejeg'et ditt på en liten reise. Prøv det noen gang. Du får som regel en liten lyd, summing og en rar følelse når kroppen sovner og du fortsatt er ved bevissthet. Fint at du fikk hjelp i alle fall, jeg husker når jeg fikk sånne lammelser når jeg var liten. Det var ikke noe kult, den ene gangen føltes det som om jeg hadde ligget lammet i 10.000 år :) Skulle ønsket panteren fant meg da oxo hehe ;)