Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg forventer ikke at noen skal tolke denne drømmen, siden det er så mye symboler i den. Jeg har bare lyst til å fortelle, siden jeg syns den var litt artig. Jeg tror denne drømmen har en sammenheng med min siste trommereise.
Drømmen starter med at jeg står på utsiden av et stort hvitt hus. Jeg står og prater med ei eldre dame, som jeg har gått på kurs sammen med.
Når jeg er ferdig med å prate med henne, går jeg inn glassdøren.
Med det samme kommer det en mann, i veien for meg. Denne mannen har en elegant dress på seg, med et hvitt skjerf om halsen. Han fører meg gjennom en restaurant, der det sitter folk ved bordene. Alle er elegant kledd. Klærne minner om slik de gikk i 1940 årene.
Mannen begynner å flørte med meg og til slutt klarer jeg å riste ham vekk.
Jeg er fascinert av huset og tar til å vandre litt rundt. Det er en behagelig varm atmosfære i det huset. Det som forstyrrer meg i min vandring, er disse mennene som hele tiden dukker opp. Den ene etter den andre tar til å flørte, noe som jeg ikke liker.
Lenger inn i huset, ligger det flere rom litt avskjermet. Jeg går inn i dem og får øye på den eldre damen, pluss en annen lys dame. Den eldre forteller at den lyse damen har trukket seg litt tilbake, for å skrive en barnebok. Innimellom skrivingen lærer hun andre mennesker, om det hun kan, siden hun er en mester på sitt område.
Den elegante mannen kommer inn og vil ha meg med på teaterforestilling. Jeg nekter. Før jeg vet ordet av det blir jeg feid i inn i teater salen. Alle stolene er hvite.
Etter forestillingen går jeg tilbake til den lyse damen. Denne damen går ut av huset og springer huiende rundt ute i hagen. Hun uler som en ulv, og lever seg skikkelig inn i det.
Så henter hun en sort hest, kaster seg oppå hesteryggen og storm rir huiende av gårde. Hesten bråsnur ved et stort tre, som ender med at damen seiler gjennom luften i en vid bue for så å lande på hesteryggen.

Hun er festet til et langt tau, bundet til hesten. Hun gjentar denne prosedyren tre ganger.
Nå skal jeg til pers, sier hun. Jeg må være fullstendig avslappet, når jeg rir på hesten og jeg må ikke være redd når jeg seiler gjennom luften, sier hun.
Jeg prøver og det går omsider bra, etter noen runder.
Så forteller hun meg at jeg skal plassere hendene på bakken, mens jeg samtidig har den ene foten høyt i luften. Hun får ikke selv til dette, siden hun er plaget med en vond og stiv rygg.
Jeg blir plassert i et hvitt huskestativ. Den lyse damen holder meg rundt føttene, mens en annen dame holder meg på hodet. Hun ved hodet sier at jeg har syv hjelpere og mange flere. Videre sier hun hva denne gruppen med 7 hjelpere kaller seg for. Det husker jeg ikke nå.
Hun sier også at den lyse damen har en lignende gruppe med 7 hjelpere. De begynner å gynge på husken, mens de samtidig sier jeg skal gå inn i den feminine kraften.
Tilslutt springer jeg ned en stor bred hvit trapp, med en horde menn etter meg. Jeg treffer på ei venninne og vi blir stående og beundre de fine kjolene og skoene vi har på oss, mens mennene svermer rundt. Vi svinger oss rundt i kjolene og føler oss fryktelig fine. Jeg går nå bort til den elegante mannen og spør om han kan kjøre meg hjem. Så våkner jeg.
Anonymous
Spennende lesning dette Fønix!
Jeg ble fascinert av drømmen din på det viset at den for meg ser ut som et vendepunkt.
Den maskuline kraft, først som menn som kommer flørtende mot deg og du syns det er ubehagelig. Så lar du deg feie med. Da havner du hos en kvinne som er mester på sitt område og lærer deg og ri på en hest, (som Inger Lise nevner, et symbol på maskulin kraft), hun lærer deg til og med å fly i luften på denne kraften. Så avsluttes det hele med at du ber den maskuline kraften som du før syntes var plagsom om å kjøre deg hjem. Å åpne opp for den maskuline kraft i deg selv.
Mens jeg leste fikk jeg hele tiden for meg at det var en sjelereise jeg leste om.
Jeg vet ikke hva som kan ligge i det, jeg nevner det iallefall.
redigering: jeg ser nå at du skriver at du føler denne drømmen har en sammenheng med din siste trommereise, det kaster kanskje lys over den følelsen jeg ble sittende med, om dette som en sjelereise.
GjenopprettetMedlem
Dette er en interessant drøm. Tolkningen ble utrolig lang for det var så mange aspekter i denne drømmen.
Jeg vil kalle dette for en stor drøm. De store drømmene berører oss på en annen og særegen måte enn de "vanlige" hverdagsdrømmene. De snakker til oss på et dypere plan. De gir oss svar på eksistensielle spørsmål eller peker på at vi er mye større enn det vi tror og at vårt indre er dypere og rikere enn vi forstår. Drømmenes bilder og symbolikk er med på å beskrive en storhet som overstiger det vanlige ord og uttrykk. De store drømmene forteller oss om vendepunkt i vårt liv. Det er aldri mulig å gi en full forklaring på disse drømmene. Disse drømmene har ofte et sterkt åndelig innslag og ligger veldig nær opptil det som er vårt aller aller innerste.
Hus representerer jo aspekter av oss selv. Innsiden av huset representerer din psyke. Ulike typer hus = ulike aspekter av deg selv.
Eks; Telt = gryende forståelse av seg selv/er i ferd med å bygge seg en selvidentitet. Kirke= dreier seg om det åndelige planet. Slott = Autoritetssenrum, her rommer hele personligheten. Rådhus = styrende sentralt hovedpunkt i psyken,
Huset du stod utenfor var stort og hvitt. Det hvite kan ha to forskjellige betydninger; det ene er sannheten, Det åndelige og det bevisste.
Motsatt kan det også representere; døden, tomhet og angst.
Du sto utenfor det store hvite huset. Du snakker med en eldre dame du har gått på kurs. Når man drømmer om eldre mennesker så representerer det viktige verdier fra fortiden eks; forfedre. Når dere er ferdige å prate, så går du inn i huset – gjennom glassdøren. Døren representerer åpningen inn i til ditt selv (psyke - inn i deg selv – du går inn i din personlighet.)
Døren er av glass, så du kan se ut åpningen – døren går ikke bare en vei, den går også ut i friheten, men andre kan også se inn – du åpner opp.
Det kommer en mann i veien for deg sier du. Som Gro sier så representerer mannen den maskuline kraft. Han er elegant antrukket i kledd. Klær generelt representerer en persons kvaliteter og egenskaper- det vi viser verden. Han har dress på og dress er selskapstøy og det representerer seier og glede. Eller for å si det på denne måten; det feires at noen områder i livet er ferdige. Det representerer modenhet og innvielse.
Han har et hvitt skjerf om halsen – skjerfet representerer som beskyttelse og varme til halschakraet. Det skaper varme på broen mellom intellektet og følelse og gir næring til selvidentieten – den hvite fargen har jeg beskrevet før – Det åndelige og bevisste, eller motsatte død/tomhet og angst. Jeg vil tro at det er det bevisste og det åndelige – næringen til selvet det her er snakk om, siden det er et skjerf og skjerfet skal varme og gi beskyttelse.
Dressen er ikke bare selskapstøy, det er også en bukse og jakke og skjorte.
Bukse representerer maskulin jording. Jakke og skjorte representerer kontakten med det mellommenneskelige. Ta og gi aspektet er fremtredende. Noe skal komme ut (fra bryst).
Han fører deg gjennom en restaurant. Restauranten er et sted hvor maten tilberedes og vår yndlingsmat serveres. Det er snakk om åndelig føde som inntrykk, lærdom, kunnskap og visdom. Rettene som tilberedes og serveres forteller litt om hva man helst vil ha på det psykisk/åndelige plan. Du fikk ikke servert noe, men det sitter folk ved bordene og bord er noe vi får servert maten på. Og tro det eller ei, bord er et feminint aspekt. Alle er elegante kledd, her kommer seier og gledesaspektet, innvielsen og feiringen inn igjen.
Mannen begynner å flørte – han er jo som sagt det maskuline aspektet her (han representerer din maskuline side). Flørting er jo en slags lek, en forførersk lek der man lett lar seg lure. Det finnes forførere på mange plan også det åndelige. Det handler om man lar seg lure, du gjorde ikke det du ristet han av deg. Forføreren forsvant.
Du sier du fasineres av huset og begynner å vandre. Her begynner du å vandre i dine indre rom. Du føler en behagelig varm atmosfære i huset – det er ballanse i dine indre rom, du har en god sjelefred. Men det maskuline aspektet (mennene) forstyrrer deg hele tiden og alle vil flørte – de vil ha noe av deg, de vil forføre deg. Det maskuline aspektet er jo den delen av oss kvinner som kommer til syne når vi putter på oss smilet og skal klare alt. Dette er du tydeligvis ganske irritert over, du vil ikke ha noe av det. Du vil ikke la deg lure.
Det ligger flere rom inne i huset. Noen avskjermet. Disse rommene representerer din psykes sentrum. Du vandrer inn i ett av disse rommene og der møter du en eldre dame og en annen lys dame. Husk at når du drømmer om mennesker så representerer de som oftest deler av deg selv. Den eldre representerer her forfedre aspektet – de viktige verdier fra fortiden/arv. Den lyse (det lyse representerer åndelige følelser, glede og lys.) har trukket seg tilbake og skriver. Hun er en lærd for hun er mester – hun er en veiviser det er verdt å høre på – av henne kan du lære mye.
Så blir du irritert igjen, for den elegante mannen kommer inn og vil ha deg med på teater forestilling (phu det er litt av et hus dette). Teateret representerer det stedet hvor scener fra livet viser seg. Viktige aspekter fra livet kommer frem på scenen i vårt nattlige teater. Her kommer også det hvite aspektet inn igjen, ved at stolene er hvite. Stolene er stedet hvor vi sitter ned og venter/hviler og fordøyer. Vi sitter i teaterstolene for å fordøye det som foregår på livets teaterscene. Det hvite aspektet betyr som nevnt før åndelige og bevisste eller motsatt noe som er dødt – altså forbi.
Etter forestillingen går du tilbake til den lyse damen – til veiviseren. Hun går ut av huset – ut av ditt indre og ut i hagen. Hagen representerer ditt indre liv, deler av din personlighet som dyrkes uten tilsyn. Hvordan er hagen din? Er den stelt eller er den ustelt? Trengs det opprensking og luking, eller er den vakker? Du oppdager ditt ubevisste gjennom hagen.
Damen uler som en ulv (he, he, jeg kjenner noen slike damer). Ulven er jo sterk og klok og alfahunnen leder flokken. Hun samler flokken ved å ule.
Hun henter en svart hest og hesten representerer som Inger Lise sier den maskuline kraft Men den maskuline kraften som hesten representerer står til tjeneste. Den gir styrke og gir bæreevne. Den svarte fargen representerer bl.a. alvoret, jord, kraft og det ubevisste. Den lyse damen kaster seg på hesteryggen og rir som en storm huiende av gårde. Hesten bråsnur ved et tre. Treet kan være livsprosessen, reisen fra dualitet til enhet- Er syntesen av himmel, jord og vann og er symbolet for hele menneskeheten. Har du startet på en reise Fønix?
Damen seiler gjennom luften i en bue for å bli dratt tilbake på hesteryggen. Hun er festet med et tau til hesten – Tau/rep representerer ofte at det er noe som ikke er helt forløst- hun holdes fast av tauet som er festet til hesten. Denne prosedyren gjentar hun tre ganger og tallet tre representerer den åndelige kraft, skaperkraften og kreativiteten.
Så er det din tur. Etter noen runder så slapper du av.
Du skal plassere hendene på bakken. Her kommer det mellommenneskelige aspektet inn igjen gjennom hendene. Hendene er et sterkt nærhetssymbol. De er knyttet til kjærligheten og gi og ta aspektet. De er skapende (her kommer kreativiteten inn igjen) og de er helbredende (healeren). Bakken representerer festet. Jording, arv, fortid. Tryggheten på det følelsesmessige og handlingsmessige. Den ene foten skal du ha høyt i luften. Bena er kroppens bæresøyler, de er vår stabilitet, vår trygghet og forankring – de jorder oss. Har det vært stabilt lenge nå? Derfor må den ene opp i luften – opp mot det oversanselige. Men du har forbindelsen mellom opp og nede fordi det kun er en fot som er i luften – du har kontakt mellom ånd og materie.
Den lyse damen kan ikke gjøre dette selv fordi hun har vondt i ryggen- den er stiv. Ryggen er jo bæresøylen, den maskuline bæreevne. (her kommer det maskuline inn igjen) – den bærer arven, fortiden og framtiden, den har karakter. Ryggen er tilstivet – hva er det som må løsne? Er det noe fra fortiden/arven eller er det noe her og nå som er stivnet?
Så kommer det hvite tilbake nå i form av et huskestativ – jeg gjentar ikke hva det hvite aspektet er. Huskestativet er jo noe som barn liker (som oftest er det barn som husker) – er det noe du bør forløse fra tidlig alder?
Den lyse damen holder deg i føttene og føttene er som sagt kroppens bæresøyler, de er vår stabilitet, vår trygghet og forankring. En annen dame (phu litt feminin kraft trengs også) holder deg på hodet – hodet er jo vårt bevissthetsområde – det mentale/åndelige. Du har mange hjelpere og tallet 7 kommer frem – et flott tall og det representerer regnbuen, broen mellom det bevisste og det ubevisste. Tallet syv representerer fargene, tonene og de syv bevissthetstrinn.
De forteller deg at du skal gå inn i den feminine kraften, samtidig som de gynger husken. Det er to damer som gynger og tallet to dreier seg om kommunikasjon, dualitet og samarbeid. Den lyse damen har en lignende gruppe blir du fortalt – du og den lyse damen er forbundet med hverandre.
Så springer du ned en bred hvit trapp. Det hvite gjentar seg gjennom drømmen. Jeg tolker det dit hen at det er en oppvåkning – kanskje du er ferdig med noe gammelt og har begynt en ny vei i livet – kanskje på det åndelige plan? Trappen er morsom. Det er den indre/Ytre vei (spørsmålet er om den er inne i huset eller utenfor) trappen representerer den indre prosessen i oss – veien opp i etasjene i vårt indre hus. Trappen er bred og det betyr at prosessen er på god vei.
Du møter en venninne – feminine aspektet igjen. Dere beundrer de fine kjolen og skoene. Kjolene er også det feminine aspektet – selskapstøy igjen som representerer seier og gledesaspektet, innvielsen og feiringen.
– skoene representerer den grunnleggende forståelse av ditt ståsted. De representerer fotfeste og jording.
Mennene har vi jo snakket om før og de svermer rundt dere – du spør en av de elegante mennene om han kan kjøre deg hjem. Du lar en annen styre akkurat nå, for du føler deg veldig trygg nå og lar deg ikke lure av sjarmøren.
Så våkner du opp av din nattelige teaterforestilling. Føler du at du fikk med deg en slutt? At drømmen din var over? Jeg tror at den var over og jeg tror at du vil finne ut av den. Håper jeg har hjulpet deg litt min venn.
RITA