Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Kanskje Rita kommer inn å hjelper til igjen

Jeg er redd for å møte elg når jeg er i slogen,tåpelig men sant.Så til drømmen..Like ved der min bestemor bodde ser jeg forskrekket en elg som står fast i et digert leirbål og plages av røyken og ilden,ser den sliter med å puste og det er vondt å se på.Som på et sekund har jeg greid å hente hjelp,er en mann,men vet ikke hvem.Elgen blir reddet,det er faren og broren min som tar seg av den,går med den i bånd,den har fortsatt stygge brennmerker etter ilden,spesielt på hode/ansikt.Jeg er fortsatt redd den og holder meg på avstand når de kommer gående med den,inn i huset tar de den med og,får tusle rundt i gangen med bånd og ligge inne på gulvet,jeg føler meg veldig utrygg for den napper etter meg og min lille hund hvis den får sjansen.Jeg blir sint på at den får være inne for jeg vet den er en trussel for hunden min....jeg så i ei drømmebok men står ingenting om hva elgen kan stå for der,bjørner har jeg og drømt en del om,da stiller de deg seg ivegen for meg så jeg ikke tør å passere og blir redd.,eller er rundt der jeg er så jeg drar derfra igjen.Synes dette med drømmer er litt interresant....
GjenopprettetMedlem
Når jeg er i skogen skal det stå...
GjenopprettetMedlem
Hei Svale:-)
Har elg som kraftdyr og jeg har selv iherdig letet vell og lenge etter å finne noe om den.
Men det jeg har funnet ut er at elgen symbolilserer "utholdenhet" ifølge medicinecard (det er dyrekort m betydning som er samlet fra flere indianske stammer). Det er også noe seksuelle greier, at man skal komme i kontakt med sine seksuelle energier har jeg blitt fortalt av en sjaman. Man skal gå ut i skogen og braute som en elg eller noe sånt..Også få elgens sexuelle energi hehe.
Bjørnen er ifølge medicinecards symbol på innadskuelse.
Dyr man møter i drømme er jo ofte et symbol på noe som skjer i deg.. Kanskje du er redd dine seksuelle energier og at elgen er skadet kan være dine tidligere opplevelser som gjør at du ikke tørr å slippe deg løs. Og hus er ofte ett symbol for deg, og faren og broren din tar med denne elgen inn i huset og i bånd...Ja du vet kanskje hva jeg tenker. Bjørnen er kanskje ett symbol på at du ikke tørr å gå inn i deg selv. Og at din far og bror er der kan det bety at det har noe med manlige energier å gjøre.
Dette er bare ett forslag.. sikkert mange måter å tolke drømmer på:-)
klem
GjenopprettetMedlem
Tja aner ikke jeg men har ikke noen vonde minner ang det seksuelle eller noe legning jeg¨må skjule eller noe,kunne hatt et sprekere sexliv for tiden da jeg er singel,men det er nå så sin sak

GjenopprettetMedlem
Hei Svale
hva tenkte du når du så elgen? hva betyr elgen for deg? Den viser seg for deg, den rep. noe i deg selv .
Den er stor og trygg , skogens konge. Den kan rep. selvtillit . Gleden av å se deg selv klare noe, ikke for å få annerkjennelse fra andre men fra deg selv.
Ild kan rep. liv og ødeleggelse . død -gjenfødelse. Elgen er brent i ansikt og hode. Tenk på hva det kan bety for deg. Ansikt, er jo ditt ansikt utad , hvordan folk ser deg. Hodet - tanker.
Hus er ofte deg selv og din underbevissthet , i drømme .Først hjelper du den, så er elgen er truende på deg og hunden din - som for deg er trygghet og nærhet.
Din bror og far, trenger ikke være dem...men kan rep. deler av deg selv ...
Ja, det ble ikke en ren tolkning...
Men noen synspunkter fra min side. Håper det kan hjelpe og sette igang tankestrømmen.
Det er du som best tolker din egen drøm.
Noen ganger hjelper det å dele den inn og skrive ned tanker/følelser om de forskjellige temaene/symbolene.
Lykke til
Klem fra meg
GjenopprettetMedlem
Mener ikke nødvendigvis at det trenger å være vonde sexuelle minner eller legning du må skjule, men kan være at du har blitt såret. Og kanskje du har vanskelig for å åpne deg for andre.. Eller det bare er at du ikke har noe "sprekt" sexliv fortia

Men som sagt kan det være utholdenhet, kanskje du ser det som vanskelig å være utholden iforhold til noen. At andre gjør ting du føler ikke er riktig for deg (dette med at din bror og far tok med elgen inn i huset). Kan jo være at du føler noen invaderer ditt senter eller no? Men hva symboliserer elgen for deg da? Det er vel kanskje det viktigste når man skal tolke drømmer.
Hvorfor er du redd elgen i våken tilstand?
GjenopprettetMedlem
For meg står elgen for styrke,noe majestetisk over den synes jeg,men også litt stor og skremmende samtidig,men den er jo sjefen over alle sjefer i skogen da

I drømmen var det vondt å se dens lidelse,og at jeg følte jeg ikke kunne gjøre noe for å hjelpe den men hentet hjelp.Men dere har satt meg på noen flere tanker nå,takk for innspill og hjelp,noe dere nevner her kan jeg faktisk se det i en sammen heng med.
GjenopprettetMedlem
Hei kjære svale
Vi arbeider godt om nettene, vi prøver ut, tester og opplever.Det er slitsomt arbeid for livet er ikke så enkelt å leve som vi skulle ønsket. Og det er ofte mye som skal gjøres, for livet er ikke så enkelt som vi skulle ønske, og relasjonene våre til omverdenen, til famile og venner er ikke alltid ukompliserte. Gjennom drømmene prøver vi å bringe orden i det som har hendt oss. Vi bearbeider for å forstå hvilken rolle vi har spilt og for at vi skal klare å fri oss fra de ting som blokkerer et godt liv.
Det hender at dyrene vi drømmer om trer inn i vår tjenest og oppfører det dramaet vi trenger for å forstå noe bedre. Dyrene kan symbolisere en del av oss selv - et karaktertrekk, temperamentet vårt, vår dyriske natur, våre instinkter osv. De kan også representere mennesker i våre omgivelser og hvordan vi reagerer på dem. I drømmene bruker vi dyrene for å beskrive ulike karaktertrekk og forskjellige situasjoner.
Spørsmål som er nyttige å stille seg er hva du tror som er årsaken til at du har valgt nettopp dette dyret? Har det likhetstrekk med deg selv eller kanskje med en annen. Foreta deg noen assosiasjoner rundt dyrets navn. Det finnes sikkert noe i deg som passer med dyret, og kanskje har du klekket ut noe som på en enkel, men ikke ukomplisert måte beskriver sider ved deg selv. Dyret kan representere en side ved deg som du trenger i den spesielle situasjonen drømmen beskriver. Gjennom sin væremåte kan dret være en omskriving av en følelse, derfor er det viktig å spørre seg selv hva du føler for dyret. Du sier du er redd for elg, elgen blir skadet/brent har problemer å puste. Kanskje du kan overføre disse følelsene på din aktuelle situasjon?
"svale":
Like ved der min bestemor bodde ser jeg forskrekket en elg som står fast i et digert leirbål og plages av røyken og ilden,ser den sliter med å puste og det er vondt å se på.Som på et sekund har jeg greid å hente hjelp,er en mann,men vet ikke hvem.Elgen blir reddet,det er faren og broren min som tar seg av den,går med den i bånd,den har fortsatt stygge brennmerker etter ilden,spesielt på hode/ansikt.Jeg er fortsatt redd den og holder meg på avstand når de kommer gående med den,inn i huset tar de den med og,får tusle rundt i gangen med bånd og ligge inne på gulvet,jeg føler meg veldig utrygg for den napper etter meg og min lille hund hvis den får sjansen.Jeg blir sint på at den får være inne for jeg vet den er en trussel for hunden min....jeg så i ei drømmebok men står ingenting om hva elgen kan stå for der,bjørner har jeg og drømt en del om,da stiller de deg seg ivegen for meg så jeg ikke tør å passere og blir redd.,eller er rundt der jeg er så jeg drar derfra igjen.Synes dette med drømmer er litt interresant....
Du starter i nærheten av der din bestemor bodde. Bestemoren din representerer arv og forfedre, dine røtter i slekten som er dype og viktige. Hun representerer dpe viktige verdier fra fortiden på godt og vondt.
Elgen er skogens konge, gevirdyret som har sine antenner til høere bevisstheter. Den er storslagen og sky og planteeter. I forhold til chakraene så knyttes elgen (alle gevirdyr) til hjerte - chakraet. Geviret er en slags antenne mot høere bevisssthetsplan- evne til å "lytte" oppover.
Elgen står fast i et bål sier du. Ilden representerer solarplexus chakraet. Fysisk knyttes det til forbrenning og fordøyelse. I dette chakraet møter intellektet med følelsene. Her er det kontroll og styring av de store krefter, ilden er farlig men også god. Den gir kraft, energi, drisk instinktplan, aggresjon - skperkraft; her er transformasjon, fornyelse og offer. I dette står elgen fast. Den har ikke kontroll og styringen over de store krefter. For elgen er ilden farlig hvis den ikke reddes.
Du klarer å hente hjelp raskt (i drømme kan vi bevege oss veldig raskt) og det er av en mann du ikke vet hvem er. Det er den fremmede - og han kan representere et uventet skyggeaspekt, en ukjent del av deg selv som kommer frem fra det ubevisste. Mannen representerer også din maskuline side. Drømmeskikkelsene vi møter i drømmene våre, både mennesker og dyr, benyttes ofte for å beskrive deler av oss selv. Kompliserte forhold og følselser av oss selv overføres til andre personer og ting. Personene og rollefigurene i drømmene kan imidlertid også representere seg selv og gir derved en prapport om vår oppfatning av dem og hvilken plass de har i livet vårt.
Elgen blir reddet og det er din far og din bror som tar seg av den. Din far representerer familiens leder og beskytter. Din far representerer et maskulint prinsipp, identitet, kraft, autoritet og visdom. Din bror representerer også en del av din maskuline side - det brodelige apekt.
De går med elgen i bånd - føler du deg bundet/ufri på noen måte? Elgen har fortsatt store sår i ansiktet - og ansiktet er det vi viser verden. Det avspeiler vårt indre liv; Vi viser følelser og hvem vi er gjennom ansiktet - viser vi en maske eller den levende oss? Hva viser du svale?
Du er sint på den og føler agresjon mot den fordi den er en trussel mot din hund - og hunden representerer tjeneste- og lydighetsaspektet. Hunden er hengivend, lojal, tålmodig, lydig. Vi må kunne være hund når det trengs, men noen ganger kan vi ha godt av å gjøre opprør, for det er negativt hvis vi kryper for autoriteter, redde for å være oss selv, redd for å si ifra, blind lydighet og har lett for å tråkkes ned.
Kanskje det er meningen at Elgen som ligger inne i gangen og truer hundens lydighet, skal gjøre nettopp det. Er det et opprør på gang her Svale? Det aner meg litt. Husdyrene( de tamme dyene) representerer også solarplexus chakraet de symboliserer de tamme tjenede krefter. I dette chakraet er det samlet alt som har med følelser og gjøre.
En veldig interessant drøm Svale, håper du får svar på noen spørsmålene dine
klem fra RITA

GjenopprettetMedlem
Tusen takk RITA!Hva du vet om drømmer...dette kan du forstår jeg og jeg lærer masse,moro

Nå forstår jeg drømmen mye bedre,du nevner ting her jeg kjenner meg igjen i dagliglivet for tiden.Takk for at du og dere andre gidder å hjelpe ei som er litt grønn på drømmer men vet de kan si en mye

GjenopprettetMedlem
Man lærer etter hvert om drømmene og deres betydning. Jeg var nødt til å lære meg å forstå disse drømmene som "herjet" så med meg. Jeg har alltid hatt mye bilder i hodet (både i våken og i sovende tilstand) - har vært veldig godt å lært seg å forstå disse bildene/filmene. Et viktig aspekt når det gjelder drømmene er å bruke intuisjonen og tenke over hva denne drømmen betyr for en. Tenke gjennom hva man står i for tiden og skrive dem ned. Skriver man en drømmedagbok kan man gå tilbake å se etter mønster, se etter utvikling osv.
klem fra RITA

GjenopprettetMedlem
Ja det med drømmedagbok skal jeg begynne med igjen,gjorde det en kort periode før og da husket jeg opptil 3drømmer fra samme natt og.Da kan en som du sier se etter mønster og utvikling.Og i den senere tiden dukker oftere og oftere opp slike drømmer som skiller seg ut fra det jeg har drømt før så kan bli en underholdende og lærerik bok etterhvert,om meg selv

GjenopprettetMedlem
Ja, ikke sant.
Når man står i endringsprosesser så drømmer vi mye og vi har mye å drasse på. Det som er avgjørende for vårt velvære er hva vi gjør med det som hender oss. Det som er vanskelig kan bli omgjort til noe forståelig og noe konstruktivt og det kan bli en kilde til kreativitet i stedet for oppdemmet mengde uforklarlige følelser og reaksjoner som låser oss og kanskje gjør at vi opptrer destruktivt mot oss selv og andre. Det kan også være greit med en drømmetydningsbok som beskriver forskjellige symboler og chakraer. Benedikte Thiis sin bok "regnbuetreet" ISBN 82-7800-012-3 er ganske god som oppslagsverk for å gi bedre forståelse. Ellers er det jo mange fine drømmetydningskurs.
klem fra RITA