Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Vil først og fremst bare fortelle om denne drømmen, men får noen tanker rundt denne drømmen, er det bare å spytte ut.
Jeg var i hytta, som tidligere har vært barndomshjemmet til min mor.
Der hadde jeg ordnet i stand et soverom, til en noaidi, som var kommet på besøk. Ut gjennom vinduet kunne jeg så vidt skimte sieidien som ligger bak hytta.
Om kvelden går mannen inn på badet for å stelle seg. Jeg går inn på soverommet for å sjekke om alt er som det skal være, da jeg oppdager at det kun henger en gardinlengde i vinduet. Gardinene er forresten i en lys rød farge.
Mens jeg holder på å henge opp den andre gardinlengden, kommer mannen inn på rommet. På brystet og armene har han tatoveringer. Han legger seg på magen i sengen, og da ser jeg at han har dette på ryggen også. Jeg skynder meg å gjøre meg ferdig og etter en kort samtale, går jeg ut av rommet.
I stuen ser jeg ut av vinduet. Det er et trist og grått vær ute. Plutselig får jeg se en lysende svær engel på himmelen, vendt imot vinduet. Jeg roper på mamma at hun må komme og se. Vi står forundret og ser på engelen, da en til engel dukker opp. Denne er mye større, enn den første. Mens vi står og ser på, formes det gradvis vinger på englene.
En lysende hund, og en drage dukker også opp på himmelen. De svever av gårde på en rekke. Dragen først, englene i midten, og hunden til sist.
Dragen hadde to hoder, og var et heslig syn, men allikevel var den vakker på sin måte. Den sprutet ikke ild, men derimot sprutet den en blå lilla glitrende energi, som kunne se ut som stjerneglimt.
GjenopprettetMedlem
Hei Tullsjura
Her kommer noen stikkord i full fart på tampen av kvelden/natta - før jeg hopper i seng.
Du drømmer at du er i hytta, som var barndomshjemmet til din mor. Når man drømmer om hus så handler det om vårt indre. Når drømmejeget søker etter bra bilder til å si noe om oss selv - er hus en veldig brukbar metafor. Ulike hus og bygningstyper - størrelse etc spiller en rolle. Når man står overfor enkelte deler og forskjellige bygningstyper, er det viktig å tenke; hav betyr dette for meg i særdeleshet?
Du drømmer altså om hytta -din mors barndomshjem. En hytte er et lite hus og huset er som sagt deg selv. Den indre delen av huset handler om dine indre prosesser. En hytte er nærmere naturen enn et vanlig hus - den er en oase - et hvilested i hverdagens strev. Eks; drømmer du om et lite rødt hus i skogen - så handler det om psykens sentrum - et trygt ståsted. En hytte ligger som regel i skogen, ved vannet eller på fjellet - hvor var denne hytten?
Var det skog rundt den - så representerer skogen det ubevisste, vår indre verden, det ukjente i oss - det kan være et ubevisst kaos - eller hvis hytten står i en lysning i skogen så betyr det en bevissthet - eller en åpning.
Er hytten ved sjøen så handler det om dine følelser - er hytten på et fjell så handler det om din bevissthetsstige mellom himmel og jord. en bro mellom oppe og nede. Et kraftpunkt, høyere bevisshet,
Du hadde ordnet i stand et soverom, til en noaidi, som var kommet på besøk. Ut gjennom vinduet kunne du så vidt skimte sieidien som ligger bak hytta. Soverommet er stedet for hvile og avslapning - her tanker vi opp. Det er et seksualområde og der møter vi animus/anima. Noaiden representerer urkrefter, styrke og stolthet. Han representerer kontakt med naturen og allnaturens mysterier. Noaiden representerer også et høyt utviklet bevissthet (3.øye og kronechakraet)
Om kvelden går mannen inn på badet for å stelle seg. Badet er stedet hvor vi renser oss. Du går inn på soverommet for å sjekke om alt er som det skal være, da oppdager du at det kun henger en gardinlengde i vinduet. Gardinene er forresten i en lys rød farge. Gardinen er stengsel for vinduet - ingen skal se inn og ingen skal se ut. Vinduet er åpningen mot verden - det åpnes opp - der er friheten til livet. Gardinen har en lys rød farge - er det en rosa farge (hjertet) eller er det en rød farge (rot). Du henter den andre gardinlengden - hva er det du ikke vil se? Hva vil du stenge ute?
Mens du holder på å henge opp den andre gardinlengden, kommer mannen inn på rommet. På brystet og armene har han tatoveringer. Han legger seg på magen i sengen, og da ser jeg at han har dette på ryggen også. Du skynder deg å gjøre deg ferdig og etter en kort samtale, går du ut av rommet. Du sier ikke hvilke symbol tatoveringen er - men tatovering er jo et merke og et merke symboliserer noe - Er det noe hos deg som er merket - noe som ikke vil forsvinne?
I stuen ser du ut av vinduet. Stuen representerer der vi tar i mot besøk. Igjen vinduet - åpningen mot verden. Det er et trist og grått vær ute - det taler for seg selv. Plutselig får du se en lysende svær engel på himmelen, vendt imot vinduet. Engelen representerer hellige og rene sjeler/høyere utviklede sjeler. Du roper på din mor om at hun må komme og se. Din mor representerer familien - det trygge og varme - den nærende og værende - følelsene og opplevelser.
Dere står forundret og ser på engelen, da en til engel dukker opp. Denne er mye større, enn den første. Tallet to representerer kommunikasjon, dualiteten og samarbeid. Mens dere står og ser på, formes det gradvis vinger på englene. Vingene representerer "løft deg opp på åndens vinger". Dukker opp når et aspekt skal bli løftet opp til bevissthet - hva skal du bli bevisst?
En lysende hund, og en drage dukker også opp på himmelen. Hunden representerer lydighets og tjenesteaspektet; i positiv forstand: riktig hengivelse og underkastelse, loyalitet, tålmodighet og lydighet. I negativ forstand: man kryper for autoriteter, redd for å være seg selv eller tør ikke helt å si i fra - hva er det du skal si og til hvem? Du ser også en drage. Dragen er et fabeldyr som finnes i eventyrene. Fantasidyr representerer på forskjellige måter mennesket og har med det åndelige å gjøre. De svever av gårde på en rekke. Dragen først, englene i midten, og hunden til sist.
Dragen hadde to hoder, hodet representerer jo bevissthetsområdet - det mentale og åndelige aspekt - og her var det to av dem. Den sprutet ikke ild, men derimot sprutet den en blå lilla glitrende energi, som kunne se ut som stjerneglimt. Blått representerer klarhet, hengivelse og kommunikasjon - det lilla representerer fenomenenes verden.
Jeg vet ikke om dette sier deg noe - men håper at det var litt hjelp i allefall
RITA

GjenopprettetMedlem
Tusen takk Rita. Din tolkning gir meg en bedre forståelse av drømmen.
Jeg husker ikke så mye av de tatoveringene. Det noaidien hadde på brystet kunne minne om en sol. Det gikk også bølgende linjer fra solen og ned til beinan. Tatoveringene var i rødt. Ellers var det en del andre symboler, som jeg ikke husker nå.
Gardinene på soverommet var rosa (uææh

), så da vil jeg anta at det handler om hjertet. Hm gruble litt mer på dette.
GjenopprettetMedlem
Det høres ut som noaidien hadde tatovert på seg runebomme-symbolene. Ofte er det en vei eller stråler oppmot sola som noaidien kan gå på, i hvertfall på enkelte trommer. Rødfargen kommer fra olderbarkfargen som ble brukt til å male skinnet med.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Du sier noe stridshjelp. Det kan det jo faktisk være.