Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hadde en spesiell drøm i natt... Får forsøke å skrive den ned sånn at den ikke blir borte. :innocent2: Drømte at jeg var og gikk tur i skogen sammen med noen venner. Da pekte en venninne av meg ned på noe hun så i mosen, og hun var helt sikker på at dette var blå tarantella. Hun skreik og bar seg, og jeg måtte selvfølgelig se hva det var hun "bråkte" over. Det eneste jeg kunne se var noe som liknet på noen blå sopper, himmelblå med noen mørkere sjatteringer i fargen. Plutselig begynte disse soppene å røre på seg, og min venninne skreik nok en gang at det var blå tarantella. Jeg fulgte etter den største av dem, inn i et hus. Mine venner ville ha meg ut av det huset, men jeg var motvillig. Jeg var ikke redd den digre edderkoppen, jeg sto og strøk den over ryggen. Men de fikk meg ut derfra og stengte døren til det som viste seg å være et fryselager.. Jeg ble forskrekket, og spurte hvordan i alle dager det skulle gå med edderkoppen, om den kom til å overleve. Mine venner forsikret meg om at den kom til å overleve, men jeg følte meg slett ikke sikker på det. Etterpå fortsatte vi på turen som ikke noe var skjedd.

Noen som har noen innspill? Jeg tenker i de baner at det kan ha med forandringer å gjøre, at jeg ikke må la andre styre meg vekk fra min vei.
GjenopprettetMedlem
Ja så kan det nog vara... att du ska lita på dig själv!
Den där vägen vandrar vi väl lite till manns - att lyssna på vår egen inre röst...

Har du snackat med ditt kraftdjur om de här?

MEN:
Jag hade mött spindeln i verkligheten under en lång tid och beslutade mig för att göra en resa till Fru spindel... den resan visade mig tydligt att JAG i min personlighet, är godtrogen och måste se att det finns faror. Jag kunde ha blivit kvar, inspunnen i ett spindelnät där nere om inte mitt kraftdjur stoppat mig i min dumhet/godtrogenhet.  ;D
ALLA spindlar är inte goda, fick jag lära mig. och mest fick jag lära mig: "Lita på kraftdjuret"
GjenopprettetMedlem
Stoler på kraftdyra ja, men stoler nok alt for lite på meg selv. Har så lett for å gå inn i den fella at alle andre vet så mye bedre enn meg, på grunn av at de har drevet på lenger med dette. Vet at egentlig har det lite med saken å gjøre, at jeg har det i meg, men må lære å stole på det og ikke minst tolke mitt eget symbollandskap. Av og til er det veldig greit å få noen innspill, noen andre vinkler å se en sak på. Det gir en mulighet til å gå inn i det på en annen måte og søke sine egne svar.

Godtroenhet ja, har brent meg på den noen ganger, har stolt for mye på andre, på tross av at varslene egentlig (sett i ettertid) har vært sterke og klare. Men man må vel oppleve det for å vite hva en skal se etter. En må passe på at en ikke blir fanget inn i feil nett, at en blir hengende fast i gamle mønstre.

Vanligvis bruker jeg å finne ut av ting selv, men denne gangen sto jeg litt fast.. Er mer åpen enn jeg noen sinne har vært, skjønner bare ikke at jeg skal tvile sånn på meg selv oppi alt dette. Men det er vel en del av prosessen det også. Svarene kommer nok etter hvert, forståelsen likeså. Kjempeglad for at jeg har sånn kontakt med åndeverdenen da, ikke bare når jeg trommer og mediterer. Får bare flyte med, la det få lov til å åpne seg.

Hmm og skal slutte å tenke og fundere så mye, bare la ting få lov til å skje... Takker så mye for konstruktiv tilbakemelding, skal bruke litt mer tid på å jobbe med meg selv og lære meg å stole på dette, og reise til fru spindel høres ut som en god idè :respect:
GjenopprettetMedlem
ALLA spindlar är inte goda, fick jag lära mig

Ska precisera lite:
Det var inte Fru spindel som var farlig - det var några andra ...
GjenopprettetMedlem
Skjønte det ja, at det var de andre som forsøker å fange en i sitt nett som var de farlige. En må komme seg ut av det nettet og våge å stole på seg selv og sine egne krefter  :wub:
GjenopprettetMedlem
det var de andre som forsøker å fange en i sitt nett som var de farlige.
En må komme seg ut av det nettet og våge å stole på seg selv og sine egne krefter

Men vad tydligt det blev, när du skrev det!  :w00t:   För mig alltså
Jag har inte sett så tydligt själv - lite intrasslad som jag varit...

Det är en mening med allt;
Tack för att du delade med dig, av din dröm Viljesterk - vi lär av varandra  :wub:
GjenopprettetMedlem
Men hva kan det bety at tarantellaen var blå? Og at den gikk inn i et hus (som kan bety deg selv)? Og hva betyr det at den ble innestengt i et fryserom?

Har det noe med  halschakra og kommunikasjon å gjøre? Lar du andre påvirke deg til å stenge av? Og stopper/fryser ett eller annet?

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
dessa tankar kom upp...när jag läste det du drömt...kanske har jag missat essensen...kanske vill jag bara se det "goda"...jag skriver i alla fall

kan vara så här drömmen ville tala...att du borde lita på att det du upplevde nära den blå tarantellan inte försvinner bara för att du lämnar den... kanske du kan våga gå iväg utan att säkert veta om du någonsin kommer att se den igen...skönhet, kärleksfullhet och varm tillgivenhet bor i ditt inre... det vet dina vänner... därför kan du fortsätta med dem... utan att behöva kylskåpskylan som skydd i rädsla för att din upplevelse inte kommer att bestå och allt som är skört och betydelsefull för dig...tarantellan verkar ju kraftfull och vital...så jag tror att den dansar sig varm i kylrummet och hittar en spricka och utgång till slut...
GjenopprettetMedlem
Egentligen är det ju bara ens egna associationer, som spelar någon roll...  ;D
Men, lite hjälp kan man ju alltid får av andra.
Så här kommer en annan vinkling med rötter inom psykologin, med ledetrådar att tänka kring:

Allt i drömmen är du, inklusive vänner, farger, sopp...

Dina vänner i drömmen, det kan alltså vara delpersonligheter av dig själv.
De olika personligheterna har olika syn på vad det blå är (sopp eller tarantella) och om det är farligt eller inte.

Sopp – vad associerar du med det? .........
Blått – vad associerar du blått med? Är det Chakra, Hav, Himmel…?
Vad associerar du med, det du valt? En del av dig är just det.

Huset… mest trolig ditt eget härbärge = Deg
Dina vänner/delpersonligheter ville ha dig ut ur dig själv… vad tänker du om det?
Är det tvil, rädsla eller ett faktiskt tillstånd - att du trenger å komma ut?

Fryselager – är det ett kallt utrymme där man kan dö?
Eller är det ett sted där man kan oppbevare saker, så de håller sig färska/friska, att brukas senare?

O.s.v.
GjenopprettetMedlem
For you Viljesterk:

http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,6613.0

:o  :-X  :lol:
GjenopprettetMedlem
Takker så mye Orre, ga meg faktisk ståpåvilje det diktet der. Og ikke minst noen fine innvendige bilder. Har ikke vært så veldig flink til å dele, men det kommer mer av at jeg er såpass sta at jeg vil finne ut av det meste selv. Er veldig aktivt på drømmefronten for tiden, men som regel så er de forsvunnet med det samme jeg står opp. Burde vel kanskje skrevet ned mer av det, inkludert det som skjer på trommereiser, men det blir som regel til at det blir glemt. Og er dessverre alt for lite flink til å ta reiser for min egen del. Som regel dukker det opp ett eller annet som jeg må ta meg av, nå sist var det ei venninne av meg som døde for 18 år siden, bare 14 år gammel. Hun har nok letet i noen år etter noen som kunne hjelpe henne over. Hadde ikke tromma mer enn et par minutter da hun dukket opp i rommet der jeg satt. Men i løpet av kvelden SKAL jeg ha en reise for min egen del. Hva jeg skal gjøre og hvor jeg skal dra det får jeg tenke på fram til da :)
GjenopprettetMedlem
"Orre":

ALLA spindlar är inte goda, fick jag lära mig

Ska precisera lite:
Det var inte Fru spindel som var farlig - det var några andra ...

Fru Spindel er så absolutt livsfarlig:

http://no.wikipedia.org/wiki/Edderkopper

En kjent edderkopp er den sorte enke (Latrodectus mactans), som fikk navnet fordi hunnen spiser hannen etter kjønnsakten.

(Se også: http://no.wikipedia.org/wiki/Sort_enke )

http://no.wikipedia.org/wiki/Kannibalisme

Kannibalisme blant dyr
Flere dyrearter eter egne artsfeller under visse forhold, for eksempel når det er lite tilgang på mat. Kannibalisme er vanlig hos fiskearter som gjedde og torsk og hos maur. Hunnen hos enkelte edderkopp- og kneler-arter spiser hannen mens eller etter at de har parret seg.

http://www.illustrertvitenskap.com/Cros ... &id=7147_1

Det finnes faktisk en del arter der hunnene har den merkelige vanen at de spiser hannen etter eller til og med under paringen, men det er spesielt vanlig hos edderkoppene. Det er fremsatt flere teorier om hvorfor denne atferden har utviklet seg. Generelt anser man det rett og slett for å være et spørsmål om ernæring for hunnen. Etter paringen har hannen utspilt sin rolle, og da kan hunnen like godt dra nytte av den energien han inneholder. De aller fleste edderkopphannene er imidlertid så små i forhold til hunnen at de ikke kan bety særlig mye i hennes kosthold. Da er det nok snarere et spørsmål om at hunnen oppfatter alt som rører på seg, som bytte. Hannens beskjedne størrelse kan faktisk være en sikkerhetsforanstaltning som skal gjøre ham mindre interessant som bytte. Noen hanner benytter en annen overlevelsesstrategi. De binder ganske enkelt hunnen med spinnetråder før de parer seg med henne.

Jeg har sjøl sett når korsedderkopp-hunnen er ferdig med sine mannfolk. Da henger bare føttene etter stakkaren igjen i nettet. Jeg er veldig glad i edderkopper, men er glad jeg ikke er en edderkopp-mann!

For øvrig mange fine bilder her:

http://www.midt-troms.museum.no/nett/in ... &Itemid=62
GjenopprettetMedlem
Aha!  :w00t:
Det är därför du menar att kvinnor med makt, är farligare än män med makt...  ;) Ok...

Men Passopp... det är nog riskfritt för dig att göra en resa till den icke ordinära världen
och träffa Fru spindel, Herr Torsk och Fröken Maur
GjenopprettetMedlem
"Egentligen är det ju bara ens egna associationer, som spelar någon roll..." (citat från tidigare)...

Vad betyder detta? Jag fastnade här ?Hade svårt att smälta denna mening?Vill skriva följande...kanske är det viktigt i sammanhanget...

???varför talar vi då med varandra...varför läser vi varandras texter ...varför lyssnar vi till varandras berättelser...varför finns det schamaner ...varför kopplar vi tankar bilder och känslor i olika banor om vårt gemensamma språk ändå bara handlar om "ens egna associationer"... varför lägger vi oss i varandras funderingar längtan sorger och glädjeämnen...varför söker vi svaren på varandras gåtor...fria associationer är nog överskattade tankeredskap... farbror Freud trodde att om en "patient" bara lade sig ned och associerade fritt så skulle det undermedvetna automatiskt visa sig...varför då...kanske trodde han att man kunde hamna i drömriket genom att härma den sovande människans kroppsställningen...undrar varför han trodde att detta skulle ske automatiskt...vilka garantier hade han att det  var det undermedvetna som kom fram och inte en massa kvalitetslösa babbeltankar bara...det finns väl inget automatiskt med ett levande psyke...bilder och tankar kommer och går några har en betydelse för en själv och kan delas med andra... några leder oss nästan obemärkt in i högsta glädjen och kanske även in i djupaste sorg på några få sekunder...några är en evig rundgång som inte leder någonstans...jag tror att det är lättare att förändras och utvecklas när vi delar med oss av välbegrundade och meningsfulla tankar än att bara lita till "egna fria associationer"...en stor dos av intuition och ett starkt intresse är nog det bästa...fantasi är nog heller inte så dumt
GjenopprettetMedlem
Egne assosiasjoner er nok det beste ja, men av og til kan det være veldig greit å lufte tankene sine også, få noen nye innspill. Er klar over at svarene nok kommer når jeg er klar for de, og skal heller ikke klage over at ting skjer sent. Utviklingen det siste året har vært stor, så egentlig burde jeg bare holdt kjeft :lol: Av og til blir jeg likevel full av frustrasjon over alt jeg ikke forstår, men da er det sikkert sånn at jeg ikke har kommet dit at jeg skal forstå ennå. Beskjeder om ting som skal skje får jeg gjerne inn måneder og år før det skjer, sikkert for at jeg skal venne meg til tanken på at det er sånn. Så nå skal jeg bare flyte med strømmen, la kraften få lov til å jobbe, og ikke minst: lære meg tålmodighet  :lol: Og dette innebærer også å fortsette med tromming og begynne å skrive ned drømmene mine. Stole mer på meg selv  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
"katrinxy":

"Egentligen är det ju bara ens egna associationer, som spelar någon roll..." (citat från tidigare)...

Vad betyder detta? Jag fastnade här ?Hade svårt att smälta denna mening?Vill skriva följande...kanske är det viktigt i sammanhanget...

???varför talar vi då med varandra...varför läser vi varandras texter ...varför lyssnar vi till varandras berättelser...varför finns det schamaner ...varför kopplar vi tankar bilder och känslor i olika banor om vårt gemensamma språk ändå bara handlar om "ens egna associationer"... varför lägger vi oss i varandras funderingar längtan sorger och glädjeämnen...varför söker vi svaren på varandras gåtor...fria associationer är nog överskattade tankeredskap... farbror Freud trodde att om en "patient" bara lade sig ned och associerade fritt så skulle det undermedvetna automatiskt visa sig...varför då...kanske trodde han att man kunde hamna i drömriket genom att härma den sovande människans kroppsställningen...undrar varför han trodde att detta skulle ske automatiskt...vilka garantier hade han att det  var det undermedvetna som kom fram och inte en massa kvalitetslösa babbeltankar bara...det finns väl inget automatiskt med ett levande psyke...bilder och tankar kommer och går några har en betydelse för en själv och kan delas med andra... några leder oss nästan obemärkt in i högsta glädjen och kanske även in i djupaste sorg på några få sekunder...några är en evig rundgång som inte leder någonstans...jag tror att det är lättare att förändras och utvecklas när vi delar med oss av välbegrundade och meningsfulla tankar än att bara lita till "egna fria associationer"...en stor dos av intuition och ett starkt intresse är nog det bästa...fantasi är nog heller inte så dumt

Tror du missförstod lite, men då jag skönjer en viss aggressivitet i ditt inlägg (?) avstår jag från att kommentera vidare. Kanske din reaktion blir sån för att du inte känner till mig och inte har läst vad jag tidigare skrivit denom åren och därför mittuppfattar min intention. Viljesterk och jag känner dock till varandra sedan några år, så jag tror nog hon förstår vad jag menar. Och det är ju det väsentliga för mig i denna tråd.

"orre":

Egentligen är det ju bara ens egna associationer, som spelar någon roll... 
Men, lite hjälp kan man ju alltid får av andra.

Jag är absolut ingen freudian!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Viljesterk och jag känner dock till varandra sedan några år, så jag tror nog hon förstår vad jag menar. Och det är ju det väsentliga för mig i denna tråd.
Jeg forstår hva du mener ja. og av og til trenger man faktisk å bli minnet på at svarene finnes i seg selv. Men greit med tips til hva en skal gå inn i da, for det er ikke alltid man ser like klart selv. Skal få tatt de reisene når tiden er inne, kanskje i dag, kanskje en annen dag.  :respect:
GjenopprettetMedlem
Härligt att höra att ni har en fungerande dialog sedan lång tid tillbaka, hade gärna varit delaktig ...det är sant att jag blir lite tokig(inte aggressiv) när jag anar freudianska odörer ...det är lodjuret i mig som vässar sina klor mot trädets bark... som vill skärpa det som verkar oklart...jag vet inget om vilka privata relationer som råder här på sonen...är en "fersking" på forumet ...är bara glad att det finns en plats att fundera tillsammans med andra på...en plats där vi alla kan utforska fritt det som närmar oss schamanens väg och värld...ett rum fullt av nya andetag ett frihetens rum... :respect: drömmar är så livgivande ibland och de drömmar och även dikter som tar form här är så upplyftande att läsa...som trumresor in i andras världar...
GjenopprettetMedlem
Katrinxy, jeg tolket ikke ditt innlegg aggressivt, men fant noe konstruktivt der også. Jeg har vært registrert på sonen en stund nå, men med varierende aktivitetsnivå. Er vel egentlig det siste året jeg har begynt å dele noe som helst. Er av den sorten som aller helst vil finne ut av alt selv, men av og til kjører jeg meg fast i mine egne mønstre og tankemåter. Og jeg vil gjerne lære alt på en gang. Skjønner at det ikke er mulig, men likevel. Når man har vært her en stund lærer man litt om personene bak nickene og deres måte å skrive på. Ikke noe galt i det, og heller ikke noe galt i at du kommer med dine innspill, at du er fersk her på forumet spiller ingen rolle for meg, du virker som et oppegående menneske  :wub:  Så takk igjen for alle innspill, til alle som har deltatt i denne diskusjonen  :wub: setter stor pris på dere, alle som en :wub:
GjenopprettetMedlem
Nu missförstår du nog igen, Katrinxy...

Det finns ingen önskan att stänga någon ute och klimatet här på Sjamansonen är väldigt mjukt och tillåtande.
Förutsätt det - att alla är välvilliga och det finns inget skäl att  tolka in något negativt i någons inlägg här.
För så fint är det är det i zonen.
Ödmjukheten är också stor här.  :respect:

:wub:

PS/ Jag har heller inte påstått att du är aggressiv - jag satte ett frågetecken, efter.
Det kan vara lite svårt att veta, när kroppsspråket inte finns med i bilden och någons ord verkar som ett slags påhopp, men man vill inte tro det, liksom. /DS
GjenopprettetMedlem
Det finns ingen önskan att stänga någon ute och klimatet här på Sjamansonen är väldigt mjukt och tillåtande.
Underskriver denne, og dette er en god del av årsken til at jeg har holdt meg her såpass lenge som jeg har. Registrerte meg her i oktober 2006, snart to år siden (herregud så fort tida har gått :shock:) Som jeg skrev over, setter stor pris på alle sammen her inne, alle er med på å bidra til mangfoldet på sin egen unike måte :wub: Alle er spesielle, alle er unike, og alle har noe å bidra med i helheten.  :wub: Og med dette sender jeg en klem til alle som vil ha :wub: