Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg sÄ pÄ Tv et program om kvener pÄ NRK 1 for etpar uker siden. Det er mulig det gÄr an Ä finne pÄ web-tv, men jeg skjÞnner meg ikke pÄ hvordan man legger ut link. Men jeg har tenkt mye pÄ dette temaet i det siste.
Men i hvertfall, sÄ viser det seg at kvener stammer fra en egen folkegruppe som vandra inn i nordtroms og finnmark pÄ 1700tallet hvis jeg husker riktig. De kom fra nordfinnland og nordsverige i omrÄdet rundt Tornedalen. De har et eget sprÄk som kalles MeÀn-kielli. I dette omrÄdet snakker alle tre sprÄk, svensk, finsk og meÀn-kielli. I tillegg er det nok noen der som snakker samisk. Ordet kven kommer fra et ord som begynner pÄ K og betyr slette. Slette-folket. NÄr landegrensene ble delt opp langs elver, ble byer delt opp i finsk og svensk side - sÄ det mÄ jo vÊre litt merkelig Ä dra over brua, til et annet land, men fortsatt vÊre i sin egen by.
PÄ samme mÄte som samer, finner og ungarere er dette ogsÄ et finsk-ugrisk folk. Men det er et eget folk og en egen kultur. Og sprÄket har likhetstrekk med finsk og samisk.
Denne kulturen og dette sprÄket er i ferd med Ä forsvinne i Norge. Jeg hadde hatt interesse av Ä vite om kvenene har hatt en form for sjamanisme pÄ samme mÄte som den samiske. Og det tror jeg at de har hatt ut ifra hva jeg kan se i nordtroms der det bor folk i fra tre stammer. Alle "kan" noe.
Noen som vet noe mer?
Mvh Stridshjelp
psbot [Picsearch]
I BÞrselv, i Porsanger Kommune, e det ett kvÊnsk museum. Det heter KvÊntunet(trur Ê). Der kan Ê tenke meg at du finner svar pÄ dine spÞrsmÄl. Porsanger kommune e vel sÄvidt Ê vet, den eneste 3 sprÄklige kommunen i Norge. Vi har bla. alle veiskilt pÄ norsk, samisk og kvÊnsk.
http://www.porsanger.kommune.no/index.p ... v%C3%A6nerGjenopprettetMedlem
JÀtteintressant frÄga tycker jag, dÄ min farfars tipptippoldefar var "Kven".

GjenopprettetMedlem
Dette er interessant - ei av mine tippoldemÞdre var kven og kom fra Nord-Finland. Ho var gresk ortodoks katolikk og bibelen hennes finnes ennÄ i familien. Det kvenske blodet er sagt skal vÊre Ärsaken til at mange i min mors slekt ble hÞyreiste med markerte kinnbein og et kraftig temperament ...
kariw
GjenopprettetMedlem
SpÀnnande, jag har ocksÄ markerade kindben kindben, som all min slÀkt i Nord-Norge!
psbot [Picsearch]
Ê har ogsÄ kvÊnsk og samisk bakgrunn. Det e jo ikke rart man e som man e

Fra spÞk til alvor... Vet at det jobbes hardt i Porsanger for Ä ta vare pÄ sprÄket og kulturen. Det e ogsÄ ett sprÄk som Ê aldri har lÊrt. Husker at de gamle slo om pÄ sprÄket, visst det va noe vi ikke skulle forstÄ.
GjenopprettetMedlem
SÄ sant, sÄ sant!
Nog Ă€r man lite tokig eller... sĂ„ Ă€r det alla andra sĂ„ kallade "normala" som Àr det !Â

Ăr det möjligtvis nĂ„gon av er som har en anfader som hette Josef Josefsson Ărn och var frĂ„n Pello?
GjenopprettetMedlem
Men sprÄket er jo noe som hele tiden forandrer seg.. og nye sprÄk kommer frem.. sÄnn har det i alle fall vÊrt fÞr.
Men i et samfunn som vi lever i i dag sÄ er det kanskje vanskeligere Ä fÄ fram et nytt sprÄk, siden vi har et sÄ omfattende kommunikasjonsmiddel i verden i dag. Vil det i alle fall virke som, da vi tilsynelatende beveger oss i retning av et verdensprÄk.
SÄ hvis vi skal fÄ fram et nytt sprÄk i dag mÄ man nok bevist gÄ inn for det. og ikke ved hjelp av skille i kulturene som det var fÞr (ikke sant?)!
En jeg traff sa at det var pÄ tide Ä lage nye symboler og meninger for dem!
Jeg tror det kan vÊre noe i dette! som eksempel vil jeg ta fram pyramidene som ble bygget i henhold til stjernene.
Men siden jorden har forandret stilling til stjernene har pyramidene mistet sin kraft, som var beregnet i vinkler fra spessielle stjerner.
Og da vil jeg tro det er slik med verdenen generelt, at alt forandrer seg med gjevne mellomrom og at det er viktig Ä forandre vÄr oppfattelse om dem.
om dette fĂžrer til nye sprĂ„k vil jeg i hĂžyeste grad tro.Â
I og med at vi er inne i et skille i samfunnet og verdenen generelt kan det godt hende at vi blir vitner til store forandringer bÄde i sprÄk og hvordan vi ser pÄ ting!
greatings to all seekers out thereÂ
      Jonathan
Anonymous
"Stridshjelp":
De har et eget sprÄk som kalles MeÀn-kielli.
Nja... Mien kieli/meÀn kieli talas inte bara utav dem som anser sig hÀrstamma frÄn kvÀnerna utan alla finsksprÄkiga tornedalningar (som inte kommer frÄn finland), sÀger sig tala Mien kieli som beryder "mitt sprÄk" (om jag inte kommer ihÄg fel).
Det Ă€r intressant det hĂ€r. Jag har bott uppe i norra Sverige och trĂ€ffat personer, som menar att kvĂ€nerna var dĂ€r lĂ„ngt tidigare - att kvĂ€nerna t.o.m. fanns före samerna och det politiska lĂ€get i vissa byar liknar nĂ€stan lĂ€get pĂ„ vĂ€stbanken. Liiite överdrivet kanskeÂ

OvÀnskapen gÀller, enkelt uttryckt - rÀtten till marken... jakt- och fiskerÀtten.
"jimango":
Men sprÄket er jo noe som hele tiden forandrer seg.. og nye sprÄk kommer frem.. sÄnn har det i alle fall vÊrt fÞr.
Ja det Àr lite dubbelt med det hÀr, kÀnner jag. Dels vill man ju bevara kulturarvet, för att stÄ pÄ en god grund, men man fÄr ju inte lÄsa sig mot normala förÀndringar, som leder till en större gemenskap... "enhet i kosmos" ... och dÄ tillbaka till stridigheter i Sverige mellan kvÀner och samer... det Àr sÄ snÄlt, smalt och lokalt tÀnkt, tycker jag.
Ett vÀrldssprÄk... var det inte det Esperanto ville bli?
Men vi var vĂ€l inte mogna dĂ„...Â
Jag ser ocksĂ„ fram emot en vĂ€rld i stor gemenskap, dĂ€r vi Ă„tmonstone - Ă€ven om vi inte nĂ„tt fram till att, lingvistiskt tala samma sprĂ„k - förstĂ„r varandra och vĂ€rnar om allt och alla, vĂ„r moderjord, i vĂ„rt universumÂ

/Lie
PS/ Vejla, jag kÀnner igen dig frÄn Trolltrumman (fylgja) /DS