Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Skulle gjerne ønsket meg et par meninger og inspill om to drømmer jeg har hatt, en drøm som barn og en som voksen,

Det er mulig min fascinasjon med universtet og ville fantasi forårsaket denne drømmen, men jeg har aldri drømt noe like episk og 'fantastisk' i ettertid, som jeg kan huske da.

I drømmen jeg hadde som barn så stirret jeg opp på nattehimmelen, som var dekket av planeter store og små, fargerike tåker og stjerner og helt fantastiske flyveskip. Jeg husker de fløt over meg og jeg så alle detaljene.

---

for noen år siden drømte jeg et par ganger om en mørk kvinneskikkelse som stod i døren, jeg var halveis våken og halveis i drømmeland. Det var en fryktelig stemning over henne, og jeg var overbevist om at jeg kom til å dø av skrekk om jeg ikke våknet før hun nådde meg. Jeg kunne ikke rope og røre meg, selv om jeg skrek av skrekk inne i meg.

Håper på inspill fra dere.
GjenopprettetMedlem
Hei på deg .

Spennende å høre fra dine drømmer.
Den første drømmen du nevner er så vakker i seg selv at den trengs ingen tolkning.
Men den siste blair witch type drømmen du hadde der,kan jeg tolke.
Den mørke kvinneskikkelsen i døren er deg selv,som du har sett,og ikke likt,det vil si at
I denne halvveis tilstanden mellom søvn og våken bevissthet,har du lagt merke ved din åndekropp
som kan bevege seg uavhengig av legemet.
Du har fått et glimt bak sløret,av den andre verden,og i den verden er det høgspent energi
som jeg tenker du oppfattet som en fryktelig stemning.
Åndekroppen likner ikke nødvendigvis så mye på oss selv,slik vi oppfatter oss
men kan anta den skikkelsen eller skikkelser  vi frykter.

Jeg kjenner igjen litt av denne typen drømmer,fra mange år tilbake,da jeg skulle til å sovne,ble jeg klar over en mørk edderkopp liknende skikkelse
som drev over meg,og kom mot meg,så jeg bykset opp i vill skrekk,og slo på lyset.
Jeg har også måttet rope meg våken,et par ganger jeg har følt at jeg var død og aldri ville våkne mer.
Det hjalp.
GjenopprettetMedlem
Spennende å høre hva du/dere synest! Jeg har ikke vurdert at dette var 'meg selv' , men det var en interessant teori. Hva får deg til å tro det? :)

Den kvinneskikkelsen dukket opp flere ganger, den siste gangen som min mor..Som maste om at jeg rotet og sov for lenge ;) Hun maste og ropte på meg i irritasjon, jeg husker jeg hørte hun ryddet og styrte på i første etasje. Til slutt kom hun og satt seg i sengen, og jeg våknet med ett rykk da jeg kjente madrassen bevege seg. Slike drømmer heter hypnagogia, og kan forekomme når man er mellom våken og sovende tilstand.

Takk for tilbakemelding :)

"teleterkji":

Hei på deg .

Spennende å høre fra dine drømmer.
Den første drømmen du nevner er så vakker i seg selv at den trengs ingen tolkning.
Men den siste blair witch type drømmen du hadde der,kan jeg tolke.
Den mørke kvinneskikkelsen i døren er deg selv,som du har sett,og ikke likt,det vil si at
I denne halvveis tilstanden mellom søvn og våken bevissthet,har du lagt merke ved din åndekropp
som kan bevege seg uavhengig av legemet.
Du har fått et glimt bak sløret,av den andre verden,og i den verden er det høgspent energi
som jeg tenker du oppfattet som en fryktelig stemning.
Åndekroppen likner ikke nødvendigvis så mye på oss selv,slik vi oppfatter oss
men kan anta den skikkelsen eller skikkelser  vi frykter.

Jeg kjenner igjen litt av denne typen drømmer,fra mange år tilbake,da jeg skulle til å sovne,ble jeg klar over en mørk edderkopp liknende skikkelse
som drev over meg,og kom mot meg,så jeg bykset opp i vill skrekk,og slo på lyset.
Jeg har også måttet rope meg våken,et par ganger jeg har følt at jeg var død og aldri ville våkne mer.
Det hjalp.

GjenopprettetMedlem
Hei igjen Luume.

For mange år siden hørte jeg tydelige stemmer i hodet etter mye rangel og dårlig livs stil.
Jeg ble selvfølgelig skremt,og trodde det var onde ånder.
Senere har jeg lært at når en ikke er 100 prosent i kroppen sin
så kan tankene en gjør seg ubevisst,oppleves som stemmer i hodet,som høres som om de kommer utenfra.
En ekkel men lærerik opplevelse.
Samtidig oppdaget jeg at når hjernen ikke får den søvnen den har krav på
så går den inn i drømme tilstand uansett,mens øynene er oppe,og da begynner ansikt og stemmer å vise seg
midt på lyse dagen.
også en ekkel men lærerik opplevelse.
Underbevisstheten kan altså ta overhånd,når dagsbevisstheten ikke lenger har sine faste holdepunkter.
Og den kan ta i bruk personlige effekter,og opptre som en andre eller tredje  person i samme kroppen.
Den kan masseprodusere seg selv. En Schizofren er en person som masseproduserer sin egen personlighet
og bruker sine næreste omgivelser for å anta de forskjellige skikkelser.
Dette gjør han ikke for å være kjekk,men for å overleve som Schizofren.
Det en venner seg til,er vanskelig å kvitte seg av med.

Når jeg ser et spøkelse over veien
så er spøkelset allerede inni hodet mitt
og bruker mine øyne for at jeg skal se det.
spøkelset er ikke over veien
men siden dagsbevisstheten liker å oppfatte verden som at den er  DER UTE
så vil deler av den forskyve indre opplevelser
som ånder og spøkleser til utenfor verden.
noe utenfor en selv,som ikke har noenting med den vanlige (("trygge")) innekapslede oppfattelse av verden.
Det er dette som får mange til å se flisa i andres øyne
når de selv har en bjelke stående på tvers
i blikket.

Hypnagogia Hmmm...skal lese mer om dette.

Ha en lekker dag.
GjenopprettetMedlem
"luume":

Slike drømmer heter hypnagogia, og kan forekomme når man er mellom våken og sovende tilstand.

"teleterkji":

Hypnagogia Hmmm...skal lese mer om dette.

Har lagt inn noen linker om hypnagogia, eller søvnparalyse:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... 1#msg32071
GjenopprettetMedlem
Jeg har også som flere andre har opplevd lignende som dette - det å bli paralysert. Passopp har lagt inn noen linker om søvnparalyse - takk Passopp.
Et tips som hjallp meg veldig - nå opplever jeg ikke så ofte denne skremmende paralysen så ofte. Jeg begynte å øve meg på å sovne inn i sideleie. Hvis jeg sovnet når jeg lå på rygg - og var helt utpumpet etter dagens gjøren, så kunne jeg banne på at jeg fikk denne skremmende opplevelsen i søvnen. Jeg lå veldig ofte på rygg - det var bare da jeg fikk sove. Det var ikke lett å få det til, men med trening så klarte jeg å "innøve" en innsovningsstilling på siden, noe som faktisk også gjør at jeg nå ligger mye på siden(e) - våkner som oftest opp igjen i sideleie også.

vanskelig, men det hjalp meg.

RITA  :wub:
GjenopprettetMedlem
Takk for svar Rita. Det er spennende å lese om dine erfaringer. :) Jeg kan også huske at jeg lå på ryggen de fleste gangene jeg fikk søvnparalyse.

Jeg tror at jeg fikk søvnparalyse fordi jeg var ganske stresset i den perioden. I ettertid dro jeg til en healer som mente at jeg hadde en fremmed gammel dame med meg i ånden, og at det var henne som ga meg desse drømmene. Hun fjernet "damen", og søvnrytmen min ble med det samme forstyrret for en uke, også min daværende samboer fikk ikke sove. Dette var veldig merkelig, og han forsto jo ingen ting stakkar. :) Etter en uke sov vi godt igjen, og jeg merket at min personlighet ble mindre sur og gretten. Det kan ha vært pga den nye gode søvnen, men jeg forandret meg veldig mye i løpet av månendene etter.

"RITA":

Jeg har også som flere andre har opplevd lignende som dette - det å bli paralysert. Passopp har lagt inn noen linker om søvnparalyse - takk Passopp.
Et tips som hjallp meg veldig - nå opplever jeg ikke så ofte denne skremmende paralysen så ofte. Jeg begynte å øve meg på å sovne inn i sideleie. Hvis jeg sovnet når jeg lå på rygg - og var helt utpumpet etter dagens gjøren, så kunne jeg banne på at jeg fikk denne skremmende opplevelsen i søvnen. Jeg lå veldig ofte på rygg - det var bare da jeg fikk sove. Det var ikke lett å få det til, men med trening så klarte jeg å "innøve" en innsovningsstilling på siden, noe som faktisk også gjør at jeg nå ligger mye på siden(e) - våkner som oftest opp igjen i sideleie også.

vanskelig, men det hjalp meg.

RITA  :wub:
GjenopprettetMedlem
I natt hadde jeg en rar opplevelse. Jeg er en særs fantasifull person, så det er sikkert fullt mulig å forklare på den måten, men opplevelsen er alikevel nevneverdig.

Jeg hadde lagt meg, og klokken var to. Jeg lå å slappet av og tenkte på hverdagslige ting, hadde en del rolige mentale bilder i hodet da en liten skøyer av et vesen kom deisende rett ned på meg. Jeg så ham i ett lite sekund før jeg rykket til av slaget mot kroppen min og satte meg opp. Morsomt. :)