Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Vi er i en mosegrodd, dyp skog med lyse breiner og mektig store trær.

Noen trær brummer, gir en forholdsvis monoton lyd fra seg. Du hører det når du står veldig nær dem.

Vi oppsøker et slikt tre og oppdager at stammen er delvis uthult og skulpturert som et alter.
Brummingen/summetonen strømmer meg midt imot når jeg stopper foran alteret. Tonen blir nå sterkere. Andektig blir vi stående med blikket vendt mot treet. Et barn, en mann og meg, kvinnen ( tre aspekter av Sandel ).

Dette er en avrundet scene ved slutten av en livlig drøm.
Kjenner dere til "humming trees" som symbol eller fenomen?
GjenopprettetMedlem
Jeg undersøkte litt på nett...å kom frem til en artikkel som tar for seg myter om *Humming Trees*

Om det er noe reelt eller ikke får du bestemme selv! Se ned fra side to!

http://books.google.co.uk/books?hl=en&id=Rbm6m_nOxMcC&dq=humming+trees&printsec=frontcover&source=web&ots=s1CgD1xiVp&sig=rBZLMKmpBSzG9EtJhEXUmoAJvCU#PPA2,M1

Jeg leste også andre steder at lindetrær blir kalt for *Humming trees*...men ikke hvorfor!
Lindetreet er visst et hellig tre for Europa. Blomstene lager honning som tiltrekker seg mange
insekter som bier blant annet. Og den kan bli angrepet av larver som lager et klissete sekret
som skader lakken på biler og lager mørke flekker på asfalten som er klissete.

Klems!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Humming tree... sounds familiare...  ;D
Jag har en känsla av att jag har någonting gömt om det i bakhuvudet,
men minnet... mitt minne... fungerar inte alltid. Jag kanske husker det, en annan dag.

Lind skrev Silva om och jag har läst:
Linden is a prolific honeydew producer, attracts both aphids and bees and is sometimes know as a "humming tree".   The tree has an invasive host called the linden looper (caterpillar). 

Jag har en egen erfarenhet i verkligheten, av humming trees:
Jag gick en vår i en allé av väldigt höga och gamla lönnträd och hörde ett svagt surrande uppifrån. Jag fick titta länge innan mina ögon kunde urskilja vad det var: en massa humlor högt däruppe, som pollinerade! Otroligt fascinerande!
GjenopprettetMedlem
Tänker till igen... Det skulle ha varit intressant att veta vad situationen föregicks av.
En livlig dröm skriver du...

Kom du i ro där på slutet?
-Hittade du "ditt eget altare"?
-Hittade du "hem"?
-Hittade du "din egen vibration"?
-Fick du healing av trädet? Brummingen/summetonen strømmer meg midt imot når jeg stopper foran alteret
-Är det här trädet en hjälpare? Såg du vilken art trädet var, det kan vara viktigt ur "hjälpar-aspekten"?
-Vilken var din(er) känsla när ni stod där framför trädet? Andektig, skriver du... någon fler känsla, som kan hjälpa dig förstå?
GjenopprettetMedlem
Silva, takk så mye for en link (litt av en tekst) som gjorde det mulig å spore meg frem til to indianske myter fra Yaqui-folket der slike trær omtales!

http://www.parentseyes.arizona.edu/sout ... gtree.html

http://www.sacred-texts.com/nam/sw/yml/yml06.htm

Nydelige historier som begge omhandler brytningstider og forandringer i gamle sivilasjoners overgang til jordbruket og påfølgende skille mellom de som fulgte den gamle tiden og gikk "under jorden" eller langt inn i skogen, og de øvrige ...
Den teksten du la ved indikerer at formen mytene har blitt overlevert  på selv bærer preg av møtet med den europeiske kulturen.
Faktisk har jeg vært i Arizona og Mexiko, der Yaqui Indianere holder til - da var jeg tretten år gammel. Vi hadde ikke kontakt med Indianere annet enn ved turistmarkeder.

Orre: det passer bra i sammenhengen at treet jeg så for meg minner om sequoia-trærne jeg så i Yosemite parken.
Det var ikke insekter jeg hørte, men lyden utgikk fra treets dyp.
Scenariet ved alteret avsluttet en livlig, delvis ubehagelig drøm der det meste av handlingen er forsvunnet for meg nå. Jeg våknet med "(for)løsningen", og føler at en eim av begravelse/avslutning svever over andektigheten foran treet. "Hemkomst", nnei, hvile, ja. Integrasjon, ja.
" Hittade jag min egen vibration? " Jeg møtte en annen, vil jeg si. Den er tilgjengelig i mitt indre nå.