Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem

Utrolig hva som kan dukke opp i drømmer!
Jeg har lettere for å tolke andres drømmer, men når det kommer til meg selv, er det ikke fullt så enkelt igjen.
Jeg husker ikke hele forløpet, men bruddstykker. Hovedpersonene eller dyrene i drømmen var mus, fugl og slange.
Det var to mus som herjet rundt i min ukjente leilighet. Svarte og hvite var disse to musene. Jeg prøvde å fange de, fikk tak i den ene og puttet den i en sokk.
Så kom det en forvirret spurv inn i leiligheten jeg tydeligvis bodde i som jeg aldri har sett før...spurven var helt krakilsk...å jeg måtte fange den også... for å slippe den ut. Den havnet også nedi denne sokken. Jeg hadde da glemt at jeg allerede hadde musen oppi denne svært lille men innholdsrike sokken. Da jeg fikk fuglen nedi begynte de to i sloss

altså inni sokken.
Jeg kjente panikken gripe tak i meg, tenkte på den stakkars fuglen som ville bli angrepet av musa. Altså omvendt offer/bytte-rolle. Jeg snudde sokken på hodet, og ristet ut denne fuglen. Den detter ned på gulvet...skadet. Den ene vingen hadde musen gnagd av, og fuglen hadde også påbegynte gnagesår i nakken og øvre del av ryggen.
Jeg følte meg så slem og uansvarlig fordi jeg hadde i glemsel utsatt denne fugelen for disse smertene. Jeg ba min svigersønn ta livet av den, der den lå og led...men min svigersønn nektet. Han orket ikke på lik linje med meg. Jeg prøvde å vri om nakken, men fikk det ikke til. Jeg var for svak.
Så den andre musen. Den ble plutselig borte. Jeg leter og finner den på det mest merkeligste sted. I en vakumpakke...lik kjøttpålegg man kjøper...på et svart brett med gjennomsiktig plastfolie rundt. Brettet er ganske stort. Musen ligger forskremt i et hjørne i denne pakken. Og en stor svart slange ligger å skuler på den, avventende som for å angripe denne musen i et plutselig øyeblikk. Musen er livredd. Så ser jeg en oliven ligge i mellom dem!
Det er fuktig...som en slags flytende kraft i pakken. Jeg blir fortvilet. Vil redde musen fra slangen, men tør ikke åpne pakken...av redsel for denne slangen. Jeg ante ikke hva slags slange dette var. Jeg spør igjen min svigersønn, men igjen nekter ham. Så jeg tar med meg pakken ut i komposthaugen, flekker hull på plasten...når jeg drar den av, popper slangen ut...den blåser seg opp og blir diiiiiiiiiiiger! Kjempesvær.
Mulig det skremte vettet av meg

siden jeg ikke husker mer av denne drømmen. Aner ikke hva som skjedde videre med disse dyrene!
Noen som kan se en sammenheng her?
Klemz fra ei forvirra Silva

GjenopprettetMedlem
En spennende drøm Silva

jeg er ingen drømmetyder, men det slår meg dette med kraftdyr.
Mus har en høyt utviklet følelsessans i sine værhår og ettersom den er kilden til føde for mange andre - har den en skarp fornemmelse for fare. i indianske tradisjoner settes musa i.f.m. evnen til å undersøke ting detaljert - på nært hold, og oppfordrer til å legge mer merke til detaljene og undersøke det som som "står med små skrift" i det som blir forelagt deg. Undersøke detaljene i ditt liv nærmere - ikke se bort ifra de små ting for de er alle komponenter i ditt liv og lærere for din åndelige vekst. Musa pålegger deg til ikke å ignorere det iøyenfallende - for det du søker kan befinne seg rett foran nesa di. Den setter deg også i alarmberedskap - ting og mennesker er ikke alltid det de gir seg ut for. Pass på å ikke bli fanget i situasjoner som kan skade deg - eller bli lokket av tilbus som synes attraktive, men kan inneholde skjulte feller. Undersøk alt omhyggelig. Nøkkelfaktoren er evnen til å se de fine detaljene.
Slangen er et krypdyr som er istand til å kaste sin ham og gjenopplever en traumatisk liv-død-gjenfødelse. Den er forbundet med livets kontinuitet og med forvandlingen fra den ene opplevelsen til den annen - og fra det ene eksistensnivå til det annet. Den lærer deg å innse at du er et evig vesen som opplever dødelighet. Du kaster til stadighet fra deg det som har tjent sitt formål til fordel for noe som har større verdi. Den har evnen til å forvandle seg og gir kraft til å bruke ildens energi på rett måte. Nøkkelfaktoren er evnen til å gi slipp på det som har tjent sitt formål.
I.f.t. fuglen - så er det viktig hva slags fugl det er.
Håper dette kan kaste litt lys over situasjone.
Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Hei.
Spennende med drømmetolkning. Kjenner meg igjen i det at det er vanskelig å tolke egne drømmer....
Mine tanker rundt denne drømmen er at du kanskje er redd for hverdagens trivialiteter eller at de ikke skremmer deg men bare kjeder deg.
Mus kan være symbol for hverdagstrivialiteter eller det som skjer i eller rundt deg som ikke har så stor betydning for deg eller som føles irriterende - kan også stå for småting uten betydning men som gnager likevel - Kan også symbolisere ting som får en til å føle seg liten og betydningsløs/kunnskapsløs.
Fugl kan være et symbol på frihet - frihet fra materielle bånd, frihet fra restriksjoner. Kan også stå for tankeflukter fantasireiser eller lignende.
Spurven beskrives i "regnbuetreet" som hverdagshelten, den som tåler mye og klarer seg med lite, en ekte vagabond.
Slangen kan symbolisere din egen livsenergi, din indre visdom, kunnskap om livets hemmeligheter, og om healing.
Nå til drømmen din Musene er sort og hvit (sort det ubeviste og hvit det beviste muligens). Hverdagstrivialiteter på begge plan?? Kan det være at du omgir deg med en irriterende kjedsomhet og er utålmodig i forhold til at: nå må det da begynne å skje noe??
Fuglen som er symbolet på frihet - frihet til å utvikle deg også gjennom indre reiser?? Du må fange den for å kunne slippe den fri. Du faner den i en sokk som det allerede er en mus i. Artig at det er sokk du fanger den i siden sokker kan si noe om hvordam man presenterer seg selv, gjerne på avstand.... Nå er iallefall hverdagstivialitetene eller følelsen av å være liten og betydningsløs begyndt å gnage på frihetens vinger...
Hvem vinner friheten til å være deg med din vite3n og kunnskap blir skadet av det kjedelige hverdagstingene - kan det bety at disse hverdagstingene eller sviktende tro på seg selv tar over for friheten til å være god nok og i forhold til skikkelige happeninger... kjedsomhet tar over for kreativitet...
Slangen: kunnskap om healing livets hemmeligheter, din indre visdom og livsenergi ligger o vokter på hverdagstrivialitetene... Men den skremmer deg. Er det en splittelse mellom å ønske mer action og å være trygg med det kjedelige...
Konklusjon: alt har sin plass, det kjedelige hverdagslige og det spennede som skjer innimellom...Tror drømmen din forteller deg at du må være tålmodig og at du må ta med deg hverdagene med disse trivialitetene uten at det tærer på selvfølelsen - det hører med. Det er mye lærdom i hverdagen - tålmodighet er en...
Håper dette kan hjelpe og at det ble forståelig - har ikke retteprogram så det kan nu være det er litt stavefeil...
GjenopprettetMedlem
Takk for fine tolkninger! Dette må jeg studere mer. Dere er nok inne på noe av dette med de kjedelige hverdagsrutinene kontra hva jeg egentlig vil...og få til en kombinasjon.
Men...jeg jobber med saken.