Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig ĂĄ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Efter lang tid uden alt for god kontakt til hverken åndeverdnen eller mig selv, fik jeg igår, den fineste drøm jeg længe har haft. Her er den:

Jeg er ude i min have. Den er noget lille og noget forsømt, men den grænser op til det herligste og mest forladte stykke vildnis, man kan ønske sig, så jeg skal ikke klage. Nede i bunden af haven er en meter jord, jeg ikke har gjort noget ved i mange år. Det ligger helt brak. Uden yderligere overvejelse sætter jeg mig for at grave mig et godt stort hul til et jordbad og går igang med at grave med det samme – uden redskaber af nogen art, bare med hænderne.

Jeg er klar over, at jeg har alvorligt brug for dette jordbad og vælger at se bort fra, at stedet ikke er helt optimalt, fordi mine naboer ville kunne se mig ganske let fra deres vinduer, liggende der i en jordgrav. – Nok ikke alt for sundt for det gode naboskab og deres generelle tillid til mig, hvis de så mig dér.

Jeg graver videre og er meget optaget af, hvor jeg bunker jorden op – det skal jo helst være lidt praktisk. Arbejdet går usædvanligt hurtigt. På ingen tid har jeg mig et fint hul at bade i. Lige under jordens overflade finder jeg en række sten, som jeg tidligere har brugt som afgrænsning af haven. Dem havde jeg helt glemt. De ryger med overraskende lethed, størrelserne taget i betragtning, over i en bunke for sig. De er værdifulde for mig.

Jeg ser nu, at der er noget rod og virvar ovre i hækken ind til vildnisset, og beslutter mig for at rydde lidt op. Jeg fjerner gammelt haveaffald rundt om det hul, jeg har lavet mig i hækken ind til vildnisset. På hjørnet af haven får jeg øje på et Valnøddetræ. Det er jeg ganske overrasket over, for det står der ikke i min almindelige virkeligheds have. Inde i vildnisset derimod står der (i den almindelige virkelighed) det fineste valnøddetræ, som jeg har hilst på en enkelt gang og tænkt på at besøge – måske kunne vi blive venner.

Jeg begynder at se nærmere på træet og ser, at der er nogle små grene rundt omkring, som er døde. Og nu er her pludselig en mand. Han fortæller mig, at de små, døde grene rummer træets frugter, og viser mig en af frugterne. Det er ikke nogen almindelig valnød, det kan jeg sige. Mere en ualmindelig valnød. Jeg rydder nogle flere af de døde grene væk og ser tilfreds på resultatet. Der er skabt et ret hyggeligt rum omkring valnødden, skærmet nogenlunde af for naboernes ikke-shamanistiske øjne (så vidt jeg ved, he he).

Det var drømmen. Meget dejlig drøm at drømme. I almindelig virkelighed er jeg igang med at kulegrave min økonomi og min håndtering af arbejdet. At det hele får denne dimension, er virkelig en gave. Jeg har aldrig prøvet et jordbad. Jeg ved ikke om jeg turde, i hverfald ikke alene i min have  :w00t:

Nye vinkler og kommentarer til drømmen er velkomne.

:wub: tjørn
GjenopprettetMedlem
Mine tanker om din drøm..

Hagen din er din indre verden som er nært og kjent. Den er litt forsømt, men du begynner å stelle med den.

Ă… trenge et jordbad, mer jordenergi inn i livet ditt? Finn ut hva jord stĂĄr for....

Stenene er blitt brukt som avgrensning av hagen, men de samler seg nå i en haug for seg selv. (Jeg er ikke helt sikker på om bunke er det samme som haug. Men altså, en samling sten?) Det har noe med å ikke trenge den formen for grense mot det ubevisste/villnisset å gjøre. Men kanskje du kan bruke stenene til noe annet?

Det valnøttreet har beveget seg nærmere deg. Jeg kom til å tenke på bachremediene da jeg leste dette. En av essense er valnøttreet. Fra boken "blomstermedisin" av audun myskja, fritt sitert av meg:

Valnøtt-essensen står for upåvirkelighet, evne til å møte forandringer, pionerånd, nye begynnelser. Gir motstandskraft og stabilitet. Fungerer som et ekstra hudlag, for folk med sterk sensibilitet for omverdenen.

Du kan jo forsøke et meditativt jordbad? Visualisere det.
GjenopprettetMedlem
Hei Tjørn

Nå er jeg så godt i gang med å tyde drømmer så stuper jeg inn i din også. (Stormen har lagt seg litt :lol:)

Du er ute i hagen og hagen representerer et individs indre liv med blomster, frukter, trær. Det er deler av personligheten som dykes under tilsyn. Det er viktig at vi ansetter en god gartner som kan ta seg av den. Du sier at hagen din er forsømt, men den grenser opp til det herligste og mest forlatte stykke villniss, man kan ønske seg.  I bunnen av hagen er det en meter jord du ikke har gjort noe ved på mange år. Moder jord trenger stell - det  er menneskehetens livmor. JOrd knyttes til rotchakraet og farven rød. Den knyttes til ben  og skjelett, knokler. Den representerer bestandighet, stabilitet og tryggheten. Du sier denne ligger brakk, den trenger stell for at stabiliteten og tryggheten skal være til stede. Du begynner å grave et stort hull med bare hendene. Hender er et sterkt nærhetssymbol i mellommenneskelig sammenheng. Knyttet til kjærligheten - det handler om å gi og ta. Skaperevnen - og det helbredende redskap.

Du er klar over at du har alvorlig bruk for jordbadet og velger  å ikke bry deg om at stedet ikke er optimalt - fordi dine naboer vil se deg fra vinduene - at du ligger i en jordgrav. - Graven representerer de døde aspekter, noe som skal bort, begraves for alltid, eller noe som skal gjenopplives, noe som er blitt borte - noe som mangler.

Du graver videre og er veldig opptatt av hvor du legger jorden – det skal jo helst være litt praktisk - er det noen struktur som bør legges vekk? - Du sier også at du er opptatt av at naboene ikke skal se hva du holder på med. Kanskje det også skal begraves sammen med strukturen? Du arbeider raskt - og på veldig kort tid har du et fint hull og like under overflaten finner du en hel del med stener som er brukt som avgrensing av hagen. Du hadde helt glemt dem og kommer på at de er verdifulle for deg. Hvorfor det? De ryker veldig lett sier du - kanskje du skal gi slipp på grensene?

Du sier at du ser virvaret i hekke og inn i villnisset. Du vil rydde og fjerner det gamle hageavfallet. Du legger det i hullet du har gravd til deg.

Du har lagt deg i hekken og inn til villnisset- På hjørnet av hagen ser du et valnøttre - trær representerer livsprosessen, reisen fra dualitet til enhet, det er en stige mellom himmel og jord. Hele verden, syntesen av himmel, jord og vann. Treet er symbol for hele mennesket. Du sier du er overrasket for det finnes ikke et slikt tre i din vanlige hva - men ikke vær overrasket - for det kan nemlig finnes alt mulig i din drømmehage. Vann og stell dette treet som finnes i din drømmehage - da vil dere kunne snakke sammen.

Du begynner at se nærmere på treet og ser  at det er noen små grener rundt omkring, som er døde - grener representerer armer - de er kanaler fra den indre til den ytre verden, handlingsmuligheter, grenene kan strekke seg mot lyset, menneskene og jorden. En ny gren = en ny sjel - ny bevissthet. Dine grener var ikke nye - de var døde, men noe må dø for at noe nytt skal komme til. Som graven du gravde - noe skal bort slik at du kan få plass til dette nye - så dukker det opp en mann (en del av deg selv som du ikke er så bevisst på) som forteller at de små, døde grenene rommer treets frukter, og viser deg en av fruktene. Det er ikke noen alminnelig valnøtt, sier du – valnøtten representerer frukten og det nye som skal komme. Du rydder det fint omkring valnøtten og skjermer for naboenes øyne – naboene representerer grensene du setter for deg selv.

Det er kanskje nødvendig å gjøre seg ferdig med en del ting – begrave det og gi alt det nye plass.

Vet ikke om det hjalp noe, men håper at jeg har tilført noen nye aspekter. Det var en fin drøm du hadde - en flott måte å se sine mønster. Morsomt å arbeide med det ubevisste i drømme.

RITA  :wub:
GjenopprettetMedlem
Hej Sommersky og RITA
Tusind tak for fine tilbagemeldinger på min drøm :wub: Jeg vil tage mig god tid til at læse og tænke, det I skriver, igennem, så vender jeg tilbage med ordenlig svar.
Det føles godt at dele :)

knus tjørn
GjenopprettetMedlem
Det ĂĄ bli begravd i jord, eller ta seg ett jordbad er en gammel healingteknikk. Den har nok blitt litt glemt i den "moderne" sjamanismen, men har brukt bĂĄde pĂĄ meg selv og enkelte klienter.
GjenopprettetMedlem
Endnu engang tusind tak for tilbagemeldinger på min drøm :wub:

Her min essens af drømmen, mine og jeres tanker om den:

Både min indre og min ydre verden trænger til at blive renset for "haveaffald" og et "jordbad". Jeg må overgive mig til og fordybe mig i arbejdet med de jordnære ting – kroppen, økonomien, husarbejdet, havearbejde, arbejdet (den ydre verden). Det vil samtidig give mig den nødvendige energi og tryghed til at træde dybere ind i det shamanistiske arbejde (den indre verden), og jeg tør at fjerne den gamle grænse, stenene, og andet der ligger i vejen for det arbejde (haveaffald). Og måske finder jeg modet til at tage et fysisk jordbad (tak whitecougar), og hvis ikke vil jeg visualisere et jordbad (tak Sommersky).

Det er først og fremmest et uopdyrket område af mit liv, jeg skal arbejde med (det braklagte område), og mit redskab er enkelt: Kærlighed og nærhed (hænderne). Undervejs må jeg give slip på gamle handlemønstre.

Når jeg får bedre orden på i mine jord-projekter, vil jeg møde Valnøddetræ og Valnøddetræs ånd (manden?). Han vil lære mig om livsprocessen og om bevægelse fra dualitet til enhed (tak RITA). Han vil lære mig, at i dét der dør, ligger frugten til nyt liv. Istedet for at vige tilbage for de ting og handlemuligheder, der dør i mit liv, skal jeg hellere rydde op i det, og finde rum og kraft til at nye ting kan ske.

Med et venskab med Valnøddetræ kan jeg finde ny kraft, som kan vise sig at være upåvirkelighed, evne til at møde forandringer, pionerånd, nye begyndelser, modstandskraft og stabilitet. Valnøddetræ kan give mig et ekstra hudlag, som hjælper mig mod min sensibilitet overfor omverdenen. Det er nødvendigt, at jeg gøder og vander mit venskab med Valnøddetræ (og måske plante et i den ydre verden også?).

Jo, jeg har meget at se til. Det ligger fast! Lige nu arbejde jeg dag og nat på mine jord-projekter. Det er dejligt at være i gang, og af og til lidt skræmmende. Men jeg kan mærke kraften buldre i blodet, og udsigten til venskab med Valnøddetræ er en vidunderlig motivation.

Tak :wub:
tjørn
GjenopprettetMedlem
Så flott tjørn  :eusa_clap:
Gratulerer og lykke til

RITA :wub: