Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Har lyst og dele denne drømmen med dere. Det er noen år siden,men jeg tenker mye på opplevelsen.Hadde mye angst,som satt som en evi byll i magen. Våknet om morgenen og var evig redd.hjertet dunket så det kunne høres ogsees.slik vedvarte min angst i fra tidlig barne år å langt opp i 20 årene.Men det skjedde noe utrolig,denne natten som jeg deler her nå.Husker noen klappet meg på skulderen,å denne som gjorde det stod bak meg.Det var grusomt å snu seg rundt,for i min angstfyldte tanke raste det i hodet, om det grusomme som ventet meg gjøre seg synlig. Men det som møtte meg, var en liten dame,hun var liten si 1,55 cm.men for et nydelig mildt ansikt hun hadde.håret var satt opp i en liten knute i nakken. var kledd i en slags gønnfarget kjole.men tykt stoff.lin muligens.grått hår å smile rynker rundt øynene.øynene hennes var bare gode.så tar hun opp noe av en lomme,tror hun å hadde et forkle på seg.gir meg et eikeblad,sier bær denne med deg,og tar opp kristiornen,og gjentar det samme.alt skjer mens hun ser meg i øynene.du skal bære dette eikeblad på høyere side,krisstornen venstre. gjør du det, vil du ikke mere være redd. så forsvant hun. Våknet om morgenen ,gikk ned å satte på kaffe.Da undret jeg meg over hvor angstfri jeg følte meg.ikke hjerte bank,gledet meg over morgenen.Kom til å huske hva jeg hadde drømmt men lurte jo også på hva dette kunne bety.Angsten var ikke der, så jeg følte meg leget av denne damen. husker at det ble lit viktig og finne svar.så etter noen dager,reiste jeg på biblioteket i håp om å finne svar i en bok.Fant en bok som jeg tror hette søkandet efter sjelvet?.Bodde da i sverige.men i den kunne jeg lese lit om de to sidene.og mener jeg også fant ut noe om eiken å krisstornen også.dette er jo 16 år siden , så mulig det er flere bøker jeg leste i seinere. Men har ikke opplevet slik angst om morgenen, etter denne hendelse.så jeg takker for det.noen som vet noe om slikt,blir jeg glad for og høre deres mening om det.mvh lotus
GjenopprettetMedlem
Jeg vet egentlig ikke så mye om urtenes virkning, men jeg har noen tanker om den symbolske egenskapen til disse plantene.
Kristtorn: Lidelse og smerte fører til "oppstigning" til et høyere nivå (jfr bibelen)
Eik: En av de største og sterkeste og vakreste trærne.
Kanskje har du fått en initiering, i hvertfall fikk du healing og styrke i denne drømmen. Spennende drøm!
Bachs Blomstermedisin har antakelig essenser av både Eik (Oak) og Kristtorn (Heter den Holly, tro?)
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
eik kan stå for beskyttelsesevne, noe solid, noe å lene seg mot, stor kraft..... mens blad beskrives som livskraft, glede, harmoni....
Jeg finner ingen forklaring på betydning av kristtorn i mine drømmebøker, men i en beskrivelse av kristtorn på wikipedia
(
http://no.wikipedia.org/wiki/Kristtorn ) beskrives denne planten som en spesiell plante. Treet er hvitt og svært hardt/solid. populært til å lage de hvite sjakkbrikkene av, men også til bruksgjenstander som snellen til å bære tråden i veving. Videre beskrives denne planten som god beskyttelse for småfugl (mot rovfugl) og her finnes også sommerfugllarver godt beskyttet.
Mit tips utfra det jeg nå har lest er at eikebladet symboliserer noe sterkt - støtte noe å lene seg mot som også gir livskraft, glede og harmoni. len deg mot høyre - er du høyrehendt lener du deg mot din sterke side.
Kristorn gir deg beskyttelse - venstre, min gjett her er hjertesiden.
(kristorn-avkok ble tidligere brukt som brekningsmiddel (wikipedia om kristtorn) - kan det være at det har vært for å fjerne din verkebyll fra magen (symbolsk på et psykisk plan??)
Kona bak deg kan være deg selv, en hjelper eller noen med mye kunnskap om deg og hva du hadde behov for der og da.....
Flott drøm med mye god hjelp til deg tydeligvis ---og det var det jo uansett hva noen, alle eller ingen måtte finne av tegn å tyde i den--- og det er det som er viktig uansett.
Klem fra schimmer.
PS dette var ikke noen fasit, men bare noen tanker fra meg.
GjenopprettetMedlem
I den førkristne norrøne religionen hadde eika en viktig plass. Dette har jeg førstehåndskunnskap om (som noen kanskje har fått med seg), i tillegg til at jeg har prøvd å finne ut mer om det, og fått bekreftet det jeg vet gjennom historiske nedtegnelser. Eika var et hellig fruktbarhetstre, både blant germanerne og kelterne. Eika ble også forbunnet med Guden Zevs og tordengudene i øst- Europa. Under vintersolverv og og sommersolverv har biskopen Adam av Bremen nedtegnet hvordan norrøne offerseremonier kunne arte seg. De ofrede mennene (kvinnen var fruktbarheten selv og derfor for hellig til å ofres) ble hengt opp i eiketrærne som vi i dag henger pepperkakemenn i juletreet ved vintersolverv. Dette for å tilføre naturen maskulin energi, så sola kunne komme tilbake og gjøre jorda fruktbar. Grana ble forresten "innført" av de kristne for å utkonkurere eika. Hedenske symboler og fester ble gitt nytt innhold med kristendommen. Bare de hadde noe å feire, var folket glade.. og til slutt var den gamle religionen så godt som utryddet.
Du skal ha eikeløvet ved din aktive høyre side, som symbol på det maskuline.
Kristtorn symboliserer Kristi krone av torner. Frelsen og æren har sin dualisme. Det er sansynlig at denne planten også hadde en viktig betydning før kristendommen, og at det hellige bare fikk et annet ytre innhold med den nye religionen. Planten er eviggrønn, og kan derfor ha vært et fruktbarhetssymbol. I gamle dager var det vanlig å pynte kirkene med kristtorn til påsken, for å feire at den lange vinteren og smerten og døden på korset hadde gitt nytt liv. Den kvinnlige fruktbarhet i naturen, på åkeren og blant menneskene ble feiret i den norrøne religionen. Den evige sirkelen av liv. Kristendommen bygget videre på fundamentet.
Du skal ha kristtornen ved din passive venstre side, som symbol på det feminine.
Yin & Yang
GjenopprettetMedlem
I dag gikk jeg forresten tur i skogen. Jeg stoppet med ærefrykt forran et høyreist eiketre. Plutselig blåste noen friske blader ned fra treet, og landet rett forran meg på stien. Jeg plukket dem opp, og la dem i lomma. Var det et tein? Da mangler jeg i såfall bare kristtorn

.
GjenopprettetMedlem
"Ofela":
I dag gikk jeg forresten tur i skogen. Jeg stoppet med ærefrykt forran et høyreist eiketre. Plutselig blåste noen friske blader ned fra treet, og landet rett forran meg på stien. Jeg plukket dem opp, og la dem i lomma. Var det et tein? Da mangler jeg i såfall bare kristtorn
.
ja se det!naturen er full av små hint til oss.jeg nyter sgogs turene mine.å det er en gave og få de små tegnene.ønsker å si tusen takk for dine svar.setter stor pris på deres formening.så tusen takk

mvh lotus