Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Tror dere det er mulig for en sjaman å ta en bevisst sjelereise inn i drømmene til folk, og "materialisere" seg slik at han/hun blir en aktør i drømmen?? Det er i hvert fall dette inntrykket jeg sitter igjen med; jeg ble introdusert for en veldig hyggelig sjaman som plutselig kom inn i drømmen ved å "ringe på døra". Jeg tror vi snakket sammmen hele natta, men jeg husker selvfølgelig ikke hva vi snakket om :razz:
Har noen av dere erfaring med (eller tror på muligheten av) dette?

Når man drømmer om andre mennesker generelt, er det underbevisstheten deres man møter i drømmen, eller er de der som bilder skapt i vårt eget hode -for at man skal lære om forskjellige sider av seg selv? Og kan døde mennesker besøke oss i drømmer?

Hadde vært morsomt å fått litt synsing på dette ;D
GjenopprettetMedlem
En gang drømte jeg om en real life sjaman jeg aldri har møtt, bare sett bilde av. Han foretok en healing av meg som var såpass merkbar at jeg våkna med et rykk. Vet ikke om det var den virkelige personen, eller hva det var. Men før jeg la meg hadde jeg bedt om hjelp sånn ut i lufta for meg selv, kanskje noen hadde hørt den bønnen? Eller kanskje det var meg selv som gjore det. Selv om jeg liksom føler at det ikke var meg heller.
Anonymous
Jeg vil tro det er mulig for en som kan det, å trenge inn i underbevisstheten til andre,
men hvordan man opplever dette selv...i drømme.

Kommer vel ann på hvor sensitiv man er, tenker jeg... og om man gjenkjenner den som "er på besøk".

Men kan jo være en side av degselv som ringte på døra da.
(Hva betyr døra, ringe på og sjamanen for deg?)

Klem  :wub:

Lilly
GjenopprettetMedlem
"Lilly":

Men kan jo være en side av degselv som ringte på døra da.
(Hva betyr døra, ringe på og sjamanen for deg?)

Det var et forsøk på å beskrive en følelse jeg fikk. Plutselig "kom" det noen/noe inn i drømmen som ikke hadde noe å gjøre der i utgangspunktet. Og ja, jeg tror jeg hørte lyden av en ringeklokke..
Sjamanen betydde ikke så mye for meg inntil jeg drømte den drømmen, og i det hele tatt er sjamanisme -i from av et backup-system av alternative mennesker, bøker og behandlingsmetoder, veldig nytt for meg.
GjenopprettetMedlem
"Sommersky":

En gang drømte jeg om en real life sjaman jeg aldri har møtt, bare sett bilde av. Han foretok en healing av meg som var såpass merkbar at jeg våkna med et rykk.

Jeg ble også healet i drømmen, men glemte å nevne det..
GjenopprettetMedlem
For å svare på ditt spørsmål: Ja, det er mulig  :respect:
GjenopprettetMedlem
"Viljesterk":

For å svare på ditt spørsmål: Ja, det er mulig  :respect:

Det mener jeg også er mulig  :respect:

RITA
GjenopprettetMedlem
Skriver under på denne.  :respect:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Jeg mener også absolutt det er mulig å få besøk av andre i drømme, ikke bare sjamaner.
Du kan også være tilstede i andres drømmer, selv om du ikke husker det selv.
Dette er et område jeg er begynt å utforske så smått. Drømmeverdenen er en egen verden.
GjenopprettetMedlem
Når det kommer til drømmene våre og det som skjer med oss når vi sover, er mye fortsatt uutforsket. Mangelen på forklaringer hindrer oss ikke i å huske og forundre oss over sånt som skjer oss både når vi drømmer og når vi er våkne, og vi er svært så oppmerksomme på at ingen kan frata oss det vi har vært med på. Det blir en del av vår personlige overbevisning og et grunnlag å arbeide ut fra når vi skal prøve å forklare for oss selv eller andre.

Når vi feks. lever nær noen, når det er stor samforståelse mellom oss, skjer det noen ganger at tankene våre "løper" sammen. Det avslører seg av og til ved at vi fullfører setninger for hverandre, sier samme ting samtidig eller nettopp har tenkt det samme som den andre sier. Noe annet som kan skje, men er sjeldnere, er at to mennesker som står hverandre nær, drømmer noenlunde samme drøm.

Eks; Hvis en person f.eks. drømmer om lillesøsteren sin. Hun ser at søsteren blir skutt, og personen som drømmer skjønner at lillesøsteren dør. Neste morgen kan søsteren fortelle at hun er blitt skutt og døde i sin drøm.

En slik drøm er som alle andre et symbolsk uttrykk for noe. Drømmen innebærer ikke at lillesøsteren kommer til å bli skutt og dør, den handler derimot om noe truende som begge søstrene samtidig har mottatt en impuls til å drømme om. Det kan skyldes en samtale hvor et eller annet er blitt tatt opp, noe som går innpå lillesøsteren, som begge opplever som truende, og som de kanskje ikke har snakket ut om. Står man hverandre nær og har omsorg for hverandre gjør det mulig å drømme en drøm med samme innhold.

Dette fenomenet kan forklares som opplevelser som synes å føre oss ut av vår vanlige verden med forståelige opplevelser og inn i et nytt rike, der bl.a. utenomsanselig persepsjon er mulig. Det kan stilles spørsmål om det kan være slik at denne typen drømmer er observasjon, oppfattet utenfor sinnene, som på en eller annen måte er knyttet til uvanlige bevisshetstilstander.
Svaret på spørsmålet mangler fortsatt, men kanskje det er det som gjør at drømmeforståelse og drømmepsykologi er så spennede - vi ser så mye mer enn vi kan ane i hverdagen, vi ser at det bakenfor alle roller vi spiller og alt arbeid vi utfører, der finnes noe annet og mye mye mer, som kan få det til å svimle for oss og samtidig tvinge oss til å spenne evnen til å forstå til det ytterste eller ganske enkelt avfinne oss med at sånn er det, og leve med det som kan skje i vårt indre landskap. 

RITA
GjenopprettetMedlem
Takk for svar. Jeg husker forresten drømmen bedre nå. Jeg befant meg i en slags hytte i villmarken da det kom en gutt, ca. 20 år, ut av skogen for å beskøke meg. Det virket som om vi alltid hadde kjent hverandre, på et annet sted, til en annen tid. Jeg tror jeg elsket ham. Jeg kokte kaffe og vi satt og småpratet på noen skinnfeller rundt et ildsted. Han healet meg, men plutselig måtte han gå og forsvant i løse lufta og inn i skogen. Når det hadde gått en tid og jeg ikke kunne finne ham ble jeg desperat og skrek navnet hans så høyt at jeg våknet, men falt fort tilbake til drømmen igjen. Når det hadde gått en stund og jeg hadde gått ut for å lete kom en tilsynelatende fremmed gammel mann ut av skogen på ski, for det hadde nå blitt vinter, og det var morgen. Han satte seg på en benk (vi er altså tilbake til moderne tid) sammen med meg og vi begynte å prate. Snart skjønte jeg at han var den samme som jeg var sammen med tidligere i drømmen. Han ville bli min lærer.

Da er det bare en ting til jeg lurer på. Bluestorm; er man konsekvent som til stede (bevisst eller ubevisst) i andres drømmer hvis man blir drømt om?
GjenopprettetMedlem
"Ofela":

Da er det bare en ting til jeg lurer på. Bluestorm; er man konsekvent som til stede (bevisst eller ubevisst) i andres drømmer hvis man blir drømt om?

Du stiller spørsmålet til meg, men jeg har ikke kunnskap nok om dette til å gi deg noe ordentlig svar. Men jeg tror jeg kan svare ja. du er konsekvent tilstede, i en sammenhengende situasjon. Det eneste jeg kan si om dette, er at jeg er blitt sett i den andres drøm, og også deltatt aktivt med å finne noen andre igjen. Altså uten at jeg husker noe av dette selv, men da jeg våknet om morgenen, hadde jeg en tydelig fornemmelse av å ha jobbet  ganske mye. Neste natt, da vi skulle prøve det samme, hadde jeg ingen følelse av å ha vært med på noen ting, og det viste seg å stemme. Den som reiste i drømmeverden med meg, hadde ført meg tilbake slik at jeg ikke skulle være tilstede, av forskjellige grunner. Dette høres kanskje søkt ut, men det er et forsøk på å beskrive noe som ennå er uklart for meg.
Jeg har også opplevet å ha fått healing energi, når jeg våkner. Jeg har fortsatt problemer med å huske drømmene, så jeg er helt på begynnelsen av dette. Det er imidlertid viktig å fokusere på å huske dem, når man legger seg til å sove. Ha en intensjon.

Et annet eksempel fra langt tilbake i tid. Jeg mistet min kjære og skadde katt, og den natten hadde jeg helt klart besøk av den. Jeg følte helt fysisk at den tråkket i dyna bak ryggen min og over meg, og jeg er ikke i tvil om hva som skjedde. Nemlig at dens sjel eller ånd besøkte meg da den døde.

Det er altså forskjell på den drømmeverden man beveger seg i slik, og på andre 'vanlige' drømmer.

Som Rita skriver ovenfor, vi vet ennå lite om denne siden av tilværelsen, og vi kan bare undre oss og være åpne.
Det vil si,  de av oss som ikke mestrer dette og dermed kan si at de vet.

Det tror jeg andre her kan si mer om.
Anonymous
hei, takk for spennende diskusjon. En gang hadde jeg en drøm der jeg møtte mange av redslene fra barndommen. Dagen etter kom en sjamankvinne jeg kjenner bort til meg, jeg bodde på et kurssenter.  Hun fortalte i detalj hva som hadde skjedd i drømmen min, som om hun hadde tatt en regresjon på meg bevisst i sin egen drøm. Mitt høyere selv hadde kommet og bedt henne om å gjøre det sa hun. Veldig rått. Hun kom også i leiligheten min, så henne som en ånd en gang jeg trengte hjelp. Så hun kunne visst kunsten. Selv har jeg hatt noen som har sett at jeg har healet dem drømme og sett meg stå i rommet deres og heale dem, men jeg har ikke noe kunnskap om det selv...spennende....
tenk så mye å lære, så mange veier...lykke til alle på deres reiser...bless..
drømmehilsen