Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg lurer på om noen av dere i dette forumet har hørt om drømmearbeid metoden Dream Yoga?
Jeg har holdt på med dette i mange år etter at jeg fant det på nettet. Jeg søkte etter lucid dreaming og tibetansk dream yoga, da jeg ramlet inn i denne siden:
www.dreamyoga.com og falt helt pladask. Men jeg har bange anelser om at det ikke er så mange andre i norge som har surfet seg inn på denne siden. Og grunnleggeren, Dr. Joseph Dillard, har ikke hatt kontakt med noen nordmenn.
Så jeg lurer på om det er noen i det hele tatt som kjenner til denne metoden? Eller som kanskje har vært borti en lignende metode for drømmearbeid?
På
www.dreamyoga.com kan man gå inn på "sample session" og prøve metoden selv på en drøm. Det tar litt tid i starten, men resultatet er fantastisk. Med denne metoden trenger man ikke kunne symbolikk, man får vite hva det handler om direkte fra drømmelementet man intervjuer. Det er en veldig spennende og artig metode og jeg håper det er flere som har vært borti den.
Sensis [Crawler]
Jeg har vært borti Dream Yoga, slik Namgyal Rinpoche lærer den bort...som en vei til opplysning. Det er en teknikk som går tilbake til Buddha og om noen skal ha utviklet det konseptet, er det den mannen.
Jeg synes ikke omtalen som Dillard gir på sin hjemmeside om sitt prosjekt på noen som helst måte er i motsetning til den tibetanske metoden. Heldigvis.
Men jeg syns nok hans egenomtale av prosjektet sitt faller ned i den "vestlige" veigrøfta, i motsetningen til den østlige, nemlig inn i terapi, som visst mange tror er selve autostradaen til lykken...how and why you are stuck osv...
Det er visst sånn at metoden må romme terapi,,,eller så er det visst ikke salgbart, eller?
Dessuten så opererer han på sin hjemmeside med noe som kalles Certification...
Og hovedsymbolet hans er en pyramide...javel, javel. Jeg har vært borti pyramidale strukturer før for jordisk tenkning i åndelig verden. der en eller annen står på toppen, på skuldrene av de aspirerende studentene. Spennende tanker: Må det være slik? Er det slik? Eller er det en måte der man setter seg selv øverst oppe og det på en dominerende måte?
Ikke vet jeg.
Les selv:
"Dream Yoga was developed by Dr. Joseph Dillard, LCSW, in private practice with his clients and with students over more than twenty-five years. While Tibetan dream yoga emphasizes the mastery of lucid dreaming in the service of enlightenment, the approach you will explore here involves learning to practice deep listening to aspects of yourself that are already, right now at this present moment, enlightened. In the process, you will meet many other internal muses who will guide you in healing, balancing, and transforming your life. They will tell you how and why you are stuck and what you need to get unstuck".
Her syns jeg et spennende tema gjøres om til en passelig problemløsende og markedstilpasset approach: Man tar en bit av bryllupskaken og selger den som sin oppskrift...
Så blir man visst en grunnlegger. Amerika er mye rarere enn Sapmi. Amerikas mantra er business. Certification er en vare.
Rinpoches oppskrift kan man lese om i:
Body, Speech & Mind
A manual for human development
Bodhi publishing, Canada, 2004
ISBN 1-895316-06-5
mvh ailo
GjenopprettetMedlem
"ailo":
Jeg har vært borti Dream Yoga, slik Namgyal Rinpoche lærer den bort...som en vei til opplysning. Det er en teknikk som går tilbake til Buddha og om noen skal ha utviklet det konseptet, er det den mannen.
Jeg synes ikke omtalen som Dillard gir på sin hjemmeside om sitt prosjekt på noen som helst måte er i motsetning til den tibetanske metoden. Heldigvis.
Men jeg syns nok hans egenomtale av prosjektet sitt faller ned i den "vestlige" veigrøfta, i motsetningen til den østlige, nemlig inn i terapi, som visst mange tror er selve autostradaen til lykken...how and why you are stuck osv...
Det er visst sånn at metoden må romme terapi,,,eller så er det visst ikke salgbart, eller?
Dessuten så opererer han på sin hjemmeside med noe som kalles Certification...
Og hovedsymbolet hans er en pyramide...javel, javel. Jeg har vært borti pyramidale strukturer før for jordisk tenkning i åndelig verden. der en eller annen står på toppen, på skuldrene av de aspirerende studentene. Spennende tanker: Må det være slik? Er det slik? Eller er det en måte der man setter seg selv øverst oppe og det på en dominerende måte?
Ikke vet jeg.
Les selv:
"Dream Yoga was developed by Dr. Joseph Dillard, LCSW, in private practice with his clients and with students over more than twenty-five years. While Tibetan dream yoga emphasizes the mastery of lucid dreaming in the service of enlightenment, the approach you will explore here involves learning to practice deep listening to aspects of yourself that are already, right now at this present moment, enlightened. In the process, you will meet many other internal muses who will guide you in healing, balancing, and transforming your life. They will tell you how and why you are stuck and what you need to get unstuck".
Her syns jeg et spennende tema gjøres om til en passelig problemløsende og markedstilpasset approach: Man tar en bit av bryllupskaken og selger den som sin oppskrift...
Så blir man visst en grunnlegger. Amerika er mye rarere enn Sapmi. Amerikas mantra er business. Certification er en vare.
Rinpoches oppskrift kan man lese om i:
Body, Speech & Mind
A manual for human development
Bodhi publishing, Canada, 2004
ISBN 1-895316-06-5
mvh ailo
Jeg er helt enig i at det fort blir litt påtrengende business når det er amerikansk. "jaja, nok en opplyst amerikaner" var det en kompis som sa. Men faktisk så gir han jo ut hele metoden gratis, både som nedlasningsfil og "sample session". Jeg har holdt meg til dette i mange år og det holder i massevis. Som Dillard sier; det er helt greit å være skeptisk! prøv metoden og finn ut selv hva du synes.
Han kaller det "yoga" fordi det er en metode som fører til enhet med gud når den brukes gjevnlig, og fordi dette viser seg selv når den faktisk brukes gjevnlig. Denne vestlige Dream Yoga er en helt annen metode enn den tibetanske og med et bredere nedslagsfelt, som inkluderer terapi.
Men jeg skjønner veldig godt hva du reagerer på. Når jeg surfet inn på denne siden for å lære meg tibetansk dream yoga for lenge siden ga jeg likevel metoden en sjanse, sånn bare fordi det var gratis. Det gjorde at jeg oppdaget noe bakenfor den amerikanske innpakningen, som tilogmed er en forferdelig tacky designet innpakning, som har gitt meg enormt mye tilbake i både drømmearbeid og lucid dreaming. Det må bare prøves.