Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg drømte at jeg var på ferie, og var i en leilighet i øverste etasje av et stort hus. Jeg hold på med å pakke ut bagasjen, og fant en pakke av rødt silkepapir. Når jeg åpna den "huska jeg" at det var jo en sommerfugl. Jeg tok med meg pakken ut på balkongen og pakka ut. Det var en diger sommerfugl av typen nattsvermer, ca 30 cm i diameter og svart, og hadde metalliske nyanser av lilla, magenta og blå. Jeg slapp den fri og lot den fly ut i Roma. Den var vakker å se på der den fløy mot høyre og ble borte. Jeg var litt bekymra for at den skulle bli spist av ravner som fløy i området, og at den skulle ha med seg norske bakterier. Men jeg håpet også at den ville formere seg og fylle Roma med slike sommerfugler.
Senere gikk jeg og henta mer bagasje i bilen. Der fant jeg det forrige skallet til sommerfuglen, og to vakre fasanfjær. Skallet så ut som en sommerfugl - ikke en puppe- og den var brun og svart med en stor blå gjennomsiktig edelsten i "overkroppen" der vingene var festet. Jeg tenkte på å lage en vifte.
Kan det være noe spennende å analysere i denne drømmen?
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
høres ut som en fin drøm, kan godt hende du kan finne noen spennende ting hvis du analyserer denne drømmen, uten at e skal gi meg ut på det. hehe.. for e har ikke peil på analyser av slikt.
men litt kan e jo si slik e tenker. roma er jo et "åndelig " Sted med tanke på paven og kristendommen og slike greier.
en relativ sort sommerfugl som du slipper ut i det fri fra toppen av et hus kan jo bety at du gir slipp på et mørkt punkt i livet ditt som forvandler seg til noe vakkert.
hehe..men har ikke peiling, aldri prøvd å tyde drømmer før
GjenopprettetMedlem
Tyde drømmen vil jeg nok ikke gi meg ut på

, men det første jeg tenkte på var at du kanskje har fått deg et nytt kraftdyr. Vet av egen erfaring at kraftdyr også kan komme til oss i drømme - noen av mine har gjennom årene gjort det. Ifølge indiansk mytologi så betraktet stammeshamanene sommerfuglen som vokter og beskytter for kraftsteder i naturen. Man opplevde ingen negative energier der hvor det var sommerfugler, så deres tilstedeværelse anga et kraftsted som var fri for negativ inflytelse.
Sommerfuglen er et insekt som forvandler seg fra larve til puppe og så til et flygende vesen. Som kraftdyr understreker sommerfuglen viktigheten av forvandling i den vedvarende fysiske og åndelige utviklingsprosess. Den lærer oss betydningen av å nyte livets reise, og hvordan man ikke skal la seg oppsluke av "mål". Enn sommerfugl lever kun i tre dager, så den fremhever behovet for å nyte nuet. Den understreker viktigheten av å være fri for de begrensninger man har pålagt seg selv - og nødvendigheten av sinnets klarhet så man kan se problemer og vanskeligheter i et bredere perspektiv. Den er et kraftdyr som kan hjelpe deg med å akseptere forandringens smerte når du legger gamle oppfattelser og holdninger bak deg, og med å mobilisere motet til å prøve håpets vinger på nye situasjoner og friske utfordringer.
Nøkkelfaktoren er evnen til å akseptere forandring. (kilde: Kenneth Meadows - "Lær å forstå og praktisere Shamanisme").
I min verden er sort kilden til all energi - fordi lyset kommer fra mørket.
Blondie.... c",)
GjenopprettetMedlem
Min første tanke var også at Sommerfugl/Natsværmer er et kraftdyr. Måske kunne du tage en trommerejse og spørge Sommerfugl/Natsværmer til råds: Hvad kraft den rummer, hvordan du skal bruge den etc. Og om du skal lave dig en ny vifte, måske?
En enkelt note til det med silkepapiret, hvis du ikke allerede har set det, så er silkepapiret vel også en passende kokon/indpakning til en sommerfugl? Jeg lurer barer på hvorfor forarbejdet silke og evt. også træmasse nu bliver brugt, fremfor den tidligere kokon med form som en sommerfugl og med ædelsten. Er der tale om en silke-natsværmer? Silkeormen skulle være glad for at spise løv fra morbærtræet.
Og så at det hele sker i Rom, af alle steder?! Skulle jeg følge Blondies forklaring af sommerfuglen som vogter af et kraftsted, kunne man lidt bogstavligt spørge om Rom er et kraftsted for dig?
Men alt hvad jeg skriver er selvfølgelig vilde skud fra hoften – du sorterer bare med hård hånd, Stridshjelp.

tjørn
Ps: I Carlos Casdanedas fortællinger, beskriver Casdaneda en del møder mellem ham og Natsværmer.
GjenopprettetMedlem
Takk for tilbakemeldinger, her var det mange innspill, og en del spørsmål jeg må tenke over, men ikke har svaret på enda.
Tigerseye sier at Roma er et åndelig sted - det var et godt innspill. Det slår meg også at i Roma lever fortida og nåtida side om side (colosseum og andre ruiner). Og paven bor der, den høyeste innfor katolisismen. Jeg har vært i roma, og opplevde at det har med historie, myter, kunst, musikk og god mat å gjøre. Både det åndelige, kreative og livets gleder. Men jeg har ikke følelse av at jeg gir slipp på noe mørkt, men at jeg åpner opp noe som har vært pakket ned og slipper det fri. Og det har farvene til de øvre chakra.
Blondie sier at sommerfuglen kan være et nytt kraftdyr - det er spennende, jeg har lest det du skriver, og surfa litt på nettet om sommerfuglen som kraftdyr. Tjørn har nok rett også i at jeg må reise til den og spørre hva dens oppgaver er. Vokter av hellige steder er noe jeg må tenke på - er det Roma som er hellig, eller er det sommerfuglen som vokter over meg og gir meg gode energier? Det du siterer fra Medows var svært vakkert, og passer godt inn i min situasjon akkurat nå.
Interessant, det Tjørn sier om silkepapiret som kokong. Jeg tror nok at det var der fordi sommerfuglen allerede var sommerfugl før den skifta ham. Men kanskje er det jeg selv som har pakka det ned? Gjemme noe, kanskje? Det skallet av den gamle sommerfuglen med blå edelsten representerer antagelig en side av meg selv i fortiden. Vet ikke, egentlig. Jeg har en følelse av at det er elementer her av fortid, nåtid og fremtid.
Jeg må antakelig lese castaneda for å se hva han skriver om nattsvermere.
Det hører med til historien at jeg har møtt veggen på jobben. Jeg står kanskje på terskelen til noe nytt, eller jeg skal helbredes og komme tilbake som et nytt menneske. Jeg håper sommerfuglen representerer transformasjon.
Tusen takk for fine tilbakemeldinger!
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
drømmetydning skal sikkert ikke være lett, men fikk jo en liten ide. selv om e ikke har peiling på om det funker. hva hvis du tar en trommereise og spør hjelperene dine om denne drømmen har et budskap du skal ta med deg?
GjenopprettetMedlem
Omkring Casdaneda, skriver han i virkeligheden ikke så meget om Nattesværmer, men mere om de overvældende møder han har med den, og den kraft den giver ham. Nattesværmeren er en af hans "fæller" (kraftdyr). Casdanedas menneskelærer beskriver (modvilligt) Nattesværmer med ordet Visdom. Fortryder lidt at jeg skrev om bøgerne i denne her sammenhæng. Men det er god og underholdende læsning om et akademisk menneske, der kaster sig ud i projektet at blive kriger

tjørn
GjenopprettetMedlem
Jeg har i hvertfall bestilt sommerfugl -essens i dråpeform på denne nettsida
www.livingearthalchemy.com
Spiritessenser kalles det. Kanskje jeg da får oppleve sterkere sommerfuglens kraft, og visdom.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hei Stridshjelp,
Ser du har fått mange fine innspill her. Noen tanker fra meg
Transformasjon. Frihet ( ferie og leilighet høyt oppe, slapp du sommerfuglen fri)
Det du sier om at skallet etter sommerfuglen var som en sommerfugl, ikke en puppe.
Kanskje dette var andre del av en transformasjon som allerede har begynt tidligere? Men nå får sin fulle frihet?
Du forbinder Roma med livets gleder. Frihet til å nyte livets gleder, fortsette på den veien du har begynt ( fortsettelse av
transformasjonen ) Du vil fylle Roma med denne sommerfuglen. Du vil fylle livet ditt med de gledene denne transformasjonen
gir deg?
Du vil lage en vifte? Har det noe med elementet luft å gjøre , kanskje?
GjenopprettetMedlem
Assosierer litt og prøver meg fram...
Om det røde silkepapiret, tenker jeg rotchakra, transformasjon. Den flyr til høyre, utover, handlingsrettet. Men fargene den har, er mer åndelige. Kanskje nye egenskaper kommer ut av det ubevisste? Bruke disse egenskapene på en mer utadvendt måte? Eller la de bevege seg inn i nye områder i ditt sinn...?
Bekymring over ravnene kan spise de opp og over norske bakterier. Hvis jeg skal gå videre på tolkningen, kan det være frykt for hvordan de nye egenskapene vil bli motatt? Om andres eller din egen frykt, vil ødelegge det igjen. At dette oppleves som skjørt? samtidig som du vil at hele roma skal fylles med sommerfugler. Assosierer videre med det å gi, spre utover ....dette som sommerfuglen symboliserer.
Skallet etter sommerfuglen, kan stå for hvor du har vært fram til nå, hva du har jobbet med. Edelsten kan stå for åndelig potensiale, dette som blir frigjort, som er klar til å bli benyttes.
GjenopprettetMedlem
"Malaika":
Du vil lage en vifte? Har det noe med elementet luft å gjøre , kanskje?
Jeg har lurt på hva det betyr at jeg vil lage en vifte, for i virkeligheta har jeg ikke lyst til å lage en vifte, for jeg har det allerede. Men elementet luft kan jeg jo se litt nærmere på. Det er vakkert, det du skriver om transformasjon og livets gleder, og å fylle hele Roma!
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Sommersky":
Assosierer litt og prøver meg fram...
Om det røde silkepapiret, tenker jeg rotchakra, transformasjon. Den flyr til høyre, utover, handlingsrettet. Men fargene den har, er mer åndelige. Kanskje nye egenskaper kommer ut av det ubevisste? Bruke disse egenskapene på en mer utadvendt måte? Eller la de bevege seg inn i nye områder i ditt sinn...?
Bekymring over ravnene kan spise de opp og over norske bakterier. Hvis jeg skal gå videre på tolkningen, kan det være frykt for hvordan de nye egenskapene vil bli motatt? Om andres eller din egen frykt, vil ødelegge det igjen. At dette oppleves som skjørt? samtidig som du vil at hele roma skal fylles med sommerfugler. Assosierer videre med det å gi, spre utover ....dette som sommerfuglen symboliserer.
Skallet etter sommerfuglen, kan stå for hvor du har vært fram til nå, hva du har jobbet med. Edelsten kan stå for åndelig potensiale, dette som blir frigjort, som er klar til å bli benyttes.
Takk for denne tilbakemelding, både om slikepapiret, handling og ravnene. Skal noe ut? Skal jeg begynne å øve? Er jeg redd for hvordan det blir mottatt?
Det er jo bare helt utrolig hva som kan finnes av symboler i en drøm! (Var ikke det sagt noe lignende i en annen drømmetolkning av din drøm, tro?)
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Hei
Det er utrolig med symboler ja. Og så skal man sette det i en sammenheng og forstå hva de prøver å fortelle. Utfordrende det i blant.
Flott om du fikk noe ut av tolkningen min, jeg er ute og øver meg litt på andres drømmer om dagen, etter å ha stort sett holdt meg til mine egne.