Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg har vært litt rundt på ressurssider som
www.unassistedchildbirth.com og
www.gentlebirthgentlemothering.com
Denne artikkelen er også fin:
http://www.mothering.com/articles/pregn ... tatic.html
Med referanse til siden på linken nedenfor, har jeg følgende spørsmål:
http://www.withwoman.co.uk/contents/info/lotus.html
vet vi noe om eldre kulturers praksis her?
hva gjorde jordmødrene før de ble presset inn i den moderne medisinens kubisme?
er det naturlig å beholde morkaken i tre- fire dager etter en fødsel, eller er dette noe som de amerikanske hippiene fant på? Det skrives i artikkelen at indianere har hatt en egen praksis med nedgraving og senere overlevering av ansvaret for morkaken til det voksne individet. Vet vi noe om hva samene tradisjonelt har praktisert i denne forbindelse?
Og til slutt: Bør man prøve dette hjemme?
GjenopprettetMedlem
Interessant tema igjen..
Tenker spontant at ein kanskje kan starte her heime med å terminere det motbydelege navnet "
etterbyrden" ut av td. moderne pasienthåndbøker?
Det legg liksom ikkje opp til noko bevaring og hyggeleg overgangsrituale...
I norsk folketru hadde ofte denne "etterbyrden" heilt andre kvalitetar og mytiske bakgrunnar enn den "Moder Jordiske" som vert skriven om her,kanskje er det derfor det ikkje slår an her?
GjenopprettetMedlem
Hmmm... interessant lesning. Som det står i artiklene, så vet man faktisk ikke om babyen ønsker/trenger morkaken etter fødselen. For meg som bor i en definitiv vestlig verden virker det veldig rart, samt litt ekkelt, at man skal ha et barn med morkaken på slep i en liten uke. Om det er fornuftig eller ikke aner jeg lite om.
På den ene linken der det står om smertelindring og privatliv mm, blir det blant annet skrevet om kvinnens evne til å løpe sin vei - midt under en fødsel, og hvilke funksjoner/hormoner som styrer dette. Hvis vi skal tenke oss tilbake til steppene, så vil det vel ikke være naturlig at babyen har morkaken på slep, rett og slett pga blodet som vil tiltrekke seg ville dyr?
GjenopprettetMedlem
"brukernavn":
Jeg har vært litt rundt på ressurssider som
www.unassistedchildbirth.com og www.gentlebirthgentlemothering.com
Denne artikkelen er også fin:
http://www.mothering.com/articles/pregn ... tatic.html
Med referanse til siden på linken nedenfor, har jeg følgende spørsmål:
http://www.withwoman.co.uk/contents/info/lotus.html
vet vi noe om eldre kulturers praksis her?
hva gjorde jordmødrene før de ble presset inn i den moderne medisinens kubisme?
er det naturlig å beholde morkaken i tre- fire dager etter en fødsel, eller er dette noe som de amerikanske hippiene fant på? Det skrives i artikkelen at indianere har hatt en egen praksis med nedgraving og senere overlevering av ansvaret for morkaken til det voksne individet. Vet vi noe om hva samene tradisjonelt har praktisert i denne forbindelse?
Og til slutt: Bør man prøve dette hjemme?
Man(n) tillater seg å gjøre oppmerksom på et par utmerkede bøker på norsk:
Tittel: Svangerskap og fødsel i nyere norsk tradisjon : en kildekritisk studie
( Dokumentet er del av serien Småskrifter fra Norsk etnologisk gransking. Bind nr: 6-7 )
Forfatter: Aall, Lily Weiser
Årstall: 1968
Trykt: Oslo : Norsk folkemuseum
Sidetall: XIII, 303 s.
Emner: Aall, Lily Weiser | Labor, Obstetric | Folketro | Norge | Fødsel | Svangerskap | fødsel | Svangerskap og fødsel | Barselkvinner | Livstradisjon
Noter: Utgitt til Lily Weiser-Aalls 70-årsdag 18. desember 1968.
Tysk sammendrag.
Bibliografi s.[237]-256.
S.[295]-303: Lily Weiser-Aalls trykte skrifter 1923-1968.
Tittel: Omkring de nyfødtes stell i nyere norsk overlevering : kildekritiske studier
( Dokumentet er del av serien Småskrifter fra Norsk etnologisk gransking. Bind nr: 8 )
Forfatter: Aall, Lily Weiser
Årstall: 1973
Trykt: Oslo : Norsk folkemuseum
Sidetall: 110 s. ill.
Emner: Fødsel | Spedbarn | Barselkvinner | Fødsel : Skikker | Svangerskap og fødsel
Noter: Innhold: Det nyfødte barnets første føde - Hexenmilch der Neugeborenen.
Legg merke til siste linje her! Dessuten: "nyere norsk tradisjon/overlevering" = mer enn hundre år siden og framover, sett fra i dag ...
AdsBot [Google]
Jeg leste en gang en bok fra en indisk forfatter, der det sto noe om dette.
Hovedpersonen skulle flytte utenlands og hadde med seg alle viktige eiendeler,
bl.a. sin egen tørkede morkake. Disse eiendelene ble borte på reisen,
og det var en katastrofe for hovedpersonen. Så vidt jeg husker, kunne nemelig
morkaken brukes som medisin hvis vedkommende skulle bli alvolig syk.
Jeg husker hverken tittel eller forfatter, og tror ikke den er i hyllen lenger,
men nå fikk jeg lyst å lese den igjen ...
GjenopprettetMedlem
takk passopp. jeg skal gå og låne de norske bøkene
bra moment fra liljee. Vi vet jo at man innenfor den moderne medisinen har begynt å ta vare på navlestrengblod. Tanken er at det kan brukes til å dyrke fram celler dersom individet skulle bli sykt.
Dersom man tar vare på hele morkaken, så kan den kanskje brukes i healingritualer. Innenfor en sjamanpraksis som heller mot det medisinske, så aner jeg her mulighetene for å ta noe av hegemoniet tilbake fra leger og medisin.
Neste spørsmål blir hvordan den skal tørkes og oppbevares på en mest mulig hensiktsfull måte. I en av artiklene om lotus birth, så salter de morkaken.
Kanskje man kan henge den opp, og salte den jevnlig til den blir helt tørr? Her aner jeg rom for eksperimentering og utvikling av nye oppskrifter og metoder... Eller kanskje man klarer å finne noe som bygger på de gamle metodene... Husker du om det stod noe om tørking og oppbevaring i boken som du leste Liljee?
den kan behandles litt som tørr- eller klippfisk tenker jeg.
med soltørking og jevnlig snuing og salting. Er det slik man gjør tro?
GjenopprettetMedlem
Hei,legg ved mitt kjære Wikipedia sine linker på Lotus-birth:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth
Det virkar trendy,dette?
og her litt grøss frå bygde-Noreg forleden: nei forresten

GjenopprettetMedlem
Man(n) tillater seg å gjøre oppmerksom på et par utmerkede bøker på norsk
en annen ting er at sidene som jeg linker til inneholder mange ressurser i form av tekster som fokuserer på en reclaiming av svangerskap og fødsel. Sidene inneholder videoer fra hjemmefødsler og mange fortellinger hvor man kontrasterer de medisinske fødslene til den naturlige og instinktive fødselsprosessen som vil skje hos alle individer, dersom man lager de rette rammene rundt situasjonen.
Her, som ellers i livet. Ved motgang og i medgang, sverger jeg til naturmetoden. Til å gå inn i seg selv og finne naturens krefter. Og om nødvendig, dersom presset fra samfunnet blir for tungt, til å stikke av inn i eget hus, bort fra utdannelse, sykehus og rasjonalitet og inn i en magisk verden hvor drømmer og visjoner rammer inn livet og døden slik det er ment å utføres. Til en verden som ikke kjenner glassmontere og rustfritt stål. Men hvor tre, ull, bomull, musikk, intuisjon og naturlyder har sin rette plass. Dette står det muligens lite om i Passopps bøker, men desto mer på sidene som jeg har linket til. Eller muligens finner man spor i denne innsikten i folkloristenes og historikernes tekster, dersom man vet endel ting fra før, og dersom man leter på de rette stedene i tekstene. Det jeg vet etter å ha lest en bok i samme sjanger som de som Passopp refererer til, er at de gamle jordmødrene satt på mye kompetanse og masse gammel kunnskap. Og at denne kunnskapen ble sett på som en trussel av legene. At legene ved overgangen til den moderne tiden prøvde å marginalisere og fjerne jordmødrene og den kunnskapen som var overlegert gjennom historien fra kvinne til kvinne. Dette er prosesser som folklorister og historikere med sine bøker har dokumentert. Og bra er det.
Her vil jeg gjerne tilføye at linkene ovenfor hvor man nærmest fanatisk sverger til naturmetoden, innebærer en viktig motvekt til samfunnets voldtekt av menneskedyrene. Jeg ble selv for tidlig født, og sliter fremdeles med traumer i relasjon til mine foreldre. Som kontrast til dette husker jeg min datters fødsel, da jeg gjennom intensiv opp- psyking av meg selv og gjennom yogaøvelser og mye lesing av både det ene og det andre var så heldig å få muligheten til å gjennomføre en fødsel uten inngrep fra de velutdannede.
Kontrasten mellom min egen barndomserfaring og min datters nåværende sosiale kompetanse, som jeg selv trolig ikke hadde, har gitt opphav til en viss bitterhet over legestanden og hva de gjorde mot meg og min familie i mine første leveuker. Det oppstod en skade den gangen, som ikke kan reverseres. Disse sidene inneholder passasjer som peker på dette som et faktum. Og også på det faktum at mange mennesker i vårt moderne samfunn er rammet av slike traumer. Mye av lidelsene som moderne mennesker har, kan ha sitt utspring i slike traumer. Det som er bra, er at disse sidene, og lignende hippie- ressurser peker mot en vei ut av den samme traumatiseringen.
http://www.youtube.com/watch?v=arCITMfxvEcGjenopprettetMedlem
Hei,legg ved mitt kjære Wikipedia sine linker på Lotus-birth:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lotus_Birth
Det virkar trendy,dette?
ja, dødstrendy. Hjemmefødsel er også skikkelig trendy for tiden, spess etter at vår alles Martha Louise gjorde det. Hun er en sann pioner. Tenk bare på alle de fremmedgjorte frognerfruene som ved å følge hennes eksempel, kommer til å entre inn i en tilstand av urkvinnelighet. Deres barn blir ekte naturbarn, og de som før var samfunnets støtter, vil i løpet av bare en generasjon forvandles til trommetrommende, fløytespillende naturvesener som tasser rundt på steinerskolene og finner tilbake til seg selv og til naturen. Dette bringer oss over i diskusjonen om vannmannens tidsalder:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,7078.0
alt henger sammen med alt, som vi vet.

GjenopprettetMedlem
Men det er visseleg skræmande utsikter du pensar inn på her....
Alt som er /var så trygt og godt og forståeleg,verte snudd på håvve no.
Kva med alle oss som vart tekne te verda so altfor kjappt;m/ sterile ,kalde ståltenger og digre sugekoppar som sette usynlege gloriar og undarlege arr- -
-eller dei so kjenne traumet etter presset tå albogen te ei svett,men myndig (og kyndig) jordmor,like før alt sa
stopp!,grunna attsnødde riksvegar,klumsete lækjarar i nystroken frakk og fødselkanalar i rigid låsestilling..
Er det noko von om at me og kan få kjenna suset av vatnmannen si nye tid?

GjenopprettetMedlem
Men det er visseleg skræmande utsikter du pensar inn på her....
Alt som er /var så trygt og godt og forståeleg,verte snudd på håvve no.
Kva med alle oss som vart tekne te verda so altfor kjappt;m/ sterile ,kalde ståltenger og digre sugekoppar som sette usynlege gloriar og undarlege arr- -
-eller dei so kjenne traumet etter presset tå albogen te ei svett,men myndig (og kyndig) jordmor,like før alt sa stopp!,grunna attsnødde riksvegar,klumsete lækjarar i nystroken frakk og fødselkanalar i rigid låsestilling..
Er det noko von om at me og kan få kjenna suset av vatnmannen si nye tid?
altså, hva mener du? Jeg liker ikke avataren du har final. Den minner om tannhjulene på fabrikken. Hva er det som er så trygt og godt mener du? Hm?
vi som kom til verden med tang og sugekopp, og var alene fordi mor ble gjenopplivet med kortison og andrenalin etter all anestesien.
Vi som måtte klare oss selv mener du.
Du spør om vi får ta del i vanmannens tidsalder?
Ja men det gjør vi da i høyeste grad. Vi kjenner teknologiens merker på kroppene våre, og dette gir oss energi til å tørre å oppsøke det alternative, og det som av vitenskapen og det moderne samfunnet har blitt stemplet som "utrygt". I tillegg har vi legevitenskapen i bakhånd, og denne kan brukes som en ressurs, dersom det virkelig trengs. Det er Dette som er Vannmannens tidsalder. Slik jeg ser det. Det er å finne tilbake. Å bringe livet og døden bort fra laboratoriene og institusjonene og tilbake til kjærlighetens lys. Det er å bringe oss selv tilbake til naturen, samtidig som livene våre ikke preges av den brutaliteten som vi levde i før vi fikk kunnskap om vitenskap og alt det. Det er å bringe intuisjonen og mytologien tilbake til menneskelivet. Å lage en ny harmoni blant mennesker og dyr, som jorden ikke har sett maken til på endel årtusener. GjenopprettetMedlem
Takk for vakkert og grønt svar på mitt spørsmål.

Det gav meg kjensla av at du støtter den grøne,men gyldne middelvegen teknisk/medisinsk/spirituellt,og det var det eg lurte på.
Trygt og godt,...eg tenkte mest på det at Frogner kanskje vert eit åndeleg sentrum ,noko det visseleg ikkje er no...?
Don`t mind my avatars,they are just beams from a old Flashlight.