Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei til alle.
Jeg drømte om at jeg sto i nærheten av et Bjørketre.Det var en stor bjørk som svaiet i vinden og var helt grønn.
Men har hørt at Bjørketreet syboliserer kraft?Eller er jeg helt på bærtur?.

En jeg kjenner fortalte meg en gang.Er du deprimert,trist,lei,eller stressa.Da skulle jeg gå til et Bjørketre holde rundt det og rope ut av all min kraft.Fordi bjørka ville gi deg noe tilbake.Men at trær har''sjel'' er jeg ikke i tvil om.
Er det flere en meg som har hørt det samme når det gjelder et.Bjørketre?.Eller kan den også symolisere noe annet?
Hilsen Tara.

GjenopprettetMedlem
Et tre betyr åndelig vekst...og ikke rart fordi tre er jo et veksende element, som fornyer seg; ( i høsten faller bladene, i våren fornyes livet med nye blad) så på noen måte kantre også symbolisere mulighetene i livet.

Anonymous
"Skogen är min kyrka, träden mina präster." -Okänd
Mvh,
ThomasamohT
GjenopprettetMedlem
Aha trumma.
Skjønner.Takk for en veldig god definisjon med enkle ord

Snappy [Bot]
Ja, trær kan helt klart stå for kraft. Og vekst, liv - kanskje også gjenfødsel?! Bjørka går jo i "dvale" om vinteren og blir født på ny om våren. Skinnet på trommen min er av oksehud - den maskuline kraften, mens rammen er av bjørk - det feminine kraften. "Å klemme et tre" er en fin ting gå gjøre. Prøv det i det virkelige livet - kjenn bjørkas kraft. Kanskje du trenger jording rett og slett?
GjenopprettetMedlem
Hei HegeElisabeth.
Har forstått det slik at du har god peiling på drømmetydning.
God man har en man kan spørre.
Ville gjerne spørre deg om noe,og gjør det nå.
Hadde en drøm for sikkert 10 år siden,men den var såpass sterk at den til tider dukker opp enda.
Håper du kunne kanskje definere den for meg?Eller gi meg en forklaring på den?da jeg har lurt på den i som du ser i mange år.Og ønsker et mulig svar?.Denne drømmen kom til meg 2 ganger.Første gang drømte jeg at jeg satt ved et tjern ved i skogen,og mitt ute på tjernet var det en stor stein,og på denne steinen satt det en ''Slange'' av dimensjoner,kunne og sammenligne den med en,Sjøorm,men ikke fullt så stor.Den satt der og så på meg,tenkte da hva gjør du her langt ut i skogen og ved et tjern.Våknet da..Neste gang kom denne drømmen tilbake i samme form,som tidligere og på samme plass.Men da var den neimen ikke mye vennlig!Den strekte seg opp med sin tykke kropp og lange hals,begynte å svømme mot meg fra sin plass på steinen i vannet,den ville rett å slett ete meg opp!Jeg husker at jeg la på sprang løp å løp,til jeg kom på kanten av et høyt fjell med et langt stup.Og den eneste muligheten jeg hadde var å hoppe utfor det stupet for å redde meg fra ,udyret.hehe..Og i det jeg hoppa svevde jeg utover i fritt fall.Men like før jeg traff bakken våknet jeg.Etter''møtet''med dette såkalte vesen,var jeg redd for å sovne om kvelden,i skrekk for å bli konfrontert med dette på nytt.Men heldivis kom det alderig igjen.Men en sterk opplevelse av en drøm var det,og at jeg samtidig husker denne i detalj så mange år etterpå.
Fra Tara.
Snappy [Bot]
Hei igjen Tara! Slik jeg ser det så er slangen et symbol for transformasjon/forandring. Den er svært bevegelig og sterk, noen av dem er også giftige. Slangen kan også stå for gjenfødsel, bare se på slangen når den skifter ham. Slangen er også et symbolk på kreativitet. Den kan også vise til jordkraft/jording, siden den oftest befinner seg på bakken.
Drømmen din får meg til å tenke på, kanskje veldig private, deler av deg selv...Kanskje jeg bør ta sende dette privat til deg - men nå har jeg nettopp lest presentasjonen din, så det virker ikke som om du ønsker å holde ting tilbake. Vel, jeg prøver meg her... Dypt inne i deg selv hadde du følte du noe som virket urokkelig og sterkt. Tjernet/vann = følelser, steinen = den faste substansen - to tydelige symboler. Kanskje tok det lang tid til du oppdaget dette om deg selv, og da det slo ut ble du skremt av "slangen". Jeg ser for meg slangen som symbolet på at ting begynte å leve i deg, og du ble skremt av de følelsene og kreftene de vekket i deg. Hvis du ser på symbolikken til slangen, så kan du kanskje også finne ut av hva du var redd for. Jeg tror dette skjedde på et stadie i din utvikling der du ikke helt visste hvem du selv var, du var usikker - men likevel kjente du noe i dypet av deg selv som ville frem og ut. Det kan også vise til en situasjon du befant deg i som gjorde deg urolig og ga deg angst. Det er ikke sikkert du merket så mye til det i det våkne livet, men du kan ha prøvd å undertrykke den angsten du bar på. Derfor ga det voldsomt utslag i drømmene dine.
Slangen kan ha kommet frem som et "skyggedyr", altså et kraftdyr du kan møte når du trenger å advares mot noe.
GjenopprettetMedlem
Hei HegeE.
Tusen takk for et meget godt svar.Joda nå skjønner jeg,fikk dette på plass.
Jo du har å rett i det,jeg er en åpen person.Sier som æ tenke til tider.
Til glede for noen og til ergelse for andre.
Ha en fin dag Fra Tara.

AdsBot [Google]
Hei Tara
Jeg har lest/hørt et sted at bjørketreet er krafttreet for de russiske sjamanene. Så jeg vil tro at drømmen vil si deg at du har kreftene du trenger innen rekkevidde, i og med at du var i nærheten av treet. Heldig du.
GjenopprettetMedlem
Hei Liljee.

Tusen takk for et godt svar.
Pussig at du nevnet det om Russer.
Alltid vært fasinert av dem,på en uforklarig måte.
Ja det var et mektig bjørketre jeg drømte om.
Men er og veldig ofte mye i nærkontakt med naturen.Den har gitt meg mye god mat for øyet og sjelefred!Som vel ingen menneske kan gi en.

Spiste forresten Rusissk tartar på lørdag.
Ha en fin dag fra Tara

GjenopprettetMedlem
treet er et symbol på de tre verdener i sjamanismen.
røttene kommuniserer med underverden
stammen med mellomverden
og grenene på toppen med den øvre verden.
et helhetssymbol vil jeg tro.