Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Nå i di sener 10 årene har New age bølgen herjet i store deler av verden, også her hjemme i Norge, healere, medium, spåkoner, naturmedisin forkjemper, og andre spretter frem fra hver en minste avkrok og lokker med løsningen på alle verdens små og store problemer.
Hvor blir da sjamanene av?
Di er på en måte ikke med på denne karusellen og det gir dem litt mer respekt og tyngde etter min oppfatning, for sjamanene trenger kanskje ikke all verden aksept for sitt ståsted, di finner sin trygghet i seg selv og i naturen…

Likevel, sjamanene har en kunnskap iboende i sitt indre som denne verden kunne hatt nytte av nå i disse materialistiske tider hvor penger er det herskende språk…
Menneskene trenger å finne tilbake til naturen, til den indre roen og troen på at alt er en del av en helhet og at denne helheten ikke kan kjøpes for penger.
Her savner jeg engasjement fra sjamanens side, fra alle dem som påberoper seg å være en del av sjamanismen og dens verdensarv.

Hva er det som gjør at disse vise menn og kvinner med all sin kunnskap skjuler seg bak pc`en istedenfor å prøve å nå ut til folket…
New age bølgen har gjort at det er allment mer akseptert å ha en alternativ tankegang, og det er vel det største plusset jeg kan se som et resultat av di senere års liberalisering av tro og overbevisning.
Som et resultat av dette burde vi kunne nå ut i det offentlige rom på en informativ måte og samtidig integrere sjamanismen i politikk og naturvern.

Jeg savner engasjement, jeg savner innsatsvilje og evne til å la denne verdensarven integreres i samfunnet slik at vi en dag kan våkne opp og se at forandringer skapes.

Jeg har selv gått en lang vei p.g.a. mine evner og min kunnskap, og det jeg ser er at etter hvert som ting kommer opp og i dagslys så er ikke motbakkene så bratte likevel, men man må begynne å gå for å se det, ikke ligge i skjul og vente på at andre skal gå veien først…

Har sjamanismen ingen ting å komme med rent bortsett fra egenutvikling for di som er så heldige å ramle inn i den eller være født som en del av den…
I så tilfelle er sjamanismen fattig i den store helheten, for den beste gaven man kan ha er den man kan dele med andre.

Tina
Anonymous
Tina:
Har sjamanismen ingen ting å komme med rent bortsett fra egenutvikling for di som er så heldige å ramle inn i den eller være født som en del av den…
I så tilfelle er sjamanismen fattig i den store helheten, for den beste gaven man kan ha er den man kan dele med andre

Sjamansonen og Ailo prøver iallefall å få til et senter, som skal gjøre at en får kontakter verden over inkl Amazonas. Og være med på prosjekter som gavner samfunn.

Nei, en hører ikke mye fra de som driver med sjamanisme - mange som driver med det - liker å jobbe i det stille med healing av andre og egen utvikling. Derfor er jo det fint om vi fikk et sjamansenter her i Norge som kan tiltrekke mennesker også fra utlandet. Og at vi kan være med på prosjekter i samfunnet innenlands og utenlands. En må nok respektere de som driver med sjamanisme som vil jobbe i det skjulte. Mens andre som ønsker å vise det mer i samfunnet må få lov til å jobbe med det. 

Vi får vel her inne(de som vil) være med på å gjøre noe med dette?Og Amazonas-prosjektet er en fin start. Sammen med en kommende sjamansenter.  8)
Anonymous
Men nå finnes en organisasjon som Foundation of Shamanic Studies som prøver å bevare diverse urgamle metoder og tradisjoner verden over ang sjamanisme. Og de er også non-profitt organisasjon og har sine prosjekter ang diverse samfunn uti verdenen.
Anonymous
Som et resultat av dette burde vi kunne nå ut i det offentlige rom på en informativ måte og samtidig integrere sjamanismen i politikk og naturvern.

Ang naturvern så kunne det også være et prosjekt i et fremtidig senter her. Ang integrere sjamanismen i politikk så er jeg mer skeptisk til det med tanke på hvordan politikken fungerer som i dag. Men nå har jo det holistiske parti nå nylig(for noen årtilbake) hatt sin fødsel. Så hva skulle være det partiet som de som følger sjamanisme blant annet støtte opp om eller evt lage?

En som driver med sjamanisme og som heter Jan Magne Sørensen .Han er veldig opptatt av psykiatrien(er flere ganger i media og sånt) og engasjerer seg mye i det og er også med i styret av en organisasjon som heter Aurora(som jeg er medlem av) og som er opptatt av alternativ behandling innenfor psykiatrien:

http://www.jeg-er.no/intro.html

http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article ... /401620564

Jan-Magne Sørensen er aktiv i Aurora Støtteforening for mennesker med psykiske problemer og for pårørende. Han bor for tiden i Halden.

En som engasjerer seg for noe i samfunnet ang psykiske lidelser.
GjenopprettetMedlem
All ære til Ailo for sjamansonen og for planene om et sjamansenter, og samarbeid med Amazonas...

Det er mange dyktige sjamaner i Norge, men Ailo er nok den som har vært flinkest å få ord til å bli handling, men hvorfor refererer du til han når du svarer, hvorfor referere du ikke til deg... ;D
Men hva med resten av menneskene, hva gjør du David, hva gjør jeg, hva gjør den generelle bruker... hvorfor må man strekke seg over halve kloden, hva med samarbeid mellom nord og sør i Norge, hva med å nå ut i tidskrifter, hva med å prøve å få laget et eget tidskrift...
Jeg har hørt mennesker her som diskuterte hvor et sjamansenter bør ligge i forhold til hvor di bor i landet, kan man ikke enes om noe i Norge hvordan kan man da nå ut i verden og enes...
Jeg synes vi er dyktig flinke til å tenke på eget velbehag og egne ønsker, men hva med å tenke på andre....
la oss tenke nye tanker om nye inlegg ikke prøve å plukke dem sund i eget forsvar

Tina
Anonymous
Men hva med resten av menneskene, hva gjør du David, hva gjør jeg, hva gjør den generelle bruker... hvorfor må man strekke seg over halve kloden, hva med samarbeid mellom nord og sør i Norge, hva med å nå ut i tidskrifter, hva med å prøve å få laget et eget tidskrift...

:w00t: :biggrin: Du er veldig ambisiøs og har mange fine ideer. Og er veldig engasjert! :respect: Men vi må vel ta en ting av gangen? ¨Fokusere en ting av gangen og så kommer andre ting som følge av dominoeffekt? 8) Men nå er det jo reneste debatten mellom oss to og håper flere hopper seg på ;D
GjenopprettetMedlem
"David":

:w00t: :biggrin: Du er veldig ambisiøs og har mange fine ideer. Og er veldig engasjert! :respect: Men vi må vel ta en ting av gangen? ¨Fokusere en ting av gangen og så kommer andre ting som følge av dominoeffekt? 8) Men nå er det jo reneste debatten mellom oss to og håper flere hopper seg på ;D

Ja jeg er engasjert, jeg har mange ideer og er ambisiøs, og jeg klarer å ha to tanker i hodet på en gang slik at mye kan utløse en dominoeffekt...
Jeg skal ikke prøve å sprenge kapasiteten her inne med min iver... ;)
Du og jeg har en fin debatt min venn, men prøv å ikke plukke sund hver et minste innlegg jeg skriver til det er oppstykket i ti deler, da mister det litt sammenheng slik det var ment å være... værsåsnill  :wub:

Tina
GjenopprettetMedlem
Er enig med deg her, Tina.

Istedenfor å sitte her foran pc-en, burde vi samle oss, forenes om en intensjon og et mål og så finne praktiske løsninger.

Sjamanisme er mye mer enn healing og selvutvikling.

Inger Lise
GjenopprettetMedlem
Jeg har deltatt som messehjelper de siste årene på alternativmesser i nord, og jeg ser mange sjamaner ute i det offentlige rom. Sorte Sol har vært med, bålfolket har vært med på en drøss med messer, Ailo har også vært med. Anita Biong er ofte med.

Det er vel kanskje mange her som ennå er "sjamanspirer", så man vet vel egentlig selv når man er klar til å gå ut.
GjenopprettetMedlem
I sjamansonen ett år på nett, skriver Ailo om disse tingene. Ailo har også gitt ut boka sjamansonen noe som har gjort sjamanismen tilgjengelig. Sånn var det ikke før, da ble magien, og ”sjamanens” teknikker hold hemmelig.
Sjamanen kan ha mange utrykk, og ikke minst flere ferdigheter enn normalt. Noen ganger kommer sjelen til utrykk i sangen, eller sangeren synger med sjelen. Da treffer en andres sjel med stemmen. Men jeg ser ikke poenget med å gå  synge ut i det offentlige for full hals dersom en ikke har kraft eller energi. Ting tar tid.
Jeg synes utrykket  ”sjelens handyman”  passer til en på sjamanens vei.
Det er flere faser på sjamanens vei, og jeg føler ikke for å buse ut i verden. Jeg tror ting kommer  og går når di skal, også den fasen som behandler.  Klientene kommer naturlig, og kanskje di ikke dukker opp i helt ordinær form.  Å være  på nettet er en fase, holde trommereiser er en annen fase. Noen rusler med urfolksarbeid.
Sjamanismen er ikke fattig, og vi deler alle sammen, selv om ikke det kan settes i en bås på ei messe. Det kan være naturlig å arbeide i det skjulte, og det er ikke alltid mulig å produsere penger med arbeidet.
Anonymous
"Celebrity-shaman, chicken-shaman, soma-shaman, shaman-shaman." Så beskrev sjamanen Mohan Rai de olika shamanerna som finns för mig då jag besökte honom i nepal.

Celebrity-shaman är den som syns i TV och i aviser, på websidor och som skriver böcker. Som vill höras och förmedla och lära ut och gärna tjäna pengar om h*n kan.

Chicken-shaman är bluffmakaren, den ytliga new age:aren.

Soma-shaman är den som bara vill ta droger och ruse sig, och tror h*n är shaman kun fordi han bruker droger och får "syner". Relativt kraft-lös.

Shaman-shaman är den som bara gör det han gör och varken syns hörs eller "finns" utanför sitt heliga rum.

---

Personligen tror jag shamanen kan vara en blandning av allt ovanstående, även chicken-shaman :)
GjenopprettetMedlem
"trumman":

"Celebrity-shaman, chicken-shaman, soma-shaman, shaman-shaman." Så beskrev sjamanen Mohan Rai de olika shamanerna som finns för mig då jag besökte honom i nepal.

Celebrity-shaman är den som syns i TV och i aviser, på websidor och som skriver böcker. Som vill höras och förmedla och lära ut och gärna tjäna pengar om h*n kan.

Chicken-shaman är bluffmakaren, den ytliga new age:aren.

Soma-shaman är den som bara vill ta droger och ruse sig, och tror h*n är shaman kun fordi han bruker droger och får "syner". Relativt kraft-lös.

Shaman-shaman är den som bara gör det han gör och varken syns hörs eller "finns" utanför sitt heliga rum.

---

Personligen tror jag shamanen kan vara en blandning av allt ovanstående, även chicken-shaman :)

Er tilbøyelig til å være enig med deg der.. Jeg er nok mest i tre av kategoriene...så får det bli opp til andre å avgjøre hvilke tre ;D :lol:
GjenopprettetMedlem
Heisann!

Her var det mange bra synspunkter, må jeg si :)

Nå har ikke jeg så god greie på sjamaner og sjamanisme, ei heller sjamanismeteknikker. men jeg kan snakke ut i fra meg selv å hva jeg tror.

Jeg har alltid vært åpen for det alternative. Søkt lenge etter kunnskap og ditto, om hvor jeg har kunnet føle meg hjemme, å det var her. :)  For å være helt ærlig, trodde jeg at sjamaner ikke var så aktive lengre, at det var en historie som faktisk hørte hjemme for mange herrans års siden. Å dette er helt sant.  :redface: Å der har jeg nok mange med meg, desverre.

Jeg har vært innom kristendommen, noe som skremte vannet av meg, å som ikke ga meg noen som helst glede. Jeg har vært innom wicca-sider, men det ble litt for mye for meg med alle disse ritualene og spell og diverse. Må få si med en gang at jeg respekterer den enkeltes valg for livssyn og vei å gå. Her gjaldt og gjelder det min egen vei.

Mennesker i dag er forvirret, fortvilte og sårbare, når det gjelder "religion"....vet ikke noe annet å kalle det. Man ser på nyhetene om hellige kriger, nasisme, buddhisme, tv-en formelig oversvømmer oss med hekse-serier, vampyrer, åndelige programmer. Man får stadig høre om folk som dreper for sin religion, å folk som blir drept for sin tro. Mennesker blir redd for det åndelige, men alle har jo dette i seg, dette med å tro på noe, som en nedlagt ting i oss. Når da mennesker ikke tør tro på noe, tar avstand fra det åndelige, da mister vi oss selv, en stor og viktig bit av oss forsvinner, å man sitter igjen med en tomhetsfølelse, som kan videre føre til angst og depresjoner. Når man ikke har noe å tro på, mister man gleden ved ting, evnen å se det vakre i ting (levende)...å folk tar dette igjen ved å kjøpe seg mer materialstiske tingen. Men de blir jo ikke lykkligere av det.

Men aldri hører vi noe om sjamanisme. Det er sjeldent.
Å vet dere, dette tror jeg er bra nå i første omgang. Som noen nevnte her, er det nok mange "spirer" innen sjamansismen, som ennå ikke er klar over at de er det, eller som har begynt å utforske det. Da blir det vanskelig å praktisere det også. Mange mennesker søker seg nå tilbake til naturen. Enten kjøper de seg hus i landlige omgivelser, har ei hytte ikke så langt hjemmefra, hvor de ofte tilbringer helger og ferier. Mange har blitt flinkere til å gå turer, søke roen i naturen. Folk er lei, å de skjønner at man må ut i naturen for å få koblet av litt.

Jeg tror på en tid for sjamaner, å deres tilbakekomst i det menneskelige. For se på verden nå, så mye deperesjoner, angst, lidelser, stress osv.
Kommer man nå frem med sjamanismen, som et åndelig oppslag om "hjelp til selvhjelp" tror jeg folk vil reagere å ta det som en "ny" og "gæærn" religion. nettopp fordi folk vet for lite om sjamanisme, til å kunne skille dette ut fra alt det andre. Jeg tror heller mer på at hvert enkelt av sjamanene, jobber med nærmiljøet, med venner og familie, med å få seg pasienter i nærmiljøet, blir det mer av dette, ser jo folk at det funker. Å folk prater seg i mellom, det er helt sikkert. jo flere steder dette blir praktisert, jo flere som kommer til behandling, jo flere vil åpne øynene å se hva sjamanisme er for noe.

Så er det disse sjamanene selv da, eller også de som ikke er det, men som har funnet roen i seg selv, vissheten om at man er på vei, gir ikke de en slags utstråling? Som folk oppfatter som godt?...som trygt?...som naturlig?....å som de ikke skjønner en meter av?

Har selv fått høre, å merk....jeg er ikke sjaman, det er ikke det jeg sier, men jeg har funnet roen i meg selv, lenge før jeg visste det, å ofte har jeg fått høre at de ser på meg som et trygt menneske, som de kan snakke med, dele ting de har på hjerte sitt med, å ofte spør de hvordan jeg greier å være så rolig, så trygg, å hvordan jeg holder meg på beina, selv når det stormer som værst rundt meg, hvordan jeg klarer alikevel å finne tilbake energien og humøret. DA forteller jeg om mitt forhold til naturen og det jeg tror på. Å da setter jeg i gang en tankeprossess som er nyttig, både for meg selv og andre rundt meg.

Vel, dette ble langt, å det er mulig jeg er helt på jorde, å tar feil, men jeg vet mange mennesker er redde og fortvilte over alle disse religionene, selv om sjamanisme ikke er en religion. Men det vet ikke folk generelt, desverre. Å da gjelder det å trå varsomt, om man skal klare å nå frem med sitt naturlige og naturbudskap.

Punktum..... :lol:
Anonymous
Det handler nok også en del om å slå ihjel fordommer og derfor informere. For mange som ikke vet noe særlig om det, ser på sjamanisme som en religion, og viser derfor ingen intresse. Derfor kvier jeg meg i enkelte sammenhenger for å snakke om det, fordi jeg da kan jeg bli sett på som religiøs, eller som en som søker en slags trygghet i det. Allikevel møter jeg flere som er åpne til det, enn folk som ikke er det.
Da vil jeg heller, når det føles naturlig heller komme inn på det jeg opplever, og ta det derfra. Men det blir sikkert
lettere bare jeg får litt mer erfaring å presentere det på en mer forståelig måte.

Jeg tok et emne på universitetet som het "nyreligiøsitet" i fjor, og der var sjamanisme og wicca det som ble mest vektlagt etter new age. Vi hadde Brita Pollan som foreleser, som blant annet har skrevet en bok om samiske
noaider. Hun informerte tydelig om at det var noen uklare skillelinjer her, når det kom til hva som var religion og ikke, selv om dette emnet het nyreligiøsitet.
Der ble det sagt at new age-bølgen fra åttitallet mer og mer har gått over i paganisme, og at det er veldig "i tiden". Så kanskje er det veldig mange som holder på litt for seg selv, men som ikke "drar den helt ut", og kanskje er det en lang modningsprosess som pågår nå.
GjenopprettetMedlem
Hei.

Ja, Tina jeg forstår godt hva du mener. Men husk at dine verdier for livskvalitet ikke trenger å være den samme som naboen - alså kanskje naboen din har like godt av å handle nye sko som du har av å gå i naturen... Ikke undervurder mennesket!  ;D

Fagerhjul
GjenopprettetMedlem
Fagerhjul:

:eusa_clap:          :eusa_clap:        :respect:      :eusa_clap:

Takk takk takk

Elin
GjenopprettetMedlem
"Fagerhjul":

Hei.

Ja, Tina jeg forstår godt hva du mener. Det er en god tanke. MEN:

Man kan gjerne være naturverner, og det tror jeg mange av oss er. Men du gjør det som privatpers, ikke som sjaman...
Det du skriver om at folk må finne naturen og roen - ja, tanken er fin - men husk menneskene rundt om i det ganske land er istand til å ta sine egene avgjørelser og oppsøke sine egene interesser. Som sjamanlærling eller what ever er det viktig å huske at misjoneringen ikke tilhører vår tro...
Apropo tro: vi har nok neppe samme tro. Å være religiøs og å være "magiker" er ikke det samme. En som jobber holistisk med natur, krefter og mennesker stiller seg kanskje litt på siden av religion.

Som studenter av en "magisk" verden burde vi nok samle oss - men holde resten av befolkningen utenfor. De kommer når de kommer. Vi skal holde kunnskapen ved like, praktisere den, og lære den videre til de som kommer etter oss. Men ikke prakke den ned over hodet på andre. Husk at dine verdier for livskvalitet ikke trenger å være den samme som naboen - alså kanskje naboen din har like godt av å handle nye sko som du har av å gå i naturen... Ikke undervurder mennesket!  ;D

Fagerhjul

Naturverner, mmm ja det vil jeg tro di fleste av oss er eller ønsker å være, og det er bra...
Personlig filosoferer jeg ikke over om mitt ønske for å bevare naturen er fra "Tinas" eller "sjamanens" vinkling, det er for meg likegyldig da vi alle er en del av naturen og den en del av oss...
Og, denne jenta kunne nok blitt enda flinkere til å bevare naturen men fanatisk er jeg ikke i noen retning.

Fagerhjul, mmm hva er tro ?
Misjonering er ikke min greie, og tankene rundt dette temaet var sett fra mitt ståsted, ingen påstand, fasit eller kritikk...
Likevel, av og til er det nødvendig å tenke nye tanker om seg selv og sin svære, det var poenget med mitt inlegg her, ikke mer eller mindre...

For meg er vi alle likeverdige mennesker på godt og vondt, jeg undervurderer ingen, hverken deg, meg eller anndre...
På hvilket grunnlag skulle jeg gjøre det?
Likevel, man bør ta seg tid til å reflektere litt av og til, det kan skape endringer og forbedringer, det er en positiv måte å se seg selv på...

Lys & Kjærlighet
Tina
Anonymous
Hei allesammen!
En flott debatt dette her, og jeg fikk lyst å dele noen tanker. De er ikke rettet til noen spesielle av dere, bare mine refleksjoner.
Har fått inntrykk av at interessen for sjamanismen de siste åra nærmest har eksplodert, her i nordnorge i hvertfall. Alt har sin tid, og trenger sin tid, for å vokse og for å bevisstgjøres. DET er i mine øyne det viktige, dvs at ny bevissthet får vokse på sine egne premisser. Forholdet til det offentlige må derfor nødvendigvis skje gradvis og med forsiktighet. Slik sett er samfunnet neppe kommet så mye lengre i forhold til tidl.tiders heksejakt...
Naturvern f.eks. er jo heldigvis ikke avh. av sjamanisme. Det er jo en massiv oppvåkning på mange plan, som fredsforskning, religiøsitet, åndelighet, vitenskap. Sjamanismen er en del av dette, men ikke svaret for alle, jmf outsideren...
Jeg kan forstå utålmodigheten som mange føler. Men jeg tror ingenting kan forseres. De med tilstrekkelig erfaring og integrasjon må jo evt lede an i noen slags offentliggjøring, i mine øyne. Ailo Gaup er en slik person. Han har bla. sådd frø. Og det vokser og vokser..
Ellers må det bli opp til enhver hvor mye en vil profilere seg. Det er ikke det viktigste, egentlig kun for noen få. Indre arbeid og bevisstgjøring er den store forandringen i verden i dag. Det åpnes mer og mer, tabuene fyker unna, se bare på alt som har skjedd de siste tiårene. Og Norge er jo litt sidrompa da..  ;)
GjenopprettetMedlem
Sjamaner har opp igjennom tidene alltid hatt en samfunnsnyttig rolle. Enten det er i form av å hjelpe syke. Arbeide med naturen eller andre oppgaver. Jeg mener at vi alle har vår sti å følge, vår livsoppgave. Vi bidrar alle til livsveven på vår måte. Om vi velger å arbeide i det offentlige rom eller å arbeide i det stille kommer vel ann på hva vår oppgave er, hvilke funksjon vi føler at vi har. Min oppgave er å arbeide med menneskets kjærlighetsforhold til Moder Jord og jeg gjør det på forskjellige måter. Gjennom kurs, gjennom å prate med de jeg møte som inntereserer seg for det. Og også gjennom internett, siden min og de forskjellige forum. Noen ganger forsøker jeg å provosere, noen ganger å appellere. Jeg tror at alle må gjøre det de kan, på sin måte og på det vist bidra til å skape en bedre verden. Det er ett uttrykk som heter : "Å være seg selv nok" . Jeg kjenner sjamaner som ikke ville trives i det offentlige rom, ikke ville fungert der på en måte. Men på sitt vis gjør de en meget viktig jobb, ett meget viktig arbeide med sin kunnskap om de gamle veier, urter og planter. De hjelper dem som kommer til dem og arbedier med Moder JOrd det er det som er deres livssti. Jeg ser deres bidrag til Moder JOrd og samfunnet som meget viktig.
GjenopprettetMedlem
"Tina":

Fagerhjul, mmm hva er tro ?
Misjonering er ikke min greie, og tankene rundt dette temaet var sett fra mitt ståsted, ingen påstand, fasit eller kritikk...
Likevel, av og til er det nødvendig å tenke nye tanker om seg selv og sin svære, det var poenget med mitt inlegg her, ikke mer eller mindre...

Det er sola, min venn ;D
Neida, ingen kritikk. Jeg ville bare vise den andre siden av det.

Its all good! :biggrin:

Fagerhjul