Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg sovna under meditasjon, og drømte at Antje skulle lære meg en reiseteknikk/meditasjon. Hun ba meg lene meg fremover mot et slags møbel (like høyt som mine skuldre), med armene foran meg som støtte, og med hodet bøyd så langt frem at haka var helt nede på brystet. Da begynte jeg å se syner som en film, og jeg så en gutt i 10-12årsalderen. Det var som en film, hvor fargene var litt matt, uten lyd, og tempoet var satt opp en del, men gradvis utvikla gutten seg til å bli yngre og yngre helt til han var baby. Da reisen var ferdig prøvde jeg å spørre de andre hva reisen skulle bety, men ingen hadde liksom tid å svare. Noen mente at dette var min fremtidige sønn. Noen lurte på hvem som var faren, mens andre skulle dra hjem for dagen. Jeg fulgte etter de andre ut for å prøve å få svar, men fikk ikke vite mer.
Hva kan dette bety? Noe med mitt indre barn? Skulle ikke det i så tilfelle være en jente? Og hvorfor ble han yngre?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
jeg vet ikke så mye om drømmetolking, men jeg tenker kanskje det har noe med din åndelige side/utvikling og gjøre.
Du får ikke hjelp fra de rundt, for at du skal finne det ut selv. Babyen representerer det uskyldig og rene - perfekte
som vi er skapt.
klem fra meg
SEO Crawler
Støtter meg på det svaret du har fått, og vil tilføye noen muligheter til som slo meg
Det kan rett og slett være en del som skal avvikles. Sånn sett en utvikling hvor en bit langsomt går ut i null, i dette tilfelle en prepubertal indre gutt, som et kjønnsnøytralt indre barn som nå ikke lenger trengs, og oppløses litt og litt til fordel for den modne kvinnen, eller en voksen, mer kraftfull helhet.
En del av deg oppløses, fordi den var mer for "de andres skyld" (ytre forventninger) og således ikke en del av ditt autentiske jeg
(Assosiasjoner jeg fikk, bruk dem hvis de føles nyttig

)
Positiv drøm.

GjenopprettetMedlem
Hei Stridshjelp
Jeg prøver meg på drømmen/reisen din - her var det mange aspekter.
Drømmene våre er en samtale mellom drømmejeget og vårt våkne jeg, eller kanskje heller en samtale mellom det ubevisste jeget og drømmejeget, mend det som utløser drømmen ofte er å finne i vår hverdag. Når noe av det vi opplever vekkes til live, skyver vi ofte unna det som ikke er stuerent, eller som er altfor konfliktpreget eller ladet. Det kan også være at vi helt bevisst legger det til side eller undertrykker det.
Opp gjennom historen har barnet vært en budbringer om lysere og bedre tider. Drømmebarnet tolker vårt innerste vesen som lever skjult bak alle masker og erfaringer. Dette barnet i oss er lett å glemme i og undertrykke i vår travle hverdag.
I drømme kan vårt indre barn fortelle om det som harvært, det vi er blitt usatt for, men det er også en beredskap overfor fremtiden. Dette barnet kanvære et bilde på en del av oss som gradvis forsvinner. Men det kan også være et bilde på at vi gradvis vinner større selvstendighet og styrke. Noen ganger kan drømmebarnet være en bærekraftig ide vi har fått.
"Stridshjelp":
Hun ba meg lene meg fremover mot et slags møbel (like høyt som mine skuldre), med armene foran meg som støtte, og med hodet bøyd så langt frem at haka var helt nede på brystet.
Du lente kroppen fremover, men du hadde armene foran deg som støtte; armene represnterer en kanal som formidler, de er et redskap for kjærlighet og kreativitet. De er en bro mellom deg selv og verden. Overarmen er den som delen av armen som er broen mellom ubevisste opplevelser og det man kommer ut med. Underarmen er broen til å gi uttrykk for kjærlighet og kreativitet.Albuen representerer fleksibilitet og selvgeskyttelse. Du hadde armene foran deg som en støtten. Kan disse armene også være en slags beskyttelse mot verden?
Hodet representerer vår bevissthets område, det er vårt mentale og åndelige aspekt. Ansiktet er det vi viser verden, det som avspeiler vårt indre liv. Her viser vi våre følelser og hvem man er. Øynene sitter i ansiktet og de er vinduet mot verden. De er sjelens speil. De kan avspeile alle sinnstilstander, din identitet og egenart. De gir oss evnen til å se klart. Du hadde hodet bøyd. Er det noe du ikke vil se? Eller vise uttad?
Du hadde haken helt nede på brystet. Haken representerer vårt viljeaspekt. Vår styrke. Her sitter vår kontroll over både sorg og aggresjon (aggresjonen er ofte knyttet til Kjeven). Når vi har haken helt nede på kjeven så stenges også halsen. Halsen er broen mellom vårt intellekt og følelser, hode og kropp. Det levende ordet er avhengig av begge deler -Kommunikasjonen blir vanskelig når halsen blir stengt.
Nakken blir også bøyd når hodet liggre på brystet og nakken representerer vår bæreevne og vår holdning. Men nakken representerer også vår fleksibilitet og en bøyd nakke trenger ikke nødvendigvis å bety at man ikke har bære-evne, det kan også bety at man trenger en hvile, en tenkepause der man trenger litt hvile.
Haken var helt nede på brystet og brystkassen represnterer nærkontakt, relasjoner og vår evne til kjærlighet og kreativitet. Det kvinnelige bryst settes gjerne i sammenheng med den livgivende nærhet, tryggheten og den moderlige varme. Har du mistet nærkontakten med noen? Nærkontakten med ditt indre barn?
"Stridshjelp":
Da begynte jeg å se syner som en film, og jeg så en gutt i 10-12årsalderen. Det var som en film, hvor fargene var litt matt, uten lyd, og tempoet var satt opp en del,
Du så en film med en gutt i 10 - 12 års alderen. Når man drømmer om barn så representerer de gjerne ditt indre barn - de trenger ikke være av samme kjønn som oss for å representerer vårt indre barn. Men dette var en gutt og det representerer dermed en del av vår maskuline side. Fargene på filmen var matte; øynene dine er vendt ned fordi hodet ditt er bøyd, da er det vanskelig å se farvene klart. Lyden var også borte og tempoet er høyt. Går det litt fort i svingene for tiden? Er noe som skulle vært bremset?
"Stridshjelp":
men gradvis utvikla gutten seg til å bli yngre og yngre helt til han var baby. Da reisen var ferdig prøvde jeg å spørre de andre hva reisen skulle bety, men ingen hadde liksom tid å svare. Noen mente at dette var min fremtidige sønn. Noen lurte på hvem som var faren, mens andre skulle dra hjem for dagen. Jeg fulgte etter de andre ut for å prøve å få svar, men fikk ikke vite mer.
Gutten var 10-12 år og han ble yngre og yngre, til slutt var han en baby. Hva forbinder du med tiden fra du var så ung og frem til 10 - 12 års alderen? Kan det ha en betydning her? Det er ganske nærliggende å tro det når dette aspektet var et så sterkt aspekt i drømmen/reisen. Det kan også bety at noe som var virkelig frem til 10 - 12 år siden, en tid som er forbi, men at det noe du skulle sett da.
Du lurte på hva andre mente dette skulle bety. Ingen kunne svare deg. Noen dro jo også hjem - hjemme skal jo representere det lune og trygge - og de forlot deg til fordel for det og de kunne ikke gi deg noe svar. At det var din sønn sa noen, og sønn representerer det maskuline i drømmetydningen. Det kan kanskje bety at du sitter med svaret selv. Kanskje du skal bøye nakken og hvile og reflektere også deretter løfte hodet og åpne øynene og da ser du klarere svaret. Kanskje du ikke skulle få svar. Har ditt indre barn blitt borte? Det er viktig å ta viktig at vi tar vare på vårt indre barn. Gjør vi ikke det så kan det være at vår spontanitet og lekenhet forsvinner. For å kunne leve et godt liv, trenger vi at det indre barnet vårt lever og at vi kan ta det frem og ha det nært av og til. Klarer vi det vil det bli en kilde til glede og innsikt.
Tror jeg stopper her og håper at det kanskje kan være til litt hjelp.
RITA

SEO Crawler
Ehm, må justere min egen tolkning litt...
Barnet går fra 10-12 år til baby. Det tyder på at den energien det representerer i deg, går fra en noenlunde tydelig "form" (gutt 10-12 år) og mer tilbake til et rent potensiale, en mer "essensiell energi" som babyen representerer
Dette opplever jeg som svært positivt.
GjenopprettetMedlem
Takk skal dere ha for flotte svar! Det bringer en mye større klarhet, og jeg tror det er en viktig drøm, et veiskille.
Malaika:
Det første jeg tenkte var også at det har med det uskyldsrene å gjøre. Og jeg må nok finne ut av dette selv- men det er godt med hjelp fra dere - og så kan jeg filosofere videre i tillegg.
Torstein:
Her er du inne på noe når det gjelder avvikling av noe. For noe skjedde i mitt liv i 10-12-årsalderen som jeg har bært med meg hele livet, og faktisk i disse dager merker er i ferd med å dempes. Ut fra denne drømmen vil det sannsynligvis forsvinne. Takk skal du ha, det traff! :respect:
Rita:
Det er utrolig for en kunnskap og visdom du har i forhold til drømmetydning, og jeg ser du har mye interessant i forhold til stillinga jeg sto i og hodet, halsen, ansiktet, armene og brystet. Jeg tror du har rett i at noe avvikles mens jeg samtidig vinner mer styrke, og noe er å finne i dette med kroppen som du beskriver.
Jeg har også høyt tempo på jobb for tida, strever med å henge med i svingene.
Det var mye å tenke over i ditt innlegg, så jeg må lese gjennom det flere ganger. Takk skal du ha :respect: :eusa_dance
Gutten var 10-12 år og han ble yngre og yngre, til slutt var han en baby. Hva forbinder du med tiden fra du var så ung og frem til 10 - 12 års alderen? Kan det ha en betydning her? Det er ganske nærliggende å tro det når dette aspektet var et så sterkt aspekt i drømmen/reisen. Det kan også bety at noe som var virkelig frem til 10 - 12 år siden, en tid som er forbi, men at det noe du skulle sett da.
Her er det også noe å hente, både når det gjelder oppvekst, og om det skjedde noe for 10-12 år siden.
Klem fra Stridshjelp

GjenopprettetMedlem
"torstein":
Ehm, må justere min egen tolkning litt...
Barnet går fra 10-12 år til baby. Det tyder på at den energien det representerer i deg, går fra en noenlunde tydelig "form" (gutt 10-12 år) og mer tilbake til et rent potensiale, en mer "essensiell energi" som babyen representerer
Dette opplever jeg som svært positivt.
Eh dette skjønte jeg ingenting av - kan du forklare?
SEO Crawler
Kanskje litt uklart, men det blir vel det som svaret til Malaika berører.
Babyen som noe perfekt, uskyldsrent, uberørt av livet (fortsatt)
En 10-12 åring er jo allerede formet på godt og vondt, mens en baby mer representerer et rent potensiale, noe essensielt.
Så energien bak denne "indre biten" i deg, blir ikke borte, men en pregning opphører gradvis slik at kraften bak frigjøres. Ergo vil du ha mulighet til å bli sterkere, helere. Integrering
(vet ikke om herr og fru ord er med meg i dag, og om jeg klarer uttrykke meg...klem til deg, anyhow!

)
GjenopprettetMedlem
Jo, nå ble det klarere, 12åringen er en tydelig form, er formet av livet, mens babyen er rent potensiale, noe essensielt, dvs en ny start - samtidig som kraften beholdes. - Hengte meg opp i ordet essens - er visst litt trøtt-
Integrering: Noe er lært, en kunnskap som kan brukes, uten at den har hele makta.
Ollu Giitu - Tusen takk
Korreksjon Ollu giitu betyr mange takk
GjenopprettetMedlem
Bare hyggelig å kunne hjelpe Stridshjelp
RITA
GjenopprettetMedlem
Hei! Synes du har fått gode svar fra utrolig engasjerte pers her inne.
Bare et par ting jeg føler for å foreslå..
Alderen og at det er en gutt får meg til å tenke på
"de erfaringer som
etterhvert skal være med på å forme din maskuline side",
dette fordi han ikke har nådd puberteten.
Det kan også være et slags vemodig farvel med barneårene idet man ser fremover mot det som kommer.
En del vil nok tolke alderen som henvisninger til rot og hara-chakra..
(Rot = utviklingen de første 7år osv.)
Og kanskje skulle du legge haken rett på brystet for å få en bedre kommunikasjon med hjertechakra pga blokkeringer i halschakra?
Kanskje du skal slippe til 10-12åringen du har i deg og kjenne litt etter på hva han kan formidle?
Kanskje det er ting du har bært lenge på som skal komme fram i lyset,
i så fall føltes de sikkert som skumle troll som det var best å stenge inne "den gange da",
men slippes slikt frem i lyset vil de også forsvinne som trollene i eventyrene gjør når sola skinner på dem

Vet slikt kan være ubehagelig å kjenne på, man "blir" ofte, følelsesmessig, den lille gutten/jenta når man henter fram slike minner.
Du sier at noe skjedde deg i den alderen, kanskje det er noe viktig der som du har hoppet litt bukk over?
Om jeg skal tillate meg luksusen i det å plukke fra de tolkninger du har fått så blir min lille konklusjon:
-Et barns behov for å ta vare på/ha kontroll over det uskyldsrene i seg - linket opp imot (mangelfull??) kommunikasjon med omverdenen.
Ble mange "kanskje" her, men er man for bastant låses alt fast og man stenger for en økende forståelse -som kanskje skal modnes litt til.
Hvem var du?
Hvem er du blitt?
Hvem velger du å bli?
Lykke til, facinerende drøm det der, er jo rene eldorado for oss drømmetolkere.
GjenopprettetMedlem
Takk, Biernna for en en interessant tilbakemelding, både ang. de ulike chakra og om den maskuline siden (handlekraft?)
I drømmen opplevde jeg det som positivt den måten jeg ble instruert å stå, nesten som det var en transepositur, så det kan nok ha med hals og hjertechakra som du sier.
Ellers var det mye her å tenke over!
Mvh Stridshjelp