Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg drømte at jeg var rundt fire-fem år gammel og satt på en bitteliten øy, en flat stein mere. Det er hav forann meg og på sidene, men jeg kan ikke se hva som er bak meg. Det er mildt og godt å sitte der.

Broren min kommer gående bakfra, han har fanget en fisk sammen med noen kamerater. Jeg ser på fisken med stor forundring, jeg sier at den har veldig lite hodet i forhold til kroppen. Ja, den skal være sånn, sier broren min. Så går han igjen.

Plutselig dukker det opp en rar fisk opp fra havet. Den er hvit under og sort oppå og den har finner som ser ut som vinger, den smiler og vinker til meg. Jeg blir glad, og så kommer uttrykket "havets engel" opp i hodet mitt (leste senere på nett at dette var et kallenavn på rokker....og som liten hadde jeg en stor fascinasjon for djevelrokker. Jeg tror det var en slik jeg så i drømmen).

Så dukker moren min opp, vi ser på et videopptak fra barnehagen, eller noe slikt. Det er ihvertfall mange barn der på rundt min egen alder. Da er jeg bare to år gammel. Jeg står og spiller gitar på filmen og jeg er ekstremt dyktig til bare være to år (bedre enn jeg er i virkeligheten i voksen alder), jeg synger også. Det er ikke klokkerent, men jeg tenker at jenta har en spesiell stemme. Jeg blir stolt over den jenta, som er meg og jeg sier til moren min. Se, jeg var jo god på noe da jeg var liten. Moren min er litt unnvikende og mumler: jo du var vel kanskje det.

Er det noen som kan hjelpe meg tolke denne drømmen? Er spesielt nysgjerrig på hva den vinkende fisken, kan bety.
GjenopprettetMedlem
Smuk og sørgmodig drøm :wub:.

Jeg var en tur på nettet, for at se om jeg kunne finde noget om "The angel of the Sea", og faldt over navnet Rahab i den jødiske tradition: Havets hersker, dæmon, havuhyre :I. Ja, ja, kært barn har mange navne, og det dæmoniske afhænger nok lidt af øjnene der ser :lol:. Kilderne er noget tunge at danse med, så tjek det eventuelt selv ud i en søgning ("Angel of the Sea" + Rahab), hvis du synes det kunne være interessant med den vinkel.

Og så fandt jeg denne her på Animal Spirit: http://www.geocities.com/~animalspirits/index28.html.
GjenopprettetMedlem
Takk for svar  :)

Djevelrokkene har jo et litt skummelt navn, men de er helt harmløse.

Interessant det med rahab, må sjekke ut....

Ellers så prøvde jeg å kontakte rokken og fikk en følelse av å gli veldig mykt og behaglig omkring. Som å ta ting med ro og ikke kontrollere for mye. Tror den ville fortelle meg noe i forhold til alle de følelsene som dukker opp etter sjelehentingen, å ikke kjempe og kave for mye....
GjenopprettetMedlem
"Sommersky":

[…]
Ellers så prøvde jeg å kontakte rokken og fikk en følelse av å gli veldig mykt og behaglig omkring. Som å ta ting med ro og ikke kontrollere for mye. Tror den ville fortelle meg noe i forhold til alle de følelsene som dukker opp etter sjelehentingen, å ikke kjempe og kave for mye....

Høres virkeligt godt ud med den følelse, du havde med Rokken :icon_biggrin:

Jeg har haft den glæde at røre ved en sprællevende og meget legesyg Rokke på det lokale akvarium. Der har de et basin med »kæle-rokker«, som jeg kalder dem. Den var så fin og utrolig blød. Den svømmede rundt i basinet, og når den havde lyst, kom den op til overfladen og lod sig stryge over ryggen :wub:
GjenopprettetMedlem
Fin opplevelse du hadde med rokken  :wub:
GjenopprettetMedlem
spennende drøm....
Havets engel eller rokke... vet ikke helt hva disse flotte fiskene symboliserer men fisk kan symbolisere innsikt eller mottakelighet i forhold til underbevisstheten. Kan også si noe om prossesser som er i ferd med å komme til overflaten (fra underbevisstheten), eller plutselig innsikt som kommer til overflaten. Den første fisken oppfattet du som merkelig - kan det være en merkelig innsikt / kunnskap.
Fisken din er svart og hvit som er "farger" som kan symbolisere Det ubevisste (svart) og det bevisste (hvitt). Sort kan også si noe om jord og jording, men jeg velger av en eller annen grunn å se bort fra det i forhold til din drøm. Din fisk er sort over og hvit under; nærmest en omvendt symbol underbevisten over og (over)bevistheten under  :surprised: Kan dette bety at du har en meget sterkt arbeidende underbevissthet som arbeider mye for tiden - muligens god kontakt med din underbevisthet slår meg som sansynlig??

musikk: kan være en indikasjon på egen indre harmoni....
Gitar: Kan symbolisere hvordan du uttrykker dine emosjoner....
Sang: kan være en indigasjon på indre harmoni og en indre kreativ evne...

Personer i drømme: barnet kan være deg selv som barn, et ønske om mindre ansvar, eller barnet i deg... Mor kan være deg selv som egen "vokter", samvittighet, egen kritiker eller bekrefter eller noe sånt...Bror kan også være en del av deg selv eller det kan være din bror....

I allefall så tenker jeg at det at du ser deg selv som barn som spiller gitar og synger og at du gjør det bedre enn som voksen; kan dette bety at du på et eller annet punkt har stengt litt av i forhold til egne følelser eller mistet litt tillit til egen kunnskap; (kreative eller intitivt).

Forteller drømmen deg at du er god nok og at det er OK å føle mye, lytt til deg selv og dine følelser og ikke minst stol på din intuisjon. Du er inne i en god prosess  :)

Kunne dette hjelpe????
GjenopprettetMedlem
Oisann, jeg så ikke denne før nå. Men dette hjalp veldig ja, tusen takk  :biggrin:

Jeg tror jeg jobber mye med underbevisstheten ja, eller jeg gjør jo det. Kanskje den omvendt symbolikken forklarer hvorfor jeg forestiller meg opp-ned trær til stadighet også....

Merkelig kunnskap (som smiler og vinker og ler. Komiske drag), jeg tror det er noe der ja og jeg forbinder det litt med gummibåt-episoden i dag. På tide å slippe løs min indre skrulling  :P Den har skjult seg lenge nok...

allefall så tenker jeg at det at du ser deg selv som barn som spiller gitar og synger og at du gjør det bedre enn som voksen; kan dette bety at du på et eller annet punkt har stengt litt av i forhold til egne følelser eller mistet litt tillit til egen kunnskap; (kreative eller intitivt).

Det sitatet der også, det er akkurat sånn det det. Du er god! :)

Ja dette satt ting på plass. Takk igjen :wub:
Anonymous
Djevelrokker, først vil jeg gripe fast i selve navnet. Djevel rokke, ta alle assosiasjonen de to ordene gir deg. Se så hva som kommer opp i deg. Jeg får kontakt med energi, bevegelse, sterk kraft, sirkel (rokkering), og at den som innhar dette..who.
Noe helt annet er at djevelrokkene legger egg, som i fasong er lik på den fisken de skal bli. Finner du de på stranda gir de lykke! Jeg har noen hjemme her, vil du ha et tilsendt send meg en adresse!
GjenopprettetMedlem
Hm...men "djevel" gir ikke så mange gode assosiasjoner  :confused: Kanskje det var derfor jeg hørte navnet "havets engel" i drømmen og ikke "djevelrokke", for at det skulle gi en positiv assosiasjon.  :)

Takk for tilbudet om djevelrokkeegg, jeg tror ikke det er så viktig for meg, at jeg vil bry deg med å sende til meg, men ellers takk :wub: