Hadde denne drømmen for en eller to netter siden og så kom jeg på den nå, fordi jeg så at det var blitt et hull igjennom tigerøyesteinen min.
Jeg var ute og gikk i skumringen på en traktorvei. Det var et hogstfelt til venstre for meg og en bekk til høyre. Jeg går opp ganske bratt bakke. Så finner jeg en ganske stor pyritt-stein. Den er stor som en håndflate. Jeg løfter den opp og ser at det er hull i den. Jeg ser også et lite lyn som gnistrer inni steinen. Men så kommer det en pipelyd fra steinen. Fra hullet. Jeg kaster den fra meg og den går i biter. Jeg lar den ligge, så går jeg nedover veien jeg gikk opp.
(Denne første biten av drømmen skjønner jeg ikke noe av, er det noen som har noe forslag? Jeg skriver resten av drømmen nedenfor, for å få med hele historien....)
Vel nede, kommer jeg over et sted jeg vet jeg har vært før. Jeg ser et hull i bakken som er fyllt med vann. Så går jeg inn i en veldig grunn hule. Det er kanskje bare en meter overheng, men inni der er det en fordypning i stein. Det er fyllt med vann og det svømmer en deformert fisk der, det ligger også en annen død fisk i vannet.
Så begynner jeg å mimre om hva som har skjedd her før. Jeg husker at jeg har vært der med ekskjæresten. Jeg skulle vise han det dype hullet på utsiden, for der hadde broren min en gang sluppet ut en liten fisk, som vokste seg diger. Jeg foreslo at vi skulle prøve det samme i vanndammen i hulen. Vi hentet to små fisker og slapp de uti der og så dro vi derifra.
Nå som jeg er tilbake, angrer jeg, fordi det må ha vært ganske fælt for fisken å vokse opp under sånne forhold. Plutselig er broren min der og jeg spør han hva jeg skal gjøre. Drep fisken og ta de med hjem, sier han. Så da tar jeg livet av den deformerte og tar både den og den selvdøde, med meg. Vel hjemme begynner broren min å tilbrede fiskene ved å steke de i ovnen. Jeg ser først etterpå at han har stekt begge to sammen. Jeg blir trist og sier at nå kan vi ikke spise noen av de, for den ene fisken var jo selvdød og råtten. Nå har den spredd sykheten sin over på den andre, mener jeg. Derfor blir det ingen fiskemiddag.