Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg hadde en forunderlig drøm her en natt...

Jeg var i indianer-land. Det var ganske goldt der. Steppelandskap-lignende. I dette landskapet fant jeg noen fine fjær. De lignet ingen av fjærne jeg har samlet her hjemme i Norge, og jeg gledet meg over funnet. Disse fjærne hadde innslag av rødt. Jeg fant også en pinne som det var festet en snor til. I enden av snoren hang det en liten skinnpose - en medisinpose. Jeg oppdaget at jeg hadde plukket det opp fra restene av et indianer-skjellet. Jeg skjønte at dette tilhørte ham. Jeg la derfor medisinposen og alle de fine fjærne tilbake til ham. Da så jeg en gammel indianerdame som kom forbi. Hun smilte til meg og jeg skjønte at jeg hadde gjort det riktige ved å legge tingene tilbake. Jeg så også at hun tenkte at endelig var jeg kommet. Hun visste noe om min skjebne. Hun visste noe om hvem jeg skulle møte, eller noe om hva jeg skulle gjøre/utrette. Jeg skulle spørre henne om hva det var, men da var hun borte.

Jeg fortsatte i dette indianer-land. Jeg kom til en liten landsby. Jeg så ingen mennesker i landsbyen. Men det var mange fine indianerhåndtverk som klær og glasskunst der. Selv om det var vakre ting, så var jeg ikke opptatt av det. Tingene var for nye - for mye suvernir - for mye for turistene, og det var ikke det jeg var på søken etter. Jeg så også ei bu der de hadde mye spennende mat, og det interesserte meg mere, men jeg hadde ikke tid til å undersøke det nærmere.

Jeg var plutselig utpå landet, langt fra landsbyer. Der oppdaget jeg enorme mengder med hvite mennesker. De skulle utrydde de få indianerne som var igjen. Jeg ble redd, og jeg visste at jeg måtte finne indianerne og advare dem før de hvite fant dem. Men de hvite kunne bevege seg hurtig (med biler?), og indianerne var ikke enkle for meg å finne siden de forflyttet seg raskt på sine hester mens jeg bare hadde beina som fremkomstmiddel. Jeg følte meg fryktelig hjelpesløs. Og om jeg fant indianerne, så var det trolig liten hjelp i det uansett. Men jeg startet på den den umulige oppgaven og begynte å gå. De hvite hadde tross alt en 1/2-times matpause akkurat nå.
...og like etter sluttet drømmen, så jeg vet ikke hvordan det endte...

Men jeg var veldig forundret da jeg våknet.
GjenopprettetMedlem
Utrolig spennende drøm!

Indianere....et folkeslag som lever i pakt med naturen. De er fri, de har villskapen i seg, de er i kontakt med det åndelige, med dyrene og med naturen. De har stor visdom om disse emnene. Goldt landskap, litt sånn ørkenaktig? Tørt, masse sand...åpent, oversiktelig. Sand, jord står for jording, rotchakra. Rotchakra er der vi trekker jordenergien opp gjennom beina, den representerer livskraften...vår grunnleggende innen trygghet rundt oss og i oss.

Når vi har god jording, solide røtter ned i jorden, fører det til at vi har fått dekket våre behov innen trygghet, føler at vi har en solid grunn å stå på. Vi vil kunne føle oss trygge på oss selv, vi har det godt med oss selv, innen økonomi, jobb, bolig. Vi evner å være realistiske, konkrete og bygger ikke luftslott som brister av evnen til å sette for høye krav. Vi har det vi trenger av materielle goder, og har ikke behovet for å *hige* etter mer, mer og mer. 

Har du god jording?

Fjærene kommer fra fugler....fugler er luftens beboere...og luften symboliserer tankeplanet og all strukturert, mental virksomhet. Dersom fjærene kan være fra ørn, så er ørnens symbol:

Ørnen har et skarpt syn. Den kan fra store høyder få øye på et lite byttedyr. Den er rask, har styrke og er modig. Ørnen er klok, og bærer mye visdom i seg. Den belyser det åndelige for oss, er legende og kreativ. Ørnen har kunnskaper om det magiske, og den kan med sitt skarpe syn se den åndelige, men skjulte sannheten. Den stiger over det materielle for å se det åndelige. Ørnen er dyktig til å forstå mønstre, og er en forbindelse til åndelige veiledere og læremestre. Den bærer stor kraft og evner, den er i balanse. Ørnen er grasisø og har en verdig holdning. Den er dyktig til å se helheten i ting. Den har forbindelse til de øvre sannheter. Ørnen er intuisjonsrik og er en kreativ ånd. Den har respekt for grensenes områder. Ørnen er yndig og grasiøs til å utrette sann kunnskap og krevende hardt arbeid. Under reiser, kan ørnen ofte fly deg til de plassene du skal. Noen blir ørnen selv, man bli i ett og flyr over landskaper.

Selv om du ikke vet hvilken fugl, så la jeg inn ørnen i tilfelle du skulle kjenne igjen noe her.

Fjærene hadde innslag av rødt noe jeg forbinder med rotchakra igjen. Pinnen er fra tre....symbolsk står treet for vekst, visdom, som har kontakt med både under, mellom og oververden. En liten del av dette treet kom i form av en kvist. Medisinposen av skinn....medisin er for å heale noe.

Du fant et skjellet, la tilbake det du fant der. Døden i drømmer kan tyde på at noe i deg har dødd, for å gjøre plass til noe nytt. En transformasjon. Og gjenstandene la du tilbake der der hørte til, kanskje du hadde gjort deg ferdig med det medisinposen og fjærene symboliserte? For ofte betyr døden, noe som har dødd i oss selv! Dette var din måte å gå videre på, etterlate det du ikke trengte mer. Og indianerdamen bekreftet dette med sitt nikk og smil.

Denne tenkte kanskje, at endelig var du kommet hit, hvor du på en måte har akseptert at den siden i deg...som har dødd (skjelletet) viser at du er klar for å gå videre?

En landsby...et felles område...men folketomt. Noe i deg, der det *døde* har ligget er tomt, å klar for å påfylles noe nytt? Du er på søken etter noe...Ikke hva som helst, ikke *billigstoff* ikke noe som alle har, eller alle kan få tilgang til...ikke noe som er masseprodusert? Du leter etter noe som er mer verdifullt for deg selv, noe som gir deg mer mening? Mat....næring....du leter etter næring til din åndelige søken? Har du det for travelt? Ettersom du ikke tok deg tid til å undersøke maten nærmere?

Landet....nær naturen. Mennesker (hvite) som skal utrydde resten av indianerne. Jeg er fristet til å si at hvitt er et symbol på renhet og renselse....men det hørtes makabert ut i denne ligningen. Men hvitt representerer dette. Folkemengde, opprør...sterke meninger? Hmm, denne var vrien. Denne må jeg overlate til noen andre.

Den siste biten må jeg nok overlate til noen andre. Men håper noe av min tolkning treffer!  ;)
GjenopprettetMedlem
Spennende...

Jeg har opplevd at man kan ha en intensjon før man sovner om å fortsette på den samme drømmen...
Så kanskje du får vite slutten...  Og kanskje selv bestemme slutten...?
GjenopprettetMedlem
Tusen, tusen takk for tolkningene dine, Silva. Det ga meg masse å tenke på.  

Når du sier det, så tror jeg at du har rett i at jeg bør ta meg mere tid til å undersøke "den spennende maten".

Den siste delen kan handle om naturen. Jeg føler meg av og til hjelpesløs i kampen for å redde resten av det som er natur...
GjenopprettetMedlem
Så flott!  :)

Vi kan mange ganger føle oss maktesløse når det gjelder ødleggelsene av naturen rundt oss. Men tenk nå først på din indre natur! Ved¨å heale den...blir du sterkere...og kan etterhvert begynne å heale naturen! Eller du kan begynne å heale naturen nå også!

Alle monner drar!  ;D
GjenopprettetMedlem
Tusen takk for tipset, Aventura.
Det skal jeg ta med meg videre.