Forum /
tilbake / Mátki - Reisen. Medieomtale fra Riddu Riđđu
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
For de (som meg) som ikke kunne dra på Riddu Riđđu.
Teaterforestillingen Mátki=Reisen har virket på meg som et veldig morsomt innslag ved årets store Urfolksfestival. Det var en del folk med som vi kjenner her fra sjamansonen. Jeg har snakket med et par av dem, og de er så glad for måten folk tok imot dette prosjektet. Dette var verdt grenseløst mye mer enn de uhorvelig mange gratistimer alle ga for å få teaterprosjektet gjennom.
Medier har forhåndsomtalt og omtalt enda mer mens teaterstykket pågikk, så her kan mye leses og ses via bildeserier, web-TV og lydopptak:
Riddu Riđđus omtale av stykket: Mátki – Reisen--En eksklusiv uteforestilling gjennom samisk mytologi
http://www.riddu.com/Mátki-reisen-en-eksklusiv-uteforestilling-gjennom-samisk-mytologi.524031-23117.html
(Deres lille programomtale:
http://www.riddu.com/Mátki-reisen.457410-23117.html)
NRK: Sjamanen Mikkel healer deg med en joik
http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.2948651
NRK m/2 lydopptak. Bildeserie
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/trom ... ?index=14#
Nordlys: Reise i natur og uvirkelighet
http://www.nordlys.no/kultur/riddu2007/ ... 875753.ece
Nordlys: Bildeserie fra Mátki:
http://www.nordlys.no/nyheter/bildeseri ... 875786.ece
Web-TV Nordlys: Mátki - en reise i samisk mytologi
http://www.nordlys.no/web-tv/riddu2007/ ... 875742.ece
Stykket har også satt i gang noe diskusjon i de samiske miljøer. SÅ BRA

at det kan røres opp diskusjon om samiske åndelige tradisjoner og mytologi!
Jeg kommer litt tilbake til det i et annet innlegg.
GjenopprettetMedlem
Mens sonens folk utagerer på sunne måter mot faktoren med ”kjerubsonen” m/forumets kaffeslabberasprat om hjerte/smerte og hverdagssaker og kongestoff, pågår sjamanistiske diskusjoner opp i nord.Jeg tror neppe at samisk mytologi og dens ideer har vært særlig framme i diskusjon siste 300 år, før nå.. Tenk dette- nå har noen av ”våre egne” fått satt søkelyset på tema slik at samer griper til pennen.
Kritikkbakgrunn er at teaterstykket Mátki=Reisen fra Riddu påstås å ha tatt seg friheten å tolke Sáráhkká som en gudinne som kunne danse. Visse samiske miljøer er ALDELES ikke enig at Sáráhkká danset. Det påstås så at skuespiller Mikkel Gaup samt andre med og uten sametilknytning inkl en og annen utenlandsk aktør har laget et New Age-røre av samisk mytologi, og uten nok hensyn til samekulturs presisinndelte geografiske soner og uten god nok kunnskapstolkning angående dens mytologi. Frie samiske kunstneriske innslag er ikke velansett av alle. Det hjelper visst ikke om dette skjer på et av verdens Urfolksfestivaler. Fagkritikken er ikke dannet ved personlig å ha vært tilstede, men på bakgrunn av journalistomtaler (..og der journalistunøyaktigheter nok har vært ganske mange).
Oversikt over mye rosende medieomtale ga jeg i forrige innlegg. Etterpå kom også kritikk og diskusjon:
Nordlys: Hvem vet hvordan Sáráhkká danset? Riddu-sjamanisme på avveier – Av Harald Gaski
http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2886319.ece
Forsker-kritikk mot Mikkel Gaup - Lager lapskaus av samiske tradisjoner, mener forsker Harald Gaski
http://www.nordlys.no/kultur/riddu2007/ ... 886551.ece
Hvem vet hvor haren hoppet? Av Morten Kjerstad (musiker, Tromsø)
http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2891708.ece
Jovisst får Sáráhkká danse! Av Kristin Mellem, musiker (bl.a. Vajas)
http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2893200.ece
Min reaksjon er uansett -- UTROLIG BRA AT SAMISK KULTURDISKUSJON YTRER SYNSPUNKTER. Må dette være en start på typen diskusjoner som mange har lengtet etter. Samenes type åndelighet har alltid vært en fin grunnstein for svært mange folk i vårt norrøne-samiske land.
Selv blir jeg litt anpusten. Faktisk har en gruppe—inkl også samer -- laget en kreativ måte å presentere sjamansk mytologi, der det samiske inngår i sterk grad. Dratt i gang et stort ikke-kommersielt prosjekt, og formidlet noe ment å tale også til den vanlige 49% same, som utgjør ca 85% av nordnorsk befolkning. Halvannen dusin folk ga hva de kunne for å heale alle via ulike kunstarter og sjamanske metoder. Og kritikere (som ikke deltok) er i harnisk over Amanda Roynesdotters Sáráhkká dansetolkning -- en dans som aldri var om Sáráhkká. Dansen hennes var om De Fire Solstrålers reise til alle verdenshjørner (med den samiske Solas kvinnelig varme). Jo, puritanisme og landets kulturelle motsetninger ER store også i dag (og ikke bare her innen østlandets Astarte-diskusjoner). Det hjalp intet at Roynesdotter har finstudert religionsforsker og lokale kåfjordingen May-Lisbeth Myrhaugs litteratur om samisk mytologi ,og konsulterte samer, for å få alt så mytologisk og lokalt korrekt som mulig. New Age skal vi passe oss for, er reaksjonen. Hos en teater/dans/musikkbasert gruppe som Mátki tror jeg det dog har vært viktigere å lage NOE, enn å la alt stagge pga umulige strenge krav til forskningsriktighet innen fagområder, der forskerne kan ha ulike synspunkt.
Si hva jeg vil, men det er likevel et særs interessant tema (ikke minst i disse våre nordlige fylker hvor noaidikunnskap lenge har vært sentral), dette med ALTERNATIVBEVEGELSENS inntreden som åndelig og kulturell impuls. Selv om jeg kan føle at Harald Gaski her kan ha grepet tak i feil sak, fatter jeg likevel et vesentlig poeng bak hva han ytrer. ..Om jeg forstår ham rett.. Joda, nyåndeligheten har gjerne den virkning at den internasjonaliserer og selvsagt kan virke til det å utvanne levninger av tradisjonell samisk kultur. Med nye impulser la oss håpe at folk også forholder seg til hvordan ivareta det essensielle i sin kultur. Uten de som bistår, kan lokal nøkkelkunnskap smuldre bort. Men dessverre kan ingen kultur leve lenge som museumsgjenstand. Fred kan ikke sikres, når nye impulser fra samfunn rundt vil bli blandet inn. Samene har sannsynligvis
alltid vært et åndelig søkende og nyssgjerrig folk. Kanskje nettopp derfor hiver mange seg over kurs i dag – der folk atter en gang blir medier, healere, og lærer hvordan få kontakt med åndehjelpere, blir lærlinger i det som tilbys, f.eks nysjamanisme.
Som motstykke har såvisst urfolkssjamanisme alltid sprunget ut i fra den
naturen folket har kjent, der ulik klima/natur har gitt
markerte forskjeller, - samt at enkelte universelle innsikter gjerne og vil øynes forholdsvis likt tross kultur- og geografiforskjeller. Idag tilbyr mange kurs nyåndelighetens lite selektive universell sammenblanding, og med
ganske likt innhold over hele verden. Skyldes dette mest kun Alternativbevegelsens feil, gjort via New Age’s påtrengende kremmersjel? Eller skyldes det OGSÅ at f.eks. samisk åndelighet og kultur ikke har vært forberedt på å møte den våknende interessen blant mange folk med en eller annen grad av samisk herkomst? Hva annet kan folk gjøre, med slekter som avbrøt tradisjonell slektsopplæring for 2-8 generasjoner siden? Mange går ekstrasvingen om alternativbevegelsens (ofte litt uselektive) universelle ideer. Måtte landsdelenes mange samegrupper klare å ønske folk
velkommen tilbake - til det å fatte også at viktige åndelige krefter og innsikter tildels også alltid vil være geografisk, klimatisk og naturbetinget. Det er neppe rett å tro at alle folk er fornøyd bare med nyåndelighet. La kulturens veivisere bistå den åndelige søken som folk viser.
Tilbake til Mátki. For meg forblir det individets rett dette å tolke gudekreftene – er de bevegende /dansende eller er de statiske? Vi opplever ulike typer krefter i naturen, og det er ingen urimelighet at noen forespeiler seg at mytologiske krefter og viktige naturvetter er representanter for disse. Igjen, jeg synes personlig det er individet som også her skal ha sin lille porsjon tolkerett. Vi trenger veivisere, men i tillegg må folks egen mystisisme også få blomstre slik at fersk liv kan blåses inn og kan sammen danne en levende åndelighet, som taler til folk i dag.
(edit: bokstavombytting i tittelen)Anonymous
Takk for mange gode linker om Makti, og for interessant og velskrevet innlegg!
Jeg kommer trolig tilbake til dette i morgen, men har først et spørsmål: På de linkene du har lagt ut her, ser det ut som det kun er Harald Gaski som er kritisk til forestillingen. Er det riktig oppfattet? Eller forgår det en diskusjonen i andre fora, eller på steder der det ikke går an å linke oss opp til?
GjenopprettetMedlem
Det er dessverre ikke bare Gaski som er kritisk til Màtki=Reisen, men også Læstadianerne, spesielt lokalt i kåfjord der forestillingen ble holdt. Visstnok måtte søndagens forestilling avlyses fordi det skulle være begravelse, og at de var for nær kirka og kirkegården.
Dessverre var det flere ting som gjorde at jeg ikke fikk sett/opplevd Reisen. Men jeg syns det var svært positivt at denne siden av den samiske kulturen endelig kom frem på Riddu.Riddu har eksistert i 15 år nå, og har representert samisk musikk, kunst, mat, duodji, lavvu, og alt mulig man kan tenke seg fra den samiske kulturen, men til nå har det ikke vært noe om sjamanisme.
Men denne sida av den samiske kulturen har hatt en tendens til å foregå i det stille og i det skjulte, og det er kanskje en av grunnene til at sjamanismen ikke har vært med før. Kanskje har det foregått healing og lignende i de "tusen telt"? På grunn av fornorskning av samer var sjamanismen sett på som forbudt og stor skam. Det ligger dype følelser bak dette. Og kanskje er det dette som får Gaski til å reagere. Noen særlige gode argumenter har han ikke! Det er forresten mitt søskenbarn (Kristin Mellem) som har skrevet den ene artikkelen. Hun er med i bandet Vajas, som også deltok på Riddu i år.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
...varför blir man inte överaskad.
AdsBot [Google]
Takk for denne Tilda.
Harald Gaski skriver:
... Derfor er det umulig å gå tilbake til en tro en ikke lenger kjenner eller kan finne ut av, men en viser denne troen mest respekt ved å behandle den med ærbødighet. Ærbødighet betyr i denne sammenheng å la den gamle troen hvile i fred ...
og
.. Jeg tror for eksempel ikke at Sáráhkká danset. Derfor har jeg ikke noe behov for å se en visualisering av en dans som ikke har funnes ...
Kan ikke gudommer danse? Om jeg har forstått det rett, er det Sáráhkká som skapte jentebarn, støttet og hjalp moren under graviditet og fødsel. Dette er en åndelig kraft som hjelper kvinnen i en vanskelig fase. Jeg kan godt se for meg at Sáráhkká danset når fødselen var over. Jeg tror også at også åndelige krefter utvikler med i den tiden som eksisterer. Åndelige krefter er iboende i mennesket og er foranderlig.
Anonymous
Tack Tilda. Mycket intressant inlägg!
GjenopprettetMedlem
Det er et program fra Riddu Riddu på nrk 1 kl 20 25 i dag - muligens ikke fra matki, det får man se etterhvert.
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
"Liljee":
Kan ikke gudommer danse?
Liljee, enig at de kan! Skaperkreftene og mytekreftene som bevegelse og energi. Liv er alltid i endring.
Ellers tror jeg at
Sáráhkká er blitt assosiert noen århundrer hos samene med Jomfru Maria, dvs den guddommelige mor. Hun ble ikke mindre sterk i den kombinasjonen. Nei, madonnaens rolle og tradisjon har ikke dreid seg om utsvevende sensuelle danser. Selv synes jeg at visjonen virker vidunderlig dersom Jomfru Maria skulle
jubeldanse over alt det hun har opplevd, og helst dra med i dansen enhver aktuell kraft og guddommelig enhet. Men ikke mange kristne inkl paven vil verdsette slike ideer. Jeg aner at kvinneidentiteten og verdensforståelsen min søker andre uttrykk enn hos folk flest for 50 år siden, og hos mange av dagens kristne. Men,

neppe ville mange klage, hvis
jeg forsøkte å framføre Maria/Sáráhkkás jubeldans, der mine ukunstneriske danseevner ikke ville oppleves som en kraftfull trussel mot andres forhåndsgitte oppfatninger.
Jeg tror og at menneskene selv er med på å blåse liv i sine åndelige symboler. Rart hvordan indre mytologi inkl arketyper kan bli energimessig
levende, og kjapt finner indre skikkelser sin plass i det store kollektive energilaget. Vil myteskikkelsene få flerdoblet energi hver gang de møter tvillingsøsken i energilaget? Et folks samla mytologi kan holdes råsterk i samspill med det energilaget som de selv har bidratt med. Energisterke guder og hjelpere kommer til alles unnsetning. Så aktive blir de at også intetanende utenforstående kan møte åndehjelpere også av samisk type kraftuttrykk. Jeg har hittil ikke hørt om at åndene snur fordi en person har kunnskapshull innen samiske kosmologi. De kan så veldig godt bli, og gi folk sin type hjelp .
Anonymous
Takk til deg Tilda for en god "kronikk" - leser gjerne flere av disse.
Sitat Liljee:
Jeg tror også at også åndelige krefter utvikler med i den tiden som eksisterer. Åndelige krefter er iboende i mennesket og er foranderlig.
Fra å være født et merkelig barn i Nord som elsket å danse til en sang om Mangoliatrærne, smuglese Dännicken under dynen som for å finne "bekreftelse på noe", til den veien jeg har måtte gå i min egen søken, så er jeg ikke tvil om at de iboende åndelige krefter i oss utvikler seg i den tiden som eksisterer. Jeg tror våre Hjelpere bruker de verktøy som vi kjenner for å kommunisere med oss, og som er nødvendig for at vi skal stoppe opp og se innover i oss selv, hvorenn "New Age" det kan synes for mange andre.
Og dansen... den har alltid vært et uttrykk for glede og hyldning til livet, til våren, til grøden - så hvorfor skulle ikke Sáráhkká danse? - noe annet ville være utenkelig. Det var det urpuritanske Norge som gjorde dansen syndig.