Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg vil gjerne dele dette:
Drømmer er tanker som ikke er ferdigtenkt om dagen
hvis man er til stede om dagen så drømmer man ikke om natten
altså lite drøm eller drømmeløs dyp søvn er mulig hvis man er til stede og ikke prøver å forstå det som skjer men bare sanser uten å tenke.
hvis man liker å tyde drømmer og lage mer ut av en drøm enn det den er der for så vil jeg gjerne at folk skal ha friheten til å gjøre det og det er fint.
så selv om dette inlegget med sitt budskap avliver alt som har med drømmetyding og drømmearbeid så fins det et alternativ for de som vil overse, gjør gjerne det.
Det jeg deler her er at drømmer er der, vi ser dem, nyter av dem, liker dem, misliker dem alt ettersom hvilken karakter drømmen har og etter det så er drømmen slutt, klokka ringer og du behøver ikke å gjøre annet enn å stå opp, kanskje pusse tenna og gre håret hvis du har lyst og smile til dagen som har kommet i fanget ditt som den gaven den er
GjenopprettetMedlem
Hmmmm.....
Intresant vinkling.
Selv er jeg en av de som aldri drømmer...
Hannes
GjenopprettetMedlem
Mye sannhet i det du skriver der Havet,men jeg mener telepati fra omgivelsene,er like mye med å inspirere drømmene våres.
Med omgivelsene mener jeg alt som lever og kommuniserer på et bevisst og et ubevisst plan.
Vi lar oss påvirke av livet rundt oss,til og med når vi sover,og tror vi er i langtbortistan.
Med mindre en da sover i en isolasjons-tank.
Sweet dreems.

GjenopprettetMedlem
Ha ha ha....
Da fikk jeg forklaring på det.
Jeg sover kanskje i isolasjons-tank
Alt har sin forklaring...
Ha ha ha
GjenopprettetMedlem
Åhhh... jeg skulle ikke ville vært uten drømmer... sant ja, ædni...?

psbot [Picsearch]
Nei drømmer e jammen godt å ha.... Æ drømmer masse, å det e æ så glad for. Der kommer kreativiteten frem, på andre måter, enn det æ har tenkt ut om dagen.
Æ dagdrømmer og nattedrømmer, og e ett levende menneske, på godt og vondt.
Du har din sannhet, å æ har min.
Du drømmer om at det e best at det ikke e drømmer om natten, å æ drømmer om det motsatte.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror alle drømmer
Vi bearbeider tanker og følelser i drømmene . Om vi husker de eller ikke, er ikke viktig...vi får med oss det vil trenger
uansett, tror jeg . Vi får fri fra kroppen og begrenset tankegang.
Å tyde drømmer er en intresse for det underbevisste. Ved å studere det underbevisste, blir vi mer bevisst
våre tanker og handlinsmønstre, og kan kanskje snu på det...eller beste fall vokse og forstå.
Noen synes det er gøy.

GjenopprettetMedlem
Drømmer er viktige -
og alle drømmer vi - vi har opp til 5 drømmer i løpet av en natt
noen husker dem og noen husker dem ikke.
klem RITA

Anonymous
Hva er forskjellen på hverdag og drøm? Hvis man ikke dømmer om natten fordi man om dagen er tilstede og bare sanser uten å tenke.....mener du da at det bare er tankene våre som får oss til å drømme?
GjenopprettetMedlem
Hva mener du med å være tilstede i hverdagen? 100% bevisst, opplyst med andre ord?
I følge Jes Bertelsen, slik jeg forstår ham, er drømmer et verktøy for å oppnå opplysthet. (Man mediterer på symbolene i drømmene og slikt)
Uansett...Det handler ikke om å gjøre mer ut av drømmene enn det de er, men å forstå det som skjer i en, som man nettopp ikke er bevisst. Ikke fordi man ikke reflekterer i våken tilstand, men fordi man ikke er bevisst alt det som skjer i en, så lenge man fremdeles har ubevisste områder i seg selv.
Men jeg vet mange sier de ikke drømmer, jeg tror de glemmer. Jo mer vekt jeg legger på å huske drømmene mine, jo mer virker det som om jeg drømmer....
GjenopprettetMedlem
Det var en gang en meget klok kvinne som sa til meg følgende:
".... det handler om å integrere spiriulateten i hverdagen, være til stede i hverdagen. Leve i nuet.
Ikke bruk tid og energi på å se for deg ting, slik som du ønsker å tingene skal bli - fordi når du kommer ditt hen i livet, så risikerer du å møte deg selv i døren, og ting blir ikke slik du hadde sett for deg."
Jeg har tatt disse ord til meg - prøver å leve i nuet.
Jeg tror vi egentlig ikke trenger noen spesielle verktøy til å bli opplyst, vi har alt inne i oss.
Det å være opplyst kan være så enkelt som å være til stede i hverdagen - oppleve livets puls.
Alt for ofte går vi over bekken for å hente vann.
Hannes
GjenopprettetMedlem
"hannes":
Det var en gang en meget klok kvinne som sa til meg følgende:
".... det handler om å integrere spiriulateten i hverdagen, være til stede i hverdagen. Leve i nuet.
Ikke bruk tid og energi på å se for deg ting, slik som du ønsker å tingene skal bli - fordi når du kommer ditt hen i livet, så risikerer du å møte deg selv i døren, og ting blir ikke slik du hadde sett for deg."
Jeg har tatt disse ord til meg - prøver å leve i nuet.
Jeg tror vi egentlig ikke trenger noen spesielle verktøy til å bli opplyst, vi har alt inne i oss.
Det å være opplyst kan være så enkelt som å være til stede i hverdagen - oppleve livets puls.
Alt for ofte går vi over bekken for å hente vann.
Hannes
Yes! ... yes ... yes ... !!
Så absolutt en klok kvinne du har snakket med.. !!!
jim..
GjenopprettetMedlem
"Sommersky":
Uansett...Det handler ikke om å gjøre mer ut av drømmene enn det de er, men å forstå det som skjer i en, som man nettopp ikke er bevisst. Ikke fordi man ikke reflekterer i våken tilstand, men fordi man ikke er bevisst alt det som skjer i en, så lenge man fremdeles har ubevisste områder i seg selv.
Det er helt riktig Sommersky -

Det er også viktig å se på symbolene i drømmene og se hva de kan bety for en. Vi arbeider om nettene, vi prøver ut, tester og opplever. Dagene kan bli slitsomme for oss fordi livet er ikke så enkelt å leve som vi skulle ønsket. Og det er ofte mye som skal gjøres, relasjonene våre til omverdenen, til familie og venner er ikke alltid ukompliserte. Gjennom drømmene prøver vi å bringe orden i det som har hendt oss. Vi bearbeider for å forstå hvilken rolle vi har spilt og for at vi skal klare å fri oss fra de ting som blokkerer et godt liv.
Stort sett forsøker drømmene våre å løse en eller annen form for konflikt eller påvise at det foreligger et problem, stort eller lite. Drømmen gir oss mulighet til å bli oppmerksom på ting vi ikke har hatt tid til å beskjeftige oss med gjennom dagens travle løp.
Det kan være en situasjon vi har rotet oss opp i, gledelig eller vanskelig, en situasjon som minner oss om ting vi ikke er blitt ferdig med. Vi har mye å drasse på. Det som er avgjørende for vårt velvære er hva vi gjør med det som hender oss. Det som er vanskelig kan bli omgjort til noe forståelig og noe konstruktivt og det kan bli en kilde til kreativitet i stedet for oppdemmet mengde uforklarlige følelser og reaksjoner som låser oss og kanskje gjør at vi opptrer destruktivt mot oss selv og andre.
Vi består av mørke og lys, av godt og vondt. Derfor kan livet aldri bli konfliktfritt, verken på det indre eller ytre plan.
RITA

GjenopprettetMedlem
"Havetbevegerpåsegheletide":
Jeg vil gjerne dele dette:
Drømmer er tanker som ikke er ferdigtenkt om dagen
hvis man er til stede om dagen så drømmer man ikke om natten
altså lite drøm eller drømmeløs dyp søvn er mulig hvis man er til stede og ikke prøver å forstå det som skjer men bare sanser uten å tenke.
Bare så det er sagt...hvis man blir fratatt drømmesøvnen blir man psykotisk og kroppen forfaller. Drømmer er livsviktig for både kroppen og psykens helse. Dette har det blitt gjort mye forskning på. Det brukes til og med som en torturmetode. Så det å trakte etter å unngå drømmer er ikke akkurat å anbefale
Og en ting til...bare så det er klart...jo mer tilstede man er i hverdagen, jo mer tilstede er man i drømmene sine. Jo klarere og tydeligere hverdagen er, jo klarere og tydeligere er drømmene. Å ikke prøve å forstå det som skjer og bare ta inn virkeligheten gjør underverker, men konklusjonen om at det gjør at drømmer forsvinner er rett og slett feil. Bare vent, fortsett og jobb med tilstedeværelsen, og du vil begynne å drømme igjen.